Lichaam

10 MANIEREN OM JE TANDEN ECHT GEZOND TE HOUDEN

10 DOOR DE WETENSCHAP GESTEUNDE MANIEREN OM JE TANDEN GEZOND TE HOUDEN

  • Vergeet niet te flossen
  • Eet voedingsmiddelen met hoge hoeveelheden vezels
  • Gebruik Fluoride
  • Calcium consumeren
  • Vermijd tabak
  • Borstel goed
  • Drink Water
  • Vermijd Suiker
  • Eet gezond

Mensen hebben de neiging anderen te beoordelen door de witheid van hun tanden.

De reden is simpel, mondhygiëne moet strikt worden gevolgd, als je dat niet doet, blijkt dat.

Gele of gebeitste tanden zijn vaak een bron van schaamte, een laag zelfvertrouwen, en erger nog, ze kunnen een indicatie zijn van sommige soorten gebitsproblemen.

Slechte mondhygiëne kan de oorzaak zijn van toekomstige medische en tandheelkundige problemen zoals tandvleesaandoeningen, hartaandoeningen, infecties, botverlies en beroerte en nog veel meer.

De mate van verkleuring van tanden bij mensen varieert.

Wanneer u een bepaald soort voedsel drinkt of consumeert, kunt u vlekken ontwikkelen.

De opbouw van tandplak moet je ook zorgen baren. Door plaque zien uw tanden er geel en dof uit

De beste manier om je tanden gezond te houden, is om vast te houden aan een uitgebalanceerd dieet.

Het dieet zorgt voor de vitamines, mineralen en voedingsstoffen die essentieel zijn voor je tanden om gezond te zijn.

Er zijn ook verschillende manieren om ervoor te zorgen dat uw tanden altijd gezond en wit blijven.

Hier zijn tien door de wetenschap gesteunde manieren om je tanden gezond te houden .

 

Vergeet niet te flossen

Dit is een van die tandheelkundige zorgprocessen die de meeste mensen vergeten uit te voeren.

Het is een hele klus, en na het poetsen zouden de meeste mensen er niet voor op flossen.

Alleen poetsen is niet voldoende om ervoor te zorgen dat alle tussen de tanden achterblijvende deeltjes worden verwijderd.

Flossen is veel beter geschikt en het zal je tanden van de deeltjes bevrijden, evenals andere vreemde stoffen.

Met een tandzijde kunt u diep in de tanden komen waar de borstelharen van uw borstel niet kunnen doordringen of waar de mondspoeling niet effectief wordt schoongemaakt.

Wanneer deeltjes niet correct worden verwijderd, is er veel plaque.

Dit wordt een broedplaats voor bacteriën en kan ernstige problemen opleveren.

Er zijn talloze onderzoeken uitgevoerd om te bevestigen dat flossen plaque van de hand doet.

Eén onderzoek toont aan dat de verwijdering van tandplak helpt gingivitis en tandbederf te voorkomen .

Het idee is dat tandvleesontsteking de ultieme bijdrage is aan tandverlies.

Een verval kan ook een andere risicofactor zijn voor tandverlies.

Tandflossen is daarom het extra voordeel om je tanden te poetsen.

Flossen is ook een goed teken van het vinden van de veelbetekenende tekenen van orale problemen.

Als u bijvoorbeeld gaat flossen en uw tandvlees begint te bloeden, is dit een waarschuwing dat er misschien bacteriën in uw mond zitten.

Deze bacteriën kunnen zich verspreiden en ontstekingen in andere delen van uw lichaam veroorzaken.

Houd er rekening mee dat sommige tandheelkundige vloeistoffen geen vervanging zijn voor flossen.

Sommigen van hen kunnen moeilijk zijn op uw tandvlees.

Kort gezegd: als u borstelt en flosst, kunt u alleen spoelen met een mondwater.

 

Vermijd vlekken op tanden

De gemakkelijkste manier om je tanden gezond te houden is door te voorkomen dat vlekken en geelheid zich ontwikkelen.

De vlekken kunnen leiden tot plaque, vervolgens bacteriën en uiteindelijk tot ernstige orale problemen.

Vlekken worden veroorzaakt door een grote verscheidenheid aan dranken en voedingsmiddelen.

Zelfs je dieet kan geelheid veroorzaken.

Omdat mensen de gezondheid van uw tanden zullen beoordelen aan de hand van hoe wit ze zijn, wilt u misschien voorkomen dat dit soort voedsel en dranken die verkleuring veroorzaken vaak worden gebruikt :

  • Thee
  • Koffie
  • rode wijn
  • Soda
  • Donkere bessen
  • Tomatensaus onder anderen

Het is onmogelijk om deze dranken volledig uit te sluiten in uw dieet, vooral als u eraan verslaafd bent.

U kunt daarom de frequentie verlagen waarmee u ze neemt.

Als u de dranken moet drinken, zorg er dan voor dat u het directe contact dat zij met de tanden onderhouden, minimaliseert.

Een rietje zal nuttig zijn.

Als u dit doet, verminderen de kleureffecten en de opeenhoping van tandplak.

Als het niet wordt weggeveegd, kan er zich opeenhoping van bacteriën voordoen, waardoor suikers worden afgebroken tot zuren die het glazuurdeel van de tand zullen dragen.

In andere gevallen kan de plaque verharden tot wat tandsteen wordt genoemd, wat vaak verantwoordelijk is voor gingivitis en ontstekingen van het tandvlees.

In plaats van dit soort voedsel, kunt u anderen opnemen in uw dieet.

Consumeer voedingsmiddelen die je tanden versterken en de opbouw van bacteriën bestrijden, afgezien van het verwijderen van de plaque.

Voedingsmiddelen zoals kaas en noten zijn enkele die je tanden zullen versterken en vergeling of verkleuring zullen voorkomen.

 

Eet voedingsmiddelen met hoge hoeveelheden vezels

Het is niet iets dat je elke dag hoort, maar het eten van voedingsvezels heeft voordelen voor de mondgezondheid.

Vezelrijke voedingsmiddelen behouden de gezondheid van uw tanden en het tandvlees.

De meeste voedingsmiddelen die grote hoeveelheden vezels bevatten, zijn krachtig kauwen.

Het is dit langdurige kauwproces dat uw tanden en tandvlees ten goede komt.

Dit fysieke proces zorgt voor meer productie van speeksel dat de spijsvertering bevordert.

Het speeksel doet meer dan alleen het gekauwde voedsel afbreken.

Het zorgt ervoor dat het voedsel niet aan de tanden blijft kleven, wat uiteindelijk kan leiden tot tandbederf.

Speeksel bevat ook enkele antibacteriële eigenschappen.

Dit maakt het beter geschikt voor het bestrijden van tandheelkundige bacterie die verantwoordelijk is voor het rotten van de tand.

Ook neutraliseert het speeksel de zuren in voedsel.

Dit is de reden waarom het belangrijk is om je vezels uit natuurlijke voedselbronnen te halen.

Vezel supplementen zoals poeders, pillen en gummies kunnen andere organen in je lichaam helpen, maar zullen niet veel voor je tanden doen.

Sommige bevatten zelfs kunstmatige zoetstoffen, wat misschien niet goed is voor de gezondheid van uw tanden.

Maar waar haal je voedingsvezels vandaan? Veel voedsel bevat vezels.

Bijvoorbeeld wortelen en komkommer. Ze bevatten onoplosbare en oplosbare soorten vezels.

Ze zijn de eerste keuze voor gezonde maaltijden en snacks.

Op dezelfde manier kun je je vezels betrekken bij fruit.

Appels en peren verhogen ook de speekselproductie en ze houden je tanden gezond en sterk

Vezelachtige groenten, selderij en zuivelproducten zijn andere voedselbronnen die u kunt opnemen in uw dieet voor een gezond gebit.

In een andere studie uitgevoerd door Amerikaanse onderzoekers, bleek dat oudere mannen die het dieet aten gevuld met vezels zoals appels, sinaasappels, bananen, bosbessen, zoete aardappelen en bladgroenten baat hadden bij een 30 procent kans op verloren tanden en 24 procent minder risico van botverlies geassocieerd met terugwijkend tandvlees ( 4 ).

 

Gebruik Fluoride

Het grijpen van die tanden is dynamisch is de eerste stap in het begrijpen van fluoride.

Je tanden zullen consequent verliezen en hun kracht terugkrijgen door mineralen die ze sterk maken.

Helaas, naarmate we ouder worden, hebben onze tanden de neiging sneller te vervallen, waardoor we regelmatig tandheelkundig worden gecontroleerd.

Het verval wordt veroorzaakt door zuren, zoals reeds vermeld.

We kunnen onze tanden versterken met fluoride.

Fluoride versterkt het glazuur, waardoor het beter bestand is tegen slijtage.

Fluoride is niet alleen voor kinderen.

Meestal wordt fluoride gegeven aan kinderen in de eerste jaren van hun leven.

Fluoride helpt ons ook om gaatjes te voorkomen.

Het vertraagt ​​de bacteriën die zich in onze mondholtes verzamelen, waardoor het oppervlak van de tanden resistenter wordt.

Fluor hecht de kleine gaatjes voordat ze zich ontwikkelen tot mogelijk grote en echte holtes.

Voorzichtigheid is echter geboden bij het gebruik van fluoride.

Het belang van fluoride bij het versterken van tanden wordt ondersteund door onderzoek dat aantoonde dat fluoride tandbederf voorkomt, waardoor het glazuur bestand is tegen de werking van zuren

Het leidt tot de versnelling van de opeenhoping van gezonde mineralen in het glazuur, wat verder helpt bij het verminderen van het optreden van tandbederf.

In sommige gevallen kan fluoride worden gebruikt om tanden te behandelen, die al begonnen zijn met het vervalproces.

De bron van fluoride is door het gefluorideerde water.

De meeste gemeenten en waterbedrijven leveren water, dat al gefluorideerd is.

Je kunt ze echter ook uit veel meer bronnen halen met dranken gemaakt met gefluorideerd water, sommige soorten vis, thee, tandpasta en mondwater.

Er zijn supplementen voor kinderen die geen toegang hebben tot gefluorideerd water, maar het belangrijkste is, controleer of het water in uw omgeving fluor bevat om overconsumptie te voorkomen en uw tanden te spetteren.

 

Calcium consumeren

Calcium is goed voor osteoporose, maar wist je dat het een van de mineralen is die we nodig hebben om sterkere en gezonde tanden te ontwikkelen?

Het versterkt niet alleen de botten in ons lichaam, maar ook de tanden.

Calcium is een van de mineralen die overvloedig aanwezig zijn in ons lichaam.

Het is ook te vinden in andere soorten voedsel en het kan worden toegevoegd aan voedingssupplementen en andere vitaminen die dagelijks worden geconsumeerd, omdat het zo belangrijk is en het lichaam er alles van nodig heeft.

In feite is bijna al het calcium opgeslagen in de botten en de tanden.

Calcium is belangrijk voor mensen van alle leeftijden, inclusief baby’s en jonge kinderen.

Het is noodzakelijk voor hen om sterke tanden en botten te bouwen terwijl ze groeien, terwijl de oudere generatie het nodig heeft om hun tanden gezond te houden en bestand tegen schuren.

Helaas hebben de meeste mensen niet genoeg calcium, wat een reden is voor zwakke botten, waaronder het kaakbot.

Dit is een risico dat ertoe kan leiden dat de tanden eruit vallen.

Afgezien van het versterken van uw botten, is calcium ook aangetoond dat het helpt bij het verminderen van de risico’s op het ontwikkelen van parodontale of tandvleesaandoeningen.

Volgens het National Center for Biotechnology Information hadden vrouwen die minder dan 500 mg calcium per dag consumeerden, meer 54% meer kans op tandvleesontsteking

De hoeveelheid calcium die mensen nodig hebben, is niet universeel.

Er zijn aanbevolen hoeveelheden calcium nodig, afhankelijk van geslacht en leeftijd

Volwassenen hebben bijvoorbeeld minder calcium nodig dan kinderen of zwangere vrouwen.

De aanbevolen hoeveelheden voor volwassenen ouder dan 51 is echter 1200 mg per dag.

Zorg er dus voor dat uw dieet melk en andere voedingsmiddelen bevat die rijk zijn aan calcium.

 

Vermijd tabak

De effecten van tabak hebben niet alleen invloed op de algehele gezondheid van een persoon, maar ook op de weefsels in uw mond; zowel de harde als zachte weefsels.

Of je nu rookt of tabak kauwt, het effect is hetzelfde.

Het veroorzaakt ernstige problemen zoals mondkanker, tandbederf, tandvleesontsteking, terugwijkend tandvlees en slecht herstel na een operatie.

Roken kan ook tandverlies veroorzaken. Studies hebben aangetoond dat het risico op tandverlies afneemt na het stoppen met roken

De studie concludeerde verder dat huidige rokers een drievoudig risico lopen op incident-tandverlies in vergelijking met niet-rokers.

Andere verschillende onderzoeken zijn ook uitgevoerd om de relatie tussen roken en verkleuring van tanden te bepalen.

Een onderzoek toonde aan dat naast het veroorzaken van gevolgverlies, parodontitis, mucosale laesies en mondkanker, de directe orale manifestatie die door het publiek wordt opgemerkt, tandverkleuring is.

De tanden van de roker ontwikkelen vlekken vanwege tabak

De vlekken kunnen donkerbruine, bruine, gele of zelfs zwarte vlekken bevatten.

Dit kan een sociale uitdaging voor rokers zijn, aangezien verkleuring van tanden van invloed is op het algemene uiterlijk en hoe mensen u waarnemen.

Sigaretten bevatten meer dan 4800 chemicaliën waarvan de meeste bekend zijn dat ze kanker veroorzaken.

Tijdens het inhalatieproces blijft de rook nog een tijdje in de mond hangen voordat iemand uitademt.

Dit heeft een directe en een negatieve invloed op uw mondgezondheid. Het leidt tot een vermindering van vitamine C waardoor het tandvlees gezond blijft.

Het vermindert ook de bloedstroom en verhoogt de temperatuur in de mond, wat schade kan veroorzaken aan enkele van de belangrijkste cellen.

De enige oplossing voor dit soort tabakseffecten is stoppen .

De verslavende kwaliteit van nicotine in tabak die wordt gebruikt in sigaren, pruimtabak en andere sigaretten, kan dit proces voor sommige personen erg moeilijk maken.

Een plan en een ondersteuningsnetwerk helpen de rokers bij het vasthouden aan een bepaald stopplan.

 

poets goed

Hoewel iedereen de dag kan beginnen met een gezonde gewoonte om tanden te poetsen, is de waarheid dat de meeste mensen niet echt goed opletten als ze poetsen.

Pas als we een bezoek brengen aan de tandarts, maken we ons zorgen.

Mondhygiëne komt pas in beeld als we merken dat er iets mis is met ons, en als een preventieve maatregel borstelen we voorzichtig totdat we terug glijden naar de oude gewoonte om het niet goed te doen.

Helaas kan het in deze periode al te laat zijn omdat de problemen zich mogelijk al naar andere delen hebben verspreid.

Slechte mondhygiëne kan een negatief effect hebben op de algehele gezondheid van een persoon.

De bacteriën in uw mond kunnen zich verspreiden naar andere delen van het lichaam, met name wanneer het immuunsysteem wordt aangetast.

Tandenpoetsen wordt over het algemeen en op grote schaal aanbevolen als een tandheelkundige thuiszorg.

Regelmatig tandenpoetsen is ook ideaal voor een gezonde mond en tanden.

Onregelmatig tandenpoetsen gaat gepaard met ernstige vormen van parodontitis

Mensen poetsen hun tanden niet goed.

Op de juiste wijze betekent dit dat ervoor gezorgd moet worden dat elke tand bedekt is, evenals elk oppervlak.

Vergeet de tong niet, want deze kan veel bacteriën bevatten, vooral diegenen die verantwoordelijk zijn voor slechte adem.

Tandenpoetsen is ook een van de belangrijkste voertuigen waarmee u anti-cariës-middelen zoals fluoriden kunt aanbrengen

Een succesvolle verwijdering van tandplak kan niet worden bereikt als men zijn tanden niet goed poetst.

Twee keer per dag is wat de meeste tandartsen dagelijks zullen aanbevelen voor een betere controle.

Regelmatig en goed poetsen van je tanden gaat een lange weg in het houden van je mond en tanden voor de komende jaren.

Een goede tandenpoetsen is geen rocket science; het vereist echter een beetje bewuste inspanning om ervoor te zorgen dat u het goed doet om de beste resultaten te realiseren.

 

Drink Water

Drinkwater is altijd gezond voor de juiste lichaamsfuncties.

Verrassend genoeg is water noodzakelijk voor een ideale mondgezondheid.

Ten eerste helpt het gehydrateerd blijven van het lichaam om essentiële voedingsstoffen te verspreiden die ervoor zorgen dat de spieren blijven functioneren en de afvalproducten worden weggespoeld.

Op dezelfde manier verwijdert water voedseldeeltjes en vlekken op je tanden, met name het gefluorideerde water.

Je weet al hoe fluoride tandbederf helpt voorkomen, maar wat moet je nog meer weten?

Wanneer je zure dranken of  veel suikers drinkt, neem je met elke slok water die je neemt de restjes weg en maak je je mond schoon.

Het zal de tanden van holteverwekkende bacteriën verwijderen.

Ook zal het de zuren neutraliseren die door de opgehoopte bacteriën worden geproduceerd.

Wanneer je een droge mond hebt, is tandbederf aanstaande.

Als het speeksel opraakt, betekent dit dat niets de restjes wegspoelt.

Wat is de beste oplossing? Drinkwater is natuurlijk het antwoord.

Het zal de mond hydrateren en de vergelijkbare functie zoals bacteriën uitoefenen en uw risico’s op het ontwikkelen van mondgezondheidsproblemen verminderen.

Wat zelfs goed is aan water is dat het geen calorieën bevat!

Dit betekent dat u het kunt vervangen door uw zure en suikerhoudende dranken.

Het is ook ongelooflijk gezond.

De kwaliteit van het waterverbruik kan ook de mondgezondheid beïnvloeden

Sommige sporen van ijzer in drinkwater hebben bijvoorbeeld esthetische problemen zoals veranderingen in de glazuurkleur.

Het beste type water om regelmatig te drinken is gefluorideerd water.

Het draagt ​​aanzienlijk bij aan de verbetering van de algehele gezondheid van individuen.

 

Vermijd Sugary Foods

Er zijn veel soorten voedsel die je kunt eten.

Het ergste van alles is echter suikerhoudend voedsel in termen van gezond gebit.

De grootste boosdoener zijn sportdranken.

Hoewel ze je kunnen helpen je oefeningen te verduren, bevatten dit soort drankjes suikers en andere kunstmatige zoetstoffen, wat een recept zou kunnen zijn voor een ramp.

Evenzo kan voedsel dat suikers bevat leiden tot tandplak en een verslechterde mondhygiëne.

Dit is waarom je moet kijken hoeveel snoep je eet, gebak of koekjes.

Suikers achtergelaten door het voedsel leiden tot de opbouw van bacteriële en uiteindelijk aantrekken van bacteriën.

De interactie van de bacteriën met plaque leidt tot de productie van zuren, die verantwoordelijk zijn voor tandbederf.

Het maakt langzaam gaten of gaatjes in je tanden.

Abcessen kunnen het gevolg zijn van het verval en uiteindelijk, wanneer de tand niet kan worden geborgen, moet deze worden verwijderd.

Het proces van tandbederf begint met wat wordt aangeduid als demineralisatie.

Dit gebeurt wanneer het zuur essentiële mineralen uit het glazuur ververst.

Gelukkig vervangt een actief proces dat bekendstaat als remineralisatie de verloren mineralen, waardoor je tanden weer sterker worden.

Wat hier een grote rol speelt, is het speeksel.

Speeksel bevat fosfaten en calcium die helpen bij het herstel van het beschadigde glazuur.

Het wordt een uitdaging om de verloren voedingsstoffen te vervangen als je de hele dag door veel zetmeel of snoep eet.

Eén studie toonde aan dat er een dynamische relatie bestaat tussen suikers en mondgezondheid ( 14 ).

Het onderzoek stelt dat “suikers en andere fermenteerbare koolhydraten na te zijn gehydrolyseerd door de speekselamylase, het substraat vormen voor de werking van orale bacteriën, die op hun beurt lagere plaque en speeksel PH.”

Het gevolg is dat de tand begint te rotten.

Dezelfde studie beweert verder dat het cariësproces verder wordt beïnvloed door vele factoren naast suikers.

Gelukkig hebben veel mensen tegenwoordig met het gebruik van fluoriden sterke en gezonde tanden.

 

Eet gezond

Het hebben van de beste voeding om je dagelijkse poetsen en flossen van je tanden te complimenteren, is de beste manier om gezonde tanden te behouden of ze zelfs weg te houden van predisponerende factoren voor orale ziekten en aandoeningen.

Afgezien van het eten van calcium en fosforrijk voedsel, moeten vitamines niet worden weggelaten.

Vitamine C helpt met name om de gezondheid van het tandvlees te bevorderen, en het eten van veel fruit zal niet alleen je tanden de vezels geven voor kracht, maar ook alle vitamines die het lichaam nodig heeft voor een betere verdediging.

Het type voedingsdieet dat je nodig hebt, is wat je meestal zou consumeren voor je dagelijkse gezondheidsonderhoud voor zowel jong als oud.

Afgezien van het fruit, andere soorten voedsel dat je leven nog beter zal maken, zijn volle granen en zuivelproducten.

Het plannen van een eenvoudig dieet is een eenvoudige taak, de echte vraag is, ga je vasthouden aan het programma?

Degenen die regelmatig snacken, komen misschien in de verleiding om de routine te doorbreken.

Dus, hoe beïnvloedt voeding onze mondgezondheid? Het gebeurt tijdens de ontwikkeling.

Ondervoeding kan parodontale aandoeningen en andere infecties verergeren

Sommige fermenteerbare koolhydraten zijn misschien niet de boosdoener, maar sommige studies tonen aan dat vers fruit en zetmeelrijke basisvoedingsmiddelen nodig zijn als ze geassocieerd worden met lage niveaus van cariës.

Als u rekening houdt met suikervrij voedsel, moet de frequentie van het verbruik vier uur van elkaar verschillen.

Neem alle noodzakelijke voedingsstoffen in uw dieet op voor betere resultaten.

 

Conclusie

Daar heb je het! Tien manieren om ervoor te zorgen dat je tanden voor altijd gezond en wit blijven.

10 MANIEREN OM JE TANDEN ECHT GEZOND TE HOUDEN

Welke methode ook voor u werkt, u moet ervoor zorgen dat u uw mondgezondheid behoudt en er elke dag aandacht aan besteedt.

Het belangrijkste om te overwegen is om de tandarts een bezoek te brengen.

Je vindt het idee misschien niet leuk, maar als je langer dan zes maanden geen controle hebt gehad, wordt het tijd dat je het nu doet.

Ook als uw tandvlees of tanden te gevoelig zijn, als de ontstekingen zich hebben verspreid naar andere delen van het lichaam, moet u uw arts een bezoek brengen.