Groente en Fruit

KIWI FRUIT 12 GEZONDE EN GENEZENDE EIGENSCHAPPEN

12 GEZONDE VOORDELEN VAN KIWI FRUIT

Gezondheidsvoordelen van kiwi omvatten huidverzorging , verbeterde cardiovasculaire gezondheid, lagere bloeddruk en preventie van beroertes. Het helpt ook bij de behandeling van kanker , slapeloosheid , maculaire degeneratie en diabetes . Vanwege de flavonoïde-rijke verbindingen die worden aangetroffen in kiwi, helpt het ook tijdens de zwangerschap en bevordert het de opname van ijzer in het lichaam. Trouwens, de antimicrobiële eigenschappen van kiwi beschermen tegen een reeks pathogenen en versterken het immuunsysteem.

Inhoudsopgave

  • Wat is Kiwi?
  • Voedingswaarde van Kiwi Fruit
  • Gezondheidsvoordelen van Kiwi
    • Antioxidant Eigenschappen
    • Verbetert de gezondheid van het hart
    • Induceert betere slaap
    • Verbetert de ijzeropname
    • Behandelt Macula Degeneratie
    • Aids in Digestion
    • Beneficial tijdens de zwangerschap
    • Huidsverzorging
    • Voorkomt kanker
    • Verhoogt de immuniteit
    • Beheersing Diabetes
    • Culinair gebruik
  • Hoe Kiwi selecteren en opslaan?
  • Bijwerkingen van Kiwi

Wat Is Kiwi?

Kiwifruit is een heerlijke bes van een houtachtige, kronkelende wijnstok en staat in de volksmond bekend  om zijn verkorte versie als ‘kiwi’. Het is inheems in China en wordt de nationale vrucht van het land genoemd. Kiwi, oorspronkelijk bekend als ‘Yang Tao’, is een ovaalvormig, saai bruin gekleurd fruit met een vage textuur. De binnenkant pulp is een levendig, semi-doorschijnend, fel groen vlees met een stralend patroon van lichter gekleurde spikes, sproeten met een paar kleine, eetbare zwarte zaden . Kiwi’s hebben een unieke en verkwikkende smaak met een zachte en romige textuur. Het geslacht Actinidia dat kiwi omvat, omvat ongeveer 60 soorten. Wereldwijd zijn de meest geconsumeerde variëteiten de ‘fuzzy’ en ‘golden’.

Kiwi werd tijdens de vroege 20 uit China naar Nieuw-Zeeland gebracht ste eeuw door de missionarissen . Met de groeiende waardering van dit exotische fruit, hernoemden mensen uit Nieuw Zeeland het tot Chinese kruisbessen . Later werd het geïmporteerd naar de Verenigde Staten waar het behoorlijk populair werd. Na het doorlopen van meerdere namen, werd het fruit uiteindelijk genoemd als ‘kiwi’ ter ere van de nationale vogel van Nieuw-Zeeland vanwege het kleine, pluizige, bruine uiterlijk dat lijkt op de pelsmantel van de flightless bruine kiwivogel. Italië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Japan, Chili en de Verenigde Staten leveren de grootste bijdrage aan de commerciële productie van dit fruit.

Voedingswaarde Van Kiwi Fruit

Het kleine kiwifruit bewaart een schat aan voedingsverrassingen. Het is een uitstekende bron van vitamine C(ascorbinezuur). Andere vitamines zoals vitamine A , foliumzuur, vitamine E (alfa-tocoferol) en vitamine K(phylloquinon) zijn ook in goede hoeveelheden aanwezig. De minerale rijkdom van kiwi omvat een enorme hoeveelheid kalium samen met andere mineralen zoals calcium , magnesium en fosfor. Al deze vitale voedingsstoffen in het fruit worden geleverd met een extra bonus van dietary fiber .

Gezondheidsvoordelen Van Kiwi

De groeiende wereldwijde populariteit van de kiwifruit is te danken aan een verbazingwekkende mix van zijn unieke uiterlijk, smaak en voedingswaarde. Voordelen van het fruit voor medische aandoeningen zijn besproken als onder:

Antioxidant Eigenschappen

Kiwi biedt een indrukwekkende hoeveelheid vitamine C, fenolische componenten en carotenoïden die een goede gezondheid bevorderen. Een vergelijkende studiemet kiwi, sinaasappels en grapefruit onthulde dat kiwi’s sterkere antioxiderende eigenschappen hebben in vergelijking met de laatste. Door de aanwezigheid van voedende fytochemicaliën toe te kennen, heeft het een vermogen om het aanwezige DNA in de lichaamscellen te beschermen tegen oxidatieve schade veroorzaakt door vrije radicalen, waardoor het risico op ontstekingen en ziekten wordt verminderd.

Verbetert de gezondheid van het hart

Zoals vermeld, is kiwi’s rijk aan beschermende polyfenolen, samen met vitamine C, vitamine E en kalium, die effectief zijn in het handhaven van de cardiovasculaire gezondheid. Een onderzoek heeft  aangetoond dat dit fruit remmende activiteiten uitoefent die helpen bij de reductie van triglyceriden in het bloed. Volgens de studie helpt de consumptie van een paar kiwi’s dagelijks de reacties op bloedplaatjesaggriep of het risico op bloedstolling te verminderen. Dit fibrinolytische effect van het fruit op uw bloedvaten voorkomt het risico op trombo-embolische en hartaandoeningen zoals atherosclerose .

Induceert betere slaap

Het is een bron van serotonine die helpt om een ​​betere nachtrust te bevorderen . Een onderzoekende studieuitgevoerd in dit verband heeft aangetoond dat de consumptie van kiwi helpt bij het verbeteren van kwaliteit van de slaap. Het kan ook helpen bij het verbeteren van het begin van de slaap en bij het verminderen van de waaktijd na het begin, waardoor verlichting wordt geboden voor eventuele slaapstoornissen. Deze vrucht bevat flavonoïden zoals naringenin, quercetine , rutine, catechine en epicatechine, die de slaapinducerende receptoren moduleren en worden beschouwd als een krachtige op planten gebaseerde sedativa. Door hieraan toe te schrijven, is de schil van kiwi een krachtig ingrediënt voor de ontwikkeling van natuurlijke slaapmiddelen.

Verbetert de ijzeropname

Een verbazingwekkend voordeel van kiwi is het vermogen ervan om de opname van ijzer in het lichaam te vergemakkelijken. Een rijkdom aan vitamine C en andere fytochemicaliën zoals luteïne en zeaxanthine in de vrucht helpen bij het verbeteren van de ijzerstatus in het lichaam en voorkomen ijzertekortaandoeningen. Een vergelijkende studie uitgevoerd tussen kiwi en banaan heeft aangetoond dat consumptie van kiwi samen met een ijzerrijke ontbijtgranen resulteert in een significante toename van ijzer in het lichaam in vergelijking met banaan.          

Behandelt Macula Degeneratie

Kiwi is een vrucht voor het oog en draagt ​​op een voordelige manier bij aan oogzorg. Zoals eerder vermeld, is het een bron van fytochemicaliën, luteïne en zeaxanthine, die kritische componenten zijn die in het menselijk oog verblijven. Deze nuttige componenten samen met vitamine A beschermen de ogen tegen staar, leeftijdsgebonden maculaire degeneratie en andere stoornissen die de visie vernietigen.

Aids in Digestion

Kiwi is  waardevol voor het behoud van een gezond spijsverteringsstelsel. Het is een heerlijke bron van vezels die de spijsvertering bevordert en de darmgezondheid handhaaft. Het helpt bij het bieden van verlichting van constipatiedoor het darmstelsel te stimuleren. De natuurlijke laxerende eigenschappen van deze vrucht vanwege het vezelgehalte voegen volume toe aan de ontlasting en maken het zacht. Een studie uitgevoerd met kiwi onthulde dat het rijk is aan proteolytisch enzym actinidine, wat de vertering van eiwitten verbeterten vergemakkelijkt vlot verkeer door het spijsverteringsstelsel. Polysacchariden die in de vrucht aanwezig zijn, helpen bij het afwenden van de hechting van enteropathogenen en het stimuleren van de probiotische bacteriën in de dikke darm. Kiwi-extracten bevorderen de groei van melkzuur, remmen de ontwikkeling van Escherichia Coli-bacteriën en helpen de spijsvertering te ondersteunen.

Beneficial tijdens de zwangerschap

Kiwi is een perfecte vrucht voor een zwangere vrouw vanwege de overvloed aan natuurlijk foliumzuur. Foliumzuur helpt bij het voorkomen van neurale buisdefecten bij ongeboren baby’s en is essentieel voor hun hersenen en cognitieve groei. Andere essentiële voedingsstoffen zoals vitamine C, E en K samen met flavonoïden die in de vrucht aanwezig zijn, dragen ook gunstig bij aan de algehele gezondheid en ontwikkeling van de foetus en de aanstaande moeder.

Huidsverzorging

Kiwi helpt bij het  behouden van een gezonde en gladde huid dankzij zijn belangrijke bijdrage aan het proces van collageensynthese. Het bevat vitamine C, wat helpt de huid stevig te houden en genezing van snijwonden en schaafwonden te bevorderen . Vitamine E in kiwi helpt bij het verminderen van de fijne lijntjes en het voorkomen van rimpels. Het helpt ook bij het verminderen van de schadelijke effecten van ultraviolette straling op de huid, terwijl de antioxidanten die in deze vrucht aanwezig zijn, werken als een perfect anti-verouderingsmiddel en voorkomen dat de huid vroeg degenereert en verjongd blijft. 

Voorkomt kanker

Kiwi’s worden van oudsher vertrouwd in de Chinese volksgeneeskunde vanwege de effectiviteit bij het genezen van verschillende soorten kanker, zoals leverkanker, borstkanker , maagkanker en longkanker. Extracten van de kiwi’s remmen de proliferatie van kankercellen en beschermen endogene DNA-schade. Het fruit werkt tegen kanker door cytotoxisch te zijn voor kwaadaardige kankercellen zonder de normale, gezonde cellen te beïnvloeden. De antioxidanten, carotenoïden, vitaminen en vezels dragen gunstig bij aan de effectiviteit van kiwi bij de preventie of genezing van kankers. Catechine, een fytochemisch bestanddeel in kiwi, helpt bij het verminderen van de toxiciteit van antikankermiddelen door de proliferatie van het beenmerg te stimuleren .

Verhoogt de immuniteit

Kiwi levert een positieve bijdrage aan de regulatie van het aangeboren en adaptieve immuunsysteem, wat erg belangrijk is voor het gezond functioneren van het lichaam. Consumptie van kiwi’s helpt bij het bestrijden van seizoensgebonden infecties en andere kwalen als gevolg van de antimicrobiële en schimmelwerende werking . Extracten van kiwi hebben aangetoond dat ze bacteriostatische werking uitoefenen tegen verschillende pathogenen waaronder Staphylococcus aureus en Staphylococcus pyogenes. Kiwi fruit helpt bij het verminderen van de symptomen van verkoudheid en griep en andere infecties van de bovenste luchtwegen. Het oefent ook ontstekingsremmende effecten uit en vertoont de activiteit van pro-inflammatoire cytokinen.

Beheersing Diabetes

Kiwi heeft een lage glycemische index (GI) waardoor het geschikt is voor mensen met diabetes. Een studie uitgevoerd op kiwi-extracten toonde aan dat consumptie van deze vrucht helpt bij de regulatie van adipogenese, wat cruciaal is voor de preventie van diabetes. De disfunctie van vetweefsels in het lichaam is sterk betrokken bij de ontwikkeling van insulineresistentie en diabetes.

Culinair gebruik

Door zijn karakteristieke uiterlijk en verfrissende smaak kan kiwifruit je fruitsaladeschotel een verbazingwekkende tropische stijl geven. Voedingsrijke kiwi kan worden gebruikt als een functioneel ingrediënt om bakkerijproducten met een verbeterde gezondheidsfactor te bereiden  . Het bevat een malsmakend enzym papaïne dat nuttig is bij het afbreken van de vezelachtige weefsels van taai vlees . Om dezelfde reden gaat kiwi echter niet goed met op gelatinegebaseerde producten. Van papaïne-enzym is ook bekend dat het een stremmend effect op melk heeft . In het geval dat u van plan bent kiwi te gebruiken in producten op basis van zuivelproducten of op gelatine gebaseerde producten, kook deze dan een tijdje om de enzymen te neutraliseren.

Hoe Kiwi Selecteren En Opslaan?

Pak kiwi’s op die zacht en stevig zijn en vermijd die met blauwe plekken of vochtige plekken. Rijpe kiwi zou op een zachte druk kunnen overgaan. Het fruit dat niet onder lichte druk komt te staan, geeft de rauwheid aan en geeft aan dat het nog niet klaar is voor consumptie. Ze kunnen gerijpt worden door een paar dagen op kamertemperatuur te houden weg van hitte of zonlicht of door ze met een appel of banaan in een papieren zak te doen om de rijping te versnellen. Rijpe kiwi kan enkele weken in de koelkast worden bewaard.

Bijwerkingen Van Kiwi

Hoewel overvloedig met zijn gezondheidsvoordelen, kan kiwifruit sommige bijwerkingen zoals allergieën en nierstenen bij bepaalde individuen stellen.

Allergische reacties:  De allergische reacties  kunnen variëren van milde, lokale orale allergie tot fatale aandoeningen zoals anafylaxie, die kan leiden tot de dood afhankelijk van de gevoeligheid. Verschillende studies hebben de aanwezigheid van significante allergenen in de kiwi’s gevalideerd die ernstige reacties kunnen veroorzaken, voornamelijk bij jonge kinderen.

Oxalaten: Kiwi is een bron van oxalaat-roker- kristallen . Overmatige consumptie van oxalaatrijke voedingsmiddelenzoals kiwi kan bij sommige personen een bedreiging vormen voor de ontwikkeling van calciumoxalaat nierstenen. Overmatige inname van oxalaten kan ook de opname van bepaalde voedingsstoffen, waaronder calcium en magnesium in het lichaam, verstoren.

Overzicht

Kiwi is een heerlijke en voedzame vrucht, die niet alleen de smaakpapillen bevredigt, maar ook een goede gezondheid bevordert. Het bevat kissper, een cysteïne-rijk peptide, dat waardevol kan zijn in de behandeling van cystic fibrosis . Kiwi wordt gebruikt bij de bereiding van antimicrobiële producten om de ontwikkeling van resistentie tegen de conventionele medicijnen voor schimmel- en bacteriële infectiviteit te verminderen. De vrucht heeft natuurlijke bloedverdunnende kwaliteiten zonder bijwerkingen zoals aspirine. Door de ontstekingsremmende eigenschappen toe te kennen , is het ook waardevol bij de behandeling van reumatoïde artritis . Neem dit fruit op in uw dieet om uw voeding een dramatische flair te geven.

pinit fg en rect red 28 - KIWI FRUIT 12 GEZONDE EN GENEZENDE EIGENSCHAPPEN