Gezondheid

12 MANIEREN OM DE GEZONDHEID VAN JE OGEN TE BESCHERMEN EN TE BEHOUDEN

12 door de wetenschap gesteunde manieren om uw visie te behouden

  • Regelmatige oogonderzoeken
  • Bescherm je ogen tegen de zon
  • Eet een gezond dieet van fruit en groenten
  • Aandacht besteden aan Superfoods
  • Oefen regelmatig
  • Stop met roken
  • Beheer uw gewicht
  • Vergeet niet om je ogen te rusten
  • Doe oogoefeningen
  • Neem supplementen
  • Drink meer water
  • Gebruik oogbescherming

Er zijn veel risico’s voor de gezondheid van het oog als we ouder worden en het is normaal dat onze visie verandert en onze lichamen ouder worden en verslechteren.

Leeftijdsafhankelijke achteruitgang is een natuurlijke verandering die we allemaal onvermijdelijk zullen ondergaan, vooral in de leeftijd van 60 jaar en ouder.

Sommige van de veranderingen die we later zullen ervaren, zoals presbyopie, zijn volkomen normaal en duiden niet op en bevatten geen verborgen of ernstige problemen.

Maar er is ook een hoger risico op oogziekten wanneer we een bepaald punt in ons leven bereiken.

Leeftijdgerelateerde maculaire degeneratie (AMD) is de meest voorkomende vorm van de macula-ziekte en is de meest voorkomende oorzaak van verlies van gezichtsvermogen bij ouderen.

Andere bekende oorzaken van visusverlies bij ouderen zijn glaucoom, cataract en diabetische retinopathie.

Dit alles kan zichtbeperkende effecten hebben, soms leidend tot volledig verlies van gezichtsvermogen.

Er zijn momenteel geen remedies voor maculaire degeneratie of glaucoom, die beide onomkeerbare ziekten zijn.

Dus vanaf jonge leeftijd is het belangrijk om voor je ogen te zorgen als je later in je leven oogproblemen wilt vermijden.

Hier zijn 12 manieren om uw langetermijnvisie te helpen behouden .

 

Regelmatige oogonderzoeken

 

Regelmatig naar uw oogarts kijken is uiterst belangrijk als u in de toekomst gezonde ogen wilt behouden en oogirriterende oogaandoeningen wilt voorkomen.

Het wordt aanbevolen door optometristen om eens in de twee tot vier jaar een oogonderzoek te laten uitvoeren, volgens de Glaucoma Research Foundation ( 1 ).

De Stichting beveelt ook aan dat mensen van 40 tot 54 jaar elke één tot drie jaar gaan, mensen van 55 tot 64 jaar moeten elke één tot twee jaar gaan en 65 jaar en ouder moet elke 12 maanden gaan.

Mensen met bekende gezondheidsproblemen / risicovolle factoren moeten mogelijk vaker oogafspraken boeken en er kunnen ook verschillen zijn in de ooggezondheid van verschillende etnische groepen.

Studies hebben verschillende gradaties van oogziekterisico aangetoond in verschillende etniciteiten.

Er kunnen bijvoorbeeld verbanden zijn tussen Latino-Amerikanen en verhoogde intraoculaire druk (een belangrijke oorzaak van glaucoom).

Of verbanden tussen Aziatisch-Amerikanen en iets dat bekend staat als nauwe kamerhoekglaucoom, wat kan leiden tot visusverlies ( 2 ).

Dus terwijl gezondheidsdeskundigen een basisrichtlijn hebben gegeven voor hoe regelmatig u een afspraak moet maken om de opticien te bezoeken, is het belangrijk om in gedachten te houden dat ieders gezondheidsbehoeften anders zullen zijn.

Er moet een op maat gemaakt ooggezondheidsplan worden opgesteld om de best mogelijke oogzorg te garanderen.

 

Bescherm je ogen tegen de zon

 

De meeste mensen zijn zich zeer bewust van de schade die de zon de huid kan veroorzaken en zullen waarschijnlijk het hele jaar door zonnecrème verdoezelen of gebruiken.

Maar velen vergeten om hetzelfde niveau van bescherming voor hun ogen te bieden.

Het is essentieel om uw ogen te beschermen tegen de schadelijke ultraviolette (UV) straling van de zon.

En het is absoluut noodzakelijk om dit het hele jaar door te doen, niet alleen in de zomer.

Er zijn drie soorten UV-straling (UVA, UVB en UVC) en terwijl UVC wordt geblokkeerd door de atmosfeer van de aarde, kan 90 van de UVA- en UVB-stralen op uw huid en ogen terechtkomen ( 3 ).

En schade op de lange termijn kan de gezondheid en het gezichtsvermogen van het oog beïnvloeden.

Om schade door de zon te voorkomen, moet het hele jaar door een zonnebril worden gedragen.

Zoek naar een bril met UV400-lenzen die 100 UV-bescherming bieden.

Voor optimale bescherming kan het een goed idee zijn om te investeren in enkele van de modernere lenstechnologieën die tegenwoordig beschikbaar zijn.

Zoals fotochrome lenzen, die comfortabel in alle weersomstandigheden kunnen worden gedragen en die kunnen worden aangepast aan de lichtniveaus.

Of spiegelende / flitsende zonnebrillen die kunnen helpen schittering te verminderen.

 

Eet een gezond dieet van fruit en groenten

 

Niet alleen is een goed uitgebalanceerd dieet goed voor uw persoonlijk welzijn, maar gezond eten kan ook helpen om de gezondheid van uw ogen tot op hoge leeftijd te behouden.

Over het algemeen moet uw dieet elke dag koolhydraten , eiwitten , onverzadigde vetten en ongeveer vijf porties groenten en fruit bevatten ( 4 ).

Maar een van de meer recente onthullingen in door wetenschap gesteunde voeding is de consumptie van fytochemicaliën en hun enorme voordelen voor de menselijke gezondheid.

Waaronder de belangrijke toevoeging van carotenoïden aan de dagelijkse voeding; de geel / oranje pigmenten (meestal aanwezig in wortels) die 90{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} schadelijk blauw licht kunnen absorberen, beschermen de macula van het oog met behoud van een optimaal zicht ( 5 ).

Het opnemen van meer wortels in uw dieet kan uw ooggezondheid aanzienlijk verbeteren dankzij de speciale fytochemicaliën.

Andere vitamines en mineralen die ervoor zorgen dat u aan uw dieet kunt toevoegen, zijn vitamine C, vitamine E, zink, vitamine A en omega-3-vetzuren.

Een goed afgerond dieet van kleurrijke groenten en fruit, noten en zaden, eiwitten en essentiële vetten zorgt ervoor dat je alles wat je nodig hebt om je ogen te behouden, consumeert.

 

Aandacht besteden aan Superfoods

 

Hoewel het beste advies voor een goede gezondheid van de ogen een goed voedingspatroon is, moet speciale aandacht worden besteed aan superfoods.

Recente rapporten hebben de betekenis van blauw licht en de schadelijke effecten ervan op het circadiane systeem en de oogfysiologie gedetailleerd ( 6 ).

De infographic  laat zien dat we het superfooddieet niet mogen vergeten, met enkele interessante statistieken zoals leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (die kan worden veroorzaakt of versneld door blootstelling aan blauw licht) die voorkomt bij 1 op de 10 mensen ouder dan de leeftijd van 65.

En dit aantal escaleert tot wel 3 op 10 bij mensen ouder dan 75 jaar.

We worden blootgesteld aan een natuurlijk niveau van blauw licht van de zon, maar de toegevoegde waarde in het moderne leven komt van computerschermen, kunstlicht, tv’s en andere digitale apparaten.

Het is dus belangrijk om vanaf jonge leeftijd extra voorzichtig te zijn om maculaire degeneratie te voorkomen naarmate we ouder worden.

Volgens de infographic onthult een onderzoek aan de universiteit van Harvard ( 7) dat luteïne en zeaxanthine in het dieet (vaak aangetroffen in groenten en fruit) kunnen vertragen en maculaire degeneratie voorkomen.

Luteïne en zeaxanthine zijn te vinden in veel van de populaire superfoods van vandaag, waaronder boerenkool en spinazie.

Andere groenten met een hoog gehalte aan deze chemicaliën zijn erwten, waterkers, groene sla, squash, asperges , spruitjes en wortels.

Van raw gekookte boerenkool kwam met de hoogste hoeveelheid voedingsluteïne en zeaxanthine, met 18,3 mg per 100 g.

Terwijl tuinkers en spinazie volgden op de tweede en derde plaats met respectievelijk 12,2 mg en 12,5 mg.

 

Oefen regelmatig

 

Naast aandacht voor uw dieet, is regelmatig sporten ook belangrijk.

Niet alleen kan fit blijven uw spieren kloppen, uw gewicht onder controle houden en uw hart en andere organen gezond houden, maar het kan ook uw visie ondersteunen.

Lichamelijke activiteit kan ook helpen uw gezichtsvermogen te beschermen door oogziekten zoals staar, glaucoom en natte leeftijdsgebonden maculaire degeneratie te voorkomen.

Hoewel lichaamsbeweging uw gezichtsvermogen mogelijk niet direct beïnvloedt, voorkomt het wel problemen die leiden tot een slechte gezondheid van de ogen, zoals diabetes, hoge bloeddruk en hypertensie.

Er zijn veel onderzoeken die ons nu vertellen dat er een sterke correlatie bestaat tussen het niveau van fysieke activiteit en onomkeerbare oogaandoeningen zoals glaucoom.

Een specifieke studie uitgevoerd met behulp van een versnellingsmeter (geleid door Dr. Pradeep Ramulu) onthulde dat proefpersonen met een goed gezichtsvermogen 9.700 stappen liepen en gedurende 20 minuten per dag trainden.

Terwijl diegenen met een gezichtsverlies 8.000 stappen liepen en 15 minuten per dag trainden ( 8 ).

Fysieke inactiviteit kan dus negatieve effecten hebben op de gezondheid van het oog.

Dagelijkse oefeningen gedurende 20 minuten of meer kunnen helpen om verlies van gezichtsvermogen en stoornissen te voorkomen.

En matige of lage intensiteit trainingen kunnen aanzienlijk helpen om de oogdruk te verminderen.

Enkele geweldige oefeningen voor lage / gemiddelde intensiteit omvatten:

  • Rennen en lopen
  • Wielersport
  • Krachttraining
  • Yoga of Pilates
  • Tai Chi
  • Rotsklimmen
  • Elliptische training
  • Zwemmen
  • Water aerobics
  • Stap aerobics
  • Skaten of skaten
  • Stijldansen
  • golfen

 

Stop met roken

 

Roken is niet alleen slecht voor uw longen en een belangrijke oorzaak van kanker, de slechte gewoonte is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie, cataract en oogzenuwbeschadiging.

Alle drie deze voorwaarden kunnen tot blindheid leiden.

Roker zijn, verdubbelt je kansen om je gezichtsvermogen te verliezen en de schadelijke chemicaliën in sigaretten zijn bijzonder schadelijk voor de macula van het oog en kunnen de ontwikkeling van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie versnellen ( 9 ).

Andere oogproblemen die door roken kunnen optreden, zijn uveïtis, een ontsteking van de uvea en iets dat tot blindheid kan leiden; diabetische retinopathie, die wordt veroorzaakt door schade aan de bloedvaten van het netvlies; en dry eye-syndroom, dat rode ogen, jeuk en algemeen ongemak veroorzaakt.

Roken is ook bekend dat het diabetes gerelateerde gezichtsvermogen verslechtert.

Dus rokers worden aangemoedigd om zo snel mogelijk te stoppen met roken .

 

Beheer uw gewicht

 

Diabetes type 2 veroorzaakt abnormale pieken in de bloedsuikerspiegel en dit zal de kans op diabetische retinopathie vergroten , een oogaandoening die de belangrijkste oorzaak van visusbeperking bij volwassenen onder volwassenen beïnvloedt en blindheid kan veroorzaken als ze niet gediagnosticeerd wordt.

Het is de belangrijkste oorzaak van blindheid bij Amerikaanse volwassenen ( 10 ).

Om diabetes type 2 te voorkomen, is het belangrijk om uw gewicht en lichaamsvet te beheersen.

Mensen met overgewicht en obesitas lopen het grootste risico op diabetes type 2.

En de spikes in bloedsuikerspiegel veroorzaakt door diabetes staan ​​erom bekend bloedvaten in het netvlies te verstoppen, en uiteindelijk een schadelijk gezichtsvermogen.

Er zijn drie manieren om het risico op diabetes te verkleinen:

  • Gezond eten
  • Oefenen en actiever zijn
  • Gewicht verliezen

Voor degenen die door andere problemen een hoge mate van lichaamsbeweging ervaren die schadelijk is voor hun gezondheid, of beperkte mobiliteit hebben, zijn er andere bewezen manieren om af te vallen .

Enkele geweldige tips voor mensen die nieuw zijn in gewichtsbeheersing zijn onder andere het maken van een wekelijks trainingsschema dat past bij uw planning, duidelijke doelen stellen en doelen voor gewichtsverlies, regelmatig uw BMI controleren, nieuwe fitnesslessen proberen om uzelf gemotiveerd te houden, een stap-o- meter om de dagelijkse stappen bij te houden en lid te worden van een ondersteuningsgroep voor gewichtsverlies.

Andere tips voor het stimuleren van gewichtsverlies krijgen een betere nachtrust (die helpt bij een beter gewichtsbeheer door te voorkomen dat overtollig vet wordt opgeslagen voor energie) en gezond te eten met veel fruit en groenten.

 

Vergeet niet om je ogen te rusten

 

Uw ogen ontspannen is essentieel voor een goede gezondheid van uw ogen en slaap is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse aanvulcyclus van uw lichaam.

Niet alleen krijgt u elke nacht voldoende slaap, maar u kunt ook energie opdoen voor de komende dag, maar het kan ook heel goed zijn om uw visie voor de lange termijn te behouden.

Er zijn veel onderzoeken die ons vertellen dat een gebrek aan slaap problemen met je ogen kan veroorzaken.

De kortetermijnproblemen die kunnen optreden als je moe bent, zijn onder meer het droge-ogen-syndroom dat uitdroging, roodheid, algemeen ongemak en soms wazig zien veroorzaakt.

Of myokymie waardoor uw ogen spasmen kunnen worden, maar die kunnen worden genezen met een goede nachtrust

Over het algemeen wordt aanbevolen dat 5 uur slaap het minimum is dat u nodig heeft om uw ogen volledig te laten rusten als u deze kortdurende oogproblemen wilt voorkomen

 

33333 - 12 MANIEREN OM DE GEZONDHEID VAN JE OGEN TE BESCHERMEN EN TE BEHOUDEN

 

Langdurige problemen die kunnen optreden zijn ischemische optische neuropathie (schade aan de oogzenuw door een slechte bloedstroom) en risico’s op glaucoom.

Een van de grootste problemen in de moderne tijd is het toegenomen gebruik van digitale schermen, dus oogaandoeningen komen vaker voor bij volwassenen in de werkende leeftijd, wat nadelig kan zijn voor het gezichtsvermogen op latere leeftijd.

Iedereen die de hele dag achter een computer zit, loopt het grootste risico.

Niet alleen is slaap essentieel voor oogrust, maar regelmatige pauzes gedurende de dag zijn ook van vitaal belang.

 

Doe oogoefeningen

 

Oogoefeningen zijn bewezen om verschillende oogproblemen aan te pakken.

En hoewel er geen bewijs is om te bewijzen dat oogoefeningen die op korte termijn worden gedaan in staat zijn de reactietijd in aangepaste snelle seriële visuele presentatie (RSVP) te verbeteren, kunnen ze de visuele nauwkeurigheid en een betere letterherkenning verbeteren bij het lezen van de tekst ( 12 ) .

Door uw ogen regelmatig te oefenen, kunt u vermoeidheid van de ogen, het droge ogen-syndroom en oogdruppels op afstand houden.

Hier zijn enkele eenvoudige oefeningen om u te helpen uw visie te behouden:

  • Oogrollen – begin met op te kijken en dan langzaam 10 keer met de klok mee en 10 keer tegen de klok in.
  • Focus oefenen – houd een pen op armlengte en concentreer je ogen erop. Houd uw focus vast terwijl u de pen langzaam dichter bij uw gezicht brengt. Stop wanneer hij 6 centimeter van je neus verwijderd is. Verplaats het vervolgens langzaam weer terug, waarbij u de hele tijd op de pen blijft letten.
  • Palming – wrijf samen in uw handen om warmte op te bouwen voordat u ze tegen uw oogkassen plaatst en ze volledig bedekt. Palm je ogen gedurende minstens vijf seconden en herhaal deze actie drie keer.

Naast oefeningen voor je ogen, kan het ook helpen om je slapen te masseren en warme of koude kompressen toe te passen.

Op zijn minst zullen ze helpen om spanning, spanning en irritatie te verlichten.

 

Neem supplementen

 

De AREDS-formule (Age-Related Eye Disease Studies) werd getest en getest door het National Eye Institute (NEI).

Resultaten van het onderzoek toonden aan dat bepaalde supplementen kunnen worden gebruikt om het risico op maculaire degeneratie bij ouderen te verminderen

De oorspronkelijke dosering van AREDS-supplementen omvatte de volgende ingrediënten:

  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Zink en koper

De eerste dosering bleek succesvol te zijn met personen binnen het onderzoek.

Een latere formule werd ontwikkeld in 2006, genaamd AREDS2 met de toevoeging van luteïne, zeaxanthine en omega-3 vetzuren.

Dit was het gevolg van eerder onderzoek dat een verband aantoonde tussen die voedingsstoffen en een lager risico op het ontwikkelen van geavanceerde AMD.

Het onderzoek leert ons dat het toevoegen van supplementen aan onze voeding een manier kan zijn om verslechtering van de ooggezondheid te voorkomen en kan helpen om het begin van ouderdomsziekten van het oog te vertragen.

Vitamine C is een krachtige antioxidant die zorgt voor de verzorging van bindweefsel in het lichaam – en dat omvat het collageen dat het hoornvlies van het oog vormt.

Zenuwcellen in het oog vereisen ook dat vitamine C goed functioneert ( 14 ).

Volgens de American Optometric Association kan vitamine E (te vinden in noten, zoete aardappelen en verrijkte granen) het oog beschermen tegen beschadiging.

En wanneer gemengd met een voedingsinname van zowel luteïne en zeaxanthine, kan de vitamine cataract op afstand houden door verminderd risico

Wat betreft zink en koper kunnen ze fungeren als een co-factor voor meer dan 100 enzymen in de ogen, huid, botten, spieren en organen.

Ze essentieel maken voor goed functioneren en binden aan het specifieke enzym superoxide dismutase (SOD) om antioxidanten in het lichaam te creëren.

Hoewel het innemen van vitaminepillen zeker geen vervanging is voor een betere gezondheid van het oog, kunnen ze helpen het risico op ziekten te verminderen in combinatie met een gezonde levensstijl en dieet.

 

Drink meer water

 

Meer water drinken is geweldig voor de gezondheid van je ogen.

Het is niet alleen essentieel om te voorkomen dat u zich uitgedroogd voelt (en uw ogen vochtig te houden), maar het ondersteunt de normale celstructuur en functie.

Water is nodig voor de productie van energie en zonder cellen sterven cellen in je lichaam.

Het is dus belangrijk om altijd gehydrateerd te blijven.

De huidige aanbeveling voor volwassenen (van 19 jaar en ouder) voor waterinname is 3,7 liter voor mannen en 2,7 liter voor vrouwen.

Deze cijfers zijn de totale hoeveelheid vloeistoffen (hetzij uit voedingsmiddelen zoals groenten en fruit of drank).

Gehydrateerd blijven betekent ook dat je de inname van cafeïne beperkt, omdat het een diureticum is, waardoor je vaak naar het toilet gaat.

Het verminderen van de hoeveelheid water die u daadwerkelijk absorbeert.

Bovendien moeten alcoholische dranken worden beperkt.

Zoals overmatig gebruik kan uitdroging veroorzaken in het lichaam.

Het doet dit door de productie van anti-diuretische hormonen in het lichaam te verminderen, zodat u vaak zult plassen en ook door braken op te wekken waardoor alle lichaamsvloeistoffen uitputten.

Symptomen van uitdroging zijn onder meer dorst hebben, een droge of kleverige mond hebben, zich slaperig of moe voelen, verminderd urineren, hoofdpijn of duizeligheid.

Als u een van deze symptomen ervaart, zorg er dan voor dat u meer water drinkt.

Alcohol drinken kan ook oogproblemen op de lange termijn veroorzaken, zoals verminderd zicht door vitaminetekort.

Dit is met name riskant bij alcoholisten of zeer zware drinkers omdat overmatige hoeveelheden drank het vermogen van de lever om voedingsstoffen te absorberen kunnen beïnvloeden.

Dus terwijl vitaminen zoals vitamine C en vitamine E belangrijk zijn voor het behoud van de gezondheid van het oog, kan een slechte lever het juiste voedsel maken en het gebruik van voedingsstoffen nutteloos maken.

Het is ook bekend dat een vitamine B1-tekort zwakte veroorzaakt of verlamming van de oogspieren veroorzaakt, dus het is erg belangrijk om je lever te beschermen en goed te houden.

Meer water drinken na het nuttigen van alcohol is een geweldige manier om de essentiële vloeistoffen van je lichaam bij te vullen.

Andere manieren om te onthouden om gehydrateerd te blijven zijn het instellen van herinneringen op je telefoon, met behulp van een water-app (zoals Waterlogged) om je dagelijkse consumptie vast te leggen, en altijd flessenwater mee te nemen waar je ook bent.

 

Gebruik oogbescherming

 

Of het nu voor werk, voor doe-het-zelvers en hobby’s in huis, sport of buitenactiviteiten is, het hebben van de juiste oogbescherming is erg belangrijk.

Niet alleen zijn zonnebrillen essentieel om uw ogen te beschermen tegen schadelijke UV-stralen en fel blauw licht, maar oogapparatuur is erg belangrijk.

Vooral als u iets gevaarlijks doet, werkt met hitte, extreme kou of enige activiteit met rondvliegend puin of een giftige omgeving.

Beschermende brillen zijn er in verschillende vormen, zoals een veiligheidsbril, een veiligheidsbril, oogbeschermers of veiligheidsschermen.

En gespecialiseerde brillen worden vaak gemaakt van polycarbonaat, een materiaal dat 10 keer sterker is dan normaal plastic, wat betekent dat u maximale bescherming krijgt als er iets gebeurt.

Het is dus niet alleen belangrijk om het juiste type bril voor uw sport of beroep te vinden, maar u moet ook overwegen om de kwaliteit van de bril te controleren die u kiest om ervoor te zorgen dat deze aan de taak voldoet.

Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics zijn er elk jaar meer dan 20.000 oogverwondingen op de werkplek.

Dus het dragen van een veiligheidsbril is absoluut noodzakelijk als u ongevallen wilt voorkomen.

pinit fg en rect red 28 - 12 MANIEREN OM DE GEZONDHEID VAN JE OGEN TE BESCHERMEN EN TE BEHOUDEN