Voedsel

13 MANIEREN OM UW GEHEUGEN TE VERBETEREN

13 MANIEREN OM UW GEHEUGEN TE VERBETEREN

  • Brain Oefeningen
  • Dieet
  • Aantekeningen en lijsten
  • Fysieke activiteit
  • Voldoende slaap
  • Vermindering van intoxicatie
  • Geheugensupplementen
  • Meditatie en yoga
  • Lees verder
  • Een nieuwe taal leren
  • Stimuleer de geest
  • Neem contact op met de natuur
  • Leer om te de-stress

Heb je problemen om dingen te onthouden?

Zoals wanneer je een lijst met klusjes hebt maar je vergeet altijd een of twee te doen?

Of je moet iemand terugbellen, maar het glijdt helemaal van je af?

Koop bij bol.com

Geheugenproblemen kunnen behoorlijk lastig zijn, vooral als je hele belangrijke dingen vergeet.

Soms kunnen zelfs mensen en namen moeilijk te onthouden zijn, waardoor je in een lastige positie komt tijdens een sociale bijeenkomst.

Ben je ooit je sleutels in de auto vergeten en de deur op slot gedaan? Of heb je een belangrijke afspraak gemist?

Nou, als het enige troost is, ben je niet de enige.

Veel van ons hebben geheugenproblemen, vooral als we ouder worden en onze geest zwakker wordt.

En het gaat niet alleen om de geest; naarmate je leeftijd toeneemt, neemt ook je lijst met verantwoordelijkheden en prioriteiten toe.

Hoewel we onszelf wel kunnen delegeren en organiseren, zijn vergissingen normaal en we zijn tenslotte menselijk.

Als kinderen hebben we een scherpere geest en niet veel om ons zorgen over te maken, waardoor we de kans krijgen om meer te onthouden en dingen niet te gemakkelijk te vergeten.

Ouder worden komt echter met zijn voor- en nadelen.

Dus, hoe goed onze hersenen functioneren en hoe onze geheugencapaciteit kan worden verbeterd, kan door ons worden gecontroleerd en door de gewoonten die we gebruiken.

Wat zijn enkele gewoonten die kunnen helpen onze herinnering sterk te houden, ongeacht de leeftijd?

Hier is een lowdown:

 

Brain Oefeningen

 

Er zijn een aantal hersenstimulerende oefeningen die helpen dingen beter te onthouden en te onthouden.

Veel van deze oefeningen zijn speciaal ontworpen om de geest te trainen en hem scherper te maken.

Deze oefeningen worden ook " Neurobische " oefeningen genoemd, net zoals cardio voor je hersenen.

Sommige van deze oefeningen zijn: kruiswoordpuzzels, geheugenspellen, liedjesteksten onthouden, wiskundige vergelijkingen proberen op te lossen, woordspelletjes zoals Scrabble, Sudoku, schaken enzovoorts.

Er zijn ook een aantal geheugenspelletjes als mobiele applicaties die zijn ontworpen om je hersencellen te slijpen.

Deze games zijn eigenlijk best effectief, en het mooie is dat de meeste van hen geschikt zijn voor mensen van alle leeftijden!

 

Dieet

 

Wat je eet, kan een grote invloed hebben op de manier waarop je hersenen functioneren.

Laten we eens kijken naar een lijst met voedingsmiddelen waarvan bewezen is dat ze briljant zijn voor de cognitieve en geheugencapaciteiten van de hersenen:

  • Avocado
  • Vis
  • Alle soorten bessen
  • eieren
  • Donkere chocolade
  • Walnoten
  • Olijfolie
  • Bladgroenten
  • Amandelen en ander droog fruit

De meeste van deze voedingsmiddelen bevatten een combinatie van vitamine A, E en K en sommige bevatten Omega-3 essentiële vetzuren die allemaal als verbazingwekkende voedingsstoffen voor de hersenen worden beschouwd.

Zelfs het eten van een uitgebalanceerd dieet dat alle essentiële voedingsstoffen bevat, is een goede manier om de gezondheid van uw hersenen onder controle te houden.

Het is belangrijk op te merken dat kunstmatige conserveermiddelen, zoetstoffen, transvetten en olieachtig gefrituurd voedsel niet alleen schadelijk zijn voor het lichaam, maar ook voor de hersenen.

Fastfood en junkfood zitten vol met deze stoffen en worden ook geïnjecteerd met kunstmatige voedingsstoffen die er alleen maar goed uitzien op papier, maar op de lange termijn een tamelijk negatief effect hebben op het lichaam.

Ze remmen de beweging van essentiële voedingsstoffen door het lichaam en naar de hersenen en vullen het systeem met afvalproducten die moeilijk te filteren zijn.

Geremde groei leidt er uiteindelijk toe dat het zenuwstelsel nadelig wordt beïnvloed.

Het is dus onvermijdelijk dat u uw dieet nauwlettend in de gaten houdt!

 

Aantekeningen en lijsten

 

Aantekeningen maken is nuttiger dan het lijkt te zijn.

Niet alleen notities, zelfs herinneringen en speciale notitieboeken met planners, of kalenders met opsommingstekens zijn handige hulpmiddelen om dingen te onthouden en klusjes en details niet te missen.

Zelfs telefoons hebben de mogelijkheid herinneringen met alarmen te houden, zodat u belangrijke afspraken en gebeurtenissen niet mist.

Een andere veelvoorkomende manier om dingen te onthouden, is het bijhouden van post-it-aantekeningen op plaatsen die u nodig hebben om iets niet te vergeten.

Post it-notities kunnen ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat iemand anders iets niet vergeet dat u nodig hebt om het voor u te onthouden.

 

Fysieke activiteit

 

Oefening is waarschijnlijk een van die all-round oplossingen die meerdere voordelen biedt.

Terwijl het uw lichaam en uw gezondheid onder controle houdt, wordt uw geest van tijd tot tijd verfrist en blijven uw hersenen jong en gezond.

Constante training maakt continue bloedtoevoer, ononderbroken beweging van nerveuze signalen door het lichaam mogelijk en pompt ook essentiële hormonen in de bloedbaan, zodat er geen tekort is en je hersenen en lichaam goed op weg zijn.

Zelfs als je ouder wordt, is het belangrijk om enige vorm van fysieke activiteit in je dagelijkse routine te introduceren.

Artsen schrijven 45 minuten aan lichaamsbeweging per dag om de problemen van slechte herinneringen en het gebrek aan rekenend denken te verminderen.

 

Voldoende slaap

 

Niet voor niets leggen veel artsen en voedingsdeskundigen de nadruk op elke dag voldoende slaap.

Een gereguleerd slaappatroon heeft veel voordelen, zowel fysiek als mentaal.

Hoe meer rust je krijgt, hoe meer je lichaam verjongd en ontspannen is, klaar om de werklast van de volgende dag aan te nemen.

Wat gebeurt er als je niet genoeg slaapt?

Je hersenen en lichaam zijn moe, je voelt je rusteloos en je humeur is ook zuur, wat uiteindelijk leidt tot uitbarstingen, belangrijke details vergeet en de hele dag misplaatst raakt in termen van je routine.

Dit is waarom je ervoor moet zorgen dat je niet sleept met je slaapschema en een goede hoeveelheid rust krijgt.

 

Vermindering van intoxicatie

 

Ja, alcohol en sigaretten en andere dergelijke stoffen kunnen verslavend zijn.

Er is echter een reden waarom ze worden aangeduid als "bedwelming".

Alcoholconsumptie in grotere volumes heeft bewezen verwoestend te zijn voor uw cognitieve vaardigheden en verhoogt ook de snelheid waarmee uw hersenen verouderen.

De leeftijd van uw hersenen hoeft niet per se in lijn te zijn met de leeftijd van uw lichaam.

Bedwelmende middelen belemmeren en vertragen alleen uw noodzakelijke groei, waardoor uw lichaam zwakker wordt en vatbaarder voor cognitieve stoornissen.

Dus, als je besluit om je volgende drankje te nemen, overweeg dan langzaam te gaan!

 

Geheugensupplementen

 

Er zijn enkele geheugentoevoegingen beschikbaar die niet schadelijk zijn voor het lichaam en die in gereguleerde doses kunnen worden ingenomen.

Omega-3-tabletten zijn een geweldige manier om je lichaam aan te vullen met essentiële hersenvoedingsstoffen, en zelfs vitamine A, E en ijzersupplementen helpen bij een betere bloedcirculatie en zijn geheugenversterkers.

Zelfs multivitaminetabletten hebben verschillende voordelen en hebben geen tot minimale bijwerkingen.

Mensen van alle leeftijden kunnen deze supplementen gebruiken, en natuurlijk is het nemen van hen in de juiste dosering en met een abonnement van een professional ook essentieel.

Als u op zoek bent naar een extra stimulans, kunt u uw cognitieve vaardighedeneen boost geven met hersensupplementen die op de markt verkrijgbaar zijn.

 

Meditatie en yoga

 

Het kalm houden van de geest kan je leven zoveel gemakkelijker maken.

Met alle verschillende stress en verantwoordelijkheden op je bord, kan overmatig nadenken en het uit het oog verliezen van je gedachten behoorlijk problematisch zijn.

Dit is waar de wonderen van meditatie en yoga binnenkomen, die in de loop van de tijd steeds populairder is geworden omdat het de gemakkelijkste manier is om een ​​rustige en gecompileerde geest te houden.

Meditatie hoeft niet professioneel of met een uitgebreide procedure te worden gedaan.

Zet gewoon wat aangename muziek op de achtergrond aan, ga zitten op een rustige plek en sluit je ogen.

Er zijn een aantal ademhalingspatronen die helpen bij het beheersen van uw bloeddruk en hartslag.

Yoga daarentegen is briljant voor meer flexibiliteit en stabiliteit en geeft je meer controle over je lichaam en geest.

Yoga is niet beperkt tot elke leeftijd of geslacht.

Hoe ouder je wordt, hoe meer yoga je lichaam helpt omgaan met de gevolgen van veroudering en hoe langer je je jonger voelt.

Zelfs meditatie zorgt ervoor dat je hersenen zich gezond en minder lastig voelen, waardoor je gemoedsrust krijgt die je verdient.

 

Lees verder

 

Lezen is een gewoonte die al vanaf jonge leeftijd moet worden gecultiveerd.

Lezen werkt eigenlijk als een van de beste, meest effectieve hersenoefeningen.

Het helpt je om details beter te onthouden, houdt je geest bezig, test je verbeeldingskracht en stimuleert ook je hersenen om meer te denken en beter te redeneren en analyseren.

Dit alles en meer maken het lezen een zeer nuttig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat uw cognitieve vaardigheden niet met de tijd afnemen.

Zelfs schrijven en je eigen materiaal maken is een briljante manier om je hersencellen te betrekken bij productieve activiteiten.

 

Een nieuwe taal leren

 

Het is een bewezen feit dat het kennen van meer dan één taal, tenminste op het tussenliggende niveau, helpt bij het verbeteren van de logische en geheugencapaciteiten van je hersenen.

Mensen die meer dan één taal spreken en / of begrijpen zijn meestal slimmer en analytischer omdat hun brein informatie sneller dan normaal kan verwerken.

Zelfs het leren van een nieuwe taal is een vorm van hersentraining en het is ook een essentiële vaardigheid die van pas komt in veel situaties.

Dus ga je gang en begin een taal te leren die je altijd al wilde weten, en je zult merken dat je je ook scherper en slimmer voelt!

 

Stimuleer de geest

 

De beste manier om je geest te stimuleren, is door deel te nemen aan activiteiten waarbij je je opgetogen en gelukkig voelt.

Geluk is een gemoedstoestand die je brein positieve signalen geeft en helpt om dingen beter te regelen.

Of het nu gaat om zingen, dansen, een spel spelen of op avontuur gaan, dit zijn allemaal manieren om je hersenen te stimuleren tot geluk en een staat van tevredenheid.

Het is een feit dat gelukkige mensen de dingen zelden vergeten, omdat hun geest noch gestrest noch uitgeput is.

 

Neem contact op met de natuur

 

We zijn meestal omringd door betonconstructies en door de mens gemaakte wonderen, die allemaal geweldig zijn om naar te kijken en een bewijs van vooruitgang zijn; de echte vraag is hier: hoe goed zijn ze voor onze hersenontwikkeling?

Een wandeling maken door de natuur, genieten in het groen en het belangrijkste: ademen in verse, onvervalste zuurstof zijn zeker manieren om je hersencellen nieuw leven in te blazen en jezelf gewoon van top tot teen te ontgiften.

Hoe meer je in contact bent met de natuur, hoe beter je brein functioneert.

We zijn tenslotte ook schepselen van de natuur, en het is belangrijk om onszelf in contact te laten blijven met onze roots.

 

Leer om te de-stress

 

Praat met een therapeut of een geliefde, neem een ​​vakantie als je gestresst bent, schakel al je apparaten uit en rust even uit; eigenlijk, doe wat je kunt om je te helpen ontstressen, want stress is de grootste vijand van het brein.

Wanneer er te veel is om te verwerken met te weinig tijd en een gevoel van bewustzijn dat afneemt, wordt je geest afgesloten.

En dit is het moment waarop je dingen vergeet.

Het geheugen wordt bijna onmiddellijk beïnvloed wanneer de hersenen besluiten te stoppen vanwege overbelasting.

Kun je je voorstellen wat er gebeurt met een computer of een machine wanneer deze zijn capaciteit overbelast?

Het begint te storen en is niet zo productief als het zou moeten zijn.

Dit is erg vergelijkbaar met wat er gebeurt met iemand die zichzelf niet van tijd tot tijd ontmoedigt; ze worden minder productief, hun geheugencapaciteit neemt af en over het algemeen is het slechts één grote berg problemen.

Daarom, hoe strak je planning ook is, je moet ruimte maken voor verschillende manieren om die stress te doorbreken .

 

Conclusie

 

De hersenen zijn niets anders dan de motor van het lichaam; zolang de motor goed werkt en in goede staat is, werkt de rest van het lichaam ook goed.

Op het moment dat je voelt dat je geheugen arm wordt en je geest niet meer werkt zoals vroeger, kom dan tot een besluit en onderneem actie!

De bovengenoemde tips zijn allemaal beproefd en getest, wat u hopelijk helpt uw ​​eerste hersengezondheid terug te krijgen.

Wat de situatie ook is, er is altijd een oplossing.

Voor iemand die ouder is, zijn geheugenproblemen een gegeven.

Naarmate de leeftijd vordert, worden de cellen van de hersenen langzamer geproduceerd en worden stervende cellen vervangen, maar niet zo snel als bij een jongere persoon.

Dus, naarmate u ouder wordt, moet u ervoor zorgen dat u dubbel goed voor uw geestelijke gezondheid zorgt en niet de leeftijd en de tijd laat inhalen.

Het is jouw geest, dus ga je gang en neem de leiding

13 MANIEREN OM UW GEHEUGEN TE VERBETEREN