Lichaam

19 BESTE MIDDELEN TEGEN CONSTIPATIE

19 BESTE MIDDELEN TEGEN CONSTIPATIE

  • Water
  • Natural Mineral Water
  • Vezel
  • Gember
  • Gezonde vetten
  • Koffie
  • rozijnen
  • pruimen
  • Wonderolie
  • Oefening
  • Lijnzaadolie
  • Epsom zout
  • Yoghurt
  • hurken
  • senebladeren
  • Proteïne-inname verminderen
  • bananen
  • Vermijd zuivel
  • reflexologie

Beïnvloed meer dan 60 miljoen mensen in Noord-Amerika alleen, constipatie is een al te veel voorkomende kwaal

Hoewel dit artikel vooral kijkt naar remedies om constipatie te verminderen, kijkt het ook naar welke voedingsmiddelen te vermijden of terug te dringen om het te voorkomen.

Helaas veroorzaken veel voorgeschreven medicijnen eigenlijk obstipatie of verergeren ze.

Dus, hier zijn 19 huismiddeltjes om constipatie op natuurlijke wijze te verlichten ( 2 ).

 

Water

 

Dit lijkt misschien een voor de hand liggende, maar het is verrassend hoeveel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk water is voor het spijsverteringsstelsel.

Uitdroging is een veelvoorkomende oorzaak van obstipatie .

Gehydrateerd blijven is belangrijk – niet alleen voor het voorkomen van constipatie, maar ook voor het voorkomen van veel chronische ziekten zoals hypertensie en fatale coronaire hartziekte ( 3 ).

Als u lijdt aan IBS (irritable bowel syndrome), kan het drinken van koolzuurhoudend water uw beste optie zijn.

Studies hebben aangetoond dat het de stoelgang verhoogt en de lediging van de galblaas bevordert ( 4 ).

 

Natural Mineral Water

 

Sommige mineraalwaters bevatten hoge gehalten aan magnesiumsulfaat, dat constipatie lijkt te verminderen ( 5 ).

Het is belangrijk dat als je op zoek bent naar een mineraal water om specifiek aan te pakken constipatie problemen die u één hoog in magnesiumsulfaat vinden.

Magnesium is aanwezig in veel over-de-toon-laxeermiddelen.

Het wordt echter niet aangeraden om dit soort laxeermiddelen op lange termijn te gebruiken vanwege mogelijke toxiciteit ( 6 ).

Als u al voedingsmiddelen gebruikt die magnesium bevatten (zoals groene bladgroenten, noten, peulvruchten en volle granen), is het niet nodig magnesiumrijk mineraalwater aan uw dieet toe te voegen ( 7 ).

 

Vezel

 

Het is onmogelijk om te praten over natuurlijke remedies voor constipatie zonder te praten over vezels.

Dit is de macrovoedingsstof die moet worden verhoogd bij het zoeken naar manieren om de symptomen te verlichten.

Veel studies ondersteunen de positieve effecten van een vezelrijk dieet en het is supergemakkelijk om het verbruik te verhogen ( 8 ).

Groenten, volle granen, noten , zaden en erwten zijn allemaal vezelrijke voedingsmiddelen die kunnen helpen bij obstipatie.

Dergelijke voedingsmiddelen zijn onder meer:

  • linzen
  • Split erwten
  • Zwarte bonen
  • Limabonen
  • artisjokken
  • Pap (meer specifiek, haver)
  • Bruine of volkoren rijst
  • erwten
  • Broccoli
  • Bran Flakes of een ander graanproduct op basis van zemelen
  • Brussel Sprouts
  • avocado’s
  • Aardappel in de schil. De huid is het belangrijkste deel. Met inbegrip van de schil, bevat een kleine jasaardappel ongeveer 3 gram vezel.
  • Volkoren pasta

Zoals met alle remedies, zullen sommige mensen niet goed reageren op een vezelrijk dieet.

Degenen met chronische obstipatie kunnen zelfs meer last hebben van dit soort dieetverandering ( 9 ).

Als je je vezelinname hebt verhoogd en je symptomen zijn verslechterd, knip je de vezels terug en probeer je een van de andere remedies in deze lijst.

 

Gember

 

Als je geen fan bent van kruidentheeën, maar toch last hebt van constipatie, kun je gemberthee proberen.

Ginger is een Zwitsers zakmes van een plant met veel gezondheidsvoordelen.

Deze bewezen antioxidant ( 10 ) is effectief in het bestrijden van de oorzaken en symptomen van ernstige ziekten zoals diabetes ( 11 ), beroerte ( 12 ), kanker ( 13 ) en hartproblemen ( 14 ).

Grote hoeveelheden verse gember zijn misschien niet de beste optie als u zweren, een inflammatoire darmaandoening of geblokkeerde darmen heeft.

Dit komt omdat niet-gekauwde verse gember kan leiden tot darmblokkering.

Het kan ook interfereren met de effecten van anticoagulantia, zoals warfarine of aspirine ( 15 ).

Gember wordt vaak aanbevolen voor zwangere vrouwen die last hebben van ochtendmisselijkheid.

Dit komt door de anti-emetische effecten – dit betekent dat het een goede remedie is tegen misselijkheid en braken.

Dit gezegd hebbende, is er geen concreet bewijs dat het effectief is met betrekking tot reisziekte of door chemotherapie veroorzaakte misselijkheid ( 16 ).

Zoals gebruikelijk, raadpleeg uw arts voordat u belangrijke veranderingen in het dieet aanbrengt.

 

Gezonde vetten

 

Vetten zijn al tientallen jaren oneerlijk gedemoniseerd, maar nu keert het tij en worden de voordelen van vetten werkelijkheid.

Gezonde vetten hebben veel voordelen, waaronder:

  • Ondersteuning van een gezond immuunsysteem
  • Verbeterde hormoonsynthese
  • Verhoogde stofwisseling

Gezonde vetten stimuleren galafgifte uit de galblaas.

Dit is belangrijk omdat gal de peristaltiek (spierbeweging) van de dikke darm stimuleert.

Enkele van de beste voedingsmiddelen met goede vetten zijn:

  • avocadoes
  • noten
  • Dikke vis
  • Hele eieren
  • Extra vergine olijfolie

 

Koffie

 

Een kop koffie is vaak een goede manier om de darm in beweging te krijgen.

Velen zweren bij koffie en daar zijn wetenschappelijke redenen voor.

Er wordt aangetoond dat koffie de samentrekking van de galblaas en de motoriek van de dikke darm stimuleert.

Dit betekent in feite dat het spijsverteringsspieren stimuleert ( 17 ).

Als je je afvraagt, is er een verschil tussen cafeïnehoudende en cafeïnevrije koffie.

Hoewel koffie in het algemeen kan helpen bij obstipatie, lijkt cafeïne de activiteit van de dikke darm 23{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} sterker te stimuleren dan cafeïnevrij ( 18 ).

 

rozijnen

 

Zoals met veel van de items op deze lijst, zijn rozijnen een grote bron van vezels.

De voordelen van deze kleine gedroogde vruchten zijn enorm.

Ze zijn niet alleen geweldig voor het behandelen en voorkomen van obstipatie, maar er is ook aangetoond dat ze helpen om darmkankercellen te bestrijden vanwege hun hoge gehalte aan fenolverbindingen ( 19 ).

Hoge niveaus van triglyceriden zijn echter een reden om niet te veel te eten: triglyceriden zijn gekoppeld aan een verhoogde kans op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen zoals vette leverkanker, diabetes en coronaire hartziekten, vanwege hun hoge associatie met zwaarlijvigheid ( 20 ).

 

pruimen

 

Pruimen houden je “gewoon”, zoals mijn grootmoeder zou zeggen.

Ik dacht dat dit slechts een fictief verhaal was om me aan te moedigen om gedroogde pruimen te eten – waar ik niet zo dol op was.

Het is echter verre van een verhaal van een oude vrouw. Naast het hoge vezelgehalte bevatten pruimen sorbitol .

Sorbitol is een suikeralcohol die water in de dikke darm trekt, wat op zijn beurt de stoelgang stimuleert.

Verse gedroogde pruimen, gedroogde pruimen en pruimensap zijn allemaal effectief in het verlichten van de symptomen van obstipatie.

 

Wonderolie

 

Ricinusolie is een plantaardige olie die wordt gemaakt door de zaden van de ricinusolieplant te persen  .

Het is een bekend stimulerend laxeermiddel; dit betekent dat het de lagere darm stimuleert om meer te bewegen.

Zoals met alle stimulerende laxeermiddelen, moet dit middel slechts korte tijd worden gebruikt, omdat het fecale incontinentie kan veroorzaken ( 21 , 22 ).

Castorolie kan ook tot braken leiden, dus wees voorzichtig!

 

Oefening

 

Je hoort keer op keer zeggen dat lichaamsbeweging en dieet helpen bij het beheersen van het gewicht en de omstandigheden zoals diabetes type 2.

Interessant is dat het ook is aangetoond dat het ook de symptomen van constipatie verlicht ( 22 ).

Hoewel oefening in sommige studies nuttig is gebleken, heeft het in andere onderzoeken geen positieve resultaten opgeleverd ( 23 ).

Als je last hebt van constipatie, is het drinken van meer water en regelmatig sporten de beste eerste stappen om te nemen.

Dit komt omdat de voordelen veel verder reiken dan hun vermogen om constipatie te verlichten.

 

Lijnzaadolie

 

Eeuwenlang werd lijnzaad gebruikt om constipatie te behandelen.

Hele zaden van de plant bevatten tot 12 procent slijmstof.

Slijm is een lijmachtige substantie die in bijna alle planten voorkomt.

Inslikken leidt tot een verzachtende en beschermende film die zich vormt langs het spijsverteringskanaal.

Lijnzaad biedt zowel volume als zachtheid aan de ontlasting, waardoor het een uitstekende keuze is om constipatie te verlichten.

Het is ook een geweldig wapen tegen maag- en darmontsteking.

Vlas neemt water op, dus het is zeer belangrijk om veel vocht te drinken, omdat dit niet werkt, wat zelfs kan leiden tot obstipatie.

 

Epsom zout

 

Het werkzame bestanddeel in Epsom Salt is magnesiumsulfaat.

In tegenstelling tot stimulerende laxeermiddelen zoals ricinusolie en Senna – die voornamelijk werken door spijsverteringsspieren aan te moedigen, werkt Epsom Salt door water in de dikke darm te trekken – dus zorg ervoor dat u veel water drinkt om het te vervangen.

Mogelijke bijwerkingen van Epsom Salt zijn krampen, opgeblazen gevoel, diarree, gas en misselijkheid ( 25 ).

 

Yoghurt

 

Yoghurt is waarschijnlijk een van de bekendste bronnen van probiotica in de wereld.

De levende bacteriën en gisten hebben veelbelovende gezondheidsvoordelen opgeleverd in veel onderzoeken.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met functionele constipatie significant lagere niveaus van bifidobacteriën en lactobacillus hadden (de bacteriën die vaak in yoghurt worden aangetroffen).

Zij merken op dat het merendeel van het huidige bewijsmateriaal afkomstig is van dierstudies en suggereert dat verder onderzoek nodig is ( 26 ).

In een studie uit mei 2017 werd de consumptie van een gefermenteerd melkproduct vergeleken met een standaard melkproduct.

De onderzoekers concludeerden dat er geen voordeel was van de probiotische optie ( 27 ).

Het bewijs lijkt de effectiviteit van probiotica bij de behandeling van constipatie niet volledig te ondersteunen.

Er is echter hoop met deze behandelmethode en degenen die lijden aan constipatie moeten het zeker proberen als andere remedies niet werken.

 

hurken

 

Het menselijk lichaam is nooit ontworpen om tijdens het poepen op een toilet te zitten.

Daarom is het geen verrassing dat het adopteren van de squatpositie een bewezen manier is om te helpen met een stoelgang ( 28 ).

Het gemeenschappelijke standpunt, waarbij mensen met de knieën in een hoek van 90 graden zitten, maakt het moeilijker om een ​​ontlasting door te geven.

Dit komt omdat het het anale kanaal afknelt.

Door te hurken wordt de reis van de ontlasting niet gehinderd.

Hoewel hurken heeft aangetoond dat het helpt bij het totale proces, kan het ook leiden tot aambeien ( 29 ).

 

senebladeren

 

In de alternatieve geneeskunde werd de Senna- plant lang gebruikt om constipatie te verlichten.

De plant bevat sennosides, die de bekleding van de darm irriteren, waardoor een laxerend effect ontstaat.

Het is verkrijgbaar in vele apotheken en drogisterijen, zonder recept, en kan oraal of rectaal worden ingenomen.

Hoewel het al eeuwenlang wordt gebruikt als een natuurlijk laxeermiddel, is het raadzaam om, als u een darmaandoening heeft zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa, contact op te nemen met uw arts voordat u Senna als laxeermiddel gebruikt ( 30 ).

 

Proteïne-inname verminderen

 

Te veel eiwitten eten kan harde ontlasting veroorzaken die moeilijk te doorstaan ​​is.

Dit komt door uitdroging van eiwitten .

Veel mensen die beginnen met eiwitrijke diëten ontdekken dit al vroeg en passen zich snel aan door meer water te drinken om dit probleem tegen te gaan ( 31 ).

Als u een eiwitrijk dieet gebruikt voor gezondheids- en fitnessdoeleinden (bijv. Bodybuilding), eet u mogelijk te veel.

Veel online eiwitrekenmachines bevorderen een te hoog eiwitniveau om de verkoop van supplementen te stimuleren.

Ze bevatten zelden de wetenschap achter de berekeningen, dus je moet voorzichtig zijn als je dergelijke hulpmiddelen gebruikt.

Als u kijkt naar hoeveel eiwit u mogelijk nodig heeft, kunt u deze eiwitcalculator gebruiken .

Het produceert veel conservatievere schattingen van eiwitbehoeften.

 

bananen

 

Bij het verbeteren van de spijsvertering staat prebiotisch voedsel hoog op uw prioriteitenlijst.

Prebiotica zijn niet-verteerbare koolhydraten die de goede bacteriën in je buik voeden.

Zelfs als je niet aan constipatie lijdt, zal het verhogen van het volume van deze bacteriële digestieve superhelden niet alleen je darmgezondheid verbeteren ( 32 ) maar ook je immuunsysteem als geheel.

En alsof dat nog niet genoeg is, vertonen ze ook solide ontstekingsremmende eigenschappen ( 33 ).

Bananen zijn een bron van prebiotica, naast uien-, prei- en paardebloemgreens.

Hoewel de inhoud van bananen laag is in vergelijking met de andere voedingsmiddelen op deze lijst, is het vezelgehalte rond de 3 gram geweldig.

 

Vermijd zuivel

 

Als uw kind aan constipatie lijdt, zou u moeten overwegen zuivel uit hun dieet te verwijderen om te zien of dit helpt, aangezien sommige kinderen een allergische reactie op koemelk hebben ( 34 ).

Het caseïne-eiwit in kaas en melk is bijzonder moeilijk afbreekbaar.

Zo moeilijk zelfs dat babykoeien worden geboren met een speciaal enzym in hun maag dat “stremsel” wordt genoemd om te helpen met het proces ( 35 ).

Dit verslavende eiwit (vanwege de casomorfines die op dezelfde manier werken als opiaten) is zeker iets om te overwegen te snijden als niets anders lijkt te werken.

 

reflexologie

 

Geen enkel artikel over natuurlijke remedies zou compleet zijn zonder verwijzing naar reflexologie.

Reflexologie (ook bekend als zone-therapie) is de praktijk van het uitoefenen van druk op specifieke zones van het lichaam om symptomen van verschillende kwalen te verlichten.

Het is de moeite waard eraan te denken dat reflexologie gebaseerd is op pseudo-wetenschap.

Dit betekent dat het vaak afhankelijk is van de voorkeur voor bevestiging en gebaseerd is op ondeugdelijk wetenschappelijk bewijs en opinie.

Om deze reden hebben we dit aan het einde van onze lijst opgenomen.

We erkennen de effectiviteit van het placebo-effect, dus als je al het andere hebt geprobeerd, of geloof dat je succes zult hebben met reflexologie, kun je enkele technieken bekijken om constipatie te verlichten bij moderne reflexologie .

19 BESTE MIDDELEN TEGEN CONSTIPATIE