Superfoods

25 GEZONDSTE SUPERFOODS EN WAAROM ZE SUPER ZIJN

wwnl superfoods cat page banner 1234567 - 25 GEZONDSTE SUPERFOODS EN WAAROM ZE SUPER ZIJN

25 GEZONDSTE SUPERFOODS EN WAAROM ZE SUPER ZIJN

1. Griekse yoghurt

De dikkere, romigere neef van normale yoghurt zit boordevol eiwitten en probiotica . Het vult de buik, verbetert de spijsvertering en versterkt het immuunsysteem. Bovendien is het een geweldige gezonde receptvervanger voor zure room, roomkaas en zelfs mayonaise!

2. Quinoa

 Dit piepkleine, korrelige zaadje bevat een aantal serieuze voedingsdoelen. Met een milde, nootachtige smaak en een textuur die lijkt op rijst of couscous, is quinoa een van de weinige granen of zaden die alle negen essentiële aminozuren levert die ons lichaam niet zelf kan produceren. En het is gevuld met eiwitten – acht gramper portie met één kopje, om precies te zijn!

3. Bosbessen

 Maak je geen zorgen; deze bessen zullen geen oompa-loompa-achtige reactie veroorzaken . In feite zijn het voedingssupers supersterren, gevuld met vezels, vitamine C en kankerbestrijdende verbindingen. En studies suggereren dat bosbessen zelfs het geheugen kunnen verbeteren !

4. Boerenkool

 Dit ruwe en taaie groen overtreft de rest qua voeding en biedt meer antioxidanten dan de meeste andere soorten fruit en groenten! Het is ook een fantastische bron van vezels, calcium en ijzer. Bereid het op vrijwel elke manier voor, van gekookt of gestoomd tot geroosterd (probeer het als een chip !) Of gestoofd.

5. Chia Ch-ch-ch-chia!

 Ja, dit kleine zaadje is hetzelfde als die schattige kleine keramische dierenbakken van de jaren 90! Maar maak je geen zorgen, het voedzame gedeelte is niet de aarden pot. Chia-zaden zijn eigenlijk geladen met de meest essentiële vetzuren van elke bekende plant ! Bovendien is een portie van het spul geladen met magnesium, ijzer, calcium en kalium.

6. Havermout

Met een hoog gehalte aan vezels, antioxidanten en vele andere voedingsstoffen is aangetoond dat dit ontbijtingapine het cholesterolgehalte verlaagt, helpt bij de spijsvertering en zelfs het metabolisme verbetert. En het is ronduit heerlijk, vooral als op smaak gebracht als pompoentaart !

7. Groene thee

 Dit eeuwenoude gezondheidsgeheim is gebruikt als een natuurlijk geneesmiddel voor alles van kanker tot hartziekte! Het geheim van dit heerlijke drankje? Antioxidanten! De belangrijkste superheld hier is Epigallocatechin gallate , of EGCG, een fytochemische stof die de onregelmatige celgroei vertraagt, wat mogelijk de groei van sommige kankers zou kunnen helpen voorkomen.

8. Broccoli

 Deze magere, gemene, groene machine zit boordevol vitamines, mineralen, ziektebestrijdende bestanddelen en de vezel die essentieel is in elk dieet. Hoewel alle leden van de kruisbloemige groentesoort superdruk gezond zijn, onderscheidt broccoli zich door de uitzonderlijk hoge niveaus van vitamine C en folaat (die het risicoop hartaandoeningen, bepaalde vormen van kanker en beroerte kunnen verminderen ).

9. Aardbeien Vitamine C

is de superster van dit superfood. Slechts één kopje van deze rode schoonheden voldoet aan de dagelijkse behoefte aan vitamine C (74 milligram per dag voor vrouwen, 90 voor mannen)! Studies suggereren dat de antioxidant helpt bij het opbouwen en repareren van de weefsels van het lichaam, het verhoogt de immuniteit en bestrijdt de overtollige schade door vrije radicalen . En de vitamine C in aardbeien kan een gezonde oogfunctie helpen bevorderen .

10. Zalm

 Deze hart-gezonde vis zit boordevol eiwitten en een gezonde dosis omega-3 -vetzuren, waarvan de studies suggereren dat ze het risico op hart- en vaatziekten kunnen helpen verminderen. En bonuspunten: zalm kan de huid ook beschermen tegen de zon en de schadelijke effecten van UV-stralen  .

11. Watermeloen

 Deze zomertraktatie, laag in suiker en rijk aan vitamine A en C, is de perfecte frisse snack met weinig calorieën. Studies suggereren dat watermeloen ook de bloeddruk zou kunnen verlagen en het risico op hart- en vaatziekten zou kunnen verlagen . En de lycopeen in watermeloen kan het lichaam helpen beschermen tegen UV-stralen en kanker .

12. Spinazie

 Antioxidanten, ontstekingsremmers en vitamines die het gezichtsvermogen en de gezondheid van de botten bevorderen, maken deze kleine olgroen zo super  . En die botten zullen ook spinazie bedanken! Slechts één kopje van het spul verpakt tot 12 procent van de aanbevolen dagelijkse dosis calcium en voldoende vitamine K om botverlies te helpen voorkomen.

13. Pistaches

 Deze lil-noten verbergen veel eiwitten en vezels achter hun aardse smaak en nootachtige crunch. Bovendien zijn ze van nature cholesterolvrij. Eén portie van deze noten heeft bijna net zo veel kalium als een kleine banaan .

14. Eieren

 Een relatief goedkope eiwitbron geladen met voedingsstoffen, eieren verdienen zeker hun status als superfood. Een enkel groot ei is slechts ongeveer 70 calorieën en biedt zes gram eiwit. Eieren zijn ook een grote bron van omega-3 vetzuren, die essentieel zijn voor de normale lichaamsfunctie en de gezondheid van het hart

AmazonFreshChegworth 600x600 - 25 GEZONDSTE SUPERFOODS EN WAAROM ZE SUPER ZIJN

15. Amandelen

 Verrassing! Amandelen zijn de meest voedzame noot, wat betekent dat ze de hoogste concentratie aan voedingsstoffen per calorie per ounce bieden. Voor slechts 191 calorieën biedt een portie van één ons 3,4 gram vezels (dat is ongeveer 14 procent van de aanbevolen dagelijkse waarde) en een gezonde dosis kalium, calcium, vitamine E, magnesium en ijzer. Plus, je kunt ze als BOTER eten !

16. Gember

 Licht kruidig, maar oh zo leuk, gember wordt al jaren gebruikt als een heerlijke smaakstof en een volledig natuurlijke remedie voor alles van een maagklachten tot ongewenste ontstekingen .

17. Bieten

 Deze all-star-veggie bevat tonnen vitamines, mineralen en antioxidanten die kunnen helpen bij het bestrijden van ziekten en het versterken van vitale organen. En hun paarse tint is mogelijk het geheim van hun gezond succes – sommige onderzoeken suggereren dat betalains , de paarse pigmenten in deze groenten, kanker en andere degeneratieve ziekten kunnen helpen bestrijden .

18. Bonen

 Hoog van proteïne en cholesterolarm, bonen van elke soort kunnen een gezonde draai aan elk gerecht geven (zelfs brownies !). Ze zitten ook vol met vezels, folaat en magnesium, en studies hebben aangetoond dat peulvruchten (zoals bonen) daadwerkelijk kunnen helpen het cholesterol te verlagen en het risico op bepaalde kankers te verminderen (tenminste bij ratten …) .

19. Pompoen

 Beladen met antioxidanten en vitamines, deze kalebassen zijn niet alleen voor het snijden (of het maken van taart). De ster voedingsstof hier is beta-caroteen , een provitamine dat het lichaam omzet in vitamine A, dat bekend staat om zijn immuunsysteem versterkende krachten en essentiële rol in de gezondheid van het oog .

20. appels

Zeg het met ons, mensen: “Fiber is goed.” En appels zijn een geweldige caloriearme bron. (Een middelgrote appel weegt minder dan 100 calorieën.) Bovendien is het verhogen van de appelinname geassocieerd met een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, bepaalde kankers, diabetes en astma.

21. Cranberries

 Het is tijd om deze herfstfavorieten het hele jaar door in gerechten te verwerken. Of het nu in de vorm van een blikje is of vers van het fornuis, cranberries hebben een handvol gezondheidsvoordelen en ziektebestrijdende krachten . Deze bacterievacuerende bessen kunnen ontstekingen helpen bestrijden, het risico op hartaandoeningen verminderen, de mondgezondheid verbeteren, zweren en schimmelinfecties helpen voorkomen en zelfs de groei van sommige menselijke kankercellen remmen  .

22. Knoflook

 Ja, het zou de adem minder dan wenselijk kunnen maken, maar deze kruidnagels kunnen meer doen dan smaak – ze worden al eeuwenlang gebruikt als voedsel en medicijnen. Tegenwoordig wordt knoflook gebruikt om alles van hoge bloeddruk en hartaandoeningen te behandelen tot bepaalde soorten kanker. Plus, studies suggereren knoflook extract kan gebruikt worden om schimmelinfecties bij vrouwen en prostaat problemen bij mannen .

23. Bloemkool

 Hoewel alle vitamines en mineralen een grote bonus zijn, is de echte ster hier bloemkoolbestrijdende verbindingen, glucosinolaten . Deze fytochemicaliën zijn verantwoordelijk voor de soms bittere smaak van bloemkool, maar er is ook aangetoond dat ze schade aan de nokken en de maag voorkomen door kankerverwekkende stoffen, waardoor ze mogelijk worden beschermd tegen die kankerEn dankzij interacties met oestrogeen kan bloemkool ook helpen door hormonen veroorzaakte kankers zoals borst-, baarmoeder- en cervixkanker te voorkomt 24. Prei Leeks danken veel van hun anti-kanker superkrachten aan hun organische zwavelverbindingen . Deze voedingsstoffen zijn gecrediteerd met alles van het schoppen van kanker tot het stimuleren van immuniteitStudies suggereren ook dat prei kan helpen de spijsvertering te beschermen tegen maag- en maagkanker

25. Linzen

 Ze zijn redelijk goedkoop, eenvoudig te bereiden en rijk aan eiwitten, ijzer en andere essentiële voedingsstoffen. Moeten we meer zeggen? Het ijzer kan helpen bij het bestrijden van bloedarmoede (een aandoening die vooral voorkomt bij vegetariërs en veganisten) en ze hebben ook een lage glycemische index . Dat betekent dat ze de bloedsuikerspiegel minder snel doen stollen dan andere zetmelen, dus onze energie gaat langer mee

25 gezondste Superfoods en waarom ze super zijn

T 0417 heart health 504450902 A - 25 GEZONDSTE SUPERFOODS EN WAAROM ZE SUPER ZIJN

pinit fg en rect red 28 - 25 GEZONDSTE SUPERFOODS EN WAAROM ZE SUPER ZIJN