Groente en Fruit

VEGANIST 37 DINGEN OM TE VERMIJDEN

glutathione supplement benefits 800x416 - VEGANIST 37 DINGEN OM TE VERMIJDEN

VEGANIST 37 DINGEN OM TE VERMIJDEN

Veganisten vermijden het eten van voedsel van dierlijke oorsprong.

Er zijn verschillende redenen om een ​​veganistisch dieet te volgen, inclusief ethische, gezondheids- of milieukwesties.

Sommige van de voedingsmiddelen die veganisten moeten vermijden, zijn overduidelijk, maar anderen zullen je misschien verrassen. Bovendien zijn niet alle veganistische voedingsmiddelen voedzaam en sommige kunnen het beste worden vermeden.

Dit artikel bevat 37 voedingsmiddelen en ingrediënten die je moet vermijden tijdens een veganistisch dieet.

1-6: Animal Foods

Veganisme is een manier van leven die alle vormen van uitbuiting en wreedheid van dieren probeert uit te sluiten, zij het voor voedsel of een ander doel.

Om deze reden vermijden veganisten het eten van voedsel van dierlijke oorsprong, zoals:

  1. Vlees: rundvlees, lamsvlees, varkensvlees, kalfsvlees, paard, orgaanvlees, wild vlees, enz.
  2. Gevogelte: kip, kalkoen, gans, eend, kwartel, etc.
  3. Vis en zeevruchten: alle soorten vis, ansjovis, garnalen, inktvis, coquilles, calamares, mosselen, krab, kreeft en vissaus.
  4. Zuivel: melk, yoghurt, kaas, boter, room, ijs, enz.
  5. Eieren: van kippen, kwartels, struisvogels en vissen.
  6. Bijenproducten: honing, bijenstuifmeel, koninklijke gelei, enz.

CONCLUSIE:veganisten vermijden het eten van dierlijk vlees en dierlijke bijproducten. Deze omvatten vlees, gevogelte, vis, zuivelproducten, eieren en voedsel gemaakt door bijen.

7-15: ingrediënten of toevoegingsmiddelen afgeleid van dieren

Veel voedingsmiddelen bevatten van dieren afkomstige ingrediënten of additieven waarvan de meeste mensen niet weten. Om deze reden vermijden veganisten ook voedingsmiddelen die het volgende bevatten:

  1. Bepaalde additieven: Verschillende dierlijke additieven kunnen worden afgeleid van dierlijke producten. Voorbeelden zijn E120, E322, E422, E 471, E542, E631, E901 en E904.
  2. Cochenille of karmijn: gemalen cochenille-schaal insecten worden gebruikt om karmijn te maken, een natuurlijke kleurstof die wordt gebruikt om een ​​rode kleur te geven aan veel voedselproducten.
  3. Gelatine: dit verdikkingsmiddel komt van de huid, botten en bindweefsels van koeien en varkens.
  4. Islas: deze gelatine-achtige substantie is afgeleid van vissen blazen. Het wordt vaak gebruikt bij het maken van bier of wijn.
  5. Natuurlijke smaakstoffen: sommige van deze ingrediënten zijn op dieren gebaseerd. Een voorbeeld is castoreum, een voedingsaroma dat afkomstig is van de afscheidingen van de anale geurklieren van bevers ( 1 ).
  6. Omega-3-vetzuren: veel producten die zijn verrijkt met omega-3 vetzuren zijn niet veganistisch, omdat de meeste omega-3 vetzuren uit vis komen. Omega-3 vetzuren afgeleid van algen zijn veganistische alternatieven.
  7. Schellak: dit is een stof die wordt afgescheiden door het vrouwelijke lacinsect. Het wordt soms gebruikt om een ​​voedselglazuur te maken voor snoep of een waslaag voor verse producten.
  8. Vitamine D3: de meeste vitamine D3 is afkomstig van visolie of de lanoline die wordt aangetroffen in schapenwol. Vitamine D2 en D3 van korstmos zijn veganistische alternatieven.
  9. Zuivelingrediënten: wei, caseïne en lactose zijn allemaal afkomstig van zuivel.

Deze ingrediënten en additieven kunnen worden gevonden in een breed scala van verschillende bewerkte voedingsmiddelen. Het is erg belangrijk dat u ingrediëntenlijsten zorgvuldig controleert.

CONCLUSIE:veganisten moeten de etiketten van het voedsel controleren om er zeker van te zijn dat producten niet de hierboven vermelde ingrediënten bevatten.

16-32: voedingsmiddelen die soms (maar niet altijd) dierlijke ingrediënten bevatten

Sommige voedingsmiddelen waarvan je zou verwachten dat ze 100{f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b} veganistisch zijn, bevatten soms een of meer van dieren afkomstige ingrediënten.

Om deze reden moeten veganisten die alle producten van dierlijke oorsprong proberen te vermijden een kritisch oog gebruiken bij hun beslissing om de volgende voedingsmiddelen te consumeren of te vermijden:

  1. Broodproducten: sommige bakkerijproducten, zoals bagels en brood, bevatten L-cysteïne. Dit aminozuur wordt gebruikt als weekmaker en komt vaak van pluimvee veren.
  2. Bier en wijn: sommige fabrikanten gebruiken eiwit albumine, gelatine of caseïne bij het brouwen van bier of het maken van wijn. Anderen gebruiken soms vislijm, een stof die uit visblaasjes wordt verzameld, om hun eindproduct te verduidelijken.
  3. Caesar dressing: Bepaalde variëteiten van Caesar dressing gebruiken ansjovis als een van hun ingrediënten.
  4. Snoep: sommige soorten Jell-O, marshmallows, gummyberen en kauwgom bevatten gelatine. Anderen zijn bedekt met schellak of bevatten een rode kleurstof, karmijn genaamd, die is gemaakt van cochenille-insecten.
  5. Frieten: sommige soorten zijn gefrituurd in dierlijk vet.
  6. Olijf tapenade: veel soorten olijventapenade bevatten ansjovis.
  7. Gefrituurd voedsel: het beslag dat gebruikt wordt om gefrituurd voedsel zoals uienringen of plantaardige tempura te maken bevat soms eieren.
  8. Pesto: veel soorten in de winkel gekochte pesto bevatten Parmezaanse kaas.
  9. Sommige bonenproducten: De meeste gebakken bonenrecepten bevatten reuzel of ham.
  10. Niet-zuivelroom-creamer: veel van deze “niet-zuivel” -crèmes bevatten eigenlijk caseïne, een eiwit dat is afgeleid van melk.
  11. Pasta: sommige soorten pasta, vooral verse pasta, bevatten eieren.
  12. Chips: Sommige chips zijn gearomatiseerd met kaas in poedervorm of bevatten andere zuivelingrediënten zoals caseïne, wei of van dieren afgeleide enzymen.
  13. Geraffineerde suiker: fabrikanten verlichten soms suiker met botkool (vaak aangeduid als natuurlijke koolstof), dat is gemaakt van de botten van runderen. Organische suiker of verdampt suikerrietsap zijn veganistische alternatieven.
  14. Geroosterde pinda’s: Gelatine wordt soms gebruikt bij het maken van geroosterde pinda’s om zout en specerijen beter aan de pinda’s te laten plakken.
  15. Wat donkere chocolade: donkere chocolade is meestal veganistisch. Sommige variëteiten bevatten echter van dieren afkomstige producten zoals wei, melkvet, melkdrogestof, geklaarde boter of magere melkpoeder.
  16. Sommige produceren: sommige vers fruit en groenten zijn bedekt met was. De was kan op petroleum- of palmbasis zijn, maar kan ook worden gemaakt met behulp van bijenwas of schellak. Vraag bij twijfel aan uw kruidenier welke was wordt gebruikt.
  17. Worcestershire-saus: veel soorten bevatten ansjovis.

CONCLUSIE:ingrediënten op basis van dieren zijn te vinden in voedingsmiddelen waarvan je niet zou verwachten dat ze erin zouden komen. Zorg ervoor dat je je labels nakijkt om verrassingen te voorkomen.

33-37: Veganistisch voedsel dat je wilt beperken

Alleen omdat een voedingsmiddel vegan is, betekent nog niet dat het gezond of voedzaam is.

Daarom moeten veganisten die hun gezondheid willen verbeteren zich houden aan minimaal verwerkt plantaardig voedsel en hun gebruik van de volgende producten beperken:

  1. Veganistisch junkfood: Veganistisch ijs, snoep, koekjes, chips en sauzen bevatten over het algemeen net zoveel toegevoegde suikers en vet als hun niet-veganistische tegenhangers. Bovendien bevatten ze bijna geen vitaminen, mineralen en heilzame plantaardige stoffen.
  2. Veganistische zoetstoffen: veganistisch of niet, melasse, agave siroop, dadel siroop en ahornsiroop zijn nog steeds toegevoegde suikers . Te veel eten van hen kan uw risico op het ontwikkelen van medische problemen, zoals hartaandoeningen en obesitas , verhogen ( 2 , 3 , 4 , 5 ).
  3. Bespotten vlees en kazen: deze bewerkte voedingsmiddelen bevatten over het algemeen veel additieven. Ze bieden je ook veel minder vitaminen en mineralen dan hele, eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen zoals bonen, linzen, erwten, noten en zaden.
  4. Sommige zuivelvrije melk: gezoete zuivelvrije melk bevat over het algemeen een goede hoeveelheid toegevoegde suikers. Kies in plaats daarvan voor de ongezoete versies.
  5. Vegan eiwitreepjes: de meeste veganistische eiwitrepen bevatten grote hoeveelheden geraffineerde suiker. Wat meer is, ze bevatten meestal een geïsoleerde vorm van eiwitten, die de voedingsstoffen mist die je zou vinden in de plant waar het uit is geëxtraheerd.

CONCLUSIE:veganisten die hun gezondheid willen optimaliseren, moeten bewerkte voedingsmiddelen beperken. Kies in plaats daarvan voedingsmiddelen die zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke vorm kunnen worden geconsumeerd.

Bericht om mee naar huis te nemen

Veganisten proberen alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong te vermijden.

Dit omvat dierlijke en vleesproducten, evenals voedingsmiddelen die elk ingrediënt bevatten dat is afgeleid van een dier.

Dat gezegd hebbende, niet alle voedingsmiddelen gemaakt van plantaardige ingrediënten zijn gezond en voedzaam. Veganistisch junkfood is nog steeds junkfood.

pinit fg en rect red 28 - VEGANIST 37 DINGEN OM TE VERMIJDEN