Voedsel

6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

6  GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN HET ETEN VAN VIS

  • Bron van vitamine D
  • Verlaagt uw risico op hartziekten
  • Rijk aan ijzer
  • Vetarm voedsel
  • Rijk aan vitamine B12
  • Vermindert het risico op auto-immuunziekten
  • Hoe vis voorbereiden?

Wanneer was de laatste keer dat je vis at? Kan het me niet herinneren?

Nou, na het lezen van dit artikel dat kan veranderen.

Vis is een van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld.

Het bevat veel voedingsstoffen die cruciaal zijn voor het verbeteren van uw algehele gezondheid.

Hier zijn enkele van de voordelen van het toevoegen van vis aan uw wekelijkse maaltijdplan.

 

Bron van vitamine D

 

Vis is rijk aan vitamine D, dat een van de belangrijkste rollen in uw lichaam speelt.

Het reguleert de opname van calcium en fosporus en vergemakkelijkt de normale werking van het immuunsysteem.

Het is ook erg belangrijk voor een normale groei van je tanden en botten.

Een voldoende hoeveelheid van deze vitamine krijgen is erg belangrijk, en je kunt het krijgen van verschillende soorten vis, zoals zalm of haring, die de hoogste hoeveelheid van deze vitamine bevatten.

Volgens onderzoek van Forrest en Stuhldreher ontbreekt bijna 40{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de Amerikaanse bevolking aan vitamine D.

Een tekort aan deze vitamine kan leiden tot verschillende chronische ziekten, bijvoorbeeld hart- en vaatziekten of zelfs kanker.

Gebalanceerde inname van vitamine D is daarom cruciaal.

Ter vergelijking, slechts 100 gram zalm bevat 100{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de aanbevolen inname van deze vitamine.

Er zijn ook enkele visoliën die rijk zijn aan vitamine D.

Dat is bijvoorbeeld levertraan .

Slechts één eetlepel van deze olie biedt zelfs meer dan aanbevolen inname van vitamine D.

Deze olie heeft vele voordelen, zoals het verlichten van symptomen van artritis, het voorkomen van coronaire hartziekte, het helen van wonden en het bevorderen van cognitieve prestaties.

Vitamine D krijgen van het eten van vis en visolie is veel beter dan het nemen van supplementen.

Natuurlijke manier om noodzakelijke vitamines aan te bieden is altijd een betere en gezondere optie.

Dat is slechts een van de redenen waarom vissen op uw menu moeten staan, en er zijn er nog veel meer.

 

whole fish goodness - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

 

Verlaagt uw risico op hartziekten

 

In de hedendaagse wereld lopen we meer dan ooit het risico op hartaanvallen en beroertes.

Stress en ongezonde eetgewoontes maken het erger.

Maar wist u dat u veel voor uw gezondheid kunt doen als u het juiste voedsel eet?

Vis is een van de voedingsmiddelen die je kunnen helpen het risico op hartaandoeningen te verlagen.

Sommige studies, zoals die van Djousse en het team , en Chowdhury en het teamhebben aangetoond dat mensen die wekelijks vissen, een lager risico hebben op hartaanvallen, beroertes en, natuurlijk, de dood door hartaandoeningen.

Omega-3-vetzuren die in vis voorkomen, zijn in dit geval het cruciale ingrediënt.

Maar dat is niet het enige voordeel van omega-3.

Uit onderzoek van Morris is gebleken dat ze ook goed zijn in het bestrijden van depressie, dementie en de ziekte van Alzheimer.

Depressie is tegenwoordig een van de meest voorkomende psychische stoornissen en het kan erger worden naarmate je ouder wordt.

Hun onderzoek toonde echter aan dat mensen die wekelijks vis eten, een lager risico hebben om depressief te worden en dat ze letterlijk gelukkiger zijn dan degenen die niet vaak vis eten.

Het toonde ook aan dat een hogere consumptie van omega-3-vetzuren geassocieerd is met een lager risico op dementie en de ziekte van Alzheimer, evenals de verbetering van uw algehele mentale prestaties.

Omega-3-vetzuren helpen ook bij de regulering van cholesterol.

Dat is de reden waarom, als je een hoog cholesterolgehalte hebt, het aan te raden is zoveel mogelijk vis en visolie te eten.

Je zou de verbetering na 3 weken moeten zien.

Vissen die de grootste hoeveelheid omega-3-vetzuren bevatten, zijn zalm, tonijn, sardines en heilbot.

Als je niet de voorkeur geeft aan het eten van een van deze vissen, zijn hier goed nieuws.

Slechts één keer per week vis eten is net genoeg om er het beste van te maken.

Met andere woorden, uw gezondheid kan verbeteren omdat u vissen aan uw wekelijkse maaltijden hebt toegevoegd.

 

cooked fish plate - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

 

Rijk aan ijzer

 

IJzer is een van de cruciale elementen die we nodig hebben in ons lichaam.

Het is erg belangrijk voor de juiste ontwikkeling van het menselijk lichaam.

Zijn sleutelrol is het metaboliseren van eiwitten en het produceren van hemoglobine en rode bloedcellen.

IJzer speelt ook een belangrijke rol bij het verbeteren van je immuunsysteem en het sterk maken ervan.

Het behandelt ook slapeloosheid en reguleert uw lichaamstemperatuur.

Om al deze redenen is het niet moeilijk te begrijpen waarom we het in ons lichaam nodig hebben.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie heeft bijna 30{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de wereldbevolking momenteel bloedarmoede .

Dat betekent dat ze niet genoeg ijzer in hun lichaam hebben.

Naast bloedarmoede, kan een tekort aan ijzer hoesten en pre-dialyse-anemie veroorzaken.

Het goede nieuws is dat we onze gezondheid en de hoeveelheid ijzer kunnen verbeteren door voedsel te eten dat rijk is, zoals vis.

Seafood is een van de meest ijzerrijke voedingsmiddelen.

Probeer oesters, mosselen of tonijn, zalm, sardines … de keuze is aan u.

Je kunt het mengen met andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer, zoals bonen, tofu of linzen, groene bladgroenten, volle granen, granen of raap.

 

fish meditteranean diet - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

 

Vetarm voedsel

 

Vis is ook een goede optie als je op dieet bent, omdat het weinig calorieën bevat.

Aan de andere kant bevat het een grote hoeveelheid proteïne, wat goed is in het op natuurlijke wijze opbouwen van je spieren.

Daarnaast bevat zelfs de zogenaamde “vette” vis weinig vet.

Dat is de reden waarom u uw gewicht onder controle kunt houden of zelfs wat gewicht kunt verliezen door het aan uw dieetplan toe te voegen.

Het is ook belangrijk om te vermelden dat het vet van “vette” vis eigenlijk een gezond soort vet is en goed is voor je lichaam.

Het helpt je om vitamines te absorberen, het kan de gezondheid van je hersenen verbeteren, evenals de gezondheid van je haar, huid en nagels.

Hoewel de term ‘vette vis’ misschien slecht klinkt, is dat helemaal niet zo.

Het is de gezondste en lekkerste vis die je kunt eten.

Zalm, tonijn, sardines of makreel zijn rijk aan omega-3 vetzuren, die, zoals je al weet, “goed vet” zijn, compleet verschillend van het slechte verzadigde vet.

Het ontbreken van deze vetten kan problemen met uw algehele gezondheid veroorzaken.

Je lichaam kan niet zonder leven, dus probeer je gewoonten te veranderen en meer vis te eten, want het is de beste bron van deze cruciale elementen.

 

sardines can - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

 

Rijk aan vitamine B12

 

De belangrijkste rol van vitamine B12 is om ons DNA en rode bloedcellen te produceren.

Het doet ook wonderen voor het normale functioneren van onze zenuwcellen.

Dat is waarom we het nodig hebben in ons lichaam. Er zijn ook veel andere voordelen van deze vitamine.

Het zet koolhydraten bijvoorbeeld om in glucose in het lichaam, wat de productie van energie betekent.

Het helpt ook bij de regulatie van het zenuwstelsel, evenals bij depressie en stressvermindering.

Vitamine B12 helpt ook bij het reguleren van uw spijsvertering.

Vergelijkbaar met omega-3-vetzuren en ijzer, het beschermt je tegen hartaandoeningen en het reguleert je cholesterolgehalte.

Het is ook nuttig bij het verminderen van het risico op kanker en het verbetert de gezondheid van uw huid, haar en nagels.

Als u geen genoeg krijgt van deze vitamine, kunt u ernstige gezondheidsproblemen krijgen.

Een tekort aan deze vitamine wordt vaak gemeld met symptomen van vermoeidheid.

Gebrek aan deze vitamine leidt ook tot, bijvoorbeeld, depressie, verlies van geheugen, zenuwproblemen of zelfs verlies van gezichtsvermogen.

Natuurlijk zijn er natuurlijke manieren om deze problemen te voorkomen.

Een van de rijkste natuurlijke bronnen van vitamine B12 is vis en schaaldieren.

Deze vitamine komt voor in oesters, tonijn, mosselen, sardines, haring en zalm.

Door deze één keer per week te eten, kun je veel voor je gezondheid betekenen.

Combinatie van vis en visolie kan u ook helpen bij het verminderen van cholesterol.

Het is belangrijk om te vermelden dat zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, ouderen en vegetariërs meer van deze vitamine nodig hebben.

Daarom is het aan te bevelen dat ze meer vis en andere zeevruchten eten.

Hoewel vis de beste en de rijkste bron van deze vitamine is, zijn er ook andere bronnen.

Je kunt het vinden in vlees, eieren, tofu, of je kunt het door verschillende supplementen halen.

 

white fish plate1 - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

 

Vermindert het risico op auto-immuunziekten

 

Volgens sommige studies, zoals die van Stene en het team , kunnen omega-3-vetzuren die worden aangetroffen in vis- en visolie, zoals code-leverolie, het risico op diabetes type 1 bij kinderen verminderen.

Het kan ook het risico op auto-immuunziekten bij volwassenen verminderen.

Maar wat is auto-immuunziekte?

Het komt voor als uw immuunsysteem gezonde lichaamsweefsels aanvalt en vernietigt.

Bij diabetes type 1 tast het eigen immuunsysteem bijvoorbeeld insulineproducerende cellen aan in de pancreas die insuline produceren.

Als die cellen eenmaal zijn vernietigd, maken ze nooit meer insuline aan.

Zodra iemand diabetes type 1 heeft, gaat het niet weg en is levenslange behandeling vereist.

Mensen met diabetes type 1 zijn afhankelijk van dagelijkse insuline-injecties of een insulinepomp om hun bloedglucosewaarden te regelen.

Consumptie van vis en visolie in grotere hoeveelheden wordt ten zeerste aanbevolen voor mensen met auto-immuunziekten.

Hoewel de resultaten die voordelen van vissen aantonen bij het verminderen van het risico op auto-immuunziekten voorlopig zijn, zijn er enkele ernstige aanwijzingen dat deze omega-3-vetzuren en vitamine D met deze resultaten verbinden.

 

grilled salmon fillets - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

 

Hoe vis voorbereiden?

 

Nu u al deze voordelen van het eten van vis hebt gelezen, kunt u overwegen om het toe te voegen aan uw wekelijkse maaltijden.

Maar de vraag is, wat is de beste manier om het voor te bereiden?

Hier zijn enkele ideeën die je kunnen helpen bij het bereiden van dit heerlijke eten.

Allereerst is het beter om wilde vis te kiezen boven gekweekt, omdat het hogere hoeveelheden omega-3 vetzuren bevat.

Er zijn ook verschillende manieren om het voor te bereiden.

Gebakken of gebraden vis zijn de meest populaire bereidingswijzen, en het is ook gemakkelijk.

Het bakken of roosteren van uw vis kan het risico op een hartaanval verlagen, terwijl het braden dit risico kan vergroten.

Ook zullen alle gezonde voordelen van vis verdwijnen als je ze frituurt in een vat plantaardige olie.

Dat is waarom het beter is om het niet te laten braden, hoewel je het af en toe eens kunt proberen.

Wees creatief tijdens het bereiden van je vis!

Giet wat citroensap op gebakken vis is een van de meest heerlijke trucs en op die manier voeg je echte mediterrane “touch” toe.

Je kunt ook wat gebakken aardappelen toevoegen.

Een ander eenvoudig en smakelijk recept is een tonijnsandwich.

Voeg magere mayo en / of augurken toe en eet het op met volkoren brood.

Tonijnsalade met dezelfde ingrediënten is ook een goede keuze.

Als je niet veel tijd hebt om eten klaar te maken, dan is dit een tip voor jou.

Je kunt zalm en andere vissen in de magnetron zetten, wat je slechts enkele minuten kost. Je hoeft de vis niet uit te drogen, wat ook een pluspunt is.

Voeg voor gekookte vis een tomatensaus toe of kook deze eenvoudig in gezout water en voeg peterselie, selderij en wat peper toe.

Je kunt het water ook gebruiken voor heerlijke vissoep.

Voeg wat rijst toe en je krijgt een echte, volle en gezonde maaltijd.

Er zijn zoveel recepten die snel en eenvoudig zijn en na het lezen van al deze voordelen, waar wacht je nog op?

Begin nu met het verbeteren van uw gezondheid!

6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS

pinit fg en rect red 28 - 6  GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN HET ETEN VAN VIS