Voedsel

6 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN L-THEANINE

20 tips om je goede gezondheid zelf in handen te houden 1490275747 - 6 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN L-THEANINE

Het innemen van l-theaninesupplementen is noodzakelijk voor sommige mensen met specifieke gezondheidstoestanden, maar voordat u het aan uw regime toevoegt, is het het beste om alle mogelijke effecten ervan te begrijpen.

  • Wat is L-Theanine?
  • L-Theanine voordelen
    • Cognitieve functie
    • Slag Ernst
    • Angst en stress
    • Slaapkwaliteit
    • Aandachtsstoornis
    • Schizofrenie
  • L-Theanine-gebruik
  • L-Theanine bijwerkingen
  • Referenties
  • Comments

Wat Is L-Theanine?

L-theanine is een aminozuur analoog aan glutamaat en glutamine maar was onbekend tot het werd ontdekt in het midden van de twintigste eeuw. Vooral te vinden in planten- en schimmelbronnen, is het misschien het meest bekend om zijn aanwezigheid in Camellia sinensis , de theeplant . Er is enige controverse over de suppletie met dit aminozuur, en hoewel het volkomen legaal is en algemeen verkrijgbaar is in de Verenigde Staten, is het verboden in Europa en andere delen van de wereld.

Over het algemeen genomen, wanneer matig geconsumeerd, is l-theanine volkomen veilig en na te zijn gemetaboliseerd in het lichaam, zal het helpen om de productie van neurotransmitters, zoals dopamine en serotonine, alsook glycine en GABA (gamma-aminoboterzuur ). Als u uw niveaus van l-theanine wilt verhogen , is de enige beschikbare bron het drinken van thee; dit aminozuuranaloog geeft de smakelijke (of umami) smaak aan bepaalde theesmaken. Als het gaat om dosering heeft een typisch kopje zwarte thee ongeveer 20 milligram van deze verbinding, terwijl de gemiddelde suppletiehoeveelheden variëren van 100 tot 200 milligram tweemaal per dag. Deze verbinding is niet gemaakt in het lichaam, hoewel het synthetisch kan worden geproduceerd.

L-Theanine Voordelen

De meest indrukwekkende voordelen van l-theanine zijn onder meer het vermogen om de cognitieve functie te stimuleren, minder angst , een gezonde slaap te bevorderen en de symptomen van schizofrenie te minimaliseren.

Cognitieve functie

Door het stimuleren van de productie van belangrijkeneurotransmitters in de hersenen, zoals dopamine en serotonine, is dit analoog in staat om de oxidatieve stress in de hersenen te verminderen en neurale paden op te heffen, wat resulteert in minder amyloïde plaque-afzetting en ervoor zorgt dat de cognitieve functie behouden blijft zoals jij leeftijd. Het is ook bekend om alertheid en geheugenbehoud te verbeteren.

Slag Ernst

Met een toevloed van dit aminozuur analogon kan het lichaam snel verlagen de bloeddruk en cardiovasculaire gebeurtenissen te houden onder controle, als bescherming tegen coronaire hart -en vaatziekten en aanvullende beroertes.

Angst en stress

Onderzoek heeft aangetoond dat degenen die hun dieet regelmatig aanvullen met l-theanine, in staat zijn om hun algemene stresshormoonspiegels te verlagen, wat het risico op chronische ziekten en ontstekingen door het hele lichaam vermindert. Wanneer u deze stof in thee gebruikt, kunnen de andere antioxidanten uw geest helpen ontspannen.

Slaapkwaliteit

Hoewel deze verbinding is gekoppeld aan het stimuleren van waakzaamheid en concentratie , heeft het ook kalmerende eigenschappen, dankzij de effecten op het serotonine- en dopaminegehalte in hetlichaam. Door de hormonen in je hersenen in balans te houden, kan l-theanine het je gemakkelijker maken om vredig in slaap te vallen, en ’s ochtends wakker worden met een fris gevoel.

Aandachtsstoornis

De studies op dit punt waren enigszins beperkt, maar wanneer toegediend aan jonge volwassenen met hyperactiviteitsstoornissen, kon dit aminozuuranaloog het afgeleid denken verminderen  en hun concentratievermogen verhogen, wat resulteerde in beter gedrag en academische uitkomsten.

Schizofrenie

Zenuwstelsel en psychische stoornissen kunnen bijzonder moeilijk te behandelen zijn, maar door de neurotransmitterproductie van uw hersenen te stimuleren, kan het die manische episodes minimaliseren en u helpen de symptomen onder controle te houden. Sommige studies hebben aangetoond dat dit aminozuuranalogon hersencellen daadwerkelijk kan beschermen tegen schade en de toxiciteitsniveaus in zenuwbanen kan verminderen.

L-Theanine-Gebruik

In tegenstelling tot veel andere aminozuren of aminozuuranalogen, komt l-theanine alleen van nature in één plant voor – Camellia sinensis – dus wordt het meestal verkregen door thee te drinken. De aanwezigheid van deze verbinding is slechts een van de vele redenen om meer thee in uw dieet op te nemen. Afgezien van het drinken van thee, zijn er synthetische supplementen van deze analoog die overal ter wereld gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Het is het beste om deze supplementen met voedsel te nemen om maagklachten te voorkomen en de opname te verbeteren.

L-Theanine Bijwerkingen

Hoewel dit middel veel voordelen kan hebben voor het lichaam, kan het ook een reeks bijwerkingen veroorzaken, waaronder de volgende:

  • Complicaties van zwangerschap
  • hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Diarree

 

6 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN L-THEANINE

pinit fg en rect red 28 - 6 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN L-THEANINE