Lichaam

7  WERKENDE TANDBEDERF BEHANDELINGEN WAT IS TANDBEDERF ?EN HOE VOORKOM JE TANDBEDERF

7  WERKENDE TANDBEDERF BEHANDELINGEN WAT IS TANDBEDERF ?EN HOE VOORKOM JE TANDBEDERF

  • Wat is tandbederf?
  • Het probleem met tandbederf
  • Manieren om tandbederf te voorkomen
    • Eet de juiste voedingsmiddelen
    • Voorraad op Fluoride
    • Borstel regelmatig en goed
    • Regelmatige bezoeken brengen aan de tandarts

Wat is tandbederf?

 

Tandverval  is wanneer de harde en glanzende laag van je tand, genaamd glazuur, beschadigd raakt.

Emailen is een soort substantie die je tanden bedekt om te voorkomen dat ze breken en beschadigd raken door bacteriën.

Je mond bevat veel bacteriën, zowel goed als slecht.

Deze bacteriën komen van uw voedsel- en drankinname en speeksel, terwijl andere inherent worden gevonden in uw tandvlees en tong.

De goede soort bacteriën zijn die die helpen glazuur gerepareerd te krijgen en die uw mond schoon houden.

De slechte soort bacteriën zijn die in de tandplak zitten die suiker en zetmeel in zuren veranderen.

Je krijgt  suiker en zetmeel  wanneer je koolhydraten, snoep, junkfood, frisdrank en sterke drank gebruikt.

Het eten en drinken van het voornoemde eten is helemaal niet slecht.

In feite kan je lichaam gezond zijn, zelfs als je het matig neemt.

Je mond heeft ook een mechanisme om het glazuur op natuurlijke wijze te herstellen met behulp van het fluoride dat je uit je tandpasta krijgt.

Zodra ze echter in grote hoeveelheden worden ingenomen, gebruiken de bacteriën ze om zoveel zuur te produceren dat ze uiteindelijk uw glazuur beschadigen en vervolgens een holte produceren die een blijvend teken is van tandbederf.

Tandverval  is een aandoening die in de loop van de tijd groeit. Je kunt het een proces noemen als je moet.

Het eerste symptoom zijn witte vlekken op je tanden.

Dit toont al aan dat uw emaille beschadigd is en zichzelf niet meer kan repareren.

Naarmate er meer en meer zuren worden geproduceerd, leidt tandbederf tot een holte.

Een holte of een tandholte is zowel een  chronische als een besmettelijke ziekte .

Het is chronisch omdat, als er eenmaal een holte is gevormd op uw tanden, het nu een terugkerende aandoening kan zijn.

Als het niet volledig wordt behandeld, zou het constant andere tanden infecteren en meer schade aanrichten.

Het is ook besmettelijk omdat iedereen met gaatjes iemand kan infecteren door speeksel te delen door te zoenen en te eten.

Er zijn twee bacteriën die verantwoordelijk zijn voor holtes.

Het zijn de bacterie  Lactobacilli  en de bacterie  Streptococcus Mutans .

Zoals eerder vermeld, zijn het de bacteriën die suiker en zetmeel in zuren omzetten.

Zodra de holte aanwezig is, is het moeilijker om te genezen.

Uw tandarts zou vullingen hebben aangebracht zodat het geen probleem meer vormt, maar dit kan zich naar andere tanden verspreiden.

Bovendien kan tandinfectie door tandbederf ernstiger effecten hebben op het lichaam.

 

Het probleem met tandbederf

 

Tandverval is een ernstige aandoening en er wordt niet veel aandacht aan besteed.

Op basis van de statistieken van de Centres for Disease Control and Prevention is de kans op tandbederf vier keer groter dan de kans op astma bij adolescenten.

Er waren twee gevallen aangehaald door mevr. Leah Rosenbaum op de blog van Harvard die sprak over hoe ernstig tandbederf kan zijn.

De eerste casus was een patiënt van Dr. Paul Reggiardo, waarbij een achtjarig meisje betrokken was dat een zwelling op haar gezicht had die werd veroorzaakt door een tandinfectie.

Het tweede geval van dezelfde arts was een twaalf jaar oude jongen die stierf aan de tandinfectie omdat de infectie zijn hersenen al had bereikt.

Een onderzoek uitgevoerd door het National Center for Health Statistics (NCHS) in 2011 toonde aan dat 15{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de Amerikaanse kinderen in de leeftijdscategorie van 5-19 holtes hebben die niet worden opgevangen.

Voor Dr. Reggiardo is tandbederf “het meest onbehandelde en meest voorkomende probleem dat de gezondheid van kinderen beïnvloedt.”

En aangezien tandbederf wordt veroorzaakt door suikerachtig en zetmeelrijk voedsel, moeten  koolhydraten  en snoep worden vermeden.

Dit is echter niet altijd gemakkelijk, vooral voor de lagere inkomensgroepen.

Dit komt omdat koolhydraten meestal het goedkoopste type voedsel zijn dat ook het meest vult.

Onnodig te zeggen dat mensen een volle maag nodig hebben om goed te functioneren, ongeacht het inkomensniveau.

Niettemin kan het voorschrijven van een gezond dieet dat suiker en zetmeel vermijdt problematisch zijn voor degenen die niet over de middelen beschikken om duurder voedsel te kopen.

 

Manieren om tandbederf te voorkomen

 

Tandverval is iets dat kan worden voorkomen.

Omdat het een gevolg is van een overmaat aan suiker en zetmeel dat wordt omgezet in zuren, zijn er dingen die u kunt doen om tandbederf te voorkomen dat ze verergeren of zelfs helemaal niet meer voorkomen.

 

Eet de juiste voedingsmiddelen

 

Uw dieet is recht evenredig met uw gezondheid. Niets tast uw gezondheid zo veel aan als uw dieet.

Je tanden zijn niet eens immuun voor dit te doen.

Als u voedsel inneemt dat veel suiker en zetmeel bevat, versterken ze alleen de tandaanslag op uw tanden waardoor ze het glazuur aantasten.

Dit zal uiteindelijk leiden tot tandbederf.

Als u echter  het juiste voedsel eet , is de kans groot dat tandbederf kan worden voorkomen.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen waarvan je meer moet gaan eten volgens de American Dental Association.

  • Zuivelproducten

Van zuivelproducten is bekend dat ze de productie van speeksel in de mond verhogen.

Er is meer speeksel nodig omdat het calcium en fosfaat bevat, waardoor de tanden sterker worden en het herstel van glazuur wordt versterkt.

Zuivelproducten zoals kaas, yoghurt en melk kunnen een goede bron van de genoemde mineralen zijn, op voorwaarde dat ze ongezoet zijn.

Melk is een krachtig anti-cariogeen wat betekent dat het een goede preventieve maatregel is voor tandbederf.

Peptiden in  melk,  zoals het van ß-caseïne afgeleide caseïnefosfaatpeptide, bevorderen ook de gezondheid van de tanden door het behoud van de mineralen die in de tanden worden aangetroffen.

Om hieraan toe te voegen, melken de eiwitten die meestal uit caseïnen bestaan ​​op twee manieren tandbederf tegen.

De ene is door het verminderen van demineralisatie en de andere is de belemmering van de vorming van biofilm.

Demineralisatie  vindt plaats wanneer er een onverzadiging is van het mineraalgehalte dat vereist is voor een goede tandgezondheid.

Melkeiwitten helpen het optreden van demineralisatie verminderen, wat leidt tot tandbederf.

Aan de andere kant is  biofilm  (ook bekend als tandplak) een lijmachtige substantie die aan je tanden blijft kleven vanwege de bacteriën en het water in je mond.

Veel hiervan leidt direct naar gaatjes.

  • Thee

Thee is er in verschillende soorten en smaken, maar wat direct gerelateerd is aan tandbederfpreventie is groene thee.

Groene thee  heeft polyfenolen waarvan bekend is dat ze bacteriën bestrijden, zodat ze geen zuur produceren wanneer ze in contact komen met suiker en zetmeel.

Een studie toonde aan dat het fluoride in groene thee kan helpen bij het bestrijden van tandbederf; dit kan echter niet substantieel zijn omdat  groene thee  lage niveaus van fluoride heeft.

Niettemin hebben onderzoeken aangetoond dat drinkers van groene thee een betere tandgezondheid hebben dan niet-groene theedrinkers.

Het is alleen belangrijk om op te merken dat wanneer u toch thee neemt, geen zoetstoffen gebruikt omdat suiker de gezondheidsvoordelen van thee verslaat.

  • Fruit en groenten

Groenten en fruit moeten een belangrijk onderdeel van je dieet zijn, omdat ze niet rijk aan zetmeel en suiker zijn en ze je toch een volle maag kunnen geven.

Dit wordt toegeschreven aan het hoge watergehalte dat ze vinden, vooral in groene bladgroenten.

Bovendien helpen fruit en groenten die rijk zijn aan vezels om tandbederf te voorkomen door de productie van speeksel te versterken.

Vezelrijke voedingsmiddelen zijn relatief moeilijk te kauwen (groene bladgroenten) en je moet ze constant kauwen voordat je ze doorslikt.

Dit constante kauwen veroorzaakt de productie van speeksel dat bacteriën bevat die het glazuur herstellen.

Meer speeksel vermindert ook de kans dat voedsel in je tanden blijft zitten.

Nu u weet welk voedsel u moet eten, moet u dit kunnen aanvullen door te vermijden dat u zetmeelrijke en suikerhoudende voedingsmiddelen eet.

Een gezond voedingspatroon voor je mondzorg stopt niet bij het eten van het juiste voedsel en het consumeren van die ongezonde.

Koolhydraten zijn hiervoor de hoofdschuldige.

Het is echter niet altijd gemakkelijk om koolhydraten te vermijden, vooral voor de lage inkomensniveaus, zoals eerder vermeld.

 

Voorraad op Fluoride

 

U hebt waarschijnlijk gehoord van soorten tandpasta die geadverteerd worden als “rijk aan fluoride” of “fluoride bescherming” hebben en u vraagt ​​zich af waarom het er echt toe deed.

Voordat je het belang van fluoride ziet, moet je weten wat er met je tanden gebeurt als je eet of drinkt.

Zoals eerder besproken, is demineralisatie het verlies van mineralen.

Remineralisatie, aan de andere kant, is wanneer deze mineralen worden aangevuld met behulp van  fluoride .

Fluoride is om twee redenen belangrijk. Een daarvan is dat het de vorming van permanente tanden helpt.

Wanneer het dronken is, gaat het in de bloedbaan dat de groei en kracht van permanente tanden verbetert.

Ten tweede verhoogt het de reparatie van glazuur dat wordt beschadigd door zuur.

Dit is wanneer u tandpasta of mondwater gebruikt of wanneer u plaatselijk fluoride aanbrengt.

Er zijn andere manieren om fluoride te krijgen.

In de Verenigde Staten heeft de American Dental Association waterfluoridering op veel gebieden gesteund.

Waterfluoridering  treedt op wanneer de fluoridespiegels in drinkwater worden aangepast tot 0,7-1,2 delen per miljoen, zodat het tandbederf kan voorkomen.

Studies hebben aangetoond dat het drinken van gefluorideerd water het tandbederft sterk verlaagt, zowel bij kinderen als bij volwassenen.

Er zijn ook fluoridetabletten die u kunt nemen op basis van het recept van uw tandarts.

Doses zijn afhankelijk van het gewicht van de persoon, dus de fluoride-inname kan variëren van 320 milligram tot 655 milligram.

Dit omvat niet het fluoride dat u nog van drinkwater krijgt.

Bovendien is er, wanneer u fluoridetabletten met gefluorideerd water aanvult, geen risico van een overdosis omdat het fluoride in het water laag is.

Om hieraan toe te voegen, kunt u ook fluoride-rijke dranken meenemen.

Afgezien van water zijn er poedersappen die rijk zijn aan dit mineraal.

Je hoeft alleen maar het etiket te controleren als het veel suiker bevat.

Er zit ook fluoride in gedehydrateerde soepen.

 

Borstel regelmatig en goed

 

Hoewel het regelmatig poetsen van je tanden geen probleem is, kan het een beetje moeilijker zijn om het op de juiste manier te doen.

Volgens de American Dental Association is er een goede manier om je tanden te poetsen.

Gebruik een borstel met zachte haren om hem 45 graden te kantelen om de binnenkant van je mond te poetsen.

Als je je kauwende kant poetst, veeg je deze in korte halen heen en weer.

Doe hetzelfde voor de binnenkant van de tanden.

Je moet ook de binnenkant van de voortanden poetsen. Borstel de bovenste en onderste sets verticaal.

Zorg ervoor dat je je tanden twee keer per dag poetst.

Het wordt ook ten zeerste aanbevolen dat u uw tandenborstel om de 3-4 maanden vervangt, zodat u zeker weet dat ze nog steeds goed functioneren bij het verwijderen van vuil en achterblijvend voedsel in uw mond.

Poets je tanden moet ook gepaard gaan met flossen, want tandzijde helpt het voedsel dat vast komt te zitten tussen je tanden, die je tandenborstelhaartjes niet kunnen bereiken, verwijderen.

Het is erg belangrijk dat u al het voedsel in uw mond verwijdert, omdat aanhoudende voedsel tot tandplak wordt gevormd, waardoor tandbederf op de lange duur ontstaat.

 

Regelmatige bezoeken brengen aan de tandarts

 

Dit is een eenvoudige manier om tandbederf te voorkomen, maar helaas heeft niet iedereen hier de middelen voor.

Sommigen hebben eenvoudigweg geen tijd.

Niettemin moet u weten hoe belangrijk het is om naar een tandarts te gaan.

Voor één, zal uw tandarts u professionele reiniging geven die noodzakelijk is voor een goede mondhygiëne.

Er zitten vuil en bacteriën in je mond die je niet zomaar kunt verwijderen door alleen maar te borstelen, ongeacht hoe vaak je poetst.

Een orale profylaxe wordt sterk aanbevolen, zo nu en dan.

Een andere reden om de tandarts te raadplegen, is door u te raadplegen over de juiste remedies voor tandbederf.

Ze kunnen je een supplement voor fluoride geven en ze kunnen je ook suggesties geven om je tandbederf niet erger te maken.

Als het een punt bereikt dat het permanente schade heeft aangericht, zoals gaatjes, dan moet uw tandarts vullingen aanbrengen op het beschadigde gebied.

7  WERKENDE TANDBEDERF BEHANDELINGEN WAT IS TANDBEDERF ?EN HOE VOORKOM JE TANDBEDERF