Groente en Fruit

MIERIKSWORTEL VOEDINGSFEITEN EN GEZONDE EIGENSCHAPPEN

HF170410 ExtraShot  92 NL Horseradish   58 low - MIERIKSWORTEL VOEDINGSFEITEN EN GEZONDE EIGENSCHAPPEN

MIERIKSWORTEL VOEDINGSFEITEN EN GEZONDE EIGENSCHAPPEN

Mierikswortel is een doordringende, lange, taps toelopende wortel die als smaakmaker voor de recepten diende. Het heeft een sterke, warme en scherpe smaak die alleen kan worden gewaardeerd na het ervaren van zijn unieke smaak!

Botanisch behoort deze pittige wortel tot het geslacht Armoracia in de familie Brassicaceae (mosterd); delen met andere leden van Brassica zoals mosterd , boerenkool , radijs , kool , enz.

Wetenschappelijke naam: Armoracia rusticana.

Mierikswortel komt oorspronkelijk uit de oostelijke en mediterrane regio's van Europa en verspreidde zich in de koloniale tijd naar Amerika. De plant is een klein overblijvend kruid, maar kan als een jaarlijks veldgewas groeien voor zijn dikke, ruwe, vlezige wortels in vele delen van Europa, Amerika en Azië, waaronder Duitsland, de VS, Engeland, Hongarije, Japan en China.

Wasabi ( Wasabia japonica ) is een Japanse variant van mierikswortel maar heeft een intensere en sterkere smaak. Binnenin, het is voorzien van delicate appelgroene kleur vlees.A. rusticana-plant heeft brede, gekreukte bladeren. Het groeit het beste in koele klimaten met goede zonlichtomstandigheden. Over het algemeen worden de wortels (worteldelen) in de lente geplant en geoogst in de herfst. Het meet ongeveer 6-12 inch lang met een paar ronde knopen aan de root-end. Verse wortel heeft een ruw, grijsbruin buitenoppervlak.

Gezondheidsvoordelen van mierikswortel

  • Mierikswortel bevat weinig calorieën en vet. Het bevat echter goede hoeveelheden voedingsvezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Bepaalde actieve bestanddelen bleken ontstekingsremmend, diuretisch (toename van de urineproductie) en kalmerende effecten te zijn.
  • De wortel bevat veel vluchtige fytochemische verbindingen, die het veel-bijtende bijtkarakter geven. Enkele van de hoofdbestanddelen in de wortel zijn allylisothiocyanaat, 3-butenylisothiocyanaat, 2-propenylglucosinlaat (sinigrine), 2-pentylisothiocyanaat en fenylethylisothiocyanaat. Er is gevonden dat van deze verbindingen bekend is dat zij antioxidant- en detoxificatiefuncties dragen.
  • Sommige van de vluchtige fytochemische verbindingen in de wortel stimuleren de secretie van spijsverteringsenzymen uit speeksel, maag en darmen, en bevorderen daardoor de spijsvertering. Het werkt dus als een krachtige maagstimulator die de eetlust verhoogt.
  • Mierikswortel heeft goede hoeveelheden vitamine C , een krachtige in water oplosbare antioxidant. 100 g verse wortel bevat 29 mg of 41% van de dagelijkse aanbevolen waarden. Vitamine-C helpt virale infecties te verminderen door de immuniteit te verhogen. Het helpt ook schadelijke vrije radicalen uit het lichaam te verwijderen en kan het helpen beschermen tegen kankers, ontstekingen en infecties.
  • Dit wortelkruid bevat enkele van de essentiële mineralen met mate zoals natrium, kalium, mangaan, ijzer, koper, zink en magnesium. IJzer is een essentiële co-factor voor cytochrome oxidase-enzymen tijdens cellulair metabolisme. Het vereiste ook de productie van rode bloedcellen in het beenmerg. Kalium, een belangrijk onderdeel van cel- en lichaamsvloeistoffen, helpt de hartslag en de bloeddruk onder controle te houden. Mangaan dat door het menselijk lichaam wordt gebruikt als co-factor voor het krachtige antioxidante enzym superoxide dismutase.
  • Bovendien heeft de wortel kleine hoeveelheden essentiële vitamines, zoals foliumzuur , vitamine B-6 (pyridoxine), riboflavine, niacine en pantotheenzuur.
Zie de onderstaande tabel voor een grondige analyse van voedingsstoffen:Mierikswortel bereid, voedingswaarde per 100 g.
(Bron: gegevensbank USDA National Nutrient)
BeginselNutriëntenwaardePercentage van RDA
Energie48 cal2%
koolhydraten11.29 g9%
Eiwit1,18 g2%
Totaal vet0.69 g3%
cholesterol0 mg0%
Voedingsvezels3,3 g9%
vitaminen
folaten57 μg14%
niacine0,386 mg2,5%
Pantotheenzuur0,093 mg2%
pyridoxine0,073 mg6%
riboflavine0,024 mg2%
thiamine0,008 mg<1%
Vitamine A2 IE<1%
Vitamine C24,9 mg41%
elektrolyten
Natrium314 mg21%
Kalium246 mg5%
mineralen
Calcium56 mg6%
Koper0,058 mg6%
Ijzer0,42 mg5%
Magnesium27 mg7%
Mangaan0,126 mg5,5%
Fosfor31 mg4,5%
Zink0.83 mg8%
Phytonutrients
Caroteen-ß1 μg-
Crypto-xanthine-ß0 μg-
Luteïne-zeaxanthine10 μg-

Selectie en opslag

Mierikswortelwortel wordt geoogst tijdens de late herfst wanneer de bladeren worden gedood door de vorst. Misschien wilt u ook verse wortels van de markten kopen tijdens dit seizoen. Kies een verse, stenige, harde wortel zonder kiemen, schimmels of zachte plekken. Vermijd groen getinte wortels, omdat ze erg bitter zijn. Vermijd bovendien overrijpe, oude en grotere wortels, omdat deze de neiging hebben om te vezelachtig te zijn en dus van smaak te zijn.

Bewaar de wortel eenmaal thuis in een losse papieren verpakking en plaats hem in de koelkast, waar hij de volgende 6-9 maanden slapend zal blijven. Commercieel bereide mierikswortelproducten kunnen het hele jaar door in de winkels verkrijgbaar zijn.

 

Bereidings- en serveermethoden

Verse wortel heeft beige buitenkleur. Maak het schoon met een vochtige doek om vuil op het oppervlak te verwijderen, net zoals bij gember . Was zachtjes in koud water en dweil het droog. Snijd de wortel van het uiteinde zo veel mogelijk af als je nodig hebt voor je familie, die 2-3 dagen zou moeten aanhouden. Bewaar de ongebruikte wortel in een losjes ingepakte plastic zak in de koelkast om uitdroging te voorkomen.

Voor de bereiding wordt de vers geraspte mierikswortelwortel op de gewenste manier gemengd met witte azijn om de hotness te regelen (stabiliseren). Deze bereiding verliest echter geleidelijk zijn smaak met de tijd en wordt gebroken wit tot bruine kleur, zelfs als u het in de koude opslag bewaart.

De scherpheid en de hitte van mierikswortel zijn mogelijk niet merkbaar in de hele wortel. Door de wortel echter fijn te malen of te raspen (zoals in ui en radijs ), komt de vluchtige allylisothiocyanaatverbinding vrij die irritatie van ogen, huid, slijmvliezen van neus en keel kan veroorzaken. Azijn of citroenzuur neutraliseert de scherpte en stabiliseert de smaak. 2 tot 3 eetlepels witte azijn en 1/2 theelepel tafelzout toegevoegd aan een kop geraspte mierikswortel. Voeg 1-2 minuten later azijn toe om een ​​mildere bereiding te krijgen.

Zoals in veel andere specerijen verliest mierikswortel ook onmiddellijk zijn smaak. Om de geur en smaak intact te houden, wordt het geraspt vlak voor het bereiden van gerechten en toegevoegd aan de kookrecepten in de laatste fasen.

Hier zijn enkele serveermethoden:

  • Mierikswortel is een van de traditionele kruiden die tot op de dag van vandaag op het platteland wordt gegeten. Verse wortel geraspt direct op de recepten om speciale grap toe te voegen.
  • De wortel wordt in veel bereidingen gebruikt, waaronder dipsauzen, dressings, salades en sauzen als bijgerecht bij vlees, kip en zeevruchten.
  • Mierikswortelsaus met room is een perfecte aanvulling op biefstuk, hertenvlees en vis zoals makreel, tonijn en gerookte forel.

Veiligheid

Mierikswortel kan irritatie van de huid, slijmvliezen en ogen veroorzaken. Het is te wijten aan de afgifte van allylsulfidegas(allyl-isothiocyanaat) tijdens het hakken, pletten of raspen van de wortel. Verstoring van de celwand activeert enzym myrosinase dat reageert met glucosinolaten om allylisothiocyanaten te vormen. Citroen citrus of azijn stopt deze reactie en stabiliseert de smaak. Het effect kan worden geminimaliseerd door een blender / mixer op een goed geventileerde plaats te gebruiken

MIERIKSWORTEL VOEDINGSFEITEN EN GEZONDE EIGENSCHAPPEN