Voedsel

Alles wat je moet weten over aardbeien hoe gezond zijn aardbeien?

 
 
 
Alles wat je moet weten over aardbeien
 

Voordelen
Voeding
Dieet
Risico’s en voorzorgsmaatregelen
Verse zomer aardbeien zijn een van de meest populaire, verfrissende en gezonde lekkernijen ter wereld.
Tegenwoordig zijn er meer dan 600 soorten aardbeien. De zoete, lichtzure bessen behoren tot de top 10 van groenten en fruit voor antioxiderende inhoud.

De voordelen van het consumeren van allerlei groenten en fruit, inclusief aardbeien, zijn gevarieerd. Naarmate de voedselconsumptie van planten toeneemt, daalt het risico op hartaandoeningen , diabetes en kanker .

Een hoge inname van groenten en fruit wordt ook geassocieerd met een gezonde huid en haar, verhoogde energie en een lager gewicht. Toenemende consumptie van groenten en fruit vermindert het risico op zwaarlijvigheid en algehele mortaliteit aanzienlijk .

Voordelen
 
 
 
Van aardbeien is vastgesteld dat ze een veelvoud van gezondheidsvoordelen hebben.

Aardbeien bieden een scala aan potentiële voordelen voor de gezondheid en kunnen helpen beschermen tegen een reeks ziekten.

1) Hart-en vaatziekten

Een onderzoek van Harvard wees uit dat regelmatige consumptie van anthocyanines, een klasse van flavonoïden in bessen, het risico op een hartaanval met 32 ​​procent kan verlagen bij jonge en middelbare leeftijd vrouwen.

Vrouwen die minstens drie porties aardbeien of bosbessen per week consumeerden, deden het het best volgens een studie gepubliceerd in Circulation Journal.

Het flavonoïde quercetine, in aardbeien, een natuurlijke ontstekingsremmer die lijkt het risico te verminderen atherosclerose en te beschermen tegen de schade veroorzaakt door lage dichtheid lipoproteïne (LDL) cholesterol in dierproeven.

Het hoge polyfenolgehalte in aardbeien kan ook het risico op hart- en vaatziekten verlagen door de opbouw van bloedplaatjes te voorkomen en de bloeddruk te verlagen via ontstekingsremmende mechanismen.

Andere studies hebben aangetoond dat het eten van aardbeien helpt om het homocysteïnegehalte te verlagen, een aminozuur in het bloed dat wordt geassocieerd met het beschadigen van de binnenwand van de bloedvaten.

De vezels en kalium in aardbeien ondersteunen ook de gezondheid van het hart. In één onderzoekhadden deelnemers die 4.069 milligram (mg) kalium per dag consumeerden, een 49 procent lager risico op overlijden door ischemische hartziekte vergeleken met degenen die ongeveer 1.000 milligram kalium per dag consumeerden.

2) beroerte

Van de antioxidanten quercetine, kaempferol en anthocyanines is aangetoond dat ze de vorming van schadelijke bloedstolsels geassocieerd met beroertes verminderen . Hoge inname van kalium is ook in verband gebracht met een verminderd risico op een beroerte.

3) Kanker

De krachtige antioxidanten in aardbeien kunnen werken tegen vrije radicalen , de tumorgroeiremmen en ontstekingen in het lichaam verminderen.

4) Bloeddruk

Vanwege hun hoge kaliumgehalte worden aardbeien aanbevolen aan mensen met een hoge bloeddruk om de effecten van natrium in het lichaam te helpen negeren. Een lage kaliuminname is net zo’n grote risicofactor voor het ontwikkelen van hoge bloeddruk als een hoge natriuminname.

Volgens de National Health and Nutrition Examination Survey voldoet minder dan 2 procent van de Amerikaanse volwassenen aan de dagelijkse 4700 milligram-aanbeveling voor kalium.

Ook van belang is dat een hoge inname van kalium wordt geassocieerd met een verlaging van 20 procent van het risico om dood te gaan door alle oorzaken.

5) Constipatie

Het eten van voedingsmiddelen met een hoog watergehalte en vezels, zoals aardbeien, druiven, watermeloen en meloen, kan helpen het lichaam gehydrateerd te houden en de stoelgang regelmatig te houden.

Vezel is essentieel voor het minimaliseren van constipatie en het toevoegen van bulk aan de ontlasting.

6) Diabetes

 
Aardbeien kunnen een uitstekende keuze zijn voor mensen met diabetes.

Aardbeien zijn een voedsel met een lage glycemische index en veel vezels, wat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren en stabiel te houden door extreme hoogten en laagten te vermijden.

Aardbeien zijn een slimme keuze voor diabetici, omdat ze een lagere glycemische index (40) hebben dan veel andere vruchten.

Onderzoekers ontdekten in 2011 dat het eten van ongeveer 37 aardbeien per dag de complicaties van diabetes, zoals nieraandoeningen en neuropathie , aanzienlijk kan verminderen .

De studie toonde aan dat fisetin, een flavonoïde dat overvloedig aanwezig is in aardbeien, de overleving van neuronen die in kweek zijn gegroeid en verbeterd geheugen bij gezonde muizen bevordert, samen met preventie van nier- en hersencomplicaties bij diabetische muizen.

7) Zwangerschap

Aardbeien zijn een geweldige bron van foliumzuur .

Adequate inname van foliumzuur is essentieel voor zwangere vrouwen om te beschermen tegen neurale buisdefecten bij zuigelingen.

Voeding
Aardbeien zijn rijk aan de essentiële voedingsstoffen vitamine C, kalium, foliumzuur en vezels. Eén kopje verse aardbeien bevat 160 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C, voor slechts 50 calorieën .

Eén kopje gesneden, verse aardbeien, of 166 gram (g), bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen in de volgende hoeveelheden:

Calorieën: 53 kcal
Eiwit: 1,11 g
Koolhydraten: 12,75 g
Voedingsvezels: 3,3 g
Calcium: 27 mg
Ijzer: 0,68 mg
Magnesium: 22 mg
Fosfor: 40 mg
Kalium: 254 mg
Vitamine C: 97,6 mg
Foliumzuur: 40 microgram (mcg)
Vitamine A: 20 internationale eenheden (IU)
Deze voedingskrachtcentrale bevat ook een reeks krachtige antioxidanten, waaronder anthocyanines, ellaginezuur, quercetine en kaempferol. Er is aangetoond dat deze beschermende effecten hebben tegen bepaalde soorten kanker.

Dieet
Aardbeien zijn vers, ingevroren, gevriesdroogd en in jellies, siropen en jam verkrijgbaar. Controleer het etiket van ingevroren en gedroogde aardbeien op toegevoegde suikers. Als je op zoek bent naar gelei of jam, ga dan voor alle fruitspreads zonder toegevoegde zoetstoffen en vulstoffen.

Hier zijn enkele handige gezonde tips om meer van dit superfood in uw dieet te verwerken:

Snijd aardbeien in plakjes en voeg ze toe aan je kipsalade.
Maak je eigen fruitcocktail met vers fruit en omvat druiven, ananas, gesneden perziken en aardbeien. Sprenkel een kleine hoeveelheid honing op het fruitmengsel voor een extra zoete traktatie.
Snijd aardbeien in stukjes en voeg ze toe aan eenvoudige Griekse yoghurt met een scheutje agave nectar en amandelen in plakjes.
Leg volkoren wafels, pannenkoeken of havermout op met verse aardbeien of vouw ze in muffins en zoete broden. Je kunt aardbeien ook in een keukenmachine mengen met een beetje water en als verse siroop gebruiken voor desserts of ontbijtproducten.
Meng ze in een spinaziesalade met walnoten en geitenkaas.
Rooster een volkoren bagel en top met lichte roomkaas en aardbeien.
Gooi wat bevroren, ongezoete aardbeien in een blender met een banaan , melk en ijs voor een snelle en makkelijke smoothie met aardbeien.
 
Risico’s en voorzorgsmaatregelen
Elk jaar produceert de Environmental Working Group een lijst met groenten en fruit met de hoogste niveaus van pesticidenresidu, bekend als de Dirty Dozen .

Aardbeien staan ​​vaak hoog op de lijst. De EWG suggereert dat mensen biologische aardbeien kopen om een ​​lager risico op pesticidenblootstelling te garanderen.

Als biologische producten buiten uw budget vallen, hoeft u zich geen zorgen te maken. Het voedingsvoordeel van het eten van conventioneel geteelde producten weegt veel zwaarder dan het risico om helemaal geen aardbeien te eten.

Bètablokkers , een soort medicatie die het vaakst wordt voorgeschreven voor hartaandoeningen, kunnen ervoor zorgen dat de kaliumspiegel in het bloed stijgt. Hoogwaardige kaliumvoedingsmiddelen moeten met mate worden gebruikt bij het gebruik van bètablokkers.

Het consumeren van te veel kalium kan schadelijk zijn voor mensen van wie de nieren niet volledig functioneel zijn. Als uw nieren niet in staat zijn overtollig kalium uit het bloed te verwijderen, kan dit dodelijk zijn.

Dr. Peter S. Gelfand, die de interne geneeskunde in Long Beach, New York, beoefent, zegt:

“Bepaalde medicijnen die worden gebruikt voor hartaandoeningen en hypertensie hebben het potentieel om de kaliumspiegel te verhogen. Voorbeelden hiervan zijn bepaalde bètablokkers zoals Labetalol, medicijnen die werken door de werking van het hormoon Aldosteron te blokkeren, zoals Lisinopril en Losartan; en bepaalde diuretica zoals Spironolacton en eplerenone.

Dit is slechts een gedeeltelijke lijst en u moet uw arts raadplegen als de kaliumspiegels een punt van zorg worden. “

De risico’s zijn echter klein en worden veel gecompenseerd door de voordelen. Begin vandaag met het opnemen van meer aardbeien in uw dieet.

Alles wat je moet weten over aardbeien