Slaap & Dromen

ALLES WAT U MOET WETEN OVER SLAAPCYCLUS EN SLAAP STADIA’S

Child sleeping - ALLES WAT U MOET WETEN OVER SLAAPCYCLUS EN SLAAP STADIA'S

ALLES WAT U MOET WETEN OVER SLAAPCYCLUS EN SLAAP STADIA'S

De meeste mensen zien slaap als pure rust, een tijd waarin je lichaam en geest stil zijn en rustig herstellen van de eisen van de dag. Deskundigen deelden deze visie tot 1929, toen de EEG (elektro-encefalogram) machine werd uitgevonden en hersenactiviteit kon worden waargenomen. Hoewel je misschien rustig in bed ligt, onthullen EEG-onderzoeken van hersenactiviteit tijdens slaapcyclus wat een intens proces dit is. Wanneer je droomt, zijn je hersenen extreem actief, soms zelfs actiever dan wanneer je wakker bent.

Er zijn twee verschillende soorten slaap: NREM (niet-snelle oogbeweging) en REM (snelle oogbeweging), de fase waarin je droomt.

NREM-slaapstadia begrijpen

De NREM-stadia zijn hoe uw hersenen veranderen terwijl u slaapt. Je brein fietst herhaaldelijk door de stadia van de slaap gedurende de nacht, waarbij het geleidelijk overgaat in diepere stadia van slaap gedurende elke cyclus. De NREM-stadia werden vroeger beschreven als stadia één tot vier, maar nu beperken deskundigen de stadia tot drie, waarbij fase drie en vier gecombineerd zijn tot één enkel stadium van diepe slaap. Naarmate uw brein van fase één naar fase 3 verschuift, worden hersengolven langzamer en meer gesynchroniseerd. Dit is wat deze stadia voor jou betekenen:

NREM-fase 1

Dit is de lichtste fase die voor het eerst optreedt als je weg knikt. Het kan maximaal zeven minuten duren en tijdens deze periode kunt u gemakkelijk worden gewekt. Tijdens deze fase kunnen sommige mensen (waaronder ikzelf) last hebben van myoclonische schokken - zenuwtrekkingen of schrikreacties die optreden wanneer bepaalde motorgebieden van de hersenen worden gestimuleerd.

NREM-fase 2

Je hersens brengen het grootste deel van de nacht door in deze fase, ongeveer 50 procent van de tijd dat je slaapt. Elke fase-twee cyclus duurt maximaal 20 minuten. Je ademhaling en je hartslag vertragen, je lichaamstemperatuur daalt en je verliest het bewustzijn van je omgeving. Op een EEG-tracering van hersengolven verschijnen karakteristieke 'slaapspindel'-patronen in deze fase.

NREM-fase 3

Dit diepste stadium van de slaap wordt ook wel slow wave-slaap genoemd vanwege de langzame golfvormen die op het EEG verschijnen. Deze zalig diepe etappe duurt twintig tot veertig minuten en wordt geleidelijk dieper naarmate de tijd verstrijkt. Het kan een uitdaging zijn om iemand wakker te maken wanneer deze zich in deze fase bevindt. Het grootste deel van je fase drie diepe slaap vindt plaats in de eerste paar slaapcycli van de nacht; dit is een troost voor degenen die vroeg in de ochtend wakker worden en niet in staat zijn om in slaap te vallen. Gelukkig is de meeste, zo niet alle diepe, herstellende slaapfase al volbracht.

Header - ALLES WAT U MOET WETEN OVER SLAAPCYCLUS EN SLAAP STADIA'S

Lees meer: Wat gebeurt er met je lichaam gedurende 8 uur slaap?

REM (snelle oogbeweging) slaap

Deze droomfase van de slaap is erg actief en lijkt op veel verschillende manieren wakker te zijn. De spieren van je ledematen zijn tijdelijk verlamd, vermoedelijk een adaptief mechanisme dat voorkomt dat je je dromen waarneemt (godzijdank!). Je brengt ongeveer 25 procent van je tijd in slaap in REM. Een eerste REM-cyclus duurt mogelijk maar 5 minuten, maar REM-cycli worden langer naarmate de nacht vordert.

Je brein doorloopt REM-cycli afgewisseld met de NREM-stadia van slapen aan en uit de hele nacht, met korte ontwakingen. Deze ontwaking is normaal en niet iets om je zorgen over te maken, de meeste mensen merken ze niet eens. Na het bereiken van fase 3 stijgen de slapende hersenen terug naar lichtere stadia van slaap, vaak stoppend gedurende een periode in fase 2 op de weg terug naar REM.

Hoe u uw slaapcyclus regelmatig kunt houden

Om het vermogen van uw lichaam om normaal en productief door elke belangrijke slaapfase te fietsen, te verbeteren, probeert u een normale bedtijdroutine te behouden. Hoe consistenter u bent in de tijd dat u naar bed gaat en hoe lang u opstaat, hoe gemakkelijker het voor uw lichaam is om een ​​gezond slaapritme te behouden. Zorg er ook voor dat stoffen zoals alcohol, die de slaapstadia verstoren en REM beïnvloeden, worden vermeden.

 

Wilt u meer weten over uw slaapcycli?

pinit fg en rect red 28 - ALLES WAT U MOET WETEN OVER SLAAPCYCLUS EN SLAAP STADIA'S