Dieet en Gewichtsverlies

ATKINS-DIEET: WAT IS HET EN MOET IK HET PROBEREN?

steak with salad 1 - ATKINS-DIEET: WAT IS HET EN MOET IK HET PROBEREN?

 Het doel van het Atkins-dieet is om af te vallen door koolhydraten te vermijden en de insulineniveaus te beheersen. Dieters kunnen zoveel vet en eiwit eten als ze willen.

Dr. Robert Atkins, een Amerikaanse cardioloog, creëerde het Atkins-dieet in de vroege jaren 1970. Het is in de loop van de tijd geëvolueerd en moedigt mensen nu aan om meer vezelrijke groenten te eten en meer te bewegen.

Dit artikel maakt ook deel uit van de serie Wat zijn de acht populairste diëten van dit moment?

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is het Atkins-dieet?
  2. Vier fasen van het Atkins-dieet
  3. Het Atkins 40-plan
  4. Voedsel om te eten en te vermijden
  5. Hoe effectief is het dieet?

 

Wat is het Atkins-dieet?

Vlees en koolhydraatarme groenten zijn toegestaan ​​op het Atkins-dieet.

Dr. Atkins was een cardioloog. Hij ontwierp een dieet dat erop gericht was de inname van koolhydraten aanzienlijk te verminderen .

Het Atkins-dieet heeft vier kernprincipes.

Deze stellen dat de dieter:

  • verlies gewicht
  • behoud gewichtsverlies
  • goede gezondheid bereiken
  • leg de permanente basis voor ziektepreventie

Volgens Dr. Atkins is de belangrijkste reden om op gewicht te komen het verbruik van geraffineerde koolhydraten, met name suiker, fructose-glucosestroop en meel.

Hoe werkt het?

Wanneer een persoon in het Atkins-dieet zit, schakelt het metabolisme van hun lichaam over van het verbranden van glucose, of suiker, als brandstof naar het verbranden van het eigen opgeslagen lichaamsvet. Dit schakelen wordt ketose genoemd .

Het Atkins-dieet vermijdt voedingsmiddelen met een hoge glycemische lading.

Als de glucosewaarden laag zijn, zijn de insulinespiegels ook laag. Op dit punt vindt ketose plaats. Met andere woorden, wanneer de glucosewaarden laag zijn, schakelt het lichaam over naar het gebruik van zijn eigen vetvoorraden als energiebron.

Voor het eten zijn de glucosespiegels van een persoon laag, dus de insulinespiegels zijn ook laag. Wanneer een persoon eet, neemt hun glucosespiegel toe. Hierdoor wordt het insulineniveau verhoogd.

De glycemische index is een schaal die koolhydraten rangschikt op een schaal van 0 tot 100, op basis van hoe snel ze de bloedsuikerspiegels na het eten verhogen en met hoeveel.

Geraffineerde koolhydraten, zoals wit brood en snoep, bevatten hoge glucosewaarden. Ze worden glycemische voedingsmiddelen genoemd. De koolhydraten komen snel in het bloed en veroorzaken snel insulineniveaus.

Andere soorten koolhydraten, zoals haver, hebben geen invloed op de bloedglucosewaarden zo snel of zo ernstig. Ze hebben een lage glycemische lading en ze verschijnen lager in de glycemische index.

Netto koolhydraten zijn de totale koolhydraten minus vezels en suikeralcoholen. Suikeralcoholen hebben een minimaal effect op de bloedsuikerspiegel. Volgens Dr. Atkins zijn de beste koolhydraten die met een lage glycemische lading.

Om het gebrek aan vitaminerijk voedsel te compenseren, moedigt het dieet aanhangers aan om vitamine- en mineralensupplementen te gebruiken .

Het vet in het lichaam gebruiken

Als er geen glucose in het lichaam is, zal ketose optreden. Tijdens ketose zal het lichaam enkele van de vetvoorraden in vetcellen naar het bloed overbrengen om als energie te worden gebruikt.

Vis, vlees en koolhydraatarme groenten zijn geschikt voor het Atkins-dieet.

Het Atkins-dieet werkt op de basis dat een dieet dat weinig koolhydraten bevat. Dit zorgt ervoor dat het lichaam meer calorieën verbranden dan het zou op andere diëten, omdat het ketose aanmoedigt.

Dr. Atkins suggereerde dat iemands verzadigde vetinname moet worden beperkt tot maximaal 20 procent van alle calorieën die ze consumeren.

Voor mensen met diabetes type 2 of metabool syndroom, beweert het Atkins-dieet de noodzaak voor medicijnen te verlagen en soms zelfs te elimineren.

Echter, diabetes specialisten waarschuwen dat, hoewel het kijken naar koolhydraten en glucose inname zijn een vitaal onderdeel van de diabeteszorg, het Atkins-dieet is niet een eenvoudige oplossing voor diabetes.

Vier fasen van het Atkins-dieet

Het Atkins-dieet bestaat uit vier fasen:

Fase 1: Inductie

Calorieverbruik van koolhydraten is elke dag beperkt tot minder dan 20 gram (g). Koolhydraten komen voornamelijk van salade en groenten, die weinig zetmeel bevatten. De dieter eet hoog-vet, eiwitrijk voedsel met koolhydraatarme groenten, zoals bladgroenten.

Fase 2: balanceren

Voedingsrijke en vezelrijke voedingsmiddelen worden toegevoegd als extra koolhydraten. Deze omvatten noten, koolhydraatarme groenten en kleine hoeveelheden fruit.

Deze worden geleidelijk toegevoegd:

  • 25 gram wordt toegevoegd tijdens de eerste week van fase 2
  • 30 gram tijdens de tweede week en elke volgende week totdat de persoon stopt met afvallen

Wanneer de persoon stopt met afvallen, verminderen ze hun dagelijkse hoeveelheid koolhydraten met 5 g totdat ze langzaam weer beginnen af ​​te vallen.

Fase 3: fijnafstemming of voor-onderhoud

Dieters verhogen hun koolhydraatinname met 10 g per week totdat ze heel langzaam beginnen af ​​te vallen.

Fase 4: levenslang onderhoud

De dieter begint een breder scala aan koolhydraatbronnen toe te voegen, terwijl hij zorgvuldig zijn gewicht bewaakt om ervoor te zorgen dat het niet omhoog gaat.

 

Het Atkins 40-plan

Deze versie van het dieet begint met 40 g netto koolhydraten per dag, in plaats van 20 g.

Het welzijn van een persoon moet doorgaan.

Als het gewicht van de persoon begint te stijgen, moeten ze teruggaan naar hun dagelijkse inname van koolhydraten en een van de nieuwe koolhydraten verwijderen die ze hebben geïntroduceerd.

Voedsel om te eten en te vermijden

Voedingsmiddelen om te eten zijn onder meer:

Dieters kunnen avocado’s eten, omdat ze gezonde vetten bevatten.

  • vlees, inclusief rundvlees, varkensvlees en spek
  • vette vis en zeevruchten
  • eieren
  • avocado’s
  • koolhydraatarme groenten, zoals boerenkool , broccoli en asperges
  • volle zuivelproducten
  • noten en zaden
  • gezonde vetten, zoals extra vierge olijfolie, kokosolie en avocado-olie

Geschikte drankjes zijn water, koffie en groene thee .

Een dagmenu kan zijn:

  • Ontbijt: Kaasomelet met koolhydraatarme groenten
  • Lunch: kippensalade met noten
  • Diner: Gehaktballen met groenten

Snacks kunnen restjes, een hardgekookt ei, Griekse yoghurt of noten bevatten.

Eten om te vermijden

Dieters moeten vermijden:

  • suiker, zoals frisdrank, gebak en snoep
  • granen waaronder tarwe, spelt en rijst
  • “dieet” en “magere” voedingsmiddelen, omdat deze rijk aan suiker kunnen zijn
  • peulvruchten, zoals linzen, bonen en kikkererwten

Tijdens inductie moeten koolhydraatrijke vruchten, zoals bananen , appels en druiven en koolhydraatrijke groenten, zoals wortelen, worden vermeden.

 

Hoe effectief is het dieet?

Het Atkins-dieet is bedoeld om gezondheidsproblemen te voorkomen, zoals metabool syndroom, diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Echter, het verliezen van gewicht op veel diëten kan dit bereiken.

Iemand die doorgaat met het Atkins-dieet zal waarschijnlijk afvallen, maar de meeste mensen blijven niet op de lange termijn.

Studies hebben aangetoond dat de meeste lijners het programma niet langer volgen na 2 tot 3 jaar.

Onderzoekers van de universiteit van Stanford ontdekten dat mensen die het Atkins-dieet volgden goed scoorden op bloeddruk , cholesterolwaarden en gewichtsverlies, vergeleken met mensen in andere diëten.

Er is echter meer onderzoek nodig om het voordeel van het Atkins-dieet te bevestigen in vergelijking met andere diëten.

In de vroege fasen hebben sommige mensen bijwerkingen gemeld, waaronder:

  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • zwakheid
  • vermoeidheid
  • constipatie

Omdat beperkende koolhydraten ervoor zorgen dat het lichaam van een persoon vet verbruikt in plaats van glucose voor energie, kan dit leiden tot ketonen. Dit kan misselijkheid, hoofdpijn, mentale vermoeidheid en slechte adem veroorzaken .

Mensen die diuretica, insuline of orale diabetesmedicijnen gebruiken, mogen het Atkins-dieet niet volgen. Het is niet geschikt voor mensen met een nieraandoening. Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, mogen dit dieet niet volgen.

Iedereen die een radicale verandering in zijn dieet overweegt, moet eerst met een arts praten.

pinit fg en rect red 28 - ATKINS-DIEET: WAT IS HET EN MOET IK HET PROBEREN?