Dieet en Gewichtsverlies

Berekenen hoeveel calorieën je per dag worden verbrand

Berekenen hoeveel calorieën er per dag worden verbrandClose-up van voedingswaarde-informatie op de achterkant van een voedingsetiket, met calorie-energie, eiwit, koolhydraten, suiker en vetgehalte.

Het aantal calorieën dat elke dag wordt verbrand, houdt rechtstreeks verband met gewichtsverlies, gewichtstoename of gewichtsbehoud.

Om af te vallen, moeten ze meer calorieën verbranden dan ze binnenkrijgen, waardoor een calorietekort ontstaat. Maar om dit te doen, moeten ze weten hoeveel calorieën ze per dag verbranden.

In dit artikel bekijken we hoe iemand kan berekenen hoeveel calorieën ze per dag verbranden.

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is een calorie?
  2. Berekenen hoeveel calorieën er per dag worden verbrand
  3. Factoren die van invloed zijn op de dagelijkse verbranding van calorieën en gewichtsverlies
  4. Hoeveel calorieën worden verbrand door oefening of activiteiten
  5. Tips om af te vallen

Wat is een calorie?

 

De drie belangrijkste voedselgroepen – eiwitten, koolhydraten en vetten – hebben een verschillend caloriegehalte. De meeste voedingsproducten zullen de voedingswaarde, inclusief calorieën, weergeven.

De meeste mensen denken aan calorieën omdat ze alleen te maken hebben met voedsel en gewichtsverlies. Een calorie is echter een eenheid van warmte-energie. Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram (g) water te verhogen met 1 ° C.

Deze meting kan worden toegepast op veel verschillende energievrijmakende mechanismen buiten het menselijk lichaam. Voor het menselijk lichaam zijn calorieën een maat voor hoeveel energie het lichaam nodig heeft om te functioneren.

Voedsel bevat calorieën. Verschillende voedingsmiddelen hebben verschillende calorietellingen, wat betekent dat elk voedsel een verschillende hoeveelheid potentiële energie heeft.

Er zijn drie basistypen voedsel die het voedsel vormen dat mensen eten: koolhydraten , eiwitten en vetten. Deze drie verschillende soorten voedsel hebben verschillende hoeveelheden potentiële energie per g.

De calorie-uitsplitsingen per g voor elk voedseltype zijn als volgt:

  • Koolhydraten : 4 calorieën per g
  • Eiwitten : 4 calorieën per g
  • Vetten : 9 calorieën per g

Berekenen hoeveel calorieën worden verbrand

Persoon die berekent.

 

Het berekenen van verbruikte en verbrande calorieën kan helpen bij gewichtsbeheersing. Verschillende apps en websites zijn beschikbaar om dit proces te ondersteunen.

Het is essentieel voor elke persoon die ernaar streeft om te behouden, te verliezen of aan te komen hoeveel calorieën elke dag worden verbrand.

Als u weet welke factoren bijdragen aan het verbranden van calorieën, kan een persoon zijn dieet of trainingsprogramma aanpassen om het doel te bereiken.

Een geaccepteerde methode om te berekenen hoeveel calorieën een persoon elke dag verbrandt, is de Harris-Benedict-formule.

Oorspronkelijk ontwikkeld in het begin van de 20e eeuw, werd het vernieuwd in 1984 en opnieuw in 1990 om de nauwkeurigheid te helpen verbeteren.

De Harris-Benedict-formule is een relatief eenvoudig proces waarbij een persoon hun basale metabolische snelheid (BMR) vermenigvuldigt met het gemiddelde dagelijkse activiteitenniveau.

BMR is het aantal calorieën dat iemand verbrandt door simpelweg te bestaan. BMR varieert op basis van leeftijd, geslacht, grootte en genetica. Om BMR te berekenen, gebruikt een persoon inches voor lengte, pond voor gewicht en jaren voor leeftijd in de volgende formules:

  • Voor mannen : 66 + (6,2 x gewicht) + (12,7 x hoogte) – (6,76 x leeftijd)
  • Voor vrouwen : 655,1 + (4,35 x gewicht) + (4,7 x hoogte) – (4,7 x leeftijd)

De resultaten van de BMR-berekening worden vervolgens gebruikt om te vermenigvuldigen met de gemiddelde dagelijkse activiteit van de persoon. Punten worden toegekend op basis van hoe actief een persoon is.

Punten voor activiteitenniveaus zijn als volgt:

  • 1.2 punten voor een persoon die weinig tot geen oefeningen doet
  • 1,37 punten voor een licht actieve persoon die 1-3 dagen per week licht oefent
  • 1,55 punten voor een matig actieve persoon die gemiddeld 3-5 dagen per week oefent
  • 1.725 punten voor een zeer actieve persoon die 6-7 dagen per week hard oefent
  • 1,9 punten voor een extra actieve persoon die een fysiek veeleisende baan heeft of een bijzonder uitdagende trainingsroutine heeft

Wanneer de BMR wordt berekend en de activiteitenpunten worden bepaald, worden de twee scores vermenigvuldigd. Het totaal is het aantal verbrande calorieën op een gemiddelde dag.

Om bijvoorbeeld te berekenen hoeveel calorieën een 37-jarige, 6-foot-tall, en 170-pond man die matig actief is brandt, zou de formule eruit zien als:

(66 + (6,2 x 170) + (12,7 x 72) – (6,76 x 37)) x 1,55 = 2,663 calorieën / dag

Deze figuur laat zien dat een man van deze leeftijd, lengte, gewicht en activiteitsniveau 2,663 calorieën kan consumeren en zijn huidige gewicht kan behouden. Hij kon het gewicht verhogen of verlagen door meer of minder te consumeren dan dit aantal in de loop van enkele dagen.

Voor degenen die zelf geen berekeningen willen maken, zijn er online een reeks caloriecalculators beschikbaar. De meesten gebruiken een vergelijkbare formule om het aantal verbrande calorieën te berekenen.

Een arts of voedingsdeskundige moet ook mensen helpen berekenen hoeveel calorieën ze per dag verbranden.

Factoren die de dagelijkse calorieverbranding beïnvloeden

Veel factoren beïnvloeden het aantal calorieën dat een persoon per dag verbrandt. Sommige factoren die van invloed zijn op het dagelijks verbranden van calorieën, bevinden zich niet in de handen van een persoon, terwijl andere kunnen worden veranderd.

Deze factoren omvatten:

  • Leeftijd : hoe ouder een persoon is, hoe minder calorieën per dag worden verbrand.
  • Seks : mannen verbranden meer calorieën dan vrouwen.
  • Hoeveelheid dagelijkse activiteit : degenen die meer bewegen, verbranden meer calorieën.
  • Lichaamssamenstelling : mensen met meer spieren verbranden meer calorieën dan mensen die minder spieren hebben.
  • Lichaamsgrootte : grotere mensen verbranden meer calorieën dan kleinere mensen, zelfs in rust.
  • Thermogenese : dit is de hoeveelheid energie die het lichaam gebruikt om voedsel af te breken.
  • Zwangerschap : zwangere vrouwen verbranden meer calorieën dan niet-zwangere vrouwen.
  • Borstvoeding : vrouwen die borstvoeding geven, verbranden ook extra calorieën.

Calorieën verbrand door oefening of activiteiten

Vrouw haar huis zuigen.

 

Alle activiteiten verbruiken calorieën, zelfs huishoudelijke taken zoals stofzuigen. Meer intense fysieke activiteit zoals aerobics zal meer calorieën verbranden.

Calorie telt voor oefening en activiteit zal van persoon tot persoon verschillen. Leeftijd, geslacht, lichaamstype en grootte zijn van invloed op het aantal calorieën dat een persoon zal verbranden tijdens een fysieke activiteit.

In het algemeen zal meer intense of inspannende activiteit meer calorieën verbranden dan een lichtere inspanning.

De volgende calorietellingen zijn gebaseerd op een persoon van 155 pond die gedurende 30 minuten de volgende oefening of activiteit uitvoert:

  • aerobics: 211
  • hometrainer (lichte inspanning): 176
  • hometrainer (gemiddelde kracht): 247
  • afstoffen: 70
  • tuinieren: 176
  • boodschappen doen: 106
  • wandelen: 211
  • huis schoonmaken: 106
  • joggen: 247
  • 12 minuten lopen: 282
  • met een snelheid van 10 minuten: 352
  • met 7,5 km-mijlen: 428
  • wasgoed, inclusief vouwkledij: 70
  • gras maaien (geen rijmaaiers): 141
  • spelen met kinderen op de speelplaats: 141
  • koken: 70
  • harken: 141
  • sneeuw scheppen: 211
  • tennis (alleenstaanden): 282
  • stofzuigen: 70
  • stevig wandelen: 141
  • lopen tijdens het duwen van een kinderwagen: 70
  • Gewichtheffen: 106
  • yoga: 141

Iedereen die wil berekenen hoeveel calorieën ze verbranden, kan zijn of haar statistieken invoeren in een caloriecalculator en gepersonaliseerde resultaten vinden.

Tips om af te vallen

Mensen die willen afvallen, moeten proberen een calorie tekort te creëren door deze tips te volgen:

  • meer bewegen
  • een dieet met een lager caloriegehalte eten vol met gezonde groenten, fruit en magere eiwitten
  • genoeg slaap krijgen
  • meer water drinken

Afvallen kan heel moeilijk zijn om te doen. Begrijpen hoeveel calorieën het lichaam van een persoon per dag verbrandt en wat te doen om de dagelijkse calorie-verbranding te verhogen, is de sleutel tot succes.