Lichaam

BESTE VOEDINGSMIDDELEN VOOR GEZONDE TANDEN KIEZEN EN TANDVLEES

cs healthy teeth foods 1440x810 - BESTE VOEDINGSMIDDELEN VOOR GEZONDE TANDEN KIEZEN EN TANDVLEES

Ontdek welke voedingsmiddelen helpen om gezonde tanden en tandvlees te bevorderen.

Je weet waarschijnlijk dat kleverige, kleverige snoepjes niet bepaald goed voor je tanden zijn. Maar als het gaat om voeding en tanden, is wat je moet eten net zo belangrijk als wat je niet zou moeten doen.

"Afwisseling en matiging zijn de sleutel tot een dieet voor gezond gebit", zegt George Shepley, DDS , een tandarts in de privépraktijk in Baltimore en een woordvoerder van de Academie voor Algemene Tandheelkunde. Streef naar een gebalanceerde plaat met verschillende opties van elk van de vijf belangrijkste voedselgroepen: fruit, groenten, granen, zuivel en eiwitten. "Het beperken of elimineren van een van deze groepen kan leiden tot tekorten aan vitaminen of mineralen, die uw mondgezondheid kunnen beïnvloeden," zegt hij.

Wat meer is: slechte voeding kan je immuunsysteem verzwakken en je gevoeliger maken voor andere gezondheidsproblemen, waaronder tandvleesontsteking, zegt Dr. Shepley.

Hier zijn negen beste dingen om te eten en drinken voor een gezond gebit:

  • Water. Niets hydrateert als gewoon water - en het is ook goed voor je mondgezondheid. "Het is vooral goed om water te drinken na het eten van suikerhoudend voedsel, omdat het helpt voedseldeeltjes van de tanden te spoelen," zegt Shepley. "Dit verdunt de zuren geproduceerd door bacteriën die de suiker in zuur omzetten." Het is het beste om water met fluoride te drinken helpen bij het versterken van tanden, en het meeste kraanwater in de Verenigde Staten heeft het. Het is vooral belangrijk voor kinderen om fluoride te krijgen. Het toevoegen van fluor aan de lokale watervoorziening hielp het tandbederf bij kinderen te verminderen, volgens onderzoek gepubliceerd in februari 2015 in het tijdschrift Caries Research.. Neem contact op met uw plaatselijke waterbedrijf om te controleren of uw kraanwater fluoride bevat. Als gebotteld water de voorkeur heeft, zoek dan uit of het fluoride bevat. Volgens de Centers for Disease Control and Prevention zijn flessenwaterproducenten in het algemeen niet verplicht om fluoridebedragen op het etiket op te nemen. Neem contact op met de fabrikant over fluoride in uw favoriete fleswater.
  • Melk. Melk levert calcium, eiwit en vitamine D, waardoor het lichaam beter calcium kan opnemen. "Vitamine D-tekort kan leiden tot een brandend mondsyndroom - een pijnlijke aandoening waarbij iemand een kokend gevoel in de tong, lippen, gehemelte of in de mond voelt", zegt Shepley.
  • Lean eiwit. Voeg veel magere stukken vlees, gevogelte, vis en eieren toe aan uw dieet. Je lichaam heeft het eiwit nodig en je tanden hebben fosfor nodig dat deze voedingsmiddelen bevatten. Fosfor is belangrijk bij het beschermen van glazuur, de beschermende laag op je tanden. Kip en vis bevatten vitamine B3 (niacine) en amandelen en andere noten bevatten vitamine B2 (riboflavine) en B12 en ijzer, die allemaal belangrijk zijn voor gezonde tanden en tandvlees.
  • Zoete aardappelen. Shepley stelt deze voedingsrijke wortelgroenten voor omdat ze een uitstekende bron van vitamine A zijn, die ook helpt het glazuur op je tanden te beschermen en gaatjes af te weren.
  • Kaas en andere zuivelproducten. Kaas is een goede keuze voor gezond gebit, omdat het rijk is aan zowel calcium als eiwit en het de zuurgraad vermindert, zegt Shepley. Eiwitten zijn een essentiële bouwsteen voor groei en calcium is belangrijk voor sterke tanden. "Yoghurt is een goede keuze, en het heeft ook probiotica, die gezonde bacteriën leveren."
  • Bladgroenten en knapperige producten. Spinazie, boerenkool en andere bladgroenten bieden een gezonde dosis voedingsstoffen voor tanden en tandvlees. Spinazie is rijk aan vitamine A en vitamine B2 en B12. Shepley stelt voor een knapperige appel, wortels of selderij te eten om de speekselproductie te bevorderen, die zuren verdunt en helpt bij het verwijderen van vuil uit je tanden.
  • Thee. Zowel groene als zwarte thee kan helpen de groei van schadelijke bacteriën in de mond te remmen, zegt Shepley. Groene thee biedt ook antioxidanten die de algehele gezondheid bevorderen.
  • Sinaasappelen, aardbeien en andere vitamine C-rijke groenten en fruit. Vitamine C bevordert gezond tandvlees en een snelle genezing van wonden, zegt Shepley. "Ernstige vitamine C-tekort kan leiden tot bloeden tandvlees of losse tanden."
  • Suikervrije kauwgom. Tussen de maaltijden door knalt u een suikerklontje in. "Het kauwen van suikervrije kauwgom is erg handig voor het stimuleren van speeksel en het schoonmaken van tanden," zegt Shepley. Vermijd gewoon kauwen voor lange tijd om te voorkomen dat je kaak pijn doet.

Ontdek welke voedingsmiddelen helpen om gezonde tanden en tandvlees te bevorderen.