Slaap & Dromen

DE 61-PUNTS RELAXATIETECHNIEK DIE STAP VOOR STAP WORDT UITGELEGD

Deze oefening voor ontspanning komt uit het boek Exploring the World of Lucid Dreamingvan Stephen LaBerge en Howard Rheingold. Ze hebben deze techniek aangepast aan Swami Rama's Exercise Without Movement.

Het is een heel eenvoudige en gemakkelijke ontspanningsmethode, en het is iets dat je overal kunt doen. Of u nu in bed ligt, op uw werk aan uw bureau zit of in de rij in de rij staat te wachten, u kunt deze techniek gebruiken om u te helpen ontspannen en te mediteren.

De 61 punts ontspanningsmethode stap voor stap

Stap 1: onthoud de 61 punten!

Deze ontspanningstechniek zegt dat het menselijk lichaam 61 punten heeft. Om deze techniek te kunnen uitvoeren, moet je alle punten van het lichaam en hun volgorde onthouden, die allemaal aan het einde staan. Dit is niet moeilijk om te doen, vooral omdat alle punten op het lichaam in een heel eenvoudig patroon zijn gerangschikt.

61 point relaxation - DE 61-PUNTS RELAXATIETECHNIEK DIE STAP VOOR STAP WORDT UITGELEGD

Het begint allemaal met het voorhoofd, dan reizen ze naar beneden en omhoog langs de rechterarm, bewegend over de linkerarm, langs de lengte van de romp, langs beide benen, terug omhoog door de romp tot aan het voorhoofd.

U kunt de onderstaande afbeelding gebruiken als referentie voor alle punten. Let op en onthoud elk punt in het lichaam, want dit is de eerste stap naar het beheersen van deze ontspanningstechniek.

Hoe beoefen ik deze ontspanningstechniek?

Je moet op één punt per keer letten, beginnend bij het voorhoofd. Begin met alleen te focussen op het punt tussen je wenkbrauwen en denk aan de nummer één. Als je eenmaal voelt dat je je bewust bent van dit punt, is de locatie ervan een duidelijke plek in je geest, je moet denken dat je zelf zich op dat exacte punt bevindt. En voordat je verder gaat naar de volgende, moet je je op deze plek warm en zwaar gaan voelen.

Stap 2: Langzaam elk deel mentaal voelen

Begin langzaam en probeer je voor te stellen dat je op elk punt wordt geplaatst terwijl je ze bereikt. Zorg ervoor dat je een gevoel van warmte en zwaarte voelt voordat je naar de volgende gaat. Houd er rekening mee dat je niet moet toestaan ​​dat je gedachten afdwalen en volledig gefocust zijn.

Dit kan in het begin moeilijk zijn en je zou kunnen merken dat je vergeet wat je op bepaalde momenten aan het doen was, of dagdromend of zelfs aan iets heel anders dacht. Maar wees geduldig. Als je toevallig je plaats verliest, ga je gewoon terug naar het begin, of, als je het onthoudt, keer terug naar het laatste punt waarop je je hebt geconcentreerd, en ga dan verder vanaf daar.

Stap 3: Herhaal en oefen dit zonder je plaats te verliezen

Op dezelfde manier waarop je de eerste stap hebt gedaan, moet je het doen met elk punt op je lichaam achter elkaar. Je moet dit oefenen met de eerste 31 punten totdat je ze allemaal in een reeks kunt focussen zonder je plek te verliezen of je gedachten te laten afdwalen.

Eindelijk, als je eenmaal in staat bent om elk van de eenendertig punten in een reeks bij te wonen zonder je op enigerlei wijze te laten afleiden, kun je nu de stappen herhalen met alle van de eenenzestig punten. Dit is wanneer je moet beginnen met oefenen door elk van de eenenzestig punten heen te gaan zonder je gedachten te laten afdrijven.

Hoe helpt deze techniek bij lucide dromen?

Het is heel simpel. De intense interne focus die je gaat oefenen, zal hypnagogie veroorzaken, waar je zult merken dat je sommige droomscènes zult gaan zien. Dit is vooral het geval als je probeert te oefenen wanneer je midden in de nacht of vroeg in de ochtend wakker wordt.

Dezelfde techniek wordt gebruikt als een lanceerplatform in waakgeïnduceerde lucide dromen (WILD), waarbij je je bewustzijn van je fysiek ontwakende staat direct in een slapende lucide droomstaat opgeeft.

De 61 punten

  • 1- Richt tussen de wenkbrauwen
  • 2-holte van de keel
  • 3-Rechter schoudergewricht
  • 4-Rechter ellebooggewricht
  • 5-midden van de rechter pols
  • 6-tip van de rechterduim
  • 7-punt van de wijsvinger
  • 8-punt van de middelvinger
    9-punt van de vierde vinger (ringvinger)
  • 10-tip van de pink
  • 11-Rechter polsgewricht
  • 12-Rechter ellebooggewricht
  • 13-Rechter schoudergewricht
  • 14-Hollow van de keel
  • 15-26-Herhaal punten 3-14 aan de linkerkant
  • 27-Hartcentrum
  • 28-Rechter tepel
  • 29-hartcentrum
  • 30-linkse tepel
  • 31-Hartcentrum
  • 32-Solar plexus (net onder de onderkant van het borstbeen)
  • 33-Navelcentrum (2 inches onder de fysieke navel)
  • 34-Rechter heupgewricht
  • 35-Rechter knieverbinding
  • 36-Rechter enkelgewricht
  • 37-Rechter grote teen
  • 38-tip van de tweede teen
  • 39-punt van de derde teen
  • 40-punt van de vierde teen
  • 41-punt van de kleine teen
  • 42-Rechter enkelgewricht
  • 43-Rechter kniegewricht
  • 44-rechter heupgewricht
  • 45-Navelcentrum (2 inch onder fysieke navel)
  • 46-56-Herhaal punten 34-45 aan de linkerkant
  • 57-Navelcentrum (2 inches onder de fysieke navel)
  • 58-Solar plexus
  • 59-hartcentrum
  • 60-holte van de keel
  • 61-Midden tussen de wenkbrauwen

DE 61-PUNTS RELAXATIETECHNIEK DIE STAP VOOR STAP WORDT UITGELEGD

pinit fg en rect red 28 - DE 61-PUNTS RELAXATIETECHNIEK DIE STAP VOOR STAP WORDT UITGELEGD