Voedsel

DE MEEST GEZONDE KOFFIE SOORTEN

Gezondheidsvoordelen van verschillende soorten koffie

  • Waarom is koffie goed voor ons?
  • De gezondheidsvoordelen van koffie
  • Koffiebereidingsmethoden
  • Koffie stijlen
  • Bean Varieties
  • Bean Status
  • Roostingsvoorwaarden
  • Is koffie goed voor iedereen?

Jarenlang hebben we het ons laten weten dat cafeïne slecht is; dat een kopje koffie ’s morgens echt meer kwaad dan goed kan doen.

De waarheid is dat met mate kan koffie veel voordelen voor de gezondheid hebben, maar dat betekent niet dat je naar de dichtstbijzijnde Starbucks moet racen voor een 470 calorie grande java chip frappuccino.

Hoogcalorische, hoge suiker , vetrijke koffiedranken (de java-chip frap bevat maar liefst 18 gram vet per 16 gram) spelen ongetwijfeld een soort rol in de zwaarlijvigheidscrisis in het westen.

Hoewel het natuurlijk onverantwoord is om deze crisis in de fastfoodindustrie de schuld te geven, moeten we wel de sterke associatie erkennen tussen de grotere beschikbaarheid van ongezonde opties en de steeds groter wordende taillelijnen.

Om te zeggen dat koffie goed is voor onze gezondheid is een enorme generalisatie, omdat het allemaal te maken heeft met het type bonen dat wordt gebruikt, de bereiding van de koffie en het soort drank dat met deze bonen wordt geproduceerd (en niet te vergeten de toevoeging van extra’s zoals crèmes, suikers, gearomatiseerde siropen, en wat voor andere toppings fancy coffeeshops zorg om toe te voegen aan hun brouwsel deze dagen).

Het is echter algemeen aanvaard dat sommige soorten koffie, en sommige soorten koffiebereiding, een aanzienlijke gezondheidsboost kunnen geven en het lichaam actief aanmoedigen om efficiënt en effectief te blijven werken.

 

Waarom is koffie goed voor ons?

 

Net als thee wordt koffie beschouwd als een ‘niet-voedzame’ drank.

Dit betekent dat de drank zelf geen nuttige of noodzakelijke voeding voor het leven levert.

Er zijn simpelweg niet genoeg vitaminen, mineralen of calorieën in de koffie aanwezig om het lichaam van voeding te voorzien.

Low-calorie zoetstoffen zoals Stevia worden ook beschouwd als niet-voedingsstoffen, omdat ze geen enkele vorm van energie leveren.

Dus als koffie ontbreekt aan vitaminen, mineralen en energie, hoe kan het dan de gezondheid ten goede komen?

Het gaat erom verder te kijken dan alleen vitamines en mineralen, en in plaats van naar andere koffiecomponenten te kijken die echt een groot verschil kunnen maken.

 

De gezondheidsvoordelen van koffie

 

De grote vraag is dus: wat maakt een specifieke variatie of bereiding van koffie gezonder – of ongezonder – dan een andere?

Welnu, er is niet één aspect, wat betekent dat we categorisch en met vertrouwen kunnen zeggen ‘drink deze koffie, niet die koffie’.

Het is niet zo dat we allemaal gewoon onze ochtend latte naar een Americano kunnen schakelen en de vruchten ervan kunnen plukken.

Wat we wel kunnen doen, is kijken naar de verschillende koffievariëteiten en hun verschillende bereidingen en meer te weten komen over de potentiële gezondheidsvoordelen van deze specifieke koffiesoorten .

Laten we eens kijken naar wat de experts zeggen over de kwestie.

 

Koffiebereidingsmethoden

 

Geloof het of niet, de manier waarop je je koffie klaarmaakt, kan van grote invloed zijn op hoeveel cafeïne je in je kopje stopt.

Onder gebrouwen koffie wordt bijvoorbeeld verstaan ​​een van de meest cafeïne-rijke koffiesoorten , met naar schatting 135 mg cafeïne per 8oz koffie.

Gefilterde koffie en gepercoleerde koffie hebben daarentegen veel minder cafeïne, met respectievelijk 112 mg en 74 mg per 8oz.

Van cafeïnehoudende koffiesoorten wordt algemeen aangenomen dat ze grotere effecten op de gezondheid hebben dan hun lagere cafeïnegenoten.

De meesten van ons weten dat cafeïne een veelgebruikt en zeer populair stimulerend medicijn is dat helpt om vermoeidheid te verminderen en ons meer wakker en meer alert maakt, maar het doet eigenlijk veel meer dan op het eerste gezicht lijkt.

Cafeïne wordt zelfs geacht krachtige neuroprotectieve eigenschappen te hebben en kan zelfs helpen het risico op aandoeningen zoals dementie en de ziekte van Alzheimer te verminderen.

Dit is de reden waarom koffiebereidingsmethoden die cafeïnegehalte behouden vaak de voorkeur hebben in termen van voordelen voor de menselijke gezondheid.

En als we specifiek naar de gezondheid van de mens kijken, is het belangrijk op te merken dat veel soorten koffie – met uitzondering van Griekse koffie en Turkse koffiesoorten – niet ongefilterd moeten worden bereid.

Er is een reden waarom we koffie filteren. Eigenlijk zijn er twee!

Ten eerste helpt het filteren van koffie om gronden te verwijderen, om een ​​soepele kop te creëren die velen van ons aangenamer vinden.

Ten tweede verwijdert filterkoffie potentieel schadelijke stoffen , zoals cafestol en kahweol, die beide in verband zijn gebracht met een stijging van het cholesterolgehalte.

 

Koffie stijlen

 

Er zijn veel verschillende ‘stijlen’ van koffie om van te genieten, maar twee van de meest exotische zijn Turkse koffie en Griekse koffie.

Wat is het verschil? Eerlijk, niet veel.

In feite, zoals Turks / Griekse lekkernijen en Turks / Griekse yoghurt, is er echt niet veel – of geen – verschil tussen de twee.

Beide zijn ongefilterd en worden gebrouwen met behulp van een kleine, metalen ‘briki’.

Het resultaat is een zeer rijke, zeer dikke en zeer sterke koffie die wordt geserveerd met de fijne gronden die nog in de kop aanwezig zijn voor een werkelijk ongebruikelijke en unieke textuur.

Waarom is deze stijl van koffie zo goed voor onze gezondheid?

Studies hebben aangetoond dat degenen die koffie in Griekse stijl consumeren een betere endotheliale functie lijken te hebben dan degenen die regelmatig andere koffiesoorten consumeren.

Het endotheel is de bekleding van de bloedvaten en het is verantwoordelijk voor een aantal verschillende rollen in het lichaam, gaande van een gezonde immuunsysteem tot een gezond hart.

Als de endotheliale functie begint af te nemen, kan het lichaam niet veel aspecten van de dagelijkse gezondheid beheersen.

Interessant is dat, vanwege de vele functies die het endotheel vertoont, gezegd wordt dat een goede endotheliale functie de sleutel is tot een lang en gezond leven.

Is dit echt waar?

Hoewel we het niet met zekerheid kunnen zeggen, weten we wel dat de inwoners van het Griekse eiland Ikaria, waar de bovengenoemde studie werd uitgevoerd, meestal 10 jaar langer leven dan degenen die elders in West-Europa wonen.

Hoewel deze langere levensverwachting te wijten kan zijn aan de bergen of de wijn, moeten we ook de koffie overwegen!

 

Bean Varieties

 

Van Bourbon tot Colombiaanse en van Franse Mission tot Hawaiian Kona, er zijn veel verschillende soorten koffiebonen om uit te kiezen.

Elk heeft zijn eigen specifieke smaak, maar welke van de rassen is het beste voor de gezondheid?

Een aantal studies hebben de effecten van fibrinolyse onderzocht, namelijk het afbreken van bloedstolsels in het lichaam om te voorkomen dat ze problematisch worden en leiden tot aandoeningen zoals diepe veneuze trombose, en deskundigen zijn het erover eens dat er 3 bonen zijn die echt werken .

Volgens studies behoren de Blue Mountain-arabica-bonen uit Jamaica, Chinese Yunnan-bonen en Kilimanjaro-bonen uit de vruchtbare vulkanische bodem in Tanzania tot de beste in het verminderen van het risico op bloedstolsels.

Onderzoek toont zelfs aan dat deze drie boonvariëteiten tussen 29 en 35 keer efficiënter zijn in het stimuleren van fibrinolyseprocessen dan in de controles.

Deskundigen zijn van mening dat het hoge coffeïnegehalte van deze bonen een rol speelt, met de effecten grotendeels omgekeerd met de consumptie van decafdranken .

Over het algemeen is men het erover eens dat regelmatige koffieconsumptie kan worden geassocieerd met een 30{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} lager risico op het ontwikkelen van trombose in vergelijking met nul koffieconsumptie.

Wat interessant is, is echter dat zelfs de experts niet volledig begrijpen waarom, met één onderzoek dat beweert dat ‘het niet mogelijk is om de precieze biologische mechanismen te bepalen die ten grondslag liggen aan deze waarneming uit epidemiologische gegevens’.

De veronderstelling is dat de antioxidant polyfenolen in koffie helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen.

 

Bean Status

 

In de meeste gevallen worden koffiekersen die uit de planten worden geplukt, geroosterd om koffiebonen te produceren.

Deze bonen worden vervolgens gemalen en gemengd met water om een ​​rijke en verkwikkende kop koffie te creëren.

Roosteren is echter niet het enige mogelijke lot voor koffiekersen en het is mogelijk om koffie in zijn onbewerkte staat aan te schaffen.

Rauwe koffie is zeker niet zoals zijn geroosterde tegenhangers.

Taai om te eten, wordt rauwe koffie meestal gezogen om zijn unieke smaak vrij te geven, of kan ook een nacht worden geweekt om een ​​’koffie-water’ met zeer milde smaak te creëren.

Waarom zou u overwegen om rauwe koffie aan uw dieet toe te voegen?

Omdat rauwe koffie hogere niveaus van groene koffie-extract (ook bekend als GCE) bevat dan gebrande koffiebonen.

Dit komt omdat aanzienlijke hoeveelheden GCE verloren gaan tijdens het roostproces.

GCE dat specifiek is geïsoleerd uit de koffiebonen, wordt vaak vermarkt als een supplement voor gewichtsverlies en onderzoeken hebben een merkbare afname van het totale lichaamsvetpercentage vastgesteld wanneer deelnemers GCE aan een placebo-product hebben voorgeschreven.

De grote vraag die we moeten stellen, is: waarom wordt aangenomen dat GCE zo goed is voor gewichtsbeheer op de lange termijn?

Het antwoord is te danken aan de specifieke verbindingen die te vinden zijn in ongebrande koffiebonen.

Niet-geroosterde koffiebonen bevatten chlorogene zuren, waarvan wordt aangetoond dat het visceraal vet en lichaamsgewicht vermindert .

Het doet dit door het veranderen van hoeveel vet het lichaam van voedsel absorbeert, en het is duidelijk dat GCE-doses tussen 0,5{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} en 1,0{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} zeer effectief kunnen zijn in het verminderen van het gewicht bij obese personen.

 

Roostingsvoorwaarden

 

Arabica koffiebonen worden meestal op één van de volgende drie manieren geroosterd: een ‘Medium’ gebraden wordt gemaakt van 10 minuten op 230 graden; een ‘City’ gebraden wordt gemaakt van 12 minuten op 230 graden en een ‘Frans’ gebraad wordt gemaakt van 15 minuten op 230 graden.

Terwijl de smaken variëren, en sommige smaakpapillen misschien de voorkeur geven boven het andere, is het in termen van gezondheid algemeen aanvaard dat een ‘Medium’ gebraden de beste is.

Dat komt omdat een kortere braadtijd het verlies van fenolen minimaliseert , waarvan wordt begrepen dat ze aanzienlijke gezondheidsvoordelen hebben.

Op planten gebaseerde fenolen zijn een uitstekende voedingsbron voor antioxidanten .

Antioxidanten helpen niet alleen om oxidatieve stress in het lichaam te verminderen, maar helpen ook om gevaarlijke vrije radicalen te bestrijden.

De gezondheidsvoordelen van antioxidanten zijn ongelooflijk divers en helpen bij alles, van gewrichten en mobiliteit tot gezondheid van het oog, en van de gezondheid van het hart tot veroudering.

Omdat koffie zo’n populaire drank is, niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook wereldwijd, wordt er vaak gezegd dat het ’s werelds grootste voedingsbron met krachtige antioxidanten is.

Geloof het of niet, sommige onderzoekers hebben door de jaren heen betoogd dat koffie een betere bron van antioxidanten is dan fruit en groenten!

Zijn ze correct? Dat kunnen ze wel zijn!

Er wordt gesuggereerd dat slechts 3 – 5 kopjes koffie per dag maximaal 605 van uw dagelijks aanbevolen inname van antioxidanten kunnen geven.

Er zijn een aantal verschillende antioxidanten aanwezig in koffie, waaronder trigonelline (bekend om zijn antibacteriële eigenschappen), kinine, melanoïdine en fenolen waaronder Hydroxycinnamic zuur.

 

Is koffie goed voor iedereen?

 

Een vraag die we ons nu allemaal zouden moeten stellen is: als bepaalde soorten en bereidingen van koffie zulke enorme en positieve effecten op de gezondheid kunnen hebben, zouden we dan allemaal een grote Cup O ‘Joe moeten hebben als we’ s ochtends opstaan?

Het antwoord kan je verbazen: nee.

Voor veel mensen kan koffie enorm heilzaam zijn, maar voor sommigen is het mogelijk dat deze populaire cafeïnehoudende drank meer kwaad dan goed kan doen.

Daarom is het altijd het beste om uw arts te raadplegen als u van plan bent uw dagelijkse dieet aan te passen.

Koffie kan geweldig zijn, maar het is geen wondermiddel dat voor iedereen werkt.

In feite kan koffie de werkzaamheid van sommige medicijnen verstoren , waaronder antischimmelmiddelen, schildkliermedicijnen, antibiotica en antidepressiva.

Het is ook belangrijk om de koffie-inname tijdens de zwangerschap te beperken, omdat aangetoond is dat grote hoeveelheden cafeïne het risico op een miskraamen doodgeboorte verhogen .

Voor zwangere vrouwen en degenen met onderliggende gezondheidsproblemen, heeft koffie de potentie om helaas meer kwaad dan goed te doen.

Zelfs bij verder gezonde mensen is het nog steeds belangrijk om ervoor te zorgen dat u op verantwoorde wijze koffie drinkt.

Te veel cafeïne kan nervositeit en kriebels veroorzaken, dus het is belangrijk om vast te houden aan het oude adagium van ‘alles met mate’.

De Food & Drug Administration (FDA) stelt dat 400 mg cafeïne per dag (het equivalent van 4 tot 5 standaardbekers) veilig is, maar vergeet niet dat cafeïne ook aanwezig is in een reeks andere voedingsmiddelen, waaronder jelly-snoepjes, kauwgom en zelfs wafels!

Drink verantwoord koffie.

DE GEZONDSTE KOFFIE SOORTEN

pinit fg en rect red 28 - DE MEEST GEZONDE KOFFIE SOORTEN