overig

DE SYMPTONEN VAN BORDERLINE SYNDROOM HERKENNEN WAT JE MOET WETEN EN WELKE THERAPIE KAN HELPEN

Iemand helpen met borderline persoonlijkheidsstoornis

Hoe herken je BPS in een geliefde en verbeter je relatie

Lijdt iemand in uw omgeving aan een borderline persoonlijkheidsstoornis (borderline persoonlijkheidsstoornis)? Als dat zo is, weet u al dat BPS niet alleen diegenen met de diagnose treft, maar ook iedereen die om hen geeft. Mensen met BPS hebben moeite om hun emoties en gedrag te reguleren en dat kan een zware tol zijn voor hun partners, familieleden en vrienden. Maar er is hoop, zowel voor de persoon met BPD als voor jou. U kunt iemand niet dwingen om voor BPD te worden behandeld, maar u kunt stappen ondernemen om de communicatie te verbeteren, gezonde grenzen te stellen en de relatie te stabiliseren.

Wat u moet weten over BPS

Mensen met borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) hebben over het algemeen grote problemen met relaties, vooral met degenen die het dichtst bij hen staan. De wilde stemmingswisselingen, boze uitbarstingen, chronische verlatingsangsten en impulsief en irrationeel gedrag kunnen geliefden zich hulpeloos, misbruikt en uit balans laten voelen. Partners en familieleden van mensen met BPS zeggen vaak dat het lijkt op een emotionele achtbaan zonder einde in zicht. Je hebt misschien het gevoel dat je overgeleverd bent aan de borderline-symptomen van je geliefde, tenzij je de relatie verlaat of de persoon stappen onderneemt om beter te worden. Maar je hebt meer macht dan je denkt.

Je kunt de relatie veranderen door je eigen reacties te beheren, stevige limieten vast te stellen en de communicatie tussen jullie twee te verbeteren. Er is geen magische remedie, maar met de juiste behandeling en ondersteuning, kunnen veel mensen met BPS beter worden en kunnen hun relaties stabieler en lonender worden. Sterker nog, patiënten met de meeste steun en stabiliteit thuis worden sneller beter dan degenen wiens relaties chaotischer en onzekerder zijn. Of het nu uw partner, ouder, kind, broer of zus, vriend of een andere geliefde is, u kunt zowel de relatie als uw eigen kwaliteit van leven verbeteren, zelfs als de persoon met BPS nog niet klaar is om het probleem te erkennen of een behandeling te zoeken.

Alles leren wat je kan

Als je geliefde een borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft, is het belangrijk om te erkennen dat hij lijdt. Het destructieve en kwetsende gedrag is een reactie op diepe emotionele pijn. Met andere woorden, ze zijn niet over jou. Wanneer je geliefde iets kwetsends tegen je zegt of doet, begrijp dan dat het gedrag wordt gemotiveerd door de wens om de pijn die hij of zij ervaart te stoppen; het is zelden opzettelijk.

Leren over BPS zal uw relatieproblemen niet automatisch oplossen, maar het zal u helpen begrijpen waar u mee te maken hebt en problemen op een meer constructieve manier behandelen.

De tekenen en symptomen van BPS herkennen

Het herkennen van de tekenen en symptomen van een borderline persoonlijkheidsstoornis is niet altijd gemakkelijk. BPS wordt zelden op zichzelf vastgesteld, maar vaak in combinatie met co-voorkomende stoornissen zoals depressie, bipolaire stoornis, angst, een eetstoornis of drugsmisbruik. Uw familielid of geliefde met BPS kan extreem gevoelig zijn, dus kleine dingen kunnen vaak heftige reacties veroorzaken. Eenmaal overstuur, zijn borderline mensen vaak niet in staat om op een gezonde manier recht te denken of zichzelf te kalmeren. Ze kunnen kwetsende dingen zeggen of zich uitleven op gevaarlijke of ongepaste manieren. Deze emotionele volatiliteit kan onrust veroorzaken in hun relaties en stress voor familieleden, partners en vrienden.

Veel mensen in een hechte relatie met iemand die lijdt aan borderline-stoornissen weten vaak dat er iets erg mis is met het gedrag van hun geliefde, maar hebben geen idee wat het is of dat er zelfs een naam voor is. Het leren van een diagnose kan vaak komen als een bron van zowel opluchting als hoop.

Heeft je geliefde een borderline persoonlijkheidsstoornis?

In je relatie:

  1. Heb je het gevoel dat je op je tenen moet lopen rond je geliefde , terwijl je alles in de gaten houdt wat je zegt of doet uit angst om ze af te zetten? Verberg je vaak wat je denkt of voelt om gevechten te voorkomen en gevoelens te kwetsen?
  2. Verandert jouw geliefde bijna onmiddellijk tussen emotionele uitersten (bv. Kalm het ene moment, woedend over het volgende, dan plotseling moedeloos?) Zijn deze snelle stemmingswisselingen onvoorspelbaar en schijnbaar irrationeel?
  3. Houdt jouw geliefde je als al het goede of slechte , zonder middenweg? Bijvoorbeeld, je bent “perfect” en de enige waarop ze kunnen rekenen of je bent “zelfzuchtig” en “ongevoelig” en hebt nooit echt van ze gehouden.
  4. Heb je het gevoel dat je niet kunt winnen , dat alles wat je zegt of doet zal worden verdraaid en tegen je gebruikt? Voelt het alsof de verwachtingen van je geliefde voortdurend veranderen, dus je weet nooit zeker hoe je de vrede kunt bewaren?
  5. Is alles altijd jouw schuld? Voel je je constant bekritiseerd en beschuldigd van dingen die zelfs niet logisch zijn? Beschuldigt de persoon je ervan dingen te doen en te zeggen die je nooit hebt gedaan? Voelt u zich verkeerd begrepen wanneer u uw partner probeert uit te leggen of gerust te stellen?
  6. Voel je je gemanipuleerd door angst, schuld of buitensporig gedrag? Maakt uw geliefde bedreigingen, vliegt hij in gewelddadige woede, maakt hij overdreven dramatische verklaringen of doet hij gevaarlijke dingen als hij denkt dat u niet gelukkig bent of misschien weggaat?

Als u ‘ja’ antwoordt op de meeste van deze vragen, kan uw partner of familielid een borderline persoonlijkheidsstoornis hebben.

Als u iemand met BPS wilt helpen, zorg dan eerst voor uzelf

Wanneer een familielid of partner een borderlinepersoonlijkheidsstoornis heeft, is het maar al te gemakkelijk om meegesleept te raken in heroïsche inspanningen om hem of haar te behagen en te sussen. Je kunt merken dat je het grootste deel van je energie in de borderliner stopt ten koste van je eigen emotionele behoeften. Maar dit is een recept voor wrok, depressie, burn-out en zelfs lichamelijke ziekte. Je kunt iemand anders niet helpen of genieten van duurzame, bevredigende relaties als je vervallen bent en overweldigd door stress. Zoals in het geval van een noodgeval tijdens de vlucht, moet u “eerst uw eigen zuurstofmasker opdoen”.

Vermijd de verleiding om te isoleren. Maak er een prioriteit van om in contact te blijven met familie en vrienden die je een goed gevoel geven. Je hebt de steun nodig van mensen die naar je luisteren, je laten verzorgen en waarheidscontroles aanbieden als dat nodig is.

Je bent toegestaan ​​(en aangemoedigd) om een ​​leven te hebben! Geef jezelf toestemming om een ​​leven buiten je relatie met de persoon met BPD te hebben. Het is niet egoïstisch om tijd te sparen voor jezelf om te ontspannen en plezier te hebben. Wanneer u terugkeert naar uw BPD-relatie, profiteert u immers van uw verbeterde perspectief.

Word lid van een ondersteuningsgroep voor leden van de BPD-familie. Ontmoeting met anderen die begrijpen wat je doormaakt, kan een lange weg gaan. Als u geen persoonlijke ondersteuningsgroep bij u in de buurt kunt vinden, kunt u overwegen lid te worden van een online BPD-community.

Verwaarloos uw lichamelijke gezondheid niet. Goed eten, trainen en een goede nachtrust krijgen, kan gemakkelijk uit de boot vallen als je verstrikt raakt in relatiedrama. Probeer deze valkuil te vermijden. Wanneer u gezond en uitgerust bent, kunt u beter omgaan met stress en uw eigen emoties en gedrag beheersen.

Leren omgaan met stress. Angstig of overstuur raken als reactie op probleemgedrag, verhoogt alleen maar de woede of opwinding van je geliefde. Door te oefenen met sensorische input, kun je leren stress te verlichten terwijl het gebeurt en kalm en ontspannen blijven als de druk toeneemt.

Denk aan de regel van de 3 C’s

Veel vrienden of familieleden voelen zich vaak schuldig en geven zichzelf de schuld voor het destructieve gedrag van de borderline persoon. Je kunt je afvragen wat je hebt gedaan om de persoon zo boos te maken, denkt dat je iets hebt gedaan om het misbruik te verdienen, of je verantwoordelijk voelt voor een falen of terugval in de behandeling. Maar het is belangrijk om te onthouden dat u niet verantwoordelijk bent voor een andere persoon. De persoon met BPS is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen acties en gedrag.

De 3 C’s zijn:

  1. Ik heb het niet veroorzaakt .
  2. Ik kan het niet genezen .
  3. Ik kan het niet controleren .

Bron: Out of the Fog

Communiceren met iemand die een borderline-stoornis heeft

Communicatie is een belangrijk onderdeel van elke relatie, maar communiceren met een borderline persoon kan bijzonder uitdagend zijn. Mensen in een nauwe relatie met een borderline-volwassene vergelijken het praten met hun geliefde vaak met ruzie met een klein kind. Mensen met BPS hebben problemen met het lezen van lichaamstaal of het begrijpen van de non-verbale inhoud van een gesprek. Ze kunnen dingen zeggen die wreed, oneerlijk of irrationeel zijn. Hun angst om in de steek gelaten te worden, kan ervoor zorgen dat ze overdreven reageren op elke waargenomen afwijking, hoe klein ook, en hun agressie kan leiden tot impulsieve woede-uitbarstingen, verbaal geweld of zelfs geweld.

Het probleem voor mensen met een borderline-stoornis is dat de stoornis zowel de berichten die ze horen vervormt als de berichten die ze proberen uit te drukken. BPD-expert en auteur, Randi Kreger, vergelijkt het met “het hebben van auditieve dyslexie”, waarin ze woorden en zinnen achterstevoren horen, binnenstebuiten, zijwaarts en verstoken van context. ”

Luisteren naar je geliefde en zijn of haar gevoelens erkennen, is een van de beste manieren om iemand met BPS te helpen kalmeren. Wanneer u begrijpt hoe een borderline persoon u hoort en aanpast hoe u met hen communiceert, kunt u helpen de aanvallen en woede te verspreiden en een sterkere, nauwere relatie op te bouwen.

Communicatietips

Het is belangrijk om te herkennen wanneer het veilig is om een ​​gesprek te beginnen. Als je geliefde woedend, verbaal grof of fysiek bedreigd is, is het nu niet het moment om te praten. Het is beter om het gesprek rustig uit te stellen door iets te zeggen als: “Laten we later praten als we allebei rustig zijn. Ik wil je mijn volledige aandacht geven, maar dat is voor mij te moeilijk om nu te doen. ”

Wanneer dingen rustiger zijn:

Luister actief en wees sympathiek. Laat u niet afleiden door de tv, computer of mobiele telefoon. Onderbreek of probeer het gesprek niet om te leiden naar uw zorgen. Stel je oordeel opzij, onthoud de schuld en kritiek, en toon je interesse in wat er gezegd wordt door af en toe te knikken of kleine verbale opmerkingen te maken zoals “ja” of “uh huh.” Je hoeft het niet eens te zijn met wat er gezegd wordt om het te maken duidelijk dat je luistert en sympathiek bent.

Focus op de emoties, niet op de woorden. De gevoelens van de persoon met BPS communiceren veel meer dan wat de woorden die hij of zij gebruikt. Mensen met BPS hebben validatie en erkenning nodig van de pijn waarmee ze worstelen. Luister naar de emotie die je geliefde probeert te communiceren zonder verzand te raken in een poging om de gebruikte woorden te verzoenen.

Doe wat je kunt om de persoon met BPS gehoord te laten voelen. Probeer ze niet verkeerd te maken, het argument te winnen of hun gevoelens ongeldig te maken, zelfs als wat ze zeggen totaal irrationeel is.

Probeer kalm te blijven, zelfs als de persoon met BPS zich gedraagt. Vermijd verdediging tegen beschuldigingen en kritiek, hoe oneerlijk ze ook zijn. Als je jezelf verdedigt, wordt je geliefde alleen maar bozer. Loop weg als je jezelf tijd en ruimte moet geven om af te koelen.

Probeer je geliefde af te leiden wanneer emoties toenemen. Alles dat de aandacht van je geliefde trekt, kan werken, maar afleiding is het meest effectief wanneer de activiteit ook rustgevend is. Probeer te oefenen, geniet van hete thee, naar muziek te luisteren, een huisdier te verzorgen, te schilderen, te tuinieren of huishoudelijke taken uit te voeren.

Praten over andere dingen dan de stoornis. Het leven van jou en je geliefde wordt niet alleen bepaald door de stoornis, dus maak de tijd om andere interesses te verkennen en te bespreken. Discussies over lichte onderwerpen kunnen helpen om het conflict tussen jou te verspreiden en kunnen je geliefde aanmoedigen om nieuwe interesses te ontdekken of oude hobby’s te hervatten.

Negeer zelfdestructief gedrag en zelfmoordbedreigingen niet

Als u gelooft dat uw geliefde een onmiddellijk risico op zelfmoord loopt Laat de persoon dan NIET met rust. Bel de therapeut van je geliefde of:

  • In de VS belt u 911 of belt u de National Suicide Prevention Lifeline op 1-800-273-TALK.
  • In andere landen belt u het nummer van uw hulpdiensten in uw land of bezoekt u  IASP  om een ​​hulplijn voor zelfmoordpreventie te vinden.

Gezonde grenzen stellen met een borderline geliefde

Een van de meest effectieve manieren om een ​​geliefde met BPS de controle over zijn of haar gedrag te geven, is door het stellen en handhaven van gezonde limieten of grenzen. Het instellen van limieten kan uw geliefde beter helpen omgaan met de buitenwereld, waar scholen, werk en het rechtssysteem bijvoorbeeld allemaal strenge limieten stellen aan wat wel en wat niet acceptabel is. Grenzen vestigen in je relatie kan de chaos en instabiliteit van je huidige situatie vervangen door een belangrijk gevoel voor structuur en je meer keuzes geven over hoe te reageren wanneer je geconfronteerd wordt met negatief gedrag. Wanneer beide partijen de grenzen respecteren, kunt u een gevoel van vertrouwen en respect tussen u opbouwen, die belangrijke ingrediënten zijn voor elke zinvolle relatie.

Grenzen stellen is geen magische oplossing voor een relatie. In feite kunnen dingen eerst slechter worden voordat ze beter worden. De persoon met BPD vreest afwijzing en is gevoelig voor elke waargenomen lichte. Dit betekent dat als je nog nooit eerder grenzen hebt gesteld aan je relatie, je geliefde waarschijnlijk slecht reageert als je begint. Als je terugvalt in het gezicht van de woede of het misbruik van je geliefde, versterk je alleen zijn of haar negatieve gedrag en gaat de cyclus verder. Maar vasthouden aan en vasthouden aan uw beslissingen kan u kracht geven, heilzaam zijn voor uw geliefde en uiteindelijk uw relatie transformeren.

Hoe gezonde grenzen te stellen en te versterken

Praat met je geliefde over grenzen op een moment dat je allebei kalm bent, niet in de hitte van een ruzie. Bepaal welk gedrag je wel en niet zult verdragen van je geliefde en maak die verwachtingen duidelijk. Je kunt bijvoorbeeld tegen je geliefde zeggen: “Als je niet tegen me kunt praten zonder me te schelden, ga ik naar buiten.”

Do…

  • Stel de persoon met borderline-stoornis gerust gerust gerust wanneer hij limieten vaststelt door iets te zeggen als: “Ik hou van je en ik wil dat onze relatie werkt, maar ik kan de stress die door je gedrag wordt veroorzaakt niet aan, ik wil dat je deze verandering voor me aanbrengt.”
  • Zorg ervoor dat iedereen in het gezin het eens is over de grenzen en hoe de gevolgen kunnen worden afgedwongen als ze worden genegeerd.
  • Denk aan het stellen van grenzen als een proces in plaats van een enkele gebeurtenis. In plaats van je geliefde met een lange lijst van grenzen tegelijk te raken, introduceer je ze stap voor stap, één of twee per keer.

Do not …

  • Maak bedreigingen en ultimatums waar je niet doorheen kunt gaan. Net als de menselijke natuur, zal je geliefde onvermijdelijk de limieten testen die je hebt ingesteld. Als je toegeeft en de consequenties niet afdwingt, weet je geliefde dat de grens zinloos is en dat het negatieve gedrag blijft bestaan. Ultimatums zijn een laatste redmiddel (en nogmaals, je moet voorbereid zijn om door te gaan).
  • Gewelddadig gedrag tolereren. Niemand zou met verbaal geweld of fysiek geweld te maken moeten krijgen. Alleen omdat het gedrag van je geliefde het resultaat is van een persoonlijkheidsstoornis, wordt het gedrag niet minder reëel of minder schadelijk voor jou of andere familieleden.
  • Inschakelen door de persoon met BPS te beschermen tegen de gevolgen van zijn of haar acties. Als je hebt geprobeerd en gefaald en je geliefde je grenzen niet zal respecteren en je onveilig blijft voelen, moet je misschien weggaan. Dit betekent niet dat u niet van de persoon met borderline-stoornis houdt, maar dat uw zelfzorg altijd voorrang moet hebben.

Ondersteuning van de BPS-behandeling van uw geliefde

Borderline persoonlijkheidsstoornis is zeer behandelbaar, maar toch is het gebruikelijk dat mensen met BPS een behandeling vermijden of ontkennen dat ze een probleem hebben. Zelfs als dit het geval is met je geliefde, kun je nog steeds ondersteuning bieden, de communicatie verbeteren en grenzen stellen, terwijl je je vriend of familielid blijft aanmoedigen om een ​​professionele behandeling te zoeken.

Hoewel de medicatieopties beperkt zijn, kan de begeleiding van een gekwalificeerde therapeut een enorm verschil maken voor het herstel van uw geliefde. BPD-therapieën, zoals Dialectical Behavior Therapy (DBT) en schemagerichte therapie, kunnen uw geliefde helpen om zijn of haar relatie- en vertrouwenskwesties te doorstaan ​​en nieuwe copingtechnieken te leren, te leren hoe de emotionele storm te kalmeren en zichzelf te kalmeren in gezonde omstandigheden. manieren.

Hoe de behandeling te ondersteunen

Als uw geliefde niet erkent dat hij of zij een probleem heeft met BPS, wilt u mogelijk toch de therapie van het paar overwegen, waarbij de nadruk ligt op de relatie en het bevorderen van betere communicatie tussen u, in plaats van op de aandoening van uw geliefde. Dit kan voor uw geliefde gemakkelijker zijn om ermee in te stemmen en kan hem uiteindelijk aanmoedigen om BDP-therapie na te streven.

Moedig uw geliefde aan om op een gezonde manier om te gaan met stress en emoties door gebruik te maken van stimulatie op basis van de sensor, beoefening van aandacht en ontspanningstechnieken zoals yoga, diepe ademhaling of meditatie. Nogmaals, je kunt met een van deze therapieën deelnemen aan je geliefde, wat de band tussen jou en je vriend of familielid kan versterken om andere wegen van behandeling te volgen.

Door een vermogen te ontwikkelen om verdriet te verdragen, kan uw geliefde leren hoe u op pauze moet drukken wanneer u aandringt op acteren of zich impulsief gedraagt. HelpGuide’s gratis Emotional Intelligence Toolkit biedt een stapsgewijs, op eigen initiatief gericht programma om je geliefde te leren hoe je op het “wilde paard” van overweldigende gevoelens moet rijden terwijl je kalm en geconcentreerd blijft.

Doelen stellen voor BPD-herstel: ga langzaam

Bij het ondersteunen van het herstel van je geliefde, is het belangrijk om geduldig te zijn en realistische doelen te stellen. Verandering kan en gebeurt, maar net als bij het maken van veranderingen in de hersenen, kost het tijd.

  • Neem babystapjes in plaats van te streven naar enorme, onbereikbare doelen die jou en je geliefde alleen maar voor mislukking en ontmoediging stellen. Door het verlagen van de verwachtingen en het stap voor stap behalen van kleine doelen, hebben jij en je geliefde met BPS een grotere kans op succes.
  • Ondersteuning van het herstel van een geliefde kan zowel extreem uitdagend en lonend zijn. U moet voor uzelf zorgen, maar het proces kan u helpen groeien als een individu en de relatie tussen u versterken.