Gezondheid

DIEET TIPS OM U TE BESCHERMEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEID

shutterstock 247458235 2 - DIEET TIPS OM U TE BESCHERMEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEIDWinter KAN leuk zijn … vakanties, tijd doorbrengen met familie en vrienden, grote maaltijden, feesten, geschenken, decoraties … en, afhankelijk van waar je woont, sneeuw, rodelen, skiën, snowboarden en nog veel meer!

MAAR de winter kan ook ruw zijn (afhankelijk van waar je woont). Het kan echt koud zijn, veel sneeuw en ijs, schuiven, moeilijk rijden, gevaarlijke wegen, hoge energierekeningen, enz.

Wat vind je het meest irritant aan de winter?

We zijn er allemaal geweest – verstopte neus, verstopte borst, hoofdpijn, misselijkheid – alle neveneffecten van de verkoudheids- en griepvirussen die deze tijd van het jaar hoogtij vieren.

Je herinnert je de ellende die je rond januari hebt gemaakt, nietwaar, toen je op de bank zat met een deken en een doos tissues, kijkend naar talloze Walking Dead herhalingen?

Zou je niet willen dat je betere manieren kende om die vervelende bugs te bestrijden dan alleen maar een vaccin te krijgen dat al dan niet werkt?

Afgezien van het feit dat je jezelf of je kinderen in quarantaine plaatst en nooit iets aanraakt ooit, beide zijn in principe onmogelijk, kun je deze winter het risico verminderen om een ​​ziekte op te lopen.

Hoe, vraag je?

Voeding!!

Het eten van het juiste voedsel om je immuunsysteem te versterken en de ontsteking te verlagen, kan je kansen om kiemvrij te blijven enorm verbeteren (of wanneer dan ook).

LEES DOOR om erachter te komen wat deze voedingsmiddelen zijn en hoe ze in uw dieet kunnen worden opgenomen.

De darm-immuniteitsverbinding

Wist u dat 80% van het immuunweefsel van uw lichaam in het darmkanaal verblijft?

Gebieden met de naam Peyer’s Patches, gelegen in de dunne darm, zijn verantwoordelijk voor het produceren van het immuunsysteem van het lichaam en het opbouwen van antigenen (moleculen die ziektes en andere indringers aanvallen).

De pleisters van Peyer helpen ook bij het reguleren van de darmflora, of de bacteriën die in het spijsverteringskanaal leven, door het evenwicht te bewaren tussen de nuttige bacteriën en die bacteriën die ziekte kunnen veroorzaken.

Er zijn miljarden bacteriën in het lichaam, die allemaal een belangrijke rol spelen. Degenen die in de darmen leven zijn geen uitzondering. Deze organismen, ook commensale flora of probiotica genoemd , doen er alles aan om te helpen bij de eliminatie van afval (ja, kak) tot het vrijgeven van ontstekingsremmende stoffen. Ze voorkomen ook dat de darminhoud weglekt en ze eten zelfs de slechte bacteriën!

Zonder het juiste evenwicht van deze goeden, samen met een slechte omgeving waarin ze kunnen groeien en bloeien, kunnen zich tal van gezondheidsproblemen voordoen. Ontsteking, die eenvoudigweg kan optreden door dagelijkse stress (maar ook slechte voedingsgewoonten), releases hormonen die het immuunsysteem onderdrukken en voorkomen dat uw lichaam de voedingsstoffen op de juiste manier gebruikt (Wu en Wu, 2012).

Gevolgen van onevenwichtigheden in darmflora

Wanneer het dieet van een persoon niet klopt, heeft de flora geen goede omgeving om te leven.

Als je huis smerig was en al je eten verrot waren, zou je dan gelukkig zijn?

Waarschijnlijk niet.

Dezelfde regel is hier van toepassing. Omdat deze bacteriën de bijproducten eten van wat u eet, kunnen ze niet gezond zijn als uw dieet dat niet is.

Dit doet denken aan de term symbiose – waarbij twee organismen samenwerken om voordelen voor beiden te creëren. We geven de bacteriën het voedsel dat ze nodig hebben en beschermen ons op hun beurt!

Eenvoudig, toch?

Er is veel onderzoek naar de verbanden tussen voeding, darmgezondheid en ziekte. Onder de gezondheidsproblemen die betrokken zijn bij een slechte darmgezondheid zijn obesitas, diabetes en auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis en de ziekte van Crohn. Er is zelfs een theorie dat gedragsstoornissen zoals ADHD zijn gekoppeld aan de “lekkende darm” die kan ontstaan ​​door onbalans in de darmflora (Wu en Wu, 2012).

Functionele voedingsmiddelen voor darmgezondheid

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die u kunt eten om de darmgezondheid te helpen behouden, uw immuunsysteem te versterken en ontstekingen te verminderen.

Het goede nieuws is dat je geen dure, dure designerproducten nodig hebt – dit zijn allemaal hele voedingsmiddelen die je in elke supermarkt kunt kopen! Dit maakt het voeden van uw gezin gezond voedsel zeer gemakkelijk en eenvoudig.

Probeer ten minste ÉÉN portie van elk van deze voedingsmiddelen DAGELIJKS te eten voor maximale voordelen.

probiotica

Dit zijn voedingsmiddelen die levende, actieve culturen bevatten van dezelfde heilzame bacteriën die in uw spijsverteringskanaal leven.

Voorbeelden zijn yoghurt (maak je geen zorgen als je lactose-intolerant bent, er zijn ook zuivelvrije versies!), Kefir (een vloeibare versie van yoghurt), Dill Pickles, Tempeh, zuurkool, miso-soep, zachte kazen zoals brie, Kimchi en Kombucha (een populaire theedrank die je zelf kunt brouwen of flessen kunt kopen in de productensectie).

prebiotica

Deze voedingsmiddelen moeten worden gegeten om een ​​rijke omgeving in uw lichaam te bieden zodat de probiotische organismen kunnen groeien.

Deze omvatten knoflook, uien, asperges, bananen en tarwezemelen. Ook bieden voedingsmiddelen die prebiotica bevatten in het algemeen ook probiotica.

Vezel

Fiber helpt de darmflora bij het houden van voedselafval soepel door het spijsverteringskanaal te bewegen. Een dieet met weinig vezels kan niet alleen constipatie veroorzaken, maar ook leiden tot aandoeningen zoals diverticulitis en prikkelbare darmsyndroom.

Vrijwel alle soorten fruit en groenten, maar ook haver en andere volle granen, bevatten voedingsvezels en 25-40 gram per dag wordt aanbevolen.

Immuunverbeterende voedingsmiddelen

De belangrijkste voedingsstof die verantwoordelijk is voor de bescherming van het immuunsysteem is zink.

De beste bronnen zijn bonen, haver, oesters, kip, kalkoen, krabvlees en noten. Andere voedingsmiddelen die geweldig zijn voor het stimuleren van de immuniteit zijn knoflook, uien, paddenstoelen en rauwe honing (National Institutes of Health, 2016).

Ontstekingsremmende voedingsmiddelen

Omega-3-vetzuren zijn een belangrijke voedingsstof om de ontsteking te beperken.

Goede bronnen zijn zalm, tonijn, walnoten, lijnzaad, hennepzaad en olijfolie. Bladgroenten, bessen, kurkuma (het gele kruid dat in kerriepoeder wordt gevonden) en groene thee hebben ook krachtige ontstekingsremmende eigenschappen.

Hier is een voorbeeld om u een idee te geven hoe u deze voedingsmiddelen dagelijks kunt opnemen:

Ontbijt – Havermout met walnoten en gesneden banaan; groene thee met citroen

Snack – Griekse yoghurt met bessen

Lunch – Gegrilde kip over een grote salade met uien, tomaten, komkommers, champignons en een balsamico / olijfolie dressing.

Diner – Zalm met asperges en een gebakken zoete aardappel

Bovendien is het aanvullen van uw maaltijden met een goed probiotisch supplement deze winter een extra beschermingslaag.

Wanneer je immuunsysteem verzwakt is, is het alsof je de deur opent voor binnenvallende bacteriën, virussen en toxines. Niet alleen dat, maar je zult je ook vervallen, moe en zwak voelen. Perfect Biotics is ontworpen om ervoor te zorgen dat u de ideale verhouding van 85% goede bacteriën en 15% slechte bacteriën in uw darm behoudt, zodat uw immuunsysteem op topsnelheid draait.

Zoals je net hebt gelezen, kan het beschermen van jezelf en je dierbaren tegen de kou en griep deze winter zo simpel zijn als het maken van slechts een paar veranderingen in het voedingspatroon en het nemen van een goede probioticum.

Een gezond gezin betekent minder zieke dagen gemist van school en werk, minder gemiste vakantiebijeenkomsten en een gelukkig huis!

pinit fg en rect red 28 - DIEET TIPS OM U TE BESCHERMEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEID