overig

DRUGSVERSLAVING OVERWINNEN HOE KUN JE STOPPEN MET HET GEBRUIK VAN DRUGS EN VIND DE JUISTE BEHANDELING

Drugsverslaving overwinnen

Hoe kunt je stoppen met het gebruiken van drugs, het vinden van een behandeling en het begin van het herstel

Het ontwikkelen van een drugsverslaving is geen karakterfout of een teken van zwakte en het kost meer dan wilskracht om het probleem te overwinnen. Het misbruiken van illegale of bepaalde geneesmiddelen op recept kan veranderingen in de hersenen veroorzaken, waardoor krachtige hunkeren en een dwang tot het gebruik ertoe leiden dat soberheid een onmogelijk doel lijkt. Maar herstel is nooit onbereikbaar, hoe hopeloos uw situatie ook lijkt. Met de juiste behandeling en ondersteuning is verandering mogelijk. Geef niet op – zelfs als je het eerder hebt geprobeerd en gefaald hebt. De weg naar herstel bestaat vaak uit hobbels, valkuilen en tegenslagen. Maar door het probleem te onderzoeken en na te denken over verandering, bent u al goed op weg.

Drugsverslaving overwinnen: besluit een wijziging aan te brengen

Voor veel mensen die worstelen met verslaving, is de moeilijkste stap naar herstel de allereerste: herkennen dat je een probleem hebt en een beslissing nemen om iets te veranderen. Het is normaal om je onzeker te voelen of je er klaar voor bent om een ​​verandering aan te brengen, of dat je hebt wat nodig is om te stoppen. Als u verslaafd bent aan een voorgeschreven medicijn, maakt u zich misschien zorgen over hoe u een alternatieve manier gaat vinden om een ​​medische aandoening te behandelen. Het is goed om je gescheurd te voelen. Vasthouden aan soberheid houdt in dat je veel dingen verandert, waaronder:

  • de manier waarop je met stress omgaat
  • wie je toestaat in je leven
  • Wat doe je in je vrije tijd
  • hoe je over jezelf denkt
  • het recept en vrij verkrijgbare medicijnen die u gebruikt

Het is ook normaal om conflicten te hebben over het opgeven van je favoriete medicijn, zelfs als je weet dat dit problemen in je leven veroorzaakt. Herstel vereist tijd, motivatie en ondersteuning, maar door een toezegging tot verandering te doen, kunt u uw verslaving overwinnen en de controle over uw leven terugkrijgen.

Verslaving verslaan stap 1: Denk na over verandering

  • Blijf op de hoogte van uw drugsgebruik, inclusief wanneer en hoeveel u gebruikt. Dit geeft je een beter beeld van de rol die de verslaving in je leven speelt.
  • Maak een lijst van de voor- en nadelen van stoppen, evenals de kosten en baten van voortzetting van uw drugsgebruik.
  • Denk aan de dingen die belangrijk voor u zijn, zoals uw partner, uw kinderen, uw huisdieren, uw carrière of uw gezondheid. Hoe beïnvloedt uw drugsgebruik die dingen?
  • Vraag iemand die je vertrouwt over hun gevoelens over je drugsgebruik.
  • Vraag jezelf af of er iets is waardoor je niet kunt veranderen. Wat zou u kunnen helpen de verandering aan te brengen?

Voorbereiden op verandering: 5 belangrijke stappen naar verslavingsherstel

  1. Herinner jezelf aan de redenen die je wilt veranderen.
  2. Denk aan uw eerdere pogingen tot herstel, indien van toepassing. Wat werkte? Wat niet?
  3. Stel specifieke, meetbare doelen in, zoals een startdatum of limieten voor uw drugsgebruik.
  4. Verwijder herinneringen van uw verslaving van uw huis, werkplek en andere plaatsen die u vaak bezoekt.
  5. Vertel vrienden en familie dat u zich committeert aan herstel en vraag om hun steun.

Onderzoek uw opties voor verslavingsbehandeling

Nadat u zich hebt gecommitteerd aan herstel, is het tijd om uw behandelingskeuzes te verkennen. Hoewel de verslavingsbehandeling kan variëren afhankelijk van het specifieke medicijn, bevat een succesvol programma vaak verschillende elementen, zoals:

  • Ontgifting . Meestal is de eerste stap om je lichaam van drugs te zuiveren en ontwenningsverschijnselen te beheersen.
  • Gedragsbegeleiding . Individuele, groeps- en / of gezinstherapie kan u helpen de oorzaken van uw drugsgebruik vast te stellen, uw relaties te herstellen en gezondere copingvaardigheden te leren.
  • Medicatie kan worden gebruikt om ontwenningsverschijnselen te beheersen, terugval te voorkomen of om een ​​co-voorkomende psychische aandoening zoals depressie of angst te behandelen.
  • Langdurige follow-up kan helpen terugval te voorkomen en soberheid te behouden. Dit kan het bijwonen van reguliere persoonlijke ondersteuningsgroepen of online vergaderingen zijn om uw herstel op het goede spoor te houden.
Soorten drugsbehandelingsprogramma’s
Residentiële behandeling – Residentiële behandeling omvat wonen in een faciliteit en wegkomen van werk, school, familie, vrienden en verslaving triggers terwijl ze een intensieve behandeling ondergaan. Een residentiële behandeling kan van enkele dagen tot enkele maanden duren.
Dagbehandeling / Gedeeltelijke ziekenhuisopname – Gedeeltelijke ziekenhuisopname is voor mensen die continue medische monitoring nodig hebben, maar nog steeds thuis willen wonen en een stabiele leefomgeving willen hebben. Deze behandelingsprogramma’s komen gewoonlijk gedurende de dag in een behandelcentrum samen gedurende 7 tot 8 uur, waarna u ’s nachts naar huis terugkeert.
Poliklinische behandeling – Niet een live-in behandelingsprogramma, deze poliklinische programma’s kunnen op het werk of op school worden gepland. Je wordt overdag of ’s avonds behandeld, maar blijf niet overnachten. De belangrijkste focus is terugvalpreventie.
Sobere woongemeenschappen – Wonen in een sober huis volgt normaal gesproken een intensief behandelprogramma zoals een residentiële behandeling. Je leeft met andere herstellende verslaafden in een veilige, ondersteunende en drugsvrije omgeving. Sobere woonfaciliteiten zijn handig als u nergens naartoe kunt of als u bang bent dat te snel naar huis terugkeren tot terugval zal leiden.

Houd rekening met de volgende opties:

Geen enkele behandeling werkt voor iedereen. De behoeften van iedereen zijn anders. Of u nu een probleem hebt met illegale of voorgeschreven medicijnen, verslaving moet worden aangepast aan uw unieke situatie. Het is belangrijk dat u een programma vindt dat goed aanvoelt.

De behandeling zou meer moeten aanpakken dan alleen uw drugsmisbruik. Verslaving is van invloed op je hele leven, inclusief je relaties, carrière, gezondheid en psychisch welzijn. Behandelingssucces is afhankelijk van het ontwikkelen van een nieuwe manier van leven en het aanpakken van de redenen waarom je in de eerste plaats drugs gebruikte. Uw drugsverslaving kan bijvoorbeeld zijn ontstaan ​​vanuit een verlangen om pijn te beheersen of om met stress om te gaan, in dat geval zult u een gezondere manier moeten vinden om pijn te verlichten of om met stressvolle situaties om te gaan.

Betrokkenheid en doorwerking zijn de sleutelwoorden. De behandeling van drugsverslaving is geen snel en eenvoudig proces. Over het algemeen geldt: hoe langer en intenser het drugsgebruik, hoe langer en intenser de behandeling die u nodig heeft. En in alle gevallen is langdurige follow-upzorg cruciaal voor herstel.

Er zijn veel plaatsen waar je terecht kunt voor hulp. Niet iedereen heeft een medisch begeleide detox of een langdurige stint in de ontwenningskliniek nodig. De zorg die u nodig hebt, is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder uw leeftijd, geschiedenis van het gebruik van geneesmiddelen, medische of psychiatrische aandoeningen. Behalve artsen en psychologen bieden veel geestelijken, maatschappelijk werkers en hulpverleners verslavingszorg.

Als u hulp zoekt voor drugsverslaving, is het ook belangrijk om behandeling te krijgen voor andere medische of psychologische problemen die u ondervindt. Uw beste kans op herstel is door een geïntegreerde behandeling. Dit betekent dat u een gecombineerde behandeling voor geestelijke gezondheid en verslavingen krijgt van dezelfde behandelaar of hetzelfde team.

Vind ondersteuning voor uw verslavingsherstel

Probeer het niet alleen te doen, steun het wel. Welke behandelmethode u ook kiest, positieve invloeden en een solide ondersteuningssysteem zijn essentieel. Hoe meer mensen je kunt aanspreken voor aanmoediging, begeleiding en een luisterend oor, hoe beter je kansen op herstel.

Leun op goede vrienden en familie. Het hebben van de steun van vrienden en familieleden is van onschatbare waarde bij herstel. Als je je niet tot je geliefden wendt omdat je ze eerder hebt laten vallen, overweeg dan om naar relatietherapie of gezinstherapie te gaan.

Bouw een sober sociaal netwerk. Als je vorige sociale leven draait om drugs, moet je mogelijk een aantal nieuwe verbindingen maken . Het is belangrijk om nuchtere vrienden te hebben die je herstel ondersteunen. Probeer een les te volgen, lid te worden van een kerk of een openbare groep, vrijwilligerswerk te doen of evenementen in uw gemeenschap bij te wonen.

Overweeg om naar een sober huis te gaan. Sobere woonhuizen bieden een veilige, ondersteunende plek om te leven terwijl u herstellende bent van drugsverslaving. Ze zijn een goede optie als u geen stabiel huis of een drugsvrije woonomgeving heeft.

Vergaderingen een prioriteit maken. Word lid van een ondersteuningsgroep voor herstel, zoals een 12-stappenplan en woon regelmatig vergaderingen bij. Tijd doorbrengen met mensen die precies begrijpen waar je doorheen gaat, kan heel helend zijn. Je kunt ook profiteren van de gedeelde ervaringen van de groepsleden en leren wat anderen hebben gedaan om nuchter te blijven.

Leer gezonde manieren om met stress om te gaan

Nadat u uw directe problemen met verslaving hebt aangepakt en de behandeling hebt gestart, moet u nog steeds de problemen onder ogen zien die hebben geleid tot uw drugsmisbruik. Ben je begonnen om pijnlijke emoties te verdoven, te kalmeren na een ruzie, te ontspannen na een slechte dag, of je problemen te vergeten? Als je nuchter bent, zullen de negatieve gevoelens die je met medicijnen hebt bevochtigd weer opduiken. Om de behandeling succesvol te laten zijn, moet u eerst uw onderliggende problemen oplossen.

Als je eenmaal je onderliggende problemen hebt opgelost, zul je af en toe stress, eenzaamheid, frustratie, woede, schaamte, angst en hopeloosheid blijven ervaren. Deze emoties zijn allemaal een normaal onderdeel van het leven. Het vinden van manieren om deze gevoelens aan te pakken wanneer ze zich voordoen is een essentieel onderdeel van je behandeling en herstel.

Stress verlichten zonder medicijnen

Drugsmisbruik komt vaak voort uit misleide pogingen om met stress om te gaan. Veel mensen wenden zich tot alcohol of drugs om te ontspannen en te ontspannen na een stressvolle gebeurtenis, of om pijnlijke herinneringen en emoties te verdoezelen, maar er zijn gezondere manieren om je stressniveau onder controle te houden . Je kunt leren om je problemen te beheren zonder terug te vallen op je verslaving. Als je zeker bent van je vermogen om snel te ontstressen, is het hebben van sterke gevoelens niet zo intimiderend of overweldigend. Verschillende strategieën voor snelle stressverlichting werken beter voor sommige mensen dan voor anderen. De sleutel is om degene te vinden die het beste bij u past.

Beweging. Een stevige wandeling rond het blok kan genoeg zijn om stress te verlichten. Yoga en meditatie zijn ook uitstekende manieren om stress te verminderen en balans te vinden.

Stap naar buiten en geniet van de warme zon en frisse lucht. Geniet van een prachtig uitzicht of landschap.

Speel met je hond of kat. Geniet van de ontspannende aanraking van de vacht van uw huisdier.

Experimenteer met je reukvermogen. Adem de geur van verse bloemen of koffiebonen in of geniet van een geur die doet denken aan een favoriete vakantie, zoals zonnebrandcrème of een zeeschelp.

Sluit je ogen en stel je een vredige plaats voor. Denk aan een zandstrand of een leuke herinnering, zoals de eerste stapjes van uw kind of tijd doorgebracht met vrienden.

Verwen uzelf. Maak een dampende kop thee, geef jezelf een nek- of schoudermassage. Geniet van een warm bad of een douche.

Houd drugs triggers en onbedwingbare trek onder controle

Uw herstel eindigt niet op een nuchter worden. Je brein heeft nog steeds tijd nodig om te herstellen en verbindingen opnieuw op te bouwen die zijn veranderd terwijl je verslaafd was. Tijdens deze wederopbouw kan het hunkeren naar drugs intens zijn. U kunt uw voortdurende herstel ondersteunen door mensen, plaatsen en situaties te vermijden die uw drang tot gebruik teweegbrengen:

Stap weg van je vrienden die gebruiken. Ga niet rondhangen met vrienden die nog steeds drugs gebruiken. Omring jezelf met mensen die je soberheid ondersteunen, niet degenen die je verleiden terug te glippen in oude, destructieve gewoontes.

Vermijd bars en clubs. Zelfs als je geen alcoholprobleem hebt, vermindert drinken minder remmingen en schaadt het het beoordelingsvermogen, wat gemakkelijk kan leiden tot een terugval. Medicijnen zijn vaak direct beschikbaar en de verleiding om te gebruiken kan overweldigend zijn. Vermijd ook andere omgevingen en situaties die u associeert met drugsgebruik.

Wees op voorhand over uw geschiedenis van drugsgebruik bij het zoeken naar medische behandeling. Als u een medische of tandheelkundige procedure moet laten uitvoeren, wees dan vooraf en zoek een aanbieder die met u samenwerkt in beide voorschrijfbare alternatieven of de absoluut noodzakelijke minimale medicatie. U moet zich nooit schamen of vernederen over eerder drugsgebruik of medicijnen voor pijn weigeren; als dat gebeurt, zoek een andere provider.

Wees voorzichtig met geneesmiddelen op recept. Als u verslaafd was aan een voorgeschreven medicijn, zoals een opioïde pijnstiller, moet u misschien met uw arts praten over het vinden van alternatieve manieren om met pijn om te gaan. Ongeacht het medicijn waar u problemen mee hebt gehad, is het belangrijk om weg te blijven van geneesmiddelen op recept, met mogelijk misbruik of gebruik alleen wanneer nodig en met uiterste voorzichtigheid. Geneesmiddelen met een hoog misbruikpotentieel zijn pijnstillers, slaappillen en angststillers.

Omgaan met hunkeren naar drugs

Soms kan verlangen niet worden vermeden en is het nodig om een ​​manier te vinden om het hoofd te bieden aan:

Raak betrokken bij een afleidende activiteit. Lezen, vrienden bekijken, naar een film gaan, jezelf onderdompelen in een hobby, wandelen of sporten. Als je eenmaal bent geïnteresseerd in iets anders, zul je merken dat de driften verdwijnen.

Overleg het. Praat met vrienden of familieleden over hunkeren wanneer het zich voordoet. Praten kan erg handig zijn om de bron van de drang na te gaan. Ook praten over hunkeren helpt vaak om het gevoel te ontladen en te verlichten en zal helpen de eerlijkheid in je relatie te herstellen. Verlangen is niets om slecht over te voelen.

Daag uit en verander je gedachten. Bij het ervaren van hunkering hebben veel mensen de neiging om alleen de positieve effecten van het medicijn te onthouden en de negatieve gevolgen te vergeten. Daarom kan het nuttig zijn om jezelf eraan te herinneren dat je je echt niet beter zult voelen als je het gebruikt en dat je veel zult verliezen. Soms is het handig om deze consequenties te laten vermelden op een kleine kaart die je bij je hebt.

Dring erop aan om te surfen. Veel mensen proberen hun drang aan te pakken door het uit te dagen. Maar sommige hunkeren zijn te sterk om te negeren. Wanneer dit gebeurt, kan het nuttig zijn om bij de aandrang te blijven totdat deze voorbij is. Deze techniek wordt driftsurfen genoemd. Stel jezelf voor als een surfer die de golf van je verlangen naar drugs berijdt, er bovenop blijft staan ​​totdat hij omhoog kruipt, breekt en verandert in minder krachtige, schuimende branding. Wanneer je de hunkering opdoet, zonder te proberen te strijden, te oordelen of te negeren, zul je zien dat het sneller voorbij gaat dan je zou denken.

De drie basisstappen van drang surfen:

  • Maak een inventaris van hoe je de hunkering ervaart. Doe dit door in een comfortabele stoel te zitten met uw voeten plat op de vloer en uw handen in een comfortabele positie. Neem een ​​paar keer diep adem en richt je aandacht naar binnen. Laat je aandacht door je lichaam dwalen. Merk op waar je in je lichaam de hunkering ervaart en hoe de gewaarwordingen eruit zien. Let op elk gebied waar je de drang ervaart en vertel jezelf wat je ervaart. Bijvoorbeeld: “Mijn verlangen is in mijn mond en neus en in mijn maag.”
  • Concentreer je op een gebied waar je de drang ervaart. Let op de exacte sensaties in dat gebied. Voelt u zich bijvoorbeeld warm, koud, tintelend of gevoelloos? Zijn je spieren gespannen of ontspannen? Hoe groot is een gebied? Let op de sensaties en beschrijf ze voor jezelf. Let op de veranderingen die optreden in de sensatie. “Mijn mond voelt droog en uitgedroogd. Er is spanning in mijn lippen en tong. Ik blijf doorslikken. Terwijl ik uitadem, kan ik me de troep van het gebruik voorstellen. ‘
  • Herhaal de scherpstelling met elk deel van je lichaam dat de hunkering ervaart. Beschrijf uzelf de veranderingen die optreden in de gewaarwordingen. Merk op hoe de drang komt en gaat. Veel mensen, wanneer ze surfen aansporen, merken dat na enkele minuten het verlangen verdwenen is. Het doel van deze oefening is echter niet om de hunkering weg te laten gaan, maar de hunkering op een nieuwe manier te ervaren. Als je aan driftsurfen doet, word je vertrouwd met je verlangens en leer je hoe je ze kunt berijden totdat ze vanzelf verdwijnen.

Bron : het Nationaal Instituut voor alcoholmisbruik en alcoholisme

Bouw een zinvol drugsvrij leven

U kunt uw medicamenteuze behandeling ondersteunen en uzelf beschermen tegen terugval door activiteiten en interesses te hebben die zin geven aan uw leven. Het is belangrijk om betrokken te zijn bij dingen die je leuk vindt, die je het gevoel geven dat je nodig hebt, en zin aan je leven toevoegen. Wanneer je leven gevuld is met lonende activiteiten en een gevoel van doelgerichtheid, zal je verslaving zijn aantrekkelijkheid verliezen.

Haal een oude hobby op of probeer een nieuwe. Doe dingen die uw creativiteit uitdagen en uw verbeelding stimuleren – iets dat u altijd al wilde proberen. Leer een muziekinstrument, een vreemde taal of probeer een nieuwe sport.

Adopteer een huisdier. Ja, huisdieren zijn een verantwoordelijkheid, maar als je voor een dier zorgt, voel je je geliefd en nodig . Huisdieren kunnen u ook uit het huis halen voor training.

Breng tijd door in de natuur. Maak een mooie wandeling, ga vissen of kamperen, of geniet van regelmatige wandelingen in een park.

Geniet van de kunst . Bezoek een museum, ga naar een concert of een toneelstuk, volg een kunstles of schrijf een memoires.

Raak betrokken bij uw gemeenschap. Vervang uw verslaving door drugsvrije groepen en activiteiten. Vrijwilliger , word actief in uw kerk of geloofsgemeenschap, of sluit u aan bij een plaatselijke club of buurtgroep.

Stel zinvolle doelen. Het hebben van doelen om naartoe te werken en iets om naar uit te kijken kan een krachtig tegengif zijn voor drugsverslaving. Het maakt niet uit wat de doelen zijn, alleen dat ze belangrijk voor je zijn.

Zorg voor je gezondheid. Regelmatige lichaamsbeweging , voldoende slaap en gezonde eetgewoonten helpen u om uw energieniveau op peil te houden en uw stressniveaus laag te houden. Hoe meer je gezond kunt blijven en je goed voelt, hoe gemakkelijker het zal zijn om nuchter te blijven.

Laat terugval je niet in de steek laten

Terugval is een veelvoorkomend onderdeel van het herstelproces van drugsverslaving. Hoewel terugval frustrerend en ontmoedigend is, kan het een gelegenheid zijn om van je fouten te leren, extra triggers te identificeren en je behandelingskuur te corrigeren.

Wat veroorzaakt terugval?

Verschillende ‘triggers’ kunnen mensen het risico geven terug te vallen in oude patronen van middelengebruik. Oorzaken van terugval kunnen voor elke persoon verschillen. Enkele veel voorkomende zijn onder meer:

  • negatieve emotionele toestanden (zoals woede, verdriet, trauma of stress)
  • lichamelijk ongemak (zoals ontwenningsverschijnselen of fysieke pijn)
  • positieve emotionele toestanden (willen zich nog beter voelen)
  • persoonlijke controle testen (“Ik kan maar één pil hebben”)
  • sterke verleidingen of verlangens (onbedwingbare trek)
  • conflict met anderen (zoals een argument met een echtgenoot of partner)
  • sociale druk om te gebruiken (situaties waarin het lijkt alsof iedereen drugs gebruikt)
  • goede tijden met anderen (zoals plezier maken met vrienden of familie)

Bron: Centrum voor Verslaving en Geestelijke Gezondheid

Het belangrijkste om te onthouden is dat terugval niet betekent dat de behandeling mislukt is. Geef niet op. Bel uw sponsor, praat met uw therapeut, ga naar een vergadering of maak een afspraak met uw arts. Als je nuchter en uit gevaar bent, kijk dan wat de terugval heeft veroorzaakt, wat er verkeerd ging en wat je anders had kunnen doen. Je kunt ervoor kiezen om terug te gaan naar het pad naar herstel en de ervaring te gebruiken om je betrokkenheid te versterken.