Dieet en Gewichtsverlies

DUKAN-DIEET: MOET IK HET PROBEREN?

in the cruise phase of the dukan diet - DUKAN-DIEET: MOET IK HET PROBEREN?

Het Dukan-dieet is een eiwit-gebaseerde voedingsbenadering ontworpen door Pierre Dukan, een Franse voedingsdeskundige en diëtist.

Ook bekend als de Dukan-methode, stelt dit dieet een gezond eetplan voor gebaseerd op hoe primitieve jager-verzamelaars vroeger aten.

Het bevat 100 voedingsmiddelen, waarvan er 72 afkomstig zijn van dieren en 28 afkomstig zijn van planten. De persoon kan zoveel eten als ze willen, zolang ze maar die 100 voedingsmiddelen eten.

Het dieet heeft voor wat controverse gezorgd en de voordelen ervan worden niet bevestigd door onderzoek.

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is het Dukan-dieet?
  2. Fasen van het Dukan-dieet
  3. Ideeën koken
  4. Hoe goed is het Dukan-dieet

Wat is het Dukan-dieet?

Zalm, broccoli, spruitjes en tomaat kunnen worden gegeten in de cruisefase van het Dukan-dieet.

Het Dukan-dieet is gebaseerd op de theorie dat veel eiwitten mensen kunnen helpen gewicht te verliezen, omdat:

  • het bevat weinig calorieën
  • het maakt een persoon een vol gevoel
  • het verteren van eiwitten verbruikt meer energie en dus meer calorieën

Door de inname van koolhydraten en vetten te beperken, brengt het lichaam een ​​verhongeringstoestand teweeg, waardoor het lichaam wordt gedwongen vetopslagplaatsen voor energie te gebruiken.

Fasen van het Dukan-dieet

Het Dukan-dieet kent vier fasen . De aanvalsfase, de cruisefase, consolidatie en stabilisatie.

Het dieet richt zich op natuurlijke, in plaats van verpakte, voedingsmiddelen. Het stimuleert ook fysieke activiteit.

Aanvalfase

De fase Aanval is gericht op snel gewichtsverlies: van 2 tot 3 kilogram, of 4,4 tot 6,6 kilo, binnen 2 tot 10 dagen. Er wordt gezegd dat het een manier is om het metabolisme op gang te brengen.

De dieter kan kiezen uit 68 eiwitten, maar ze kunnen alleen magere eiwitten eten. Het bedrag is onbeperkt. Er is geen calorietelling. Het eiwit kan elke soort rundvlees, vis, kip, eieren, soja en kwark zijn, maar het moet vetarm zijn. De lijner moet vlees met toegevoegde suikers vermijden.

De dieter verbruikt ook minstens 1,5 eetlepel haverzemelen, de enige koolhydraatbron die in deze fase is toegestaan.

Haverzemelen bevatten veel vezels, dus een groot deel van de koolhydraten kan niet worden afgebroken en verteerd. Dit maakt haverzemelen minder koolhydraatrijk dan andere koolhydraten. Haverzemelen helpen ook bij het onderdrukken van honger, omdat het tot 20 keer groter wordt in de maag.

De persoon moet elke dag minstens 1,5 liter water consumeren. Ze moeten elke dag 20 minuten trainen.

Cruise-fase

Deze fase is bedoeld om de dieter geleidelijk aan zijn streefgewicht te helpen bereiken door 32 specifieke groenten aan het dieet toe te voegen. Fruit is niet toegestaan.

Conclusion Broccoli - DUKAN-DIEET: MOET IK HET PROBEREN?

Haverzemelen is de enige bron van koolhydraten in de aanvalsfase van het dieet.

Tijdens de cruisefase streeft de persoon er normaal gesproken naar om het gewicht met ongeveer 2 pond per week te verminderen.

Als de persoon 30 pond wil verliezen, duurt deze fase 15 weken, maar als ze 5 pond willen verliezen, duurt het 10 weken.

Er kan een aantal verschillende voedingsmiddelen worden gegeten, maar als ze tot gewichtstoename leiden, worden ze verboden.

De dieter kan ongelimiteerde hoeveelheden vetarm eiwit eten, zoals in de aanvalsfase, en onbeperkte hoeveelheden niet-zetmeelrijke groenten, zoals spinazie, okra, sla en sperziebonen.

Ze zullen echter de inname van magere eiwitten en groenten afwisselen, zodat ze op een dag alleen maar magere eiwitten eten, en daarna zullen ze magere eiwitten combineren met onbeperkte zetmeelarme groenten.

De lijner zal elke dag 1.5 liter water en een eetlepel haverzemelen blijven consumeren.

Wortelen, maïs en erwten zijn zetmeelrijke groenten. Ze zijn niet toegestaan.

De dieter moet elke dag 30 minuten trainen.

Consolidatiefase

In de consolidatiefase streeft de persoon ernaar om niet af te vallen, maar om te voorkomen dat hij terugkomt.

Elke dag kan het individu nu consumeren:

  • onbeperkte hoeveelheden eiwit en groenten
  • een stuk suikerarm fruit
  • een portie kaas
  • twee sneetjes volkoren brood

De lijner kan een of twee porties van zetmeelrijk voedsel en een of twee feestmaaltijden elke week. Tijdens een feestmaaltijd kunnen mensen eten wat ze willen.

Tijdens deze fase begint de lijner één dag per week het kerndieet van pure eiwitten te eten, bij voorkeur op dezelfde dag van elke week.

Deze fase omvat 25 minuten lichaamsbeweging per dag.

Stabilisatiefase

Dit is het langetermijnonderhoudsgedeelte van het plan. De persoon mag niet verwachten te verliezen of aankomen.

Mensen kunnen eten wat ze willen, als ze maar een paar simpele regels volgen:

  1. Eén dag per week moeten ze een all-protein day hebben, zoals in de Attack-fase
  2. Eet elke dag drie eetlepels haverzemelen
  3. Oefening gedurende 20 minuten per dag
  4. Neem nooit roltrappen of liften

De stabilisatiefase is een langetermijnplan dat deel gaat uitmaken van de levensstijl van de persoon.

Dieters mogen kunstmatige zoetstoffen, azijnen, suikervrije kauwgom en kruiden gebruiken. Ze worden ook geadviseerd om multivitaminen met mineralen te nemen.

 

Ideeën koken

grilled food in the dukan diet - DUKAN-DIEET: MOET IK HET PROBEREN?

Garnalen kunnen worden gegeten gemarineerd met citroen en gegrild met kruiden.

Omdat veel artikelen worden beperkt, heeft de persoon die het dieet volgt mogelijk enkele creatieve manieren nodig om eten smakelijk te maken.

Hier zijn enkele manieren om gerechten te verbeteren :

  • Grill vlees en vis in plaats van te braden
  • Gebruik marinades van citroen- of sojasaus in plaats van sauzen
  • Gebruik specerijen en kruiden voor smaak, bijvoorbeeld garnalen met gember , kip met kaneel
  • Vervang kaas met zijden tofu of vetvrije kaas

Hoe verschilt het Dukan-dieet van Atkins-dieet?

Het Dukan dieet website legt uit dat er een aantal overeenkomsten tussen de Dukan Dieet en Atkins , omdat ze in beide gevallen gaat een laag verbruik van koolhydraten.

Er zijn echter enkele belangrijke verschillen.

  • In het Dukan-dieet tellen calorieën, koolhydraten of andere voedingswaarden niet mee
  • Het Dukan-dieet biedt een lijst met 100 voedingsmiddelen, plus enkele andere items in de laatste fase
  • Het Dukan-dieet concentreert zich op vetarme eiwitten, waaronder niet-vette zuivelproducten, maar Atkins heeft geen grenzen aan zuivelvetten, vleesvetten of verzadigde vetten
  • Atkins beveelt shakes, repen en ander verpakt voedsel aan, maar Dukan benadrukt 100 natuurlijke voedingsmiddelen
  • De consumptie van items uit de lijst met 100 eiwitten en groenten is onbeperkt
  • Coaching, in de vorm van een persoonlijk interactief plan, bewaakt dagelijks de voortgang van de persoon

Hoe goed is het Dukan-dieet?

Critici van het dieet wijzen erop dat, aangezien het dieet bepaalde voedselgroepen, zoals granen en fruit, verbiedt, het qua voedingswaarde onvolledig is.

Beoordelaars hebben ook kritiek geuit omdat ze moeilijk te volgen en lastig zijn, omdat alles vanaf nul moet worden voorbereid.

Andere problemen zijn onder andere:

  • Het aanvankelijke gewichtsverlies is hoofdzakelijk water
  • Magere eiwitten, zoals vlees en vis, kunnen duur zijn
  • De regels zijn streng en de keuzes kunnen saai zijn, dus het is moeilijk om te volgen

Het Verenigd Koninkrijk (UK) National Health Service (NHS) reacties :

“Uiteindelijk zal een dieet dat zo restrictief is als het Dukan-dieet, resulteren in gewichtsverlies, simpelweg vanwege een calorietekort als gevolg van beperkte voedselkeuzes, verveling en gebrek aan genot door het eten.”

Een knaagdierstudie uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Granada in Spanje heeft gesuggereerd dat een eiwitrijk dieet op lange termijn kan leiden tot nieraandoeningen.

Tot dusverre heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat een eiwitrijk dieet, zoals het Dukan-dieet, veilig of effectief is.

De dieetwebsite van Dukan adviseert iedereen die overweegt het dieet te beginnen om eerst met hun arts te praten.

pinit fg en rect red 28 - DUKAN-DIEET: MOET IK HET PROBEREN?