overig

DWANGNEUROSE Symptomen, behandeling en zelfhulp Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)

Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)

dwangneurose Symptomen, behandeling en zelfhulp bij ocs

Het is normaal om af en toe terug te gaan en nogmaals te controleren of het strijkijzer is losgekoppeld of dat uw auto is vergrendeld. Maar als u lijdt aan een obsessief-compulsieve stoornis (OCS), obsessieve gedachten en dwangmatig gedrag zo verterend worden, interfereren ze met uw dagelijks leven. Wat je ook doet, je kunt ze niet schudden. Maar er is hulp beschikbaar. Met behandelingen en zelfhulpstrategieën kun je je losmaken van de ongewenste gedachten en irrationele verlangens en de controle over je leven terugnemen.

Wat is dwangneurose een obsessief-compulsieve stoornis (OCS)?

Obsessief-compulsieve stoornis (OCD) is een angststoornis die wordt gekenmerkt door oncontroleerbare, ongewenste gedachten en herhaaldelijk, geritualiseerd gedrag dat u zich gedwongen voelt uit te oefenen. Als je OCD hebt, zul je waarschijnlijk herkennen dat je obsessieve gedachten en compulsief gedrag irrationeel zijn – maar toch voel je je niet in staat om ze te weerstaan ​​en te bevrijden.

Zoals een naald vast komt te zitten op een oud record, zorgt OCD ervoor dat de hersenen vast komen te zitten aan een bepaalde gedachte of drang. U kunt bijvoorbeeld de kachel 20 keer controleren om zeker te zijn dat deze echt is uitgeschakeld, of uw handen wassen totdat ze rauw zijn geschrobd.

dwangneurose obsessies en compulsies begrijpen

Obsessies zijn onwillekeurige gedachten, beelden of impulsen die steeds weer in je hoofd opkomen. Je wilt deze ideeën niet hebben, maar je kunt ze niet stoppen. Helaas zijn deze obsessieve gedachten vaak storend en storend.

Compulsies zijn gedragingen of rituelen waarvan je voelt dat je je steeds opnieuw moet herhalen. Meestal worden dwanghandelingen uitgevoerd in een poging om obsessies weg te laten gaan.

Als u bijvoorbeeld bang bent voor besmetting, kunt u uitgebreide reinigingsrituelen ontwikkelen. Het reliëf houdt echter nooit stand. Sterker nog, de obsessieve gedachten komen meestal sterker terug. En de dwangmatige rituelen en gedragingen leiden vaak zelf tot angst, omdat ze veeleisender en tijdrovender worden. Dit is de vicieuze cirkel van OCS.

OCD-cyclus

De meeste mensen met ocs vallen in een van de volgende categorieën:

  • Wassers zijn bang voor vervuiling. Ze hebben meestal schoonmaak- of handwasverplichtingen.
  • checkers controleren herhaaldelijk dingen (oven uitgeschakeld, deur vergrendeld, enz.) Die ze associëren met schade of gevaar.
  • Twijfelaars  zijn bang dat als alles niet perfect is of goed wordt gedaan, er iets verschrikkelijks zal gebeuren, anders zullen ze gestraft worden.
  • Tellers zijn geobsedeerd door orde en symmetrie. Ze kunnen bijgeloof hebben over bepaalde cijfers, kleuren of arrangementen.
  • verzamelaars vrezen dat er iets ergs zal gebeuren als ze iets weggooien. Ze houden dwangmatig dingen vast die ze niet nodig hebben of gebruiken.

De link tussen hamsteren en OCD

Het dwangmatig gedrag van hamsteren – dingen verzamelen en bewaren met weinig of geen nut of waarde – is een veel voorkomend symptoom van mensen met ocs. Mensen met hamsterverschijnselen hebben echter ook meer kans om te lijden aan andere stoornissen, zoals depressie, PTSS, dwangmatig kopen, kleptomanie, ADHD, skin picking of ticstoornissen.

Tekenen en symptomen van dwangneurose

obsessief-compulsieve stoornis (OCS)

Alleen omdat je obsessieve gedachten hebt of dwangmatig gedrag doet, betekent dit NIET dat je een obsessief-compulsieve stoornis hebt. Met OCD veroorzaken deze gedachten en gedragingen enorm leed, nemen veel tijd in beslag en interfereren met je dagelijkse leven en relaties.

De meeste mensen met een obsessief-compulsieve stoornis hebben zowel obsessies als dwanghandelingen, maar sommige mensen ervaren het een of het ander.

Obsessieve gedachten

Gemeenschappelijke obsessieve gedachten in OCD zijn onder meer:

  • Angst om besmet te worden door ziektekiemen of vuil of anderen te besmetten
  • Angst om de controle te verliezen en jezelf of anderen schade te berokkenen
  • Opdringerige, seksueel expliciete of gewelddadige gedachten en beelden
  • Overmatige aandacht voor religieuze of morele ideeën
  • Angst om dingen te verliezen of niet te hebben die je misschien nodig hebt
  • Orde en symmetrie: het idee dat alles in orde moet komen “precies goed”
  • bijgeloof; overmatige aandacht voor iets dat als gelukkig of ongelukkig wordt beschouwd

Dwangmatig gedrag

Gemeenschappelijk compulsief gedrag bij OCD zijn onder meer:

  • Overmatige dubbele controle van zaken, zoals sloten, apparaten en schakelaars
  • Herhaaldelijk inchecken bij geliefden om te controleren of ze veilig zijn
  • Tellen, tikken, bepaalde woorden herhalen of andere zinloze dingen doen om angst te verminderen
  • Veel tijd besteden aan wassen of schoonmaken
  • Bestellen of regelen van dingen
  • Overmatig bidden of deelnemen aan rituelen veroorzaakt door religieuze angst
  • Het verzamelen van “rommel” zoals oude kranten of lege voedselcontainers

Obsessief-compulsieve stoornis symptomen bij kinderen

Terwijl het begin van een obsessief-compulsieve stoornis meestal optreedt tijdens de adolescentie of jonge volwassenheid, hebben jongere kinderen soms symptomen die lijken op ocs. De symptomen van andere aandoeningen, zoals ADHD, autisme en het syndroom van Gilles de la Tourette, kunnen echter ook op obsessief-compulsieve stoornissen lijken, dus een gedegen medisch en psychologisch onderzoek is essentieel voordat een diagnose wordt gesteld.

Zelfhulp voor ocs-tip 1: leer hoe u zich tegen dwangneurose rituelen kunt verzetten

Als je dwangneurose hebt, zijn er veel manieren waarop je jezelf kunt helpen. Een van de krachtigste strategieën is het elimineren van dwangmatig gedrag en rituelen die uw obsessies aan de gang houden.

Ontwijk je angsten niet

Het lijkt slim om situaties te vermijden die je obsessieve gedachten activeren, maar hoe meer je ze ontwijkt, hoe enger ze zich voelen. Stel jezelf in plaats daarvan bloot aan je OCD-triggers en probeer dan weerstand te bieden aan de drang om je op hulpzoekende dwangmatige ritueel te voltooien, of probeer het uit te stellen. Als weerstand te moeilijk wordt, probeer dan de hoeveelheid tijd die je aan je ritueel besteedt te verminderen. Elke keer dat je jezelf blootstelt aan je trigger, zou je angst moeten verminderen en zul je je gaan realiseren dat je meer controle (en minder te vrezen) hebt dan je denkt.

Richt uw aandacht opnieuw

Wanneer je OCD-gedachten en -drang ervaart, probeer dan je aandacht op iets anders te richten.

  • Je zou kunnen oefenen, joggen, lopen, naar muziek luisteren, lezen, op internet surfen, een videogame spelen, een telefoontje plegen of een gebreide trui dragen. Het belangrijkste is om iets te doen waar je minstens 15 minuten plezier van hebt, om je reactie op de obsessieve gedachte of dwang uit te stellen.
  • Aan het einde van de vertragingsperiode, herevalueer de drang. In veel gevallen zal de drang niet langer zo intens zijn. Probeer een langere periode uit te stellen. Hoe langer je de drang kunt uitstellen, hoe meer het waarschijnlijk zal veranderen.

Anticipeer op OCS dringt aan

Door te anticiperen op je dwangmatige driften voordat ze zich voordoen, kun je ze helpen verlichten. Als uw dwangmatig gedrag bijvoorbeeld inhoudt dat gecontroleerd wordt of deuren zijn vergrendeld, ramen zijn gesloten of apparaten zijn uitgeschakeld, probeert u de deur te vergrendelen of het apparaat de eerste keer met extra aandacht uit te schakelen.

  • Creëer een degelijke mentale foto en maak een mentale notitie. Zeg tegen jezelf: “Het raam is nu gesloten” of “Ik kan zien dat de oven is uitgeschakeld”.
  • Wanneer de drang om te checken later opkomt, zul je het gemakkelijker vinden om het opnieuw te labelen als ‘gewoon een obsessieve gedachte‘.

Zelfhulp voor OCS tip 2: Daag obsessieve gedachten uit

Obsessief-compulsieve stoornis zorgt ervoor dat de hersenen vast komen te zitten aan een bepaalde angstwekkende gedachte. De volgende strategieën kunnen u helpen om los te komen.

Noteer je obsessieve gedachten of zorgen

Houd een notitieblok en potlood bij je, of typ op een laptop, smartphone of tablet. Wanneer je begint te geobsedeerd te zijn, noteer dan al je gedachten of dwanghandelingen.

  • Blijf schrijven terwijl de OCD blijft aandringen, en probeer precies vast te leggen wat je denkt, zelfs als je dezelfde zinnen herhaalt, of steeds weer dezelfde drang doet.
  • Door alles op te schrijven, kun je zien hoe repetitief je obsessies zijn.
  • Als je dezelfde zin opschrijft of honderden keren aanspoort, zal het zijn kracht verliezen.
  • Gedachten neerschrijven is veel moeilijker dan alleen maar denken, dus uw obsessieve gedachten zullen waarschijnlijk eerder verdwijnen.

Maak een OCD-zorgperiode aan

In plaats van te proberen obsessies of compulsies te onderdrukken, ontwikkel je de gewoonte om ze opnieuw te plannen.

  • Kies elke dag een of twee “ongerustheidstijden” van 10 minuten, tijd die je kunt besteden aan obsessen. Kies een vaste tijd en plaats (bijvoorbeeld in de woonkamer van 8.00 tot 8.10 uur en van 5.00 tot 17.10 uur), dat is vroeg genoeg om u niet ongerust te maken voor het slapen gaan.
  • Blijf tijdens je piekerperiode alleen gericht op negatieve gedachten of driften. Probeer ze niet te corrigeren. Aan het einde van de zorgperiode, neem een ​​paar kalmerende ademhalingen, laat de obsessieve gedachten of driften gaan en keer terug naar uw normale activiteiten. De rest van de dag moet echter worden aangeduid als vrij van obsessies en dwanghandelingen.
  • Wanneer gedachten of verlangens overdag in je opkomen, schrijf ze dan op en “stel ze uit” naar je ongerustheid. Bewaar het voor later en ga verder met je dag.
  • Bekijk uw “zorgenlijst” tijdens de probleemperiode. Denk na over de gedachten of verlangens die je gedurende de dag hebt genoteerd. Als de gedachten je nog steeds storen, sta jezelf dan toe om over hen te obsederen, maar alleen voor de hoeveelheid tijd die je hebt gekregen voor je ongeruste periode.

Maak een tape van je dwangmatige-obsessies

Richt je op een specifieke zorg of obsessie en neem het op een taperecorder, laptop of smartphone op.

  • Vertel de obsessieve zin, zin of het verhaal precies zoals het in je opkomt.
  • Speel de tape elke dag opnieuw af voor een periode van 45 minuten, tot het luisteren naar de obsessie je niet langer erg overstuur maakt.
  • Door je zorgen of obsessie continu onder ogen te zien, zul je geleidelijk minder angstig worden. Je kunt de oefening dan herhalen voor een andere obsessie.

Vier stappen voor het overwinnen van obsessieve gedachten

Psychiater Jeffrey Schwartz, auteur van Brain Lock: Free Yourself from Obsessive-Compulsive Behavior, biedt de volgende vier stappen om met obsessieve gedachten om te gaan:

  1. RELABEL – Erken dat de opdringerige obsessieve gedachten en driften het resultaat zijn van OCS. Train jezelf bijvoorbeeld om te zeggen: “Ik denk niet of voel dat mijn handen vuil zijn, ik heb een obsessie dat mijn handen vuil zijn.” Of: “Ik heb niet het gevoel dat ik de handen moet wassen, ik heb een dwangmatige drang om de drang uit te oefenen om mijn handen te wassen.”
  2. REATTRIBUTE – Realiseer je dat de intensiteit en opdringerigheid van de gedachte of drang wordt veroorzaakt door OCD; het is waarschijnlijk gerelateerd aan een biochemische onbalans in de hersenen. Zeg tegen jezelf: “Ik ben het niet, het is mijn OCS”, om je eraan te herinneren dat OCD gedachten en driften niet zinvol zijn, maar valse boodschappen uit de hersenen zijn.
  3. REFOCUS – Werk rond de gedachten van de OCD door je aandacht te richten op iets anders, althans voor een paar minuten. Doe een ander gedrag. Zeg tegen jezelf: “Ik ervaar een symptoom van OCD, ik moet een ander gedrag doen.”
  4. REVALUE – Neem de OCD-gedachte niet zomaar onder ogen. Het is op zich niet belangrijk. Zeg tegen jezelf: “Dat is gewoon mijn domme obsessie, het heeft geen betekenis, dat is gewoon mijn brein, het is niet nodig er aandacht aan te besteden.” Onthoud: je kunt de gedachte niet laten verdwijnen, maar je hoeft er ook niet op te letten. Je kunt leren om door te gaan naar het volgende gedrag.

Bron: Westwood Institute for Anxiety Disorders

Zelfhulp voor OCS tip 3: Pas goed op jezelf

Een gezonde, uitgebalanceerde levensstijl speelt een grote rol bij het in toom houden van OCD-compulsies, angsten en zorgen.

Oefen ontspanningstechnieken

Hoewel stress geen ocs veroorzaakt, kan het symptomen veroorzaken of erger worden. Mindful meditatie, yoga, diepe ademhaling en andere ontspanningstechnieken kunnen helpen om je algemene stress- en spanningsniveau te verlagen en je te helpen je drang te beheersen. Voor de beste resultaten, oefen regelmatig een ontspanningstechniek.

Oefen regelmatig

Oefening is een natuurlijke en effectieve anti-angstbehandeling die helpt bij het beheersen van ocs-symptomen door je geest te heroriënteren wanneer obsessieve gedachten en compulsies ontstaan. Probeer op de meeste dagen 30 minuten of meer van je aërobe activiteit te krijgen om maximaal te profiteren. Tien minuten meerdere keren per dag kan net zo effectief zijn als een langere periode, vooral als je aandachtig aandacht besteedt aan het bewegingsproces.

Krijg genoeg slaap

Niet alleen kunnen angst en zorgen slapeloosheid veroorzaken, maar een gebrek aan slaap kan ook angstige gedachten en gevoelens verergeren. Als je goed uitgerust bent, is het veel gemakkelijker om je emotionele balans te behouden, een belangrijke factor in het omgaan met angststoornissen zoals OCD.

Vermijd alcohol en nicotine

Alcohol vermindert tijdelijk angst en zorgen, maar veroorzaakt in feite angstsymptomen naarmate het afneemt. Evenzo, terwijl het lijkt dat sigaretten kalmeren, is nicotine eigenlijk een krachtige stimulans. Roken leidt tot hogere, niet lagere, niveaus van angst en ocs-symptomen.

Herken de roltrauma die kan optreden in uw dwangneurose

Bij sommige mensen zijn OCS-symptomen zoals dwangmatig wassen of hamsteren manieren om met trauma om te gaan. Als u post-traumatische OCD heeft, is cognitieve aanpak mogelijk niet effectief totdat onderliggende traumatische problemen zijn opgelost.

Zelfhulp voor OCS tip 4: Reik naar ondersteuning

Obsessief-compulsief gedrag (OCD) kan erger worden als je je machteloos en alleen voelt, dus het is belangrijk om een ​​sterk ondersteuningssysteem te bouwen. Hoe meer verbonden u bent met andere mensen, hoe minder kwetsbaar u zult voelen. Alleen al praten over je zorgen en driften kan ze minder bedreigend maken.

Blijf in contact met familie en vrienden

Obsessies en dwanghandelingen kunnen je leven tot een punt van sociaal isolement brengen. Op hun beurt zal sociaal isolement je OCD-symptomen verergeren. Het is belangrijk om te investeren in familie en vrienden. Door persoonlijk te praten over uw zorgen en driften, kunnen zij zich minder echt en minder bedreigend voelen.

Word lid van een OCD-ondersteuningsgroep

Je bent niet de enige in je worsteling met OCS, en deelname aan een steungroep kan daar een effectieve herinnering aan zijn. OCD-ondersteuningsgroepen stellen u in staat om uw eigen ervaringen te delen en te leren van anderen die voor dezelfde problemen staan. Zie het gedeelte Bronnen en verwijzingen hieronder voor een doorzoekbare database van OCD-ondersteuningsgroepen .

Behandeling voor obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)

De behandeling voor ocs waarbij het meeste onderzoek de effectiviteit ervan ondersteunt, is cognitieve gedragstherapie. Cognitief-gedragstherapie voor obsessieve-compulsieve stoornis omvat twee componenten: 1) blootstelling en responspreventie, en 2) cognitieve therapie.

Blootstelling en reactiepreventie voor OCD

Blootstelling en reactiepreventie houdt herhaaldelijke blootstelling aan de bron van uw obsessie in. Vervolgens wordt u gevraagd af te zien van het dwangmatige gedrag dat u gewoonlijk zou uitvoeren om uw angst te verminderen.

Als u bijvoorbeeld een dwangmatige handwasmachine bent, wordt u mogelijk gevraagd om de deurkruk in een openbaar toilet aan te raken en te voorkomen dat deze wordt afgespoeld. Terwijl je zit met de angst, zal de drang om je handen te wassen geleidelijk aan vanzelf weggaan. Op deze manier leer je dat je het ritueel niet nodig hebt om je angst kwijt te raken – dat je enige controle hebt over je obsessieve gedachten en dwangmatig gedrag.

Studies tonen aan dat blootstelling en responspreventie de hersenen daadwerkelijk kunnen “herscholen”, waardoor het optreden van ocs-symptomen permanent wordt verminderd.

Cognitieve therapie voor OCD dwangneurose

De component cognitieve therapie voor obsessieve-compulsieve stoornis richt zich op de catastrofale gedachten en het overdreven verantwoordelijkheidsgevoel dat je voelt. Een groot deel van de cognitieve therapie voor OCD leert je gezonde en effectieve manieren om te reageren op obsessieve gedachten, zonder toevlucht te nemen tot dwangmatig gedrag.

Andere OCD-behandelingen

Naast cognitieve gedragstherapie worden de volgende behandelingen ook gebruikt voor OCD:

  • Medicatie – Antidepressiva worden soms gebruikt in combinatie met therapie voor de behandeling van obsessieve-compulsieve stoornis. Medicatie alleen is echter zelden effectief bij het verlichten van de symptomen van OCD.
  • Gezinstherapie – Omdat OCD vaak problemen veroorzaakt in het gezinsleven en sociale aanpassing, wordt gezinstherapie vaak geadviseerd. Gezinstherapie bevordert het begrip van de aandoening en kan familieconflicten helpen voorkomen. Het kan ook familieleden motiveren en hen leren hoe ze hun geliefde kunnen helpen.
  • Group Therapy – Groepstherapie is een ander nuttig obsessief-compulsieve stoornis behandeling. Door interactie met collega-ocs-patiënten biedt groepstherapie ondersteuning en aanmoediging en vermindert het gevoelens van isolatie.

Een geliefde helpen met OCD

De manier waarop u reageert op de OCS-symptomen van uw geliefde, heeft grote gevolgen. Negatieve opmerkingen of kritiek kunnen OCD erger maken, terwijl een rustige, ondersteunende omgeving kan helpen de uitkomst van de behandeling te verbeteren. Probeer zo vriendelijk en geduldig mogelijk te zijn.

Tips voor het helpen van een vriend of familielid met OCD

Vermijd persoonlijke kritiek. Onthoud dat het OCD-gedrag van je geliefde symptomen zijn, geen karakterfouten.

Scheld iemand niet uit met OCD of zeg dat ze stoppen met het uitvoeren van rituelen. Ze kunnen niet voldoen aan de druk om te stoppen dat maakt het gedrag alleen maar erger.

Wees zo aardig en geduldig mogelijk. Elke patiënt moet problemen in zijn eigen tempo overwinnen. Prijs elke succesvolle poging om OCS te weerstaan, en vestig de aandacht op positieve elementen in het leven van de persoon.

Speel niet mee met de OCD-rituelen van je geliefde. Helpen met rituelen zal het gedrag alleen maar versterken. Steun de persoon, niet hun rituelen.

Houd de communicatie positief en duidelijk. Communicatie is belangrijk, zodat je een balans kunt vinden tussen het ondersteunen van je geliefde en het opkomen tegen de OCD en het niet verder verontrusten van je geliefde.

Vind de humor. Door samen te lachen over de grappige kant en absurditeit van sommige ocs-symptomen kan uw geliefde meer afstand nemen van de stoornis. Zorg ervoor dat je geliefde zich gerespecteerd voelt en de grap begrijpt.

Laat OCS het gezinsleven niet overnemen. Ga zitten als een gezin en beslis hoe u samen zult werken om de ocs-symptomen van uw geliefde aan te pakken. Probeer het gezinsleven zo normaal mogelijk te houden en het huis een omgeving met weinig stress.

Middelen en referenties

Algemene informatie over obsessief-compulsieve stoornis

Obsessief-compulsieve stoornis: een informatiegids – Gids voor de symptomen, oorzaken en behandeling van OCS voor mensen met de stoornis en hun dierbaren. (Centrum voor verslaving en geestelijke gezondheid)

 

OCD bij kinderen

Obsessief-compulsieve stoornis bij kinderen – Leidraad voor obsessief-compulsieve stoornis bij kinderen, inclusief veel voorkomende symptomen en gedrag. (KidsHealth)

Zelfhulp en een geliefde helpen met OCD

Wat te doen tijdens het observeren en stoppen van je compulsies – Biedt zelfhulpvaardigheden die je zelfstandig kunt oefenen en die je kunt gebruiken om obsessies en compulsies te bestrijden.

Familie, vrienden en verzorgers – Informatie over hoe u voor uzelf kunt zorgen terwijl u een geliefde met een obsessief-compulsieve stoornis helpt.

Hulp voor partners en gezinnen – Advies over hoe je een geliefde kunt ondersteunen met een obsessief-compulsieve stoornis. (Centrum voor verslaving en geestelijke gezondheid)

Behandeling

Hoe de juiste therapeut te vinden – Gids voor het vinden van professionele hulp voor dwangneurose

Inclusief vragen om een ​​potentiële therapeut te stellen.

Steungroepen voor dwangneurose obsessief-compulsieve stoornis (OCD)

Zoek een ondersteuningsgroep – een doorzoekbare database van OCD-ondersteuningsgroepen. (International OCD Foundation)