Lichaam

Een ongezond plantaardig dieet kan het risico op hart- en vaatziekten vergroten

Een ongezond plantaardig dieet kan het risico op hart- en vaatziekten vergroten{f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b}name - {f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b}title

Plantaardige diëten zouden een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van hartziekten. Dit geldt in de meeste gevallen wel, maar een team van onderzoekers heeft ontdekt dat sommige soorten plantaardige voeding meer kwaad dan goed kunnen doen.

De meeste plantaardige voeding kan hartziekten helpen voorkomen, maar specialisten waarschuwen dat ongezond plantaardig voedsel moet worden vermeden.

Specialisten hebben herhaaldelijk gewezen op de gezondheidsvoordelen van diëten met een consistente plantinname. Er wordt gezegd dat dergelijke diëten de symptomen van verschillende ziekten kunnen voorkomen of verlichten, waaronder obesitas , diabetes , hypertensie en hartaandoeningen .

In de Verenigde Staten sterven jaarlijks ongeveer 610.000 mensen aan hartziekten, volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). De CDC benadrukken slechte voeding , onder andere, als een drijvende factor voor het ontwikkelen van een hartaandoening.

Een eerdere studie was gericht op de mogelijke voordelen van een plantaardig dieet dat overwegend volkoren granen, peulvruchten, groenten, fruit en lijnzaad bevat voor het voorkomen en overwinnen van coronaire hartziekte .

Een andere analyse toonde aan dat diëten op basis van planten goed zijn voor mensen die gediagnosticeerd zijn met ischemische hartaandoeningen, terwijl een ander rapport de consumptie van groenten en fruit aanraadde om het begin van coronaire hartziekten te voorkomen.

Nu brengt een nieuwe en uitgebreidere studie de gezondheidsvoordelen en risico’s van verschillende soorten plantaardige voeding aan het licht. Het onderzoek werd uitgevoerd door specialisten van de Harvard TH Chan School of Public Health en Brigham and Women’s Hospital, beide in Boston, MA.

Een artikel dat het proces beschrijft en de bevindingen presenteert, waarvan de hoofdauteur dr. Ambika Satija is, is gepubliceerd in het Journal of the American College of Cardiology .

Ongezond plantenvoedsel kan schade veroorzaken

Voor dit onderzoek recruteerden de onderzoekers volwassen deelnemers uit drie verschillende gezondheidsstudies. De deelnemers waren samengesteld uit 166.030 vrouwen uit de Nurses ‘Health Study en de Nurses’ Health Study II en 43.259 mannen uit de Health Professionals Follow-Up Study .

De deelnemers werden gevolgd voor een periode van meer dan 20 jaar, met behulp van tweejaarlijkse vragenlijsten die hun levensstijl, medische geschiedenis en gezondheidsgedrag evalueerden.

Het onderzoek sloot als ongeschikt iedereen uit die een diagnose van coronaire hartziekte of kanker had gesteld , een beroerte had gehad of een coronaire slagaderoperatie had ondergaan.

Van de gezonde basispopulatie ontwikkelden 8.631 deelnemers tijdens de follow-up periode coronaire hartziekten.

Een eerste overweging voor de onderzoekers was dat eerdere studies alle plantaardige diëten “vegetarisch” vonden, zonder een onderscheid te maken tussen verschillende soorten plantaardig voedsel en hun respectievelijke voor- of nadelen.

Daarom besloten de onderzoekers een meer gerichte aanpak te volgen, waarbij ze drie soorten plantaardige voeding bedachten. Deze waren:

  • diëten die de inname van plantenvoedsel maximaliseerden, maar niet volledig van dieren afgeleide voedingsstoffen uitsluiten
  • uitsluitend plantaardig dieet dat de inname van gezond plantaardig voedsel (zoals fruit, groenten en volle granen) maximaliseert
  • plantaardige voeding die voornamelijk bestaat uit ongezond plantaardig voedsel (inclusief gezoete dranken, aardappelen, snoep en geraffineerde granen)

Het bleek dat deelnemers die zich hadden gehouden aan een gezond plantaardig dieet – met uitzondering van dierlijke producten en inclusief fruit, groenten en volle granen – een aanzienlijk verminderd risico hadden op het ontwikkelen van hartziekten. Maar de onderzoekers merkten ook op dat de consumptie van ongezond plantaardig voedsel, zoals geraffineerde granen, een negatieve invloed had op het hart.

“Toen we de associaties van de drie voedselcategorieën met het risico op hart- en vaatziekten onderzochten, ontdekten we dat gezond plantaardig voedsel in verband werd gebracht met een lager risico, terwijl minder gezond plantaardig voedsel en dierlijk voedsel in verband werden gebracht met een hoger risico [op hartaandoeningen]”, zegt Dr. Satija.

Cruciale voedselkwaliteitsoverwegingen

Een redactioneel artikel dat vergezeld gaat van het artikel van Dr. Satija en haar collega’s – geschreven door Dr. Kim Allan Williams, van Rush University Medical Center in Chicago, IL – benadrukt het belang van deze nieuwe studie.

Dr. Williams beveelt de verzamelde gegevens aan door de deelnemers zo lang te volgen, eraan toevoegend dat het steeds belangrijker wordt dat specialisten de consumptie van de juiste soort plantaardige producten aanbevelen.

“Het is duidelijk dat er een grote variatie is in de voedingskwaliteit van plantaardig voedsel, waardoor het cruciaal is om rekening te houden met de kwaliteit van voedingsmiddelen in een plantaardig dieet,” voegt Dr. Satija toe.

Hoewel de studie wordt beperkt door het feit dat de deelnemers zelf hun voedingsaanbevelingen hebben gerapporteerd, werden deze rapporten bevestigd via biomarkers en gedetailleerde verslagen van meerdere weken over hun voedselinname.

{f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b}name - {f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b}title