Voedsel

Eet je te veel suiker? Hoeveel suiker mag je per dag hebben ?

Eet je te veel suiker? Hoeveel suiker mag je per dag hebben ?

  • Wat zijn enkele potentiële problemen veroorzaakt door suiker?
  • Wat zijn enkele gezonde manieren om suiker te eten?
  • Toegevoegde suikers versus natuurlijke suikers
  • Eet je te veel suiker?
  • Hoeveel suiker per dag moet je eten?
  • Wat moet je doen als je verslaafd bent aan suiker?

Als je een van de recente voedself documentaires hebt bekeken, heb je waarschijnlijk gehoord dat suiker een van de meest voorkomende ingrediënten is in het moderne dieet, maar het is misschien wel een van de slechtste voedingsmiddelen die je in je lichaam stopt.

Het heeft niet alleen geen voedingswaarde, maar er wordt ook gezegd dat overdosering van uw dagelijkse suikerinname bijdraagt ​​aan gewichtstoename en een beschadigd metabolisme.

Sinds de kindertijd hebben de meesten van ons gehoord dat je toch niet te veel suiker moet eten.

Maar is suiker echt zo slecht?

Hoeveel suiker per dag kun je consumeren voordat het schadelijk wordt voor je gezondheid?

 

Wat zijn enkele potentiële problemen veroorzaakt door suiker?

 

Met alle adviezen tegen het eten van te veel snoep, ben ik er zeker van dat je je afvraagt ​​wat enkele van de problemen zijn die met suiker samenhangen.

Hier zijn enkele van de effecten die verband houden met het consumeren van toegevoegde suiker:

  • Het eten van te veel toegevoegde suiker verhoogt het risico om dood te gaan van hartziekten.

Een groot onderzoek toonde aan dat toegevoegde suiker in verband werd gebracht met de dood door hartaandoeningen, ook als u geen overgewicht heeft.

De deelnemers die 25% of meer van hun dagelijkse calorieën als suiker aten, hadden tweemaal zoveel kans om te overlijden aan hartziekten dan degenen die 10% of minder aten ( 1 ).

  • Suiker kan interferentie veroorzaken met uw immuunfunctie.

Vindt u dat u te vaak ziek wordt? Het eten van te veel toegevoegde suiker kan de boosdoener zijn.

Het eten van te veel suiker kan je immuunsysteem onderdrukken, waardoor je vatbaarder wordt voor ziektekiemen.

Wetenschappers testten het effect van eenvoudige koolhydraten (bijv .: tafelsuikers en fructose-glucosestroop) op het immuunsysteem en ontdekten dat suiker het immuunsysteem uren na consumptie kan onderdrukken.

Ze observeerden het immuunsysteem slechts 5 uur, dus het is mogelijk dat deze depressie langer duurt.

Je kunt uit dit experiment concluderen dat als je continu eenvoudige suiker consumeert, je kunt verwachten dat je immuunsysteem regelmatig wordt geschaad.

Vermijd eenvoudige suikers in gebakken goederen, snoep en frisdrank.

De complexe suiker zoals van erwten, bonen, volle granen en groenten heeft echter niet hetzelfde effect op uw lichaam.

 

Wat zijn enkele gezonde manieren om suiker te eten?

 

  • Alle suiker is niet hetzelfde

Er zijn verschillende soorten koolhydraten die je in voedsel kunt vinden: monosachariden, disachariden en polysacchariden.

Monosacchariden en disacchariden zijn eenvoudige koolhydraten en polysacchariden zijn complexe koolhydraten.

Eenvoudige koolhydraten zijn de eenvoudigste koolhydraten die je kunt eten en hebben meestal minder voedingswaarde.

Sommige van deze eenvoudige koolhydraten komen van nature voor, zoals in melk, maar voor het grootste deel zijn het toegevoegde suikers.

Sommige veel voorkomende voedingsmiddelen met eenvoudige koolhydraten zijn:

  • Frisdranken en sap
  • Gebakken goederen
  • Granen

Het is het beste om deze voedingsmiddelen te vermijden, omdat ze centimeters toevoegen aan je taille en je insulineniveaus snel verhogen.

Aan de andere kant zijn complexe koolhydraten vaak voedzamer omdat ze vezels bevatten en langzaam worden verteerd.

Velen van hen hebben ook andere mineralen die je lichaam nodig heeft, en zijn gezond om te eten.

En ze zijn meer gevuld, dus je zult niet de behoefte voelen om zoveel te eten als je deze voedingsmiddelen eet.

Voedingsmiddelen die complexe koolhydraten bevatten, zijn:

  • Appels
  • groenten
  • Grains
  • Zetmeelrijke groenten

Het wordt aanbevolen om te kijken naar wat u eet en consumeert meer complexe koolhydraten dan eenvoudige degenen.

Simpele suiker is niet gezond, en het is ook niet voedzaam, dus je kunt het volledig uit je dieet halen als je dat wilt.

Probeer meer groenten te eten als je kunt, en als je naar gebakken goederen of frisdrank verlangt, probeer dan in de plaats daarvan fruit en water te vervangen.

 

Toegevoegde suikers versus natuurlijke suikers

 

Nadat je alle negatieve gevolgen van het eten van toegevoegde suikers hebt gehoord, ben je misschien een beetje beducht voor het nuttigen van suiker.

Het is echter belangrijk om te beseffen dat er een groot verschil is tussen toegevoegde suiker versus natuurlijke suikers die worden gevonden in groenten en fruit.

Natuurlijke suikers die je in je voedsel vindt zijn prima om te eten omdat ze gepaard gaan met water, vezels en micronutriënten.

Toegevoegde suikers zijn echter degenen waar u zich zorgen over moet maken.

Deze suikers, zoals tafelsuiker (sucrose) of fructose-glucosestroop, zijn toegevoegd aan wat u eet en moeten worden vermeden.

Veel voorkomende voedingsmiddelen met toegevoegde suiker zijn frisdrank, snoep, gebak en zelfs suiker voor uw koffie.

Als u probeert om een ​​gezondere levensstijl te handhaven, of als u bezig bent met afvallen, is het het beste om te proberen deze suikers te vermijden omdat ze schadelijk zijn voor uw lichaam en uw inspanningen voor gewichtsverlies zullen saboteren.

 

Eet je te veel suiker?

 

In het gemiddelde Amerikaanse dieet consumeren mensen veel meer suiker dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Gemiddeld consumeren mensen elk jaar meer dan 66 kilo toegevoegde suikers per persoon ( 3 ).

Dit is te veel, en het doornemen van de aanbevolen suikerinname kan een belangrijke speler zijn in obesitas en hartziekten in de Verenigde Staten ( 4 ).

Er zijn veel andere risico's verbonden aan het eten van te veel suiker , zoals het verhogen van het risico op kanker, het bijdragen aan diabetes en niet-alcoholische leververvetting ( 5 , 6 ).

 

Hoeveel suiker per dag moet je eten?

 

Nadat je de negatieve effecten van suiker kent, vraag je je misschien af ​​of je het volledig uit je dieet moet halen.

Hoeveel gram suiker per dag kan je eten?

Helaas is dit geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden.

Sommige mensen kunnen suiker eten zonder negatieve gevolgen, terwijl anderen het zo veel mogelijk moeten vermijden.

Volgens de American Heart Association zijn dit de limieten van de dagelijkse suikerinname:

  • Vrouwen - 100 calorieën of 25 gram toegevoegde suiker
  • Mannen - 150 calorieën, of 36 gram toegevoegde suiker

Om u een idee te geven van hoeveel suiker dat is, bevat één 12 oz coke 39 g suiker.

Dat lijkt in het begin misschien niet veel, maar als je erover nadenkt, zijn dat bijna 10 suikerklontjes in slechts één drankje!

Als u regelmatig traint en een gezond dieet volgt, kunt u deze hoeveelheden vrij gemakkelijk verbranden zonder veel schade aan te richten.

Als je echter een voornamelijk sedentaire levensstijl hebt, kan het na een tijdje lijken alsof je één frisdrank per dag hebt.

Onthoud dat er geen nutritioneel voordeel is van het eten van toegevoegde suiker, het heeft dus geen nut.

Knip zoveel mogelijk toegevoegde suiker uit en vervang natuurlijke suikers als je een zoetekauw bent.

Hoeveel suiker moet u eten als u overgewicht of obesitas heeft?

Als u te zwaar bent en probeert af te vallen, wordt aangeraden zoveel mogelijk toegevoegde suikers te vermijden.

Omdat toegevoegde suiker bijdraagt ​​aan obesitas, zou je meer kwaad dan goed doen als je elke dag toegevoegde suiker eet.

U kunt het beste proberen om het minimaal één of twee keer per week terug te brengen.

Afvallen is moeilijk voor veel mensen, en voeding speelt een grote rol bij gewichtsverlies.

Let daarom op verwerkte voedingsmiddelen, gebak en frisdranken, die allemaal veel suiker bevatten.

Het is ook een goed idee om de calorieën die u verbruikt te tellen.

Op die manier weet u hoeveel gram suiker u per dag eet ( 7 ).

 

Wat moet je doen als je verslaafd bent aan suiker?

 

Helaas is het mogelijk om verslaafd te zijn aan suiker , waardoor het onmogelijk lijkt om het uit je dieet te halen.

De wetenschap heeft aangetoond dat suiker dezelfde delen van je hersenen stimuleert als cocaïne.

Daarom moeten mensen die suiker uitsnijden op dezelfde manier worden behandeld als andere drugsgebruikers ( 8 ).

Omdat suiker zo'n krachtige verslaving kan zijn, kan het ervoor zorgen dat mensen de controle verliezen over hoeveel suiker ze elke dag echt consumeren.

Als je merkt dat je je eetgewoonten niet kunt beheersen, eetbuien vaak eet en niet kunt controleren wat je eet (of als je cheatmaaltijden / -dagen moet hebben), dan is het mogelijk dat je verslaafd bent aan suiker.

  • Hoe kun je je suikerverslaving onder controle houden?

Je moet je suikerverslaving beheersen, op dezelfde manier, iemand die zich terugtrekt uit drugs of alcohol - snijd het volledig uit je dieet.

Het is de enige manier om je verslaving echt te overwinnen en je dieet te herbouwen.

Door onthouding kun je succesvol zijn op je reis naar een betere gezondheid.

  • Hoe kun je bezuinigen op suiker?

U vraagt ​​zich misschien af ​​hoe u suikers in uw dieet kunt minimaliseren, vooral als u verslaafd bent of gezondheidsbewust wordt.

Eerst moet u enkele namen van suiker kennen:

  • glucose
  • high fructose corn syrup (HFCS)
  • dextrose
  • gedehydrateerd rietsap
  • sucrose

Verder zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je moet vermijden als je extra suikers uit je dieet snijdt:

  1. Frisdranken: frisdrank zit vol met suikers en je moet ze zeker vermijden als je suiker uit je dieet snijdt. Als u wilt weten hoeveel suiker er in uw frisdrank zit, laat deze site u zien hoeveel suikerklontjes er in elke drank zitten.
  1. Vruchtensappen: als je denkt aan gezond voedsel, is fruit een van de eerste dingen die in je opkomt, toch? Nou, geloof het of niet, vruchtensap kan net zoveel suiker bevatten als frisdrank! Het is het beste om deze dranken gewoon in de schappen te leggen.
  1. Vetarme en dieetvoeding: geloof het of niet, de meeste voedingsmiddelen die zijn aangepast voor een laag vetgehalte, hebben in werkelijkheid veel suiker. Als je probeert om een ​​laag koolhydraatarm / laag-suikerdieet te behouden, trap je het vetarme voedsel naar de rand.
  1. Gedroogd fruit: hoewel ze gezond zijn en veel vezels en antioxidanten bevatten, bevatten gedroogde vruchten veel suiker. Als je probeert om geen snoep te eten, vermijd zoveel mogelijk gedroogde vruchten ( 9 ).
  1. Gebakken goederen en snoepjes: dit zou een geruststelling moeten zijn. Zet je favoriete doos met koekjes neer en kies in plaats daarvan wat vers fruit. Helaas bevatten lekkere, gebakken goederen en snoep geraffineerde koolhydraten, en zijn ze zeer rijk aan toegevoegde suikers.

Het kan moeilijk zijn om veranderingen in je dieet aan te brengen, maar als je probeert gezonder te eten, moet je zeker die voedingsmiddelen snijden.

Tips om suiker te vermijden:

Drink een fles water of kruidenthee in plaats van een frisdrank te pakken.

Vergeet niet om citroen of limoen toe te voegen voor een beetje smaak.

Het doet geen pijn om kruiden (bijvoorbeeld kaneel of gember) aan je eten en drinken toe te voegen als vervanging van suiker.

Hoewel het niet wordt aanbevolen voor diegenen die proberen een suikerpatroon te verbreken, als je een beetje zoetheid in je eten of drinken moet hebben, moet je zeker rekening houden met kunstmatige zoetstoffen zoals stevia.

Het werkt goed in je koffie, en als je koolhydraatarme of suikervrije snacks probeert te maken, is het een geweldige manier om je voedsel te aromatiseren zonder de toegevoegde suiker.

Zorg er vooral voor dat je bewerkte voedingsmiddelen waar mogelijk vermijdt.

Ze zitten vol met toegevoegde suikers en belemmeren je vooruitgang als je je eetgewoonten probeert te verbeteren.

 

Conclusie

 

Het is erg belangrijk om te doen wat het beste is voor u met betrekking tot uw dieet.

Iedereen is anders en suiker heeft verschillende effecten voor elke persoon.

Voor sommigen heeft het eten van kleine hoeveelheden suiker geen negatieve invloed op je lichaam; voor anderen moet je het helemaal vermijden.

Het is een goed idee om met uw dieet te experimenteren om te bepalen welke aanpak voor u het beste is.

Als je denkt dat je minder suiker zou krijgen, begin dan met het vervangen van voedsel met minder suikergehalte en wees niet te streng voor jezelf als je uitglijdt.

Doe gewoon een stap per keer en alles komt goed.

Eet je te veel suiker? Hoeveel suiker mag je per dag hebben ?