Dieet en Gewichtsverlies

EIWITSHAKE DIEET VOOR GEWICHTSVERLIES: MAALTIJDPLANNEN EN BIJWERKINGEN


Eiwitshake dieet voor gewichtsverlies: Maaltijdplannen en bijwerkingen

 

EIWITSHAKE DIEET VOOR GEWICHTSVERLIES: MAALTIJDPLANNEN EN BIJWERKINGEN

Een eiwitshake dieet moedigt gewichtsverlies aan door de eetlust te beteugelen en de totale verbruikte calorieën te verminderen. Hoewel deze diëten op korte termijn effectief kunnen zijn, is het niet verstandig om uitsluitend of hoofdzakelijk te leven met maaltijdvervangende shakes.

Eiwit helpt bij het opbouwen van spieren en speelt een rol bij bijna alles wat de cellen in het lichaam doen.

Eiwitbehoeften variëren van persoon tot persoon op basis van gewicht en activiteitsniveau, maar de meeste mensen hebben minstens 50 gram eiwit per dag nodig . Aan deze hoeveelheid kan gemakkelijk worden voldaan door bonen, linzen, noten, vlees, eieren en zuivelproducten te consumeren.

Proteïne-shakes hebben tot doel om, zoveel of meer eiwitten, als gewoon voedsel te verschaffen, maar met minder calorieën . Het idee is dat gewichtsverlies en spiergroei hierdoor worden verbeterd.

Inhoud van dit artikel:

  1. Hoe werkt het eiwitshake dieet?
  2. Risico’s en bijwerkingen
  3. Hoe een eiwitshake dieet veilig te implementeren

Snelle feiten over het eiwitshake dieet:

  • De meeste shake-diëten met eiwitten stimuleren het gebruik van proteïnerijke shakes voor maaltijdvervanging.
  • Een eiwitshake dieet vereist het eten van minstens één eiwitshake per dag.
  • Het belangrijkste risico van een eiwitshake dieet is wanneer proteïne shakes de enige bron van voedsel zijn.
  • Iedereen die ervoor kiest om een ​​eiwitshake dieet te proberen, moet de eiwitbron en andere ingrediënten controleren. 

Hoe werkt het eiwitshake dieet?

Proteïne-shakes bieden mogelijk evenveel eiwitten als voedsel, maar dan met minder calorieën.

Eiwitshakes bieden meer dan alleen proteïnen. Ze zijn meestal verrijkt met een reeks vitaminesen mineralen en bevatten mogelijk ook fruit, groenten en andere voedingsstoffen.

Onderzoek heeft eiwitconsumptie gekoppeld aan toegenomen gevoelens van volheid. Mensen die voldoende eiwitten in hun voeding opnemen, waaronder eiwitten die shaken als ze dat willen, kunnen dus minder trek in eten hebben en dus minder eten.

Gezondheidsvoordelen van eiwitten

De meeste eiwitrijke voedingsmiddelen bevatten veel vitamines en mineralen. Sommige van deze voedingsstoffen, zoals vitamine B-complex, ijzer, choline en zink, zijn moeilijk in voldoende hoeveelheden uit andere bronnen te krijgen.

Andere essentiële voedingsstoffen die overvloedig zijn in sommige eiwitrijke voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • vitamine E
  • magnesium
  • omega-3 vetzuren

Hoe werkt eiwit in het lichaam?

Eiwit ondersteunt tal van vitale functies van het lichaam, inclusief bouwen en repareren:

  • beenderen
  • spieren
  • huid

Eiwit helpt het lichaam ook hormonen en enzymen te maken en vitaminen te metaboliseren. Het is een essentieel onderdeel van een goed uitgebalanceerd en voedzaam dieet dat een goede gezondheid bevordert.

Wat eet je op een eiwitshake dieet?

Verschillende bedrijven bieden op eiwitten gebaseerde shake-gebaseerde diëten. Dus de vereisten en het aanbod van elk programma variëren. Sommige diëten zijn extremer, waardoor deelnemers worden aangemoedigd om alleen of voornamelijk eiwitshakes te eten.

De meest uitgebalanceerde shake-diëten met eiwitten zijn eiwitshakes, als slechts een onderdeel van een dieet dat rijk is aan andere voedselbronnen. Het dieet kan bijvoorbeeld aanbevelen om één tot twee maaltijden te vervangen door een eiwitshake, daarna een tot twee verschillende maaltijden te eten die ook gezond zijn, en een tot twee snacks.

Een uitgebalanceerd dieet moet altijd een geschikte hoeveelheid proteïne, nutriënt-dichte koolhydraten en gezonde vetten bevatten.

Risico’s en bijwerkingen

EIWITSHAKE DIEET VOOR GEWICHTSVERLIES: MAALTIJDPLANNEN EN BIJWERKINGEN

Zoetstoffen kunnen worden gebruikt in eiwitshakes om de smaak te verbeteren.

Maaltijdvervangende shakes zijn niet bedoeld als vervanging van gezonde, uitgebalanceerde diëten. Het is moeilijk, en misschien zelfs onmogelijk , om elke voedingsstof uit een enkele voedselbron te halen.

Bovendien kan een lichaam dat is uitgehongerd aan voedingsstoffen problemen met de stofwisseling ervaren, waardoor het gewichtsverlies wordt vertraagd of volledig wordt gedwarsboomd. Een onderzoek uit 2015wees uit dat mensen die een gevarieerd dieet volgen, minder vaak zwaarlijvig zijn.

Sommige eiwitshakes gebruiken veel zoetstof om de smaak te verbeteren, wat kan leiden tot bloedsuikerspiralen. Proteïne-shakes die suikeralternatieven gebruiken, kunnen voor het lichaam moeilijker te metaboliseren zijn. Sommige mensen ervaren negatieve reacties, zoals misselijkheid, braken, zwelling en gas.

Uit een analyse van Consumer Reports bleek ook dat sommige eiwitdranken een onveilig niveau aan contaminanten bevatten. Drie van de dranken getest door de consumentenwaakhond hadden hoge niveaus van contaminanten zoals:

  • kwik
  • arseen-
  • cadmium

Consumenten die elke dag drie porties van deze dranken drinken, kunnen ernstige gezondheidsproblemen hebben.

Verontreinigingen zijn slechts één reden waarom het vertrouwen op proteïne-shakes, als enige voedingsbron , onveilig kan zijn.

In een extra acht van de dranken getest door Consumer Reports, waren de niveaus van lood hoog genoeg om een ​​waarschuwing voor consumenten in Californië nodig te hebben.

Omdat eiwitshakes worden behandeld als voedingssupplementen, zijn ze onderhevig aan minder voorschriften dan medicatie in de Verenigde Staten. Marketingmateriaal voor deze producten, zo stelt Consumer Reports, kan ook misleidend zijn.

De organisatie raadt aan eiwitrijk voedsel te eten, zoals melk, mager vlees en eieren in plaats van eiwitshakes.

Hoe een eiwitshake dieet veilig te implementeren

Het wordt aanbevolen om met een arts of een geregistreerde diëtist te praten om een ​​eiwitshake dieet veilig te implementeren.

Eiwit bestaat uit aminozuren en de beste eiwitten zijn “compleet”, wat betekent dat ze alle negen essentiële aminozuren bevatten. De meeste eiwitshakes gebruiken een of een combinatie van de volgende zes variëteiten:

  • wei-eiwit
  • Caseïne eiwit
  • eiwit eiwit
  • soja-eiwit
  • plantaardige eiwitten
  • rundvlees proteïne

Om het beste uit een eiwitshake-dieet te halen, moet je eerst met een arts of een geregistreerde diëtist praten. Gebruik vervolgens eiwitshakes alleen op korte termijn.

Een persoon moet zich vasthouden aan 1-2 shakes per dag en kiezen voor diegene die een gezond dieet aanvullen.

Een persoon die bijvoorbeeld niet veel groenten in zijn dieet krijgt, kan kiezen voor een maaltijdvervangende eiwitshake die groenten bevat.

Om het gewichtsverlies te maximaliseren, eet u voedselarme en caloriearme voedingsmiddelen tussen proteïne-shake-maaltijden. Eieren, mager vlees, linzen, fruit en groenten zijn uitstekende manieren om een ​​eiwitshake dieet af te ronden.

EIWITSHAKE DIEET VOOR GEWICHTSVERLIES: MAALTIJDPLANNEN EN BIJWERKINGEN