Voedsel

Essentiële oliën en menopauze: kunnen ze helpen?

Essentiële oliën en menopauze: kunnen ze helpen?

Vrouwen die door de menopauze gaan, ervaren gewoonlijk een scala aan symptomen wanneer hun hormonen veranderen en hun vruchtbaarheid afneemt. Sommige medicijnen, waaronder hormoonvervangende therapie (HST), kunnen helpen.

Echter, HRT is in verband gebracht met sommige vormen van kanker , en veel vrouwen zijn bezorgd over de veiligheid van het nemen van kunstmatige hormonen.

Er zijn aanwijzingen dat essentiële oliën kunnen helpen bij symptomen van de menopauze . Het bewijsmateriaal is verspreid en inconsistent, dus wat voor de ene vrouw werkt, werkt misschien niet voor een ander.

Het is belangrijk voor vrouwen om samen met hun arts te beoordelen of alternatieve remedies voor hen geschikt zijn. Met medisch toezicht kunnen etherische oliën een alternatief zijn voor traditionele menopauze behandelingen.

Inhoud van dit artikel:

  1. Algemene menopauze en perimenopause symptomen
  2. Kunnen essentiële oliën helpen?
  3. Essentiële oliën om te proberen
  4. Essentiële oliën gebruiken
  5. Risico’s en overwegingen
  6. Andere menopauze behandelingen

 

Algemene menopauze en perimenopause symptomen

Voor de meeste vrouwen zijn de menopauze symptomen vervelend, maar niet ernstig genoeg om de algehele kwaliteit van leven te ondermijnen. Vrouwen die last hebben van menopauze symptomen moeten een arts raadplegen voordat ze huismiddeltjes proberen.

Veel symptomen geassocieerd met de menopauze beginnen tijdens de perimenopauze, de overgangsfase naar de menopauze. Deze periode kan 8-10 jaar duren . Veel mensen verwijzen naar deze tijd als menopauze, hoewel de term menopauze technisch verwijst naar de tijd dat een vrouw geen periode van 12 maanden heeft gehad.

Wanneer kunstmatige hormonen een veiligheidsrisico vormen, kunnen etherische oliën helpen bij symptomen van de menopauze.

Enkele van de meest voorkomende symptomen geassocieerd met menopauze zijn onder andere:

  • onregelmatige menstruatie tijdens de perimenopauze
  • veranderingen in slaap, inclusief slapeloosheid
  • angst , depressie , prikkelbaarheid en andere stemmingswisselingen
  • veranderingen in libido, vooral een verminderde interesse in seks
  • vaginale droogheid en pijn tijdens geslachtsgemeenschap
  • gewichtstoename, met name rond de taille
  • botverlies en broze botten
  • spierverlies

Naarmate de menopauze aanhoudt, merken sommige vrouwen andere veranderingen op, zoals het laten groeien van gezichts- of lichaamshaar, veranderingen in stem, dunner wordend haar of veranderingen in haar- of huidtextuur.

 

Kunnen essentiële oliën helpen?

Folkmedicijnen gebruiken al generaties etherische oliën. De reguliere geneeskunde begint echter pas de effecten ervan te overwegen. Dat betekent dat onderzoek naar hun effectiviteit beperkt is.

Hoewel een handvol onderzoeken wijzen op de kracht van essentiële oliën, zijn niet alle etherische oliën getest. Dit betekent dat onderzoekers nog niet volledig begrijpen welke essentiële oliën het meest effectief zijn, waarom sommige oliën alleen voor sommige vrouwen lijken te werken, of dat leefstijlfactoren, zoals voeding en lichaamsbeweging, van invloed kunnen zijn op hoe goed etherische oliën werken.

In sommige gevallen is er onzekerheid over de juiste dosering, of is er een debat over of een essentiële olie veilig is om te consumeren of op de huid te gebruiken.

Vrouwen die geinteresseerd zijn in het gebruik van etherische oliën moeten een methode van vallen en opstaan ​​kiezen. Een goede optie is om verschillende oliën en doses te proberen onder leiding van een arts en een expert op het gebied van etherische olie.

 

Essentiële oliën om te proberen

Fyto-oestrogenen

Sommige onderzoeken suggereren dat pijnolie kan helpen beschermen tegen osteoporose.

Fyto-oestrogenen zijn plantaardige oestrogenen. Essentiële oliën die fyto-oestrogenen bevatten, kunnen helpen hormonen in balans te brengen.

Omdat veel van de veranderingen in verband met de menopauze te wijten zijn aan afnemend oestrogeen , kunnen fyto-oestrogenen een aantal symptomen verbeteren, waaronder stemmingswisselingen, opvliegers en onregelmatige menstruaties.

Clary-salie, venkel, cipres, angelica en korianderolie kunnen hormoonbalans ondersteunen , volgens één onderzoek.

De volgende essentiële oliën kunnen het ongemak in verband met de menopauze verminderen. Specialisten bevelen aan dat vrouwen beginnen met slechts één essentiële olie in een lage dosis om de tolerantie te testen, geleidelijk meer oliën of een hogere dosering toe te voegen als dat nodig is.

Pine olie

Onderzoek uitgevoerd bij ratten waarvan de eierstokken waren verwijderd, vond dat pijnolie het botverlies verminderde en bescherming bood tegen osteoporose . Dit onderzoek suggereerde dat pijnolie ook bij mensen zou kunnen werken.

MONNIKSPEPER olie

MONNIKSPEPER olie uit de kuise boom, ook wel chasteberry en Abrahams balsem, is de essentiële olie die de onderzoekers waarschijnlijk het meest weten. Onderzoek suggereert dat oliën van zowel de bes als het blad verschillende symptomen van de menopauze kunnen aanpakken, waaronder onregelmatige menstruaties en stemmingswisselingen.

In tegenstelling tot de overtuiging dat de olie uit de bes het meest voordelig was, bleek uit een onderzoek uit 2002 dat olie van het blad in feite het meest effectieve deel van de plant was.

Lavendel

Lavendel wordt al lang gebruikt in aromatherapie om gevoelens van ontspanning te bevorderen en een gezonde slaap te ondersteunen.

Naast het verminderen van de angst voor menopauze, kan lavendel helpen symptomen van demenopauze te verminderen, zoals opvliegers, hoofdpijn en hartkloppingen.

Roos

Sommige onderzoekers hebben voorgesteld dat rozenolie de baarmoeder versterkt, wat mogelijk problemen met de menstruatiecyclus kan aanpakken. Tijdens de menopauze kan rozenolie de stemming verbeteren en opvliegers verminderen door hormonen in balans te houden.

Geranium

Geranium heeft vergelijkbare voordelen aangetoond als rozenolie, de hormonen in balans houden, de regelmaat van de menstruatiecyclus in de perimenopauze ondersteunen en de stemming verbeteren.

 

Essentiële oliën gebruiken

Essentiële oliën verdund met een dragerolie kunnen worden gebruikt bij massage die kan helpen bij menopauzeklachten.

Concentraties van etherische oliën in verschillende formules kunnen variëren. Als gevolg hiervan is het het veiligst om de aanbevelingen van de fabrikant te volgen wanneer deze worden gebruikt, omdat twee oliën substantieel kunnen verschillen in concentratie.

Aanhangers van etherische oliën vinden dat het gebruik ervan voor aromatherapie voldoende is om goede resultaten te krijgen. Het verspreiden van 3-5 druppels etherische olie in een oplossing met water kan de ontspanning overdag bevorderen. Diffusers voor etherische oliën zijn overal verkrijgbaar in natuurwinkels en online.

Essentiële oliën kunnen ook in massage worden gebruikt. Gebruikers moeten de olie verdunnen met een dragerolie, zoals kokosolie of jojoba-olie. Het mengsel kan vervolgens worden toegepast op pulspunten of worden gebruikt tijdens een massage.

Een beoordeling uit 2007 van verschillende essentiële oliën bij vrouwen in de menopauze bleek dat een wekelijkse massage van de buik, armen en rug gedurende 8 weken voldoende was om resultaten te zien.

 

Risico’s en overwegingen

Essentiële oliën zijn natuurlijk, maar dat betekent niet dat ze veilig zijn in elke formulering en dosering. Het consumeren van essentiële oliën is controversieel, vooral omdat sommige essentiële oliën in grote doses giftig zijn.

Na verloop van tijd kan het nuttigen van etherische oliën maag- of mondirritatie veroorzaken en zelfs ernstigere symptomen veroorzaken. Zelfs in kleinere doses kunnen sommige etherische oliën de huid irriteren. De veiligste manier om etherische oliën te gebruiken is in aromatherapie of op de huid aangebracht in een massageolie.

Mensen moeten essentiële oliën behandelen zoals elk ander medicijn en de volgende voorzorgsmaatregelen nemen:

  • Vermijd het gebruik van meer dan de aanbevolen dosering. Als een persoon per ongeluk te veel gebruikt, moeten ze contact opnemen met een antigifcentrum.
  • Voer een patch-test uit op een klein deel van de huid voordat u etherische oliën gebruikt voor massage.
  • Introduceer slechts één essentiële olie tegelijk. Anders, als een allergische reactie optreedt, is het onmogelijk om te weten welke olie het heeft veroorzaakt.

Als iemand allergisch is voor de plant waaruit de essentiële olie is afgeleid, zal de essentiële olie waarschijnlijk ook een allergische reactie veroorzaken.

 

Andere menopauze behandelingen

Voor vrouwen die HST willen vermijden, zijn etherische oliën niet het enige alternatief. Remedies voor de levensstijl kunnen ook helpen bij veel symptomen van de menopauze. Deze omvatten:

  • consumeren van voedingsmiddelen, zoals soja, die fyto-oestrogenen bevatten
  • het eten van een gezond, uitgebalanceerd dieet en het beperken van cafeïne
  • minimaal 30 minuten trainen per dag, 5 dagen per week
  • stoppen met roken
  • behoud van een gezond gewicht
  • het toepassen van stressmanagementtechnieken , zoals meditatie en diepe ademhaling