Groente en Fruit

WAT IS RADICCHIO ? 9 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN RADICCHIO

radicchio - WAT IS RADICCHIO ? 9 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN RADICCHIO

9 Geweldige Voordelen Van Radicchio

Het eten van radicchio is niet alleen voor de Italiaanse keuken, en met een schat aan voordelen voor de gezondheid te bieden, deze groene groente is zeker iets dat u wilt toevoegen aan uw dieet.

Wat Is Radicchio?

Radicchio is een meerjarige en veel geteelde variëteit van cichorei en wordt vaak aangeduid als Italiaanse cichorei. In feite worden de meeste radicchio die over de hele wereld wordt gegeten, genoemd naar de verschillende delen van Italië waar de cultivar is ontstaan. Wetenschappelijk gezien staat deze groente bekend als Cichorium intybus . Lichamelijk gesproken varieert radicchio in grootte, maar is over het algemeen de grootte van een grapefruit en is bedekt met rode of kastanjebruine bladeren, vaak bekleed met witte aderen.

In tegenstelling tot veel andere bladgroenten wordt radicchio af en toe rauw gegeten, omdat het bittere en pittige smaakcomponenten heeft. Wanneer deze bladeren worden gestoomd of gegrild, vervaagt die bitterheid en blijft een aangename smaak achter die past bij groenten, vis en pastagerechten. Dat gezegd hebbende, er is veel gebruik voor deze bladeren in een salade, vooral als het is bedekt met een zure vinaigrette die een deel van de sterke smaak kan maskeren.

Radicchio Nutrition

Als het gaat om voeding, dit bladgroente levert grote hoeveelheden vitamine K , alsmede matige hoeveelhedenvan koper , foliumzuur, vitamine E , voedingsvezels vezels , eiwitten en vitamine C . Radicchio biedt ook een aantal sesquiterpenen en andere antioxidanten, waarvan er veel significante effecten hebben op de algehele gezondheid. De groente bevat weinig calorieën, suikers en koolhydraten, maar bevat wel enkele omega-3 en omega-6 vetzuren.

Radicchio Gezondheidsvoordelen

De belangrijkste voordelen voor de gezondheid van radicchio onder meer het stimuleren van het immuunsysteem, ontgiften van het lichaam, reguleren van de bloeddruk, gewicht te verliezen , het verbeteren van de spijsvertering , en het verminderen van het risico op kanker , onder anderen.

Immuunsysteem

Gezien het hoge niveau van vitamine C dat in deze bladgroente wordt aangetroffen, wordt het lange tijd als een booster voor het immuunsysteem beschouwd. Bovendien kan radicchio, dankzij de aanwezigheid van luteïne, zeaxanthine en andere polyfenolverbindingen, de druk op het immuunsysteem verder verlichten door chronische ontsteking te verminderen.

Ontgift het lichaam

Talrijke studies hebben aangetoond dat het eten van deze bladgroente kan helpen om de leverfunctie te bevorderen, het proces van eliminatie van gifstoffen en afval uit het lichaam te versnellen en het bloed schoon te houden.

Gewichtsverlies

Als gevolg van de extreem lage-calorieën tellen, deze groente biedt een eenvoudige manier om uw eetlust verzadigen zonder afbreuk te doen aan uw gewichtsverlies en calorie-  doelen . In sommige gevallen, vergelijkbaar met selderij , verbrandt deze groente meer calorieën dan het aan je dag toevoegt.

Bloeddruk

Met gematigde hoeveelheden kalium en andere antioxidanten kan deze groente helpen om de cardiovasculaire inspanning te verminderen en de bloeddruk te verlagen tot normale niveaus.

Bot gezondheid

Vitamine K speelt een sleutelrol in alles van botmineraaldichtheid tot bloedcoagulatie en reparatieprocessen. Met meer dan 100{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de dagelijkse behoefte aan deze vitamine in elke portie, is radicchio een uitstekende manier om te beschermen tegen osteoporose .

Kanker

Met polyfenolische  verbindingen , luteïne en zeaxanthine, oxidatieve stress te kunnen door het hele lichaam, waardoor het risico van cellulaire mutatie en de ontwikkeling van de verlaagt worden verminderd kanker .

Visie

Luteïne en zeaxanthine zijn op grote schaal onderzocht op hun effecten op de gezondheid van het gezichtsvermogen, met name bij het voorkomen van maculaire degeneratie en de ontwikkeling van cataracten.

Spijsvertering

Met matige hoeveelheden vezels kan regelmatige consumptie van deze bladgroente normale spijsvertering stimuleren door peristaltische beweging op gang te brengen en symptomen van constipatie , opgeblazen gevoel en winderigheid te verlichten .

Ziekte van Alzheimer

Antioxidanten kunnen de  hoeveelheid ontsteking in het neurologische systeem verminderen en de afzetting van bèta-amyloïde plaque vertragen. Dit kan het begin vertragen of zelfs helpen om de ziekte van Alzheimer en andere neurodegeneratieve ziekten te voorkomen.

Radicchio-Substituut

Als een recept radicchio vereist en je vindt dat je groentekraker leeg is, zijn er een paar bruikbare alternatieven, waaronder de volgende:

  • Belgisch andijvie
  • Krulandijvie
  • Waterkers
  • rucola

Deze groenten hebben ook de neiging om veel antioxidanten en weinig calorieën te bevatten en kunnen op dezelfde manier een kruidige, aardachtige smaak aan veel gerechten geven.

Hoe Te Gebruiken?

Voor diegenen die deze groente vaker in hun dieet willen gebruiken, bevatten de beste recepten onder meer salades, groentesappen, groenten fruiten, de bladeren zouten of ze combineren met zoeter ingrediënten.

  • Salades:  net als rode kool voegt deze bladgroente een pittige en ongewone smaak toe aan elke salade, vooral die met een dressing op basis van citroen om de mild bittere smaak te weerstaan.
  • Groentensap: het  mengen van deze bladeren met selderij, spinazie , boerenkool, wortelen en appels kan een heerlijke en voedzame schok vormen die je de hele dag gevuld houdt!
  • Sautéing:  Wanneer je deze bladeren sauteert, wordt de bittere samenstelling (lactucopicrine) in deze groente geneutraliseerd, wat de smaak kan verbeteren, waardoor de bladeren veelzijdiger worden in andere recepten.
  • Zouten: het  zouten van de bladeren of het combineren met kappertjes, augurken of citroenen kan helpen de potentie van de smaak te minimaliseren.
  • Zoetstoffen: sommige mensen vinden het leuk om deze bladeren te combineren  met suiker of vruchtenjam om de smaak in balans te brengen.

Hoe Te Selecteren En Op Te Slaan?

Voordat u deze groente opbergt, moet u weten hoe u deze moet kiezen!

  • U wilt stevige hoofden selecteren die knapperig en volledig gehydrateerd lijken.
  • Vermijd alles dat verwelkte of bruin gekleurd is aan de randen
  • Vermijd diegenen die zich te licht voelen vanwege hun grootte

Vanwege hun kleine formaat gebruiken veel mensen een hele radicchio in een enkele portie / zitten. Als u deze groente echter wel wilt bewaren, kunt u deze eenvoudig in een papieren handdoek wikkelen en deze in een plastic zak verzegelen. Dit moet 3-4 dagen in de koelkast worden bewaard.

pinit fg en rect red 28 - WAT IS RADICCHIO ? 9 GEZONDE EIGENSCHAPPEN VAN RADICCHIO