Groente en Fruit

SINAASAPPELEN GEZONDHEIDS VOORDELEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEID EN MEER

SINAASAPPELEN GEZONDHEIDS VOORDELEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEID EN MEER

SINAASAPPELEN GEZONDHEIDS VOORDELEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEID EN MEER

We kennen allemaal het spreekwoord “een appel per dag”, maar hoe zit het met een sinaasappel?

Sinaasappels bevatten weinig calorieën en bevatten veel voedingsstoffen, ze bevorderen een heldere, gezonde huid en kunnen ons risico op veel ziekten helpen verlagen als onderdeel van een algemeen gezond en gevarieerd dieet.

Sinaasappelbomen zijn de meest gecultiveerde fruitbomen ter wereld. Sinaasappelen zijn een populaire vrucht vanwege hun natuurlijke zoetheid, grote variëteit in soorten en diversiteit aan toepassingen, van sappen en marmelades tot gezichtsmaskers en gesuikerde sinaasappelschijfjes.

Een sinaasappel heeft meer dan 170 verschillende fytochemicaliën en meer dan 60 flavonoïden. Van veel van deze is aangetoond dat ze ontstekingsremmende eigenschappen hebben en sterke antioxiderende effecten hebben. 6

Voordelen

De voedingsstoffen in sinaasappelen bieden een aantal gezondheidsvoordelen.

Beroerte

Een sinaasappel biedt een reeks vitamines en mineralen; maar liefst 130 procent van je vitamine C-behoeften voor vandaag.

Volgens de American Heart Association (AHA) kan het eten van grotere hoeveelheden van een stof in citrusvruchten zoals sinaasappels en grapefruit het risico van een ischemische beroerte voor vrouwen verlagen .

Degenen die de hoogste hoeveelheden citrus aten hadden een 19 procent lager risico op ischemische beroerte dan vrouwen die het minst aten. 5

Bloeddruk

Het handhaven van een lage natriuminname is essentieel voor het verlagen van de bloeddruk , maar een verhoogde kaliuminname kan net zo belangrijk zijn vanwege de vaatverwijdende effecten.

Volgens de National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) voldoet minder dan 2 procent van de Amerikaanse volwassenen aan de dagelijkse 4700 mg-aanbeveling. 3

Ook van belang is dat een hoge kaliuminname gepaard gaat met een 20 procent lager risico op sterfte door alle oorzaken. 3

Kanker

Volgens een studie gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology , kan het consumeren van bananen , sinaasappels en sinaasappelsap in de eerste twee levensjaren het risico op het ontwikkelen van kinderleukemie verminderen. (bron niet langer beschikbaar op www.bastyrcenter.org)

Als een uitstekende bron van de sterke antioxidant vitamine C, kunnen sinaasappels ook helpen bij de bestrijding van de vorming van vrije radicalen waarvan bekend is dat ze kanker veroorzaken .

Hoewel een adequate vitamine C-inname noodzakelijk is en zeer gunstig als een antioxidant, is de hoeveelheid die nodig is om te consumeren voor therapeutische doeleinden voor kanker meer dan we kunnen consumeren. 1

Een studie heeft geconcludeerd dat vitamine C uit sinaasappels ooit zou kunnen worden gebruikt om colorectale kankercellen te beschadigen , maar vitamine C met 300 sinaasappels zou nodig zijn.

Hoge vezel innames van fruit en groenten worden geassocieerd met een verlaagd risico op colorectale kanker .

In 2015 verbond een onderzoek grapefruit en sinaasappelsap met een hoger risico op huidkanker . Onderzoekers ontdekten dat mensen die grote hoeveelheden hele grapefruit of sinaasappelsap consumeerden, meer dan een derde meer kans hadden om melanoom te ontwikkelen , in vergelijking met degenen die kleine hoeveelheden consumeerden.

Hart gezondheid

Het gehalte aan vezels, kalium, vitamine C en choline in sinaasappels ondersteunen allemaal de gezondheid van het hart.

Een verhoging van de kaliuminname samen met een afname van de natriuminname is de belangrijkste voedingsverandering die een persoon kan aanbrengen om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen, aldus Dr. Mark Houston, een associate clinical professor of medicine aan de Vanderbilt Medical School en directeur van het Hypertension Institute in St. Thomas Hospital in Tennessee. 3

In één studie hadden degenen die 4069 mg kalium per dag consumeerden een 49 procent lager risico op overlijden door ischemische hartziekte vergeleken met degenen die minder kalium consumeerden (ongeveer 1000 mg per dag). 3

Hoge inname van kalium gaat ook gepaard met een verminderd risico op beroerte, bescherming tegen verlies van spiermassa, behoud van botmineraaldichtheid en vermindering van de vorming van nierstenen . 3

suikerziekte

Studies hebben aangetoond dat diabetici type 1 die vezelrijke diëten gebruiken, lagere bloedglucosespiegels hebben en diabetes type 2 een betere bloedsuikerspiegel, lipiden en insulinespiegels hebben. Eén middelgrote banaan levert ongeveer 3 gram vezels.

De voedingsrichtlijnen voor Amerikanen adviseren 21-25 g / dag voor vrouwen en 30-38 g / dag voor mannen.

Huid

De antioxidant vitamine C kan, wanneer het wordt gegeten in zijn natuurlijke vorm (zoals in een sinaasappel) of plaatselijk wordt aangebracht, helpen huidbeschadiging te bestrijden die wordt veroorzaakt door de zon en vervuiling, rimpels verminderen en de algehele huidtextuur verbeteren. Vitamine C speelt een cruciale rol bij de vorming van collageen , het ondersteuningssysteem van je huid

Voeding

Eén medium oranje (ongeveer 154 gram) bevat 80 calorieën, 0 gram vet, 250 milligram kalium, 19 gram koolhydraten (14 gram suiker en 3 gram voedingsvezels) en 1 gram eiwit.

Eén sinaasappel bevat 130 procent van je vitamine C-behoeften voor de dag, 2 procent van vitamine A-behoeften, 6 procent calcium en 0 procent ijzer.

Sinaasappelen bevatten ook thiamine, riboflavine, niacine, vitamine B-6, folaat , pantotheenzuur, fosfor, magnesium , mangaan, selenium en koper . Vanwege hun hoge vitamine C-gehalte (meer dan tweemaal de dagelijkse behoefte) worden sinaasappels geassocieerd met het stimuleren van het immuunsysteem.

Sinaasappelen bevatten ook choline, zeaxanthine en carotenoïden.

Choline is een belangrijke voedingsstof in sinaasappels die helpt bij slaap, spierbewegingen, leren en geheugen. Choline helpt ook om de structuur van celmembranen te behouden, helpt bij de overdracht van zenuwimpulsen, helpt bij de opname van vet en vermindert chronische ontstekingen . 2

Zeaxanthine en carotenoïden hebben antioxiderende effecten en er is aangetoond dat ze een omgekeerde relatie hebben met de algemene kankercijfers en prostaatkanker in het bijzonder.

Dieet tips

Er zijn verschillende soorten sinaasappels die in verschillende omstandigheden kunnen helpen, van hartgezondheid tot diabetes.

Sinaasappelen moeten worden geplukt op het hoogtepunt van de rijpheid, omdat ze in tegenstelling tot sommige andere vruchten niet rijpen of in kwaliteit verbeteren nadat ze zijn geplukt. Sinaasappelen moeten bij kamertemperatuur worden bewaard, uit de buurt van direct zonlicht.

Hoewel het in de winter moeilijk is om goede groenten en fruit te vinden, is dit het perfecte moment om citrus te kopen. De winter is het hoogseizoen voor sinaasappelen en andere citrusvruchten.

Er zijn veel verschillende soorten sinaasappels beschikbaar, zoals navel, mandarijn, cara cara, bloedsinaasappelen, Valencia en Sevilla sinaasappelen om maar een paar te noemen. Sommige zijn erg zoet en anderen hebben meer een zure smaak.

Tips voor sinaasappels:

  • Houd een kom op de keukentafel of aanrecht gevuld met vers fruit van het seizoen. Als je ziet dat het fruit direct beschikbaar is, zul je waarschijnlijk vaker kiezen als tussendoortje in plaats van de kasten leeg te gooien voor een minder gezond tussendoortje.
  • Maak een fruitsalade met aardbeien, ananas, mandarijn sinaasappels en druiven.
  • Voeg wat sinaasappels toe aan je salade tijdens de lunch of het diner. Complimenteer de sinaasappels met walnoten of pecannoten, een verkruimelde kaas en een lichte dressing van balsamico of citrusvinaigrettes.
  • Maak je eigen sap! Niets smaakt beter dan vers geperst sinaasappelsap in de ochtend. Wanneer u uw eigen maakt, kunt u er zeker van zijn dat er geen bewaarmiddelen of zoetstoffen zijn toegevoegd.

Risico’s

Bètablokkers , een type medicatie dat het meest wordt voorgeschreven voor hartaandoeningen, kunnen ervoor zorgen dat de kaliumspiegel in het bloed stijgt. Hoogwaardige kaliumvoedingsmiddelen zoals sinaasappels en bananen moeten met mate worden geconsumeerd bij het gebruik van bètablokkers.

Het consumeren van te veel kalium kan schadelijk zijn voor diegenen wiens nieren niet volledig functioneel zijn. Als uw nieren niet in staat zijn overtollig kalium uit het bloed te verwijderen, kan dit dodelijk zijn.

Degenen met gastro-oesofageale refluxziekte ( GERD ) kunnen een toename van symptomen ervaren zoals brandend maagzuur en regurgitatie bij het eten van sterk zure voedingsmiddelen zoals citrusvruchten, maar individuele reacties variëren.

Het is het totale dieet of algehele eetpatroon dat het belangrijkst is bij ziektepreventie en het bereiken van een goede gezondheid. Het is beter om een ​​gevarieerd dieet te eten dan zich te concentreren op afzonderlijke voedingsmiddelen als de sleutel tot een goede gezondheid.

SINAASAPPELEN GEZONDHEIDS VOORDELEN TEGEN GRIEP EN VERKOUDHEID EN MEER