Vitamine en mineralen

HOE GEZOND IS VITAMINE E ? Lijst Met Vitamine E-Voedingsmiddelen

Top 10 Vitamine E Voedingsmiddelen

Het eten van vitamine E- voedsel is een natuurlijk onderdeel van veel gezonde voeding, maar voor diegenen die extra supplementen nodig hebben, is het belangrijk om te weten wat de beste bronnen zijn voor deze essentiële voedingsstof.

INHOUDSOPGAVE

  • Wat is vitamine E?
  • Lijst met vitamine E-voedingsmiddelen
    • Zoete aardappel
    • Zonnebloemzaden
    • Butternut Squash
    • Olijfolie
    • pinda’s
    • Broccoli
    • asperge
    • Avocado
    • Spinazie
    • amandelen
  • Referenties
  • Comments

Wat Is Vitamine E?

Vitamine E is een brede term voor een groep verbindingen, waaronder zowel tocoferolen als tocotrienolen, en is een belangrijk onderdeel van elk gezond dieet. Ondanks dat er  meerdere vormen  van vitamine E zijn, is de meest voorkomende die we in onze voeding aantreffen y-tocoferol, gevolgd door alfa-tocoferol. Het belangrijkste detail van deze vitamines is hun rol als in water oplosbare antioxidanten, die deze voedingsstof zo’n belangrijke plaats geven in de menselijke gezondheid.

Vitamine E helpt niet alleen de huid te beschermen en oxidatieve stress in het lichaam te verminderen, maar het is ook nodig om rode bloedcellen te vormen en de functie van het immuunsysteem te beheersen. Deze vitamine speelt ook een belangrijke rol in de cellulaire communicatie en in staat zijn om het risico te verminderen hart -en vaatziekten, kanker , en bepaalde neurodegeneratieve ziekten. De dagelijkse behoefte aan deze vitamine is ongeveer 15-20 milligram alfa-tocoferol.

vitaminefoods 1 - HOE GEZOND IS VITAMINE E ? Lijst Met Vitamine E-Voedingsmiddelen

Lijst Met Vitamine E-Voedingsmiddelen

De beste vitamine E- voedingsmiddelen zijn onder meer spinazie , amandelen , palmolie , zoete aardappel , pompoen , pinda’s, broccoli , asperges , olijfolie en garnalen .

Zoete aardappel

Ondanks erg vetarm een middelgrote  zoete aardappel levert meer dan 25{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de dagelijkse behoefte aan vitamine E. Het is ook rijk aan voedingsvezels vezels , ijzer , kalium en beta-caroteen, een belangrijke antioxidant.

Zonnebloemzaden

Een 1/4 kopje zonnebloempitten zaden levert meer dan 80{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de vitamine E die u elke dag nodig, samen met een goede hoeveelheid gezonde vetten, vezels, koper , mangaan , selenium en fosfor, onder anderen.

Butternut Squash

Een enkele kop butternutpompoen geeft meer dan 10{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van uw totale inname van tocoferol voor de dag, naast de hoge hoeveelheden vitamine A , luteïne, zeaxanthine en bèta-caroteen, waardoor dit een uitstekend voedsel is voor het voorkomen van oxidatieve stress en chronische ontsteking.

Olijfolie

Als u een eetlepel olijfolie aan uw maaltijden toevoegt , krijgt u meer dan 10{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de dagelijkse behoefte aan vitamine E, samen met verschillende omega-3-vetzuren, die zowel antioxidante als ontstekingsremmende bescherming bieden.

pinda’s

Het eten van vetrijke voedingsmiddelen levert meestal een goede hoeveelheid vitamine E op, en pinda’s zijn geen uitzondering. Een 1/4 kopje pinda’s, minder dan een handvol, biedt 20{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de inname van tocoferol die je elke dag nodig hebt, samen met een hoog gehalte aan koper, B-vitamines en molybdeen.

Broccoli

Als je 1 kopje broccoli eet, krijg je 15{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van je dagelijkse vitamine E-inname, naast een groot aantal andere mineralen , vitaminen en antioxidanten, evenals voedingsvezels, waardoor broccoli een van de beste vitamine E-voedingsmiddelen is die je kunt eten.

asperge

Net als bij broccoli, biedt een kopje van deze groente ongeveer 18{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van je vitamine E voor de dag, maar beschikt ook over andere antioxidanten die de huidgezondheid en het immuunsysteem, zoals selenium en zink, verder helpen .

Avocado

Verpakt met gezonde vetten en eiwitten, levert een halve avocado iets meer dan 5{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van je dagelijkse behoefte aan vitamine E.

Spinazie

Deze groene bladgroente  levert  25{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de vitamine E die je elke dag nodig hebt, samen met voedingsvezels, vitamine A, vitamine K en B-vitamines in indrukwekkende concentraties .

amandelen

Deze noten bevatten bijna 40{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de vitamine E die je nodig hebt in elke 1/4 kop.

pinit fg en rect red 28 - HOE GEZOND IS VITAMINE E ? Lijst Met Vitamine E-Voedingsmiddelen