Groente en Fruit

DE GENEESKRACHT VAN LIMOENEN ,HOE GEZOND ZIJN LIMOENEN? 

limes - DE GENEESKRACHT VAN LIMOENEN ,HOE GEZOND ZIJN LIMOENEN? 

ALLES WAT JE MOET WETEN OVER LIMOENEN

Limoenen zijn een citrusfruit dat vaak wordt gebruikt om smaken in voedingsmiddelen te accentueren. Ze zijn een veelgebruikt ingrediënt in de Mexicaanse, Vietnamese en Thaise keuken.

Ze worden het hele jaar door geteeld in tropische klimaten en zijn meestal kleiner en minder zuur dan citroenen.

De Tahitiaanse of Perzische limoen is de meest gebruikte variëteit in koken. Key limes zijn kleiner, ronder en zuurder dan Tahitiaanse limoenen en staan ​​bekend om hun gebruik in de Key Lime-taart, een klassiek dessert.

Een van de plaatsen die gewoonlijk worden geassocieerd met het telen van limoenen is Key West, FL. Dit is echter een misvatting – tegenwoordig worden er bijna geen limoenen gekweekt. Ze worden voornamelijk gekweekt in subtropische klimaten, zoals Mexico, India en Egypte.

Deze MNT Knowledge Center- functie maakt deel uit van een verzameling artikelen over de gezondheidsvoordelen van populaire voedingsmiddelen . Het biedt een nutritionele analyse van kalk en een diepgaande kijk op de mogelijke voordelen voor de gezondheid, evenals tips over hoe u meer limoenen in uw dieet kunt opnemen en eventuele gezondheidsrisico’s van het consumeren van limoenen.

Snelle feiten over limes

  • Eén limoen kan 32 procent van de vitamine C leveren die nodig is per dag.
  • De voedingsstoffen in limes kunnen het hart ondersteunen, het risico op astmaverminderen en een gezonde huid bevorderen.
  • Kalkensap en schil kunnen ook worden gebruikt om dranken en gerechten op smaak te brengen.
  • Was de schil, zelfs als u van plan bent om het te verwijderen.

Voeding

Eén limoen kan 32 procent van je dagelijkse vitamine C leveren.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) National Nutrient Database, het sap van een limoen die weegt ongeveer 44 gram (g) bevat :

  • 11 calorieën
  • 3,7 g koolhydraten
  • 0,74 g suiker
  • 0,1 g vezel
  • 0,13 g eiwit

Limoenen staan ​​bekend om hun vitamine C-gehalte. Eén limoen met een diameter van 2 inch levert 32 procent van de aanbevolen dagelijkse vitamine C-inname door een persoon.

Het sap uit één limoen levert 22 procent van de dagelijkse hoeveelheid.

Voordelen

Het consumeren van alle soorten fruit en groenten gaat gepaard met een verminderd risico op veel leefstijlgerelateerde gezondheidsproblemen.

Veel studies hebben gesuggereerd dat het verhogen van de consumptie van plantaardig voedsel zoals limoenen het risico op obesitas , diabetes , hartaandoeningen en algehele mortaliteit verlaagt , terwijl het een gezonde teint en haar, verhoogde energie en een lager totaalgewicht bevordert.

Het is aangetoond dat vitamine C de mortaliteit door alle oorzaken vermindert en als een antioxidant werkt . Antioxidanten kunnen helpen schadelijke, ziekteverwekkende cellen van vrije radicalen tegen te gaan. Limoenen zijn een sterk geconcentreerde bron van vitamine C.

Hart gezondheid

Vitamine C is gekoppeld aan een verminderd risico op sterfte door cardiovasculaire problemen, hoewel andere voedingsstoffen die veel voorkomen in fruit en groenten, zoals vezelgehalte, ook een rol spelen.

In een dierstudie gepubliceerd door het ARYA Atherosclerosis- tijdschrift werd aangetoond dat limoensap en schil vettige strepen in coronaire slagaders verminderen. Deze strepen zijn indicatoren voor de opbouw van tandplak en hart- en vaatziekten.

Een meta-analyse uit 2013 van studies toonde aan dat lage vitamine C-niveaus geassocieerd zijn met een verhoogd risico op een beroerte .

Antimicrobiale activiteit

Limoensap heeft antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen aangetoond .

Een recente studie gepubliceerd in Evidence-Based Complementary and Alternative Medicinekoppelde de effecten van het nuttigen van citrus aan het beheersen van Helicobacter pylori (H. pylori) infecties .

Astma preventie

De risico’s van het ontwikkelen van astma zijn lager bij mensen die grote hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen consumeren. Lage niveaus van vitamine C worden vaak gevonden bij mensen met astma, waardoor toonaangevende onderzoekers geloven dat er een verband is tussen vitamine C-consumptie en astma-preventie .

Een recente studie toonde ook aan dat vitamine C kan helpen beschermen tegen het triggeren van astmasymptomen door luchtvervuiling.

Toenemende ijzerabsorptie

IJzergebrek is de meest voorkomende tekort aan voedingsstoffen in de wereld.

Het koppelen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C met voedsel dat rijk is aan ijzer, zal het vermogen van het lichaam om ijzer te absorberen maximaliseren , vooral wanneer ijzer wordt opgenomen uit op planten gebaseerde ijzerbronnen.

Het immuunsysteem stimuleren

Voedingsmiddelen die veel vitamine C en andere antioxidanten bevatten, kunnen het immuunsysteem helpen kiemen te bestrijden die verkoudheid of griep veroorzaken . Vitamine C helpt het immuunsysteem om meer cellen te produceren en verbetert ook het vermogen van die cellen om micro- organismen te doden en het lichaam te beschermen tegen ziekten .

Het handhaven van een dieet met veel fruit en groenten is vooral belangrijk tijdens de wintermaanden. Gedurende deze periode nemen fysieke activiteitsniveaus vaak af en krijgen seizoensgebonden ziekten, zoals griep, een impuls.

Gezonde huid

De natuurlijke vorm van vitamine C, als deze wordt geconsumeerd met verse producten in plaats van met supplementen, heeft een aantal cosmetische voordelen. Het kan helpen bij het bestrijden van huidschade veroorzaakt door de zon en vervuiling, het verminderen van rimpels en het verbeteren van de algehele textuur van de huid.

Adequate inname van vitamine C is ook nodig voor het opbouwen en onderhouden van het collageen dat structuur aan de huid en het haar geeft.

Verlaag het risico op een beroerte

Volgens de American Heart Association kan het eten van grotere hoeveelheden citrusvruchten het risico van een herseninfarct voor vrouwen verlagen. In één onderzoek hadden deelnemers die de hoogste hoeveelheden citrus aten een risico van ischemische beroerte 19 procent lager dan degenen die het laagst verbruikten.

 

Dieet

white fish and lime - DE GENEESKRACHT VAN LIMOENEN ,HOE GEZOND ZIJN LIMOENEN? 

Top witte vis met limoen om een ​​kick toe te voegen.

Kalk wordt vaak gebruikt als garnering, smaakstof of topping. Er zijn tal van manieren om ervoor te zorgen dat u genoeg kalk verbruikt, waaronder:

  • Top elke witte vis met dun gesneden limoenen.
  • Combineer limoensap met olie en eventuele kruiden voor een snelle dressing.
  • Pers limoensap in water of thee.
  • Topgerechten met limoenrasp of gebruik schil in marinades.

U kunt ook deze heerlijke recepten proberen, ontwikkeld door geregistreerde diëtisten om maximale smaak en voordeel te bieden:

  • Koriander-kalk tonijnpasteitjes
  • Edamame, zwarte bonen en quesadillas van maïs

Risico’s

Was de schillen van limoenen, zelfs als u niet van plan bent ze te gebruiken. Bacteriën uit de schil kunnen tijdens het snijden via het mes naar de binnenkant van de vrucht worden overgebracht. Gebruik bij het verven van limoen indien mogelijk biologische limoenen.

Het is beter om een ​​gevarieerd dieet te eten dan zich te concentreren op individuele voedingsstoffen. Het algemene eetpatroon is de sleutel tot een goede gezondheid.

Limes zijn een pittige, smakelijke en voedzame toevoeging aan een breed scala aan maaltijden en gerechten.

alles wat u moet weten over limoenen

pinit fg en rect red 28 - DE GENEESKRACHT VAN LIMOENEN ,HOE GEZOND ZIJN LIMOENEN?