Voedsel

HOE JE BLOEDCIRCULATIE NATUURLIJK TE VERBETEREN MET DEZE 20 MANIEREN

20 DOOR DE WETENSCHAP GESTAAFDE NATUURLIJKE MANIEREN OM DE BLOEDCIRCULATIE TE VERBETEREN

  • Wat is bloedcirculatie
  • Gezondheidsomstandigheden veroorzaakt door slechte circulatie
  • Wat de bloedcirculatie beïnvloedt
  • Hoe slechte circulatie te herkennen
  • 20 manieren om bloedcirculatie te verbeteren
    • Eet super fruit
    • Draag geschikte kleding
    • Blijf warm in de winter
    • Krijg voldoende training
    • Stoppen met roken
    • Een massage krijgen
    • Verhoog uw benen
    • Drink veel water
    • Eet noten
    • Verminder cafeïne in uw dieet
    • Gebruik kruiden
    • Groene thee
    • Donkere chocolade
    • Beperk zoutverbruik
    • Gebruik Hydrotherapie
    • Omgaan met stress
    • Verminder alcoholconsumptie
    • Verenigende therapieën
    • Droge huid poetsen
    • Handmatige lymfedrainagetherapie
  • Conclusie

Wat is bloedcirculatie

 

In de eenvoudigste bewoordingen, circulatie is de constante beweging van bloed door het lichaam, wat mogelijk wordt gemaakt door het pompen van het hart.

De rode bloedcellen zijn de specifieke cellen die zuurstof naar alle organen van het lichaam transporteren.

De voortdurende bloedstroom vindt plaats via een reeks buisjes die bloedvaten worden genoemd.

Arteriën zijn de bloedvaten die bloed van het hart afvoeren, terwijl aderen het bloed terugvoeren naar het hart.

Het terugsturen van het bloed van extremiteiten, zoals voeten en benen, kan zwaar werk zijn omdat het bloed omhoog moet worden geduwd.

Circulatie is om verschillende redenen een belangrijk onderdeel van onze gezondheid.

De zuurstof uit de lucht die we inademen wordt door het bloed van de longen naar alle andere delen van ons lichaam gevoerd.

Door de circulatie wordt afval door het bloed naar delen van het lichaam gebracht waar het kan worden afgebroken.

Onze bloedsomloop vervoert ook een verscheidenheid aan voedingsstoffen en mineralen door ons lichaam om celgroei en een gezonde orgaanfunctie te bevorderen.

In dit artikel leert u hoe u uw bloedcirculatie op natuurlijke wijze kunt verbeteren zonder medicijnen of medische procedures.

Maar voordat we in dit onderwerp duiken, wil ik iets belangrijks delen dat ik onlangs heb geleerd.

Er is een relatief nieuw concept dat mainstream wordt – Far Infrared Rays-producten (FIR).

Deze producten gebruiken natuurlijke kwaliteiten van halfedelstenen edelstenen (jade, amethist, toermalijn) om ver-infraroodwarmte te genereren, die tal van gezondheidsvoordelen heeft (ik heb 16 voordelen met wetenschappelijke ruggeteld in dit artikel ).

Een van die voordelen is een verbeterde bloedcirculatie.

Ik heb veel onderzoek gedaan naar welk merk de beste FIR-producten heeft en concludeerde dat Biomat (lees mijn recensie hier ) en HealthyLine  ( lees mijn recensie hier ) 2 beste merken zijn die momenteel beschikbaar zijn voor aankoop.

U moet zich er echter van bewust zijn dat FIR-matten vrij duur zijn – Biomat begint bij $ 1.500 en HealthyLine bij $ 400. Dit is waarom ik de laatste tijd alleen de HealthyLine-producten heb gekocht (mijn familie heeft 4 matten).

Ook kwam HealthyLine met een nieuw revolutionair product waarin ze FIR namen die toermalijnsteen uitstraalde, vermalen tot nanogrootte, gecombineerd met katoen en toermalijn op steen gebaseerde stof creëerden.

Van deze stof maakten ze hoogwaardige dekbedden / dekbedden die veel goedkoper zijn dan matten, maar nog steeds de meeste FIR-voordelen hebben die matten hebben.

Ze noemen het energiedekbedden en ze beginnen bij $ 80 per stuk. Ik heb er de afgelopen maanden een gebruikt en ik ben erg blij met de resultaten.

Als je meer wilt weten over FIR-voordelen, lees dan dit artikel en als je mijn favoriete FIR-mat wilt kopen, kun je dit hier bekijken (het kost $ 899, maar het bevat 3 verschillende soorten stenen en het is dubbel sided).

Als u alleen benieuwd bent of FIR-producten voor u zijn, kunt u hier een van de Energy Duvets van HealthyLine kopen . Het kopen van Energy Duvets is voor mij geen overbodige luxe, aangezien hetzelfde type hypoallergene dekbed van hoogwaardig katoen bijna hetzelfde kost, en met Energy Duvet krijg je ook veel andere FIR-voordelen.

Als u niet geïnteresseerd bent in FIR-producten, lees dan verder en u leert andere 100{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} natuurlijke manieren om uw bloedcirculatie te verbeteren.

 

Gezondheidsomstandigheden veroorzaakt door slechte circulatie

 

Verschillende gezondheidsproblemen kunnen worden veroorzaakt door slechte circulatie.

Donkere kringen onder de ogen en algemene oogproblemen kunnen het gevolg zijn van circulatie die niet zo goed is als zou moeten.

Spataders en krampen in de benen kunnen optreden, en onvoldoende circulatie kan soms diepe veneuze trombose (DVT) veroorzaken.

Enkele van de meer ernstige gezondheidsproblemen die gepaard gaan met een slechte bloedcirculatie zijn onder andere hart- en vaatziekten en bloedstolsels.

Bloedstroming naar de hersenen die gestoord zijn, kan een beroerte veroorzaken.

Plaque-opbouw in de wanden van de slagaders kan ook de bloedtoevoer naar de hersenen en andere delen van het lichaam beperken.

Zelfs geheugenverlies is geassocieerd met problemen met de bloedsomloop.

Hoofdpijn en duizelige spreuken kunnen het gevolg zijn van slechte circulatie naar de hersenen.

Als u er steeds meer achter komt dat u traag reageert om geestelijk te reageren, kan deze aandoening ook worden veroorzaakt door een slechte bloedcirculatie .

 

Wat de bloedcirculatie beïnvloedt

 

Vele factoren kunnen onze bloedcirculatie beïnvloeden.

Perifere slagaderziekte (PAD) is een aandoening die onze bloedsomloop kan beïnvloeden en kan leiden tot een aantal ernstige gezondheidsproblemen, waaronder vernauwing van de bloedvaten.

Dit soort verminderde doorbloeding kan na verloop van tijd tintelingen, gevoelloosheid en zelfs zenuw- en weefselbeschadiging veroorzaken.

Soms kan de bloedstroom beperkt worden in bepaalde delen van het lichaam.

Zenuwaandoeningen, schildklieraandoeningen, diabetes en bloedarmoede zijn allemaal medische aandoeningen die van invloed kunnen zijn op uw bloedsomloop, en zelfs zwangerschap kan hiervan een invloed hebben.

Naast ziekte en medische aandoeningen, kan een ongezonde levensstijl bijdragen aan een slechte bloedcirculatie, bijvoorbeeld roken, te veel drinken of te veel cafeïne drinken, en langdurig op het werk zitten kan een negatief effect hebben op uw bloedsomloop.

 

Hoe slechte circulatie te herkennen

 

Slechte circulatie betekent dat zuurstof die door het bloed wordt gedragen, niet effectief naar alle delen van het lichaam wordt getransporteerd.

WebMD stelt dat verschillende tekenen en symptomen wijzen op een slechte bloedsomloop, zoals minder energie hebben en zich moe voelen of gevoelloos, tintelend of koude voeten en handen hebben.

Krampen en pijn in de benen kunnen andere symptomen zijn.

Een zwak bloedsomloopsysteem kan zich ook manifesteren met beenulcera, verkleurde huid en zwelling van de benen.

U kunt ook pijn in uw kuiten ervaren en als u zweertjes, snijwonden of krassen heeft die een ongewone hoeveelheid tijd lijken te hechten, kan dit ook een teken zijn van een slechte bloedsomloop.

Hypertensie en hoge bloeddruk zijn andere symptomen van slechte bloedcirculatie en u kunt zelfs uw eetlust verliezen.

De lever stuurt hongersignalen naar de hersenen als het de juiste hoeveelheid bloed niet ontvangt.

Ten slotte kunnen mannen met een zwakke bloedsomloop symptomen van erectiestoornissen ervaren.

 

20 manieren om bloedcirculatie te verbeteren

 

Het verbeteren van de bloedcirculatie hoeft niet moeilijk te zijn, en bijna iedereen kan het doen.

Het verbeteren van uw bloedsomloop brengt normaliter een combinatie met zich mee van het toevoegen van bepaalde voedingsmiddelen en activiteiten aan uw dagelijkse voeding en routine terwijl tegelijkertijd andere voedingsmiddelen en activiteiten worden geëlimineerd.

Soms zal het alleen maar verminderen en met mate van bepaalde dingen genieten, de circulatie helpen verbeteren.

Het belangrijkste om te onthouden is dat het niet altijd nodig is om medicijnen te nemen om uw gezondheid te verbeteren .

Je kunt het op natuurlijke wijze doen.

 

Eet super fruit

 

Volgens Revitive kan het eten van verschillende soorten fruit de circulatie verbeteren.

Deze omvatten sinaasappels en ander fruit met veel vitamine C.

Deze soorten citrusvruchten zijn niet alleen natuurlijke bloedverdunners, maar kunnen ook de capillaire wanden versterken.

Goji-bessen, die eruit kunnen zien als rozijnen, kunnen ook helpen de bloedcirculatie te verbeteren vanwege hun hoge vezelgehalte.

Watermeloen is een andere superfruit die ook kan helpen.

Watermeloen bevat veel lycopeen, wat in verband staat met een betere circulatie.

 

Draag geschikte kleding

 

Bepaalde soorten kleding worden aanbevolen om de bloedsomloop te verbeteren.

Compressiesokken zouden helpen bij een goede doorbloeding door boog- en enkelgebieden te richten.

Hoewel het dragen van de juiste kleding kan helpen bij de bloedsomloop, kunnen andere typen het belemmeren.

De meeste artsen waarschuwen om niet voor langere tijd extra strakke kleding te dragen.

Skinny jeans en andere extreem strakke broeken kunnen de bloedsomloop belemmeren.

Het dragen van losse of geschikte kleding kan helpen de circulatie te laten stromen zoals het hoort.

 

Blijf warm in de winter

 

Tijdens koudere weersomstandigheden krijgen onze ledematen, met name tenen en vingers, het vaak koud.

Dit gebeurt vaak omdat de kou ertoe kan leiden dat de bloedvaten samentrekken.

Koude handen en voeten zijn niet noodzakelijk een teken dat u aan een medische aandoening lijdt, maar in sommige gevallen kan dit een symptoom zijn.

Het kan een teken zijn dat de slagaders in de benen beginnen te harden.

Een inspanning leveren om tijdens de wintermaanden warmer te blijven, kan de bloedcirculatie helpen verbeteren.

Verschillende dingen kunnen helpen om je warm te houden tijdens de koudere maanden, inclusief het dragen van lagen loszittende kleding.

Het is ook aan te raden om in beweging te blijven.

Als je voor langere tijd aan een bureau zit, sta dan op en loop rond, ook al duurt het maar een paar seconden.

 

Krijg voldoende training

 

Volgens veel wetenschappelijke studies is lichaamsbeweging een geweldige manier om de bloedsomloop te verbeteren.

Bijna elk type activiteit dat je bloed laat pompen, is goed.

Als u lang niet hebt geoefend, begin dan langzaam.

Zelfs iets simpels als twintig minuten wandelen kan de doorbloeding verbeteren.

Raadpleeg uw arts om te zorgen dat u op een gezonde manier traint.

Je kunt de intensiteit na verloop van tijd opbouwen en doorgaan naar meer inspannende activiteiten, zoals hardlopen, fietsen, zwemmen of een andere vorm van sport.

Zorg ervoor dat u stretching opneemt in welke fitnessroutine u ook kiest.

 

Stoppen met roken

 

Als u niet rookt, begin dan niet.

Als u al rookt, is het ideaal voor een goede algehele gezondheid om zo snel mogelijk te stoppen.

Volgens veel studies kan roken het vermogen van je bloed om goed te circuleren beschadigen .

Roken kan de druk verhogen die het stromende bloed op de wanden van de slagaders zet, wat uiteindelijk de bloeddruk kan verhogen.

Roken draagt ​​ook bij aan vernauwing van de bloedvaten, waardoor het bloed niet zo gemakkelijk stroomt als zou moeten.

Een andere manier waarop roken de bloedsomloop kan schaden, is door het bloed plakkeriger te maken.

De gevolgen van roken kunnen ook een verminderde bloedtoevoer naar de tenen en vingers omvatten.

Over het algemeen kan roken de bloedstroom in al uw ledematen verminderen.

 

Een massage krijgen

 

Een goede massage kan de bloedstroom stimuleren op een manier die vergelijkbaar is met lichaamsbeweging.

Een onderzoek uitgevoerd door Dr. Nina C. Franklin en haar team  laat zien dat massage de perifere vasculaire functie na inspanning verbetert.

Wanneer u een massage krijgt, moet de beweging naar het hart worden gericht.

Dit zal de veneuze bloed- en lymfestroom bevorderen.

De gebruikte beweging moet stevig maar ook vriendelijk zijn.

Verschillende soorten oliën kunnen ook tijdens de massage worden gebruikt.

Sommige aanbevolen oliën zijn kokosnoot, olijfolie en amandel. Voor de meeste mensen is het gezond om een ​​paar keer per week te genieten van een goede massage.

 

Verhoog uw benen

 

Dit is niet alleen een goede manier om de bloedsomloop direct te verbeteren, maar kan je ook helpen ontspannen.

Het voelt meteen goed zodra we onze benen heffen omdat het de druk van de aderen in de benen wegneemt.

Door je benen te heffen, worden de aderen leeggemaakt en wordt de spanning van de bloedvaten in dat deel van het lichaam verlicht.

Poten moeten normaliter boven het hart worden opgeheven om de afvoer van aderen te bevorderen en de bloedsomloop te verbeteren.

Dit kan ook helpen zwelling in de benen te elimineren, die ongeveer twintig minuten zou moeten worden opgeheven.

Doe dit regelmatig gedurende de dag.

Het is ook een goed idee om je voeten te draaien en je tenen heen en weer te bewegen terwijl je benen omhoog staan ​​om te helpen met de bloedsomloop.

 

Drink veel water

 

Onze organen moeten gehydrateerd blijven om op het hoogste niveau te functioneren.

Volgens dr. David Katz vormt water een groot deel van ons bloedvolume.

Water kan ook nuttig zijn bij het wegspoelen van gifstoffen uit ons systeem.

Het wordt aanbevolen om elke dag ongeveer acht glazen water te drinken .

Je kunt ook iets gezond toevoegen, zoals een schijfje citroen of een schijfje komkommer, als smaakmaker.

Je moet niet het water in één keer nat maken.

Het is beter om de hele dag langzaam te drinken of te nippen.

 

Eet noten

 

Het eten van een verscheidenheid aan gezonde noten is een goede manier om uw bloed op een optimaal niveau te houden.

Een onderzoek door Dr. Emilio Ros  meldt dat noten als walnoten en rauwe amandelen helpen bij de bloedstroom.

Verschillende soorten noten bevatten veel vitamine A, B, C en E en bevatten ook veel magnesium en ijzer.

Elk van deze voedingsstoffen kan bijdragen aan een betere bloedcirculatie.

Het is aan te raden om noten zo veel mogelijk rauw te eten.

Als ze eenmaal gekookt zijn, hebben noten de neiging zuurzamer te worden.

 

Verminder cafeïne in uw dieet

 

Hoewel sommige onderzoeken hebben aangetoond dat gematigde hoeveelheden koffie de gezondheid van het hart en de bloedvaten kunnen verbeteren, is dit niet noodzakelijkerwijs het geval voor alle soorten dranken met cafeïne.

Cafeïne kan een dehydraterende werking op ons lichaam hebben.

Omdat gehydrateerd blijven de bloedcirculatie kan verbeteren, is dit een reden waarom het belangrijk is om naar onze consumptie van cafeïne te kijken.

Sommige studies hebben aangetoond dat cafeïne de bloedstroom in de hersenen kan verminderen.

Suikerhoudende dranken zijn over het algemeen niet goed voor onze algehele gezondheid.

Het is zelfs zinvoller om dranken te vermijden die zowel suikerachtig als cafeïnehoudend zijn als ze proberen de bloedsomloop te verbeteren.

 

Gebruik kruiden

 

Onderzoek toont aan  dat dergelijke kruiden als cayenne en ginkgo biloba kunnen bijdragen aan een gezonde bloedsomloop.

Cayenne kan het hart stimuleren en de haarvaten en slagaders versterken.

Het kan zelfs extern worden gebruikt in crèmes en geïnfundeerde oliën.

Ginkgo biloba is het meest bekend vanwege het gerapporteerde vermogen om te helpen met geheugen vanwege een verhoogde en verbeterde bloedcirculatie.

Dit kruid moet het bloed door de hersenen helpen stromen.

Hoewel het bekend is dat deze kruiden helpen bij de bloedsomloop, is het aanbevolen om een ​​combinatie van kruiden te gebruiken om de beste resultaten te krijgen, bijvoorbeeld ginkgo biloba, cayennepeper, knoflook en gember.

 

Groene thee

 

Groene thee, rijk aan antioxidanten, biedt veel gezondheidsvoordelen, waaronder een verbeterde bloedcirculatie .

Het is bekend dat het drinken van dit soort thee de bloedvaten in het lichaam kan verwijden, wat uiteindelijk de doorbloeding kan bevorderen.

Om de meeste voordelen te halen uit het drinken van groene thee, worden verschillende stappen aanbevolen.

Begin met het groene theezakje ongeveer vijf minuten in een kop heet water te zetten.

Knijp vervolgens eventuele extra thee uit door het theezakje tegen de zijkant van de beker te duwen.

Nadat je het theezakje hebt verwijderd, kun je een beetje honing toevoegen om de thee zoeter te maken.

Het wordt aanbevolen om elke dag twee tot drie kopjes groene thee te drinken.

 

Donkere chocolade

 

Donkere chocolade bevat cacao, waarvan bekend is dat het de doorbloeding verbetert.

Studies hebben aangetoond dat donkere chocolade de bloedtoevoer naar de benen kan verbeteren.

Dit wordt gedaan door chemicaliën te beïnvloeden die de bloedvaten verruimen.

Flavanols in donkere chocolade kunnen de voering in onze slagaders stimuleren.

Deze stimulatie kan stikstofmonoxide (NO) produceren, dat vervolgens signalen naar de slagaders kan sturen om te ontspannen.

Dit kan de weerstand tegen de bloedstroom verminderen.

Het kan ook de bloeddruk verlagen.

Het is belangrijk om een ​​soort donkere chocolade te kiezen die voor minstens 70 procent bestaat uit cacao.

 

Beperk zoutverbruik

 

De meeste mensen weten dat te veel zout niet goed is voor onze algehele gezondheid.

Te veel zout eten kan de bloeddruk verhogen en een opgeblazen gevoel veroorzaken.

Studies hebben aangetoond dat te veel zout ook een negatieve invloed kan hebben op onze bloedsomloop.

Een hoge zoutinname kan de slagaders verharden, wat de bloedsomloop kan beïnvloeden.

Soms is gewoon niet genoeg zout toevoegen aan je eten.

Veel voedingsmiddelen hebben een hoog natriumgehalte.

Dergelijke verwerkte voedingsmiddelen zoals ketchup, ingeblikte soepen, lunchvlees en diepvriespizza, hebben een zeer hoog zoutgehalte.

Niet alleen het neerzetten van de zoutvaatmachine, maar ook het beperken van voedsel dat al zout bevat, is noodzakelijk om de bloedcirculatie te verbeteren.

 

Gebruik Hydrotherapie

 

Gebruik warm water, in de douche of in bad, om de bloedsomloop van uw lichaam te verbeteren.

Warm water kan gespannen spieren helpen verlichten en de verbeterde bloedcirculatie helpt de zuurstof door uw lichaam stromen.

Hydrotherapie kan de bloedvaten verwijden , waardoor de bloedcirculatie verbetert.

Zowel warme als koude douches kunnen ook helpen.

Wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan koud water, wordt de bloedstroom naar de inwendige organen gericht.

Heet water zorgt ervoor dat de bloedstroom naar de ledematen wordt teruggeleid.

Wisselend warm en koud in de douche zorgt ervoor dat het bloed dienovereenkomstig heen en weer vloeit, waardoor de algehele doorbloeding verbetert en voedingsstoffen gemakkelijker door het lichaam worden verplaatst.

 

Omgaan met stress

 

Na verloop van tijd kunnen hoge niveaus van stress een negatief effect hebben op verschillende aspecten van onze gezondheid, waaronder de bloedsomloop.

Veel activiteiten kunnen een individu helpen kalm te voelen en stress te verlichten.

Lachen helpt niet alleen om stress te verminderen, maar ook om de bloedsomloop te bevorderen.

Lachen kan de bloedsomloop stimuleren en spierontspanning bevorderen.

Wanneer je een hoge mate van stress ervaart, gaat je lichaam in gevechts- of vluchtmodus.

Volgens een onderzoek zorgt dit er op zijn beurt voor dat het centrale zenuwstelsel de bloedstroom in het lichaam beperkt.

 

Verminder alcoholconsumptie

 

Een matige hoeveelheid alcohol kan voor veel mensen gezond zijn.

Wat als matig zou worden beschouwd, zou voor elk individu variëren, maar zou normaal niet meer dan twee standaarddranken zijn.

Overmatig drinken kan leiden tot verharding van de slagaders, wat een gezonde doorbloeding belemmert.

Dit kan vooral het geval zijn bij drankmisbruik en kan zelfs jonge, gezonde volwassenen treffen.

Overmatig alcoholgebruik kan ook de bloeddruk verhogen en uitdroging veroorzaken.

 

Verenigende therapieën

 

Verschillende onderzoeken tonen aan dat terugkaatsende therapieën de bloedcirculatie kunnen helpen verbeteren .

Terugkerende therapie omvat activiteiten zoals springen op een trampoline.

Dit type beweging zorgt er uiteraard voor dat je bloed stroomt.

Meer specifiek, wanneer je op een trampoline springt, zal de zwaartekracht helpen je bloed omhoog te duwen naar je hart, waardoor de druk op de aderen in je benen vermindert.

Het is aan te bevelen vijf dagen per week ongeveer dertig minuten tegelijk op te kaatsen.

 

Droge huid poetsen

 

Bij droog borstelen wordt de huid krachtig geborsteld met een droge borstel.

Dit kan dode huidcellen verwijderen en de algehele circulatie verbeteren.

Het extern stimuleren van uw huid zal de bloedstroom naar de huid verhogen en de eliminatie van metabolisch afval bevorderen.

Begin aan je voeten en werk je omhoog omhoog naar je hart.

Gebruik cirkelvormige bewegingen tijdens het poetsen.

Zorg ervoor dat u een borstel gebruikt met borstelharen die zijn gemaakt van natuurlijke materialen.

 

Handmatige lymfedrainagetherapie

 

Dit type massagetherapie kan helpen om gezwollen lymfeklieren te ontstoppen en de bloedsomloop te verbeteren.

Studies tonen aan dat een verhoogde lymfestroom kan helpen bij het verdelen van immuuncellen door het lichaam en het verwijderen van toxines.

Deze vorm van therapie kan ook stress verminderen, wat de algehele circulatie helpt verbeteren.

Het lymfesysteem loopt parallel aan de bloedvaten en heeft geen pomp, zoals het hart, om vloeistoffen vrij te laten bewegen.

Omdat systemen in het lichaam met elkaar samenhangen en samenwerken om een ​​algehele goede gezondheid te garanderen, zal een gezond lymfesysteem de bloedcirculatie verbeteren.

 

Conclusie

 

Er is een grote kans dat u op een bepaald moment in uw leven problemen zult ondervinden met de bloedsomloop.

Vanwege verschillende factoren die buiten je controle (ecologie) of niet (leefstijl) liggen, is de kans groot dat je dit probleem zult moeten oplossen.

Waar u aan moet denken, is dat u niet in paniek hoeft te raken en dat u met enkele eenvoudige veranderingen in de levensstijl aanzienlijk uw bloedcirculatie kunt verbeteren.

Dus voordat u naar uw arts gaat om een ​​nieuw geneesmiddel te vragen dat op tv wordt geadverteerd, probeert u deze strategieën en ziet u of ze u kunnen helpen.

pinit fg en rect red 28 - HOE JE BLOEDCIRCULATIE NATUURLIJK TE VERBETEREN MET DEZE 20 MANIEREN