Slaap & Dromen

HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

Beach at sunset - HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

Yogapraktijken zijn altijd nuttig geweest voor hen die op zoek zijn naar een goede nachtrust. Hatha-yoga omvat bepaalde houdingen en ademhalingsoefeningen om de geest in een meer geregelde staat te transformeren en zo te helpen dommelen.

De yogi's geloofden dat het alleen in een volkomen heldere en vaste geest was dat een persoon hun bewustzijn naar verlichting kon verheffen. Daarom kunnen degenen die zijn aangetast door gebrek aan slaap of slaap van slechte kwaliteit, goed gebruik maken van de volgende yogatechnieken om hen te helpen een staat van volledige ontspanning en rust te bereiken.

Yoga stelt voor slaap

De mobilisatie van gewrichten en het rekken van alle spieren zorgt voor een gevoel van balans en welzijn, evenals bewustzijn van het lichaam. Dit helpt bij het slapen, want als je eenmaal weet hoe je je heupen los kunt laten en je schouders kunt ontspannen, kun je de ongewenste spanning in het lichaam die zo schadelijk is om te slapen loslaten.

Yoga houdingen helpen ook mensen met veel stress in hun leven. Het lichaam moet bewegen en spieren moeten werken om stresshormonen te verwerken, en dat is waar de fysieke houdingen van yoga kunnen helpen. Hoe dichter bij het naar bed gaan, er vindt een yogabeoefening plaats, hoe zachter het zou moeten zijn, dus hier zijn 4 houdingen die worden aanbevolen rond het naar bed gaan.

Cat Pose

Cat Pose - HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

De kattenhouding is een uitstekende maar zachte manier om spanning van de rug te verwijderen en flexibiliteit te creëren in de wervelkolom zonder enig risico van verwonding. De knieën kussen met een kussen en plaats de handen naar voren van de schouders om de polsgewrichten te beschermen. Begin met je rug vlak en maak vervolgens tijdens het inademen een backbend door de zitbotten en het hoofd op te tillen en de wervelkolom tussen de schouderbladen los te laten. Probeer het niet te overdrijven met de nek. Adem langzaam en gelijkmatig in en uit door de neus zodat de beweging als een bewegende meditatie is die je ruggengraat golft. Doe 5, 10 of zoveel als je wilt zonder ongemak te veroorzaken.

Ga naar Knee Pose

Head to Knee Pose - HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

Deze pose zorgt voor een gevoel van loslaten in de heupen en helpt bij het verlengen van hamstrings die gespannen en verkort kunnen worden vanwege een zittende levensstijl. In deze pose is het ene been recht en het andere gebogen en kan het opzij worden vrijgegeven. Tenzij je erg lange hamstrings hebt, heb je een ondersteuning nodig om hoofd en armen op te leggen. Dit kan een stoel zijn die naar u toe kijkt, of een stapel dekens of kussens. Je moet misschien ook je knie iets buigen, omdat je hier geen intense stretch wilt, alleen een lichte verlenging. De meeste mensen hebben ook een deken of kussen onder de knie nodig dat zijdelings wordt losgelaten, zodat het niet in de lucht hangt, wat ook spanning zou creëren. Sluit je ogen en haal ongeveer 25 langzame ademhalingen in en uit door de neus, laat je geest volledig focussen op de ademhaling en op het gevoel van zachte loslaten in je heupen en hamstrings. Wissel dan om en doe de andere kant.

Extended Child's Pose

Extended Childs Pose - HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

Zorg voor voldoende vulling zodat u met de knieën uit elkaar kunt zitten en comfortabel op uw steun kunt rusten en het hoofd naar één kant kunt draaien. Als je op een harde vloer werkt, plaats dan een kussen of dikke deken onder elke knie. Gedurende vijf langzame in en uitademingen door de neus, verlengt u uw armen voorzichtig naar voren en laat u uw heupen naar achteren zakken, waardoor u lengte in uw wervelkolom krijgt. Draai je hoofd en neem nog eens vijf ademhalingen. Herhaal zo vaak als je wilt. Om een ​​rek aan de zijkant toe te voegen, bereik je de armen naar voren en loop je de vingers zes centimeter naar rechts. Hierdoor wordt de linkerkant uitgerekt. Herhaal aan de andere kant.

Neerwaarts gerichte hond poseert

Downward Facing Dog Pose - HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?

Deze beroemde yogapositie kan worden gezien als een dynamische versie van de pose van het verlengde kind (als je je tenen naar beneden duwde en de heupen omhoog tilde van het verlengde kind, zou je in de hond vallen). Dit wordt meestal niet aanbevolen als voorbereiding op de slaap omdat het te dynamisch is, de hartslag zou verhogen en gepaard gaat met kracht, botbelasting en een grote rek naar de hamstrings. Als je echter veel opgekropte energie hebt die je wakker houdt, kan een verslaafde hond helpen om die energie op te nemen. Adem vrijuit en houd vijf ademhalingen tegelijk. Rust in de pose van het uitgebreide kind. Down Dog is niet aan te raden voor mensen met hoge bloeddruk, hartproblemen, glaucoom of pols- of schouderletsel.

Aanvullende adviezen

Yoga ademhalen

Om verder te ontspannen, bieden de vele zachte adempraktijken van yoga een zeer snelle manier om de geest te kalmeren en het lichaam te ontspannen voorafgaand aan het slapen. Gewoon inhaleren door de neusgaten en uitademen door de mond met een lang zuchtend geluid kan binnen een paar minuten een dramatisch kalmerend effect hebben. De eenvoudige versie van alternatieve neusgatademhaling is ook zeer effectief. Hier wordt de adem door beide neusgaten ingeademd en uitgeademd door afwisselende neusgaten door beide zijden op hun beurt te sluiten met de wijsvingers.

Yoga Ontspanning

Om het gevoel van ontspanning vóór het slapengaan te bevorderen, omvatten andere technieken het spannen en ontspannen van elk deel van het lichaam. Dit begint meestal met de voeten en benen en eindigt met het gezicht en de kaak. Visualisatie is ook een nuttig hulpmiddel bij verschillende houdingen. Je bijvoorbeeld voorstellen om naar het strand of een weiland te gaan en alle geluiden en de natuur om je heen op te merken, is bijzonder rustgevend.

 

Kent u andere yoga-technieken om u te helpen weg te dromen?

pinit fg en rect red 28 - HOE KAN YOGA  HELPEN EEN GOEDE NACHTRUST TE KRIJGEN?