Voedsel

HOEVEEL NATRIUM HEB JE PER DAG NODIG?

HOEVEEL NATRIUM HEB JE PER DAG NODIG?

  • Aanbevolen dagelijkse doses natrium
    • Het Amerikaanse ministerie van landbouw
    • American Heart Association
    • Academie voor Voeding en Diëtetiek
  • Beslissen over een natriuminname niveau
  • De complicaties van het berekenen van de natriuminname
  • Waarom teveel natrium is slecht
    • Natrium beïnvloedt de bloeddruk
    • Stroke Risk is ook toegenomen
  • Waarom te weinig natrium is slecht
    • Te weinig natrium doet pijn aan je hart
    • Andere problemen veroorzaakt door een lage natriuminname
  • Uw natriuminname verlagen
    • Water is essentieel
  • Meer natrium toevoegen aan uw dieet
    • Groentesappen kunnen ook helpen

Natrium is een van die voedingsstoffen die mensen in hun dieet verkeerd begrijpen.

Artsen vertellen hen vaak dat ze natrium te veel eten en hun gezondheid in gevaar brengen.

Echter, dezelfde artsen kunnen ze ook lesgeven als ze teveel natrium uitknippen en eindigen met wat een ernstig tekort wordt genoemd in hun natriuminname via de voeding.

Dat is waarom we hier zijn om u te helpen.

Dit artikel is zorgvuldig onderzocht en op feiten gecontroleerd om ervoor te zorgen dat u alleen de meest nauwkeurige informatie krijgt.

Met zijn hulp kunt u uw inname van natrium op een gezonde en weldadige manier in balans brengen.

Dus zorg ervoor dat u dit aandachtig leest en de tips hier zeer serieus neemt.

 

Aanbevolen dagelijkse doses natrium

 

Wanneer u uzelf afvraagt ​​hoeveel natrium per dag gezond is, is het belangrijk om te weten dat veel verschillende bronnen wijzen op verschillende niveaus van natrium.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat zout, hoewel rijk aan natrium, niet 100 procent natrium is.

Als gevolg hiervan is het mogelijk om meer zout te eten dan natrium zonder te lijden aan een groot probleem.

Het is echter belangrijk om de verschillende natriumniveaus te begrijpen die door gezondheidsfunctionarissen worden gesuggereerd en om uw persoonlijke behoeften te overwegen voordat u hun aanbevelingen opvat.

We zullen kort ingaan op deze aanbevelingen om u inzicht te geven in wat ze betekenen, en om u te helpen beslissen welk niveau geschikt is voor uw persoonlijke behoeften.

 

Het Amerikaanse ministerie van landbouw

 

Deze organisatie stelt dat een gezond natriumgehalte ongeveer 2.300 milligram of zo is ( 1 ).

Ze stellen dit bedrag voor omdat alles daarboven gevaarlijk is voor het hart en een ernstig risico op hartgevaar kan veroorzaken.

Ze zijn echter ook van mening dat het voor sommige mensen gevaarlijk kan zijn om onder dit niveau te gaan.

 

American Heart Association

 

Deze hartgezondheidsgroep heeft een veel strengere regeling van de inname van natrium.

Ze suggereren dat een persoon zich elke dag beperkt tot 1.500 milligram natrium ( 2 ).

Ze geloven dat meer dan dit het hart ernstig zal treffen en ernstige gezondheidsproblemen voor mensen zal veroorzaken.

 

Academie voor Voeding en Diëtetiek

 

Net als de American Diabetes Association suggereert deze groep dat een persoon een natriuminname van ongeveer 1500 tot 2300 milligram opneemt ( 3 ).

Dit bredere bereik is omdat sommige mensen hogere niveaus van natrium nodig hebben dan andere.

Voor een goed begrip van deze hoeveelheid is 1500 milligram natrium ongeveer driekwart van een theelepel, terwijl 2300 milligram natrium een ​​volle theelepel is.

 

Beslissen over een natriuminname niveau

 

Het lastigste aspect van dit proces is het meten van uw natriuminname per dag.

De aanbevolen natriuminname zal waarschijnlijk voor de meeste mensen enorm verschillen.

Een andere veel voorkomende zorg is hoeveel zout je nodig hebt om dat niveau van natrium te bereiken.

Terwijl we dat bedrag hierboven kort noemden als een manier om het effectief te visualiseren, kan het voor de meeste mensen moeilijk zijn om je totale natriuminname gedurende de dag te meten.

 

De complicaties van het berekenen van de natriuminname

 

Hoewel we al hebben besproken dat de zoutinname iets hoger is dan de natriuminname, is het belangrijk om te begrijpen hoe groot dit verschil is voordat je je natriuminname meet.

Aangezien tafelzout ongeveer 40 procent natrium is, zal dit uw inname van natrium licht beïnvloeden ( 4 ).

Zelfs moeilijker, kan het moeilijk zijn om te raden hoeveel natrium in de meeste soorten voedsel zit.

Het meeste voedsel dat voor de supermarkt wordt geproduceerd, heeft bijvoorbeeld natriumniveaus die helpen het te behouden en aan de smaak toe te voegen.

Iemand die zout aan dit bewerkte voedsel toevoegt (zoals het zouten van frites), voegt gewoon een nog hoger niveau van natrium toe aan voedsel dat er al rijk aan is.

Zorg ervoor dat u met uw arts praat voordat u uw natriuminname te veel aanpast.

Je dieet zonder hulp veranderen is altijd een slecht idee, want het kan ervoor zorgen dat je lichaam scherp en op een negatieve manier reageert.

Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat het hart last heeft van problematische bijwerkingen en kan zelfs een hartaanval veroorzaken.

 

Waarom teveel natrium is slecht

 

Natrium is een essentiële voedingsstof die op vele manieren uw lichaam ten goede komt.

Het helpt bijvoorbeeld de werking van uw zenuwstelsel te verbeteren.

Hoeveel natrium is echter te veel? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden.

Te veel kan ernstige problemen veroorzaken.

Het grootste probleem van een teveel aan natrium is dat het bijdraagt ​​aan hartproblemen.

Er zijn veel verschillende soorten hartproblemen die worden veroorzaakt door te veel natrium, en deze worden over het algemeen slechter gedurende een langere periode.

Nu gaan we een kijkje nemen naar enkele van de gevaren die overmatig natrium in het lichaam kan veroorzaken.

We zullen kort ingaan op elk van deze gevaren, en geven u een voorbeeld van waarom buitensporig natrium zo’n ernstige zorg is.

 

Natrium beïnvloedt de bloeddruk

 

Een van de grootste problemen die optreden als je teveel eet, is een verhoging van je bloeddruk .

Bloeddruk is sterk gekoppeld aan ernstige hartproblemen, zoals hartaanvallen en beroertes.

De redenen voor deze toename zijn enigszins gecompliceerd.

Ze zijn echter meerdere keren getest en opgemerkt, waardoor het cruciaal is om te veel natrium te eten te vermijden.

Bijvoorbeeld, mensen die zeer zoutrijke diëten hebben, blijken in veel hogere mate aan hartaanvallen te lijden dan degenen die een gebalanceerde inname van natrium eten ( 5 ).

Erger nog, hun hartaanvallen zijn doorgaans ernstiger en slopende dan degenen die geen hoge natriumspiegels aten.

Dit probleem is een primaire reden dat hartgezondheidsgroepen veel lagere natriumspiegels aanbevelen dan andere groepen.

 

Stroke Risk is ook toegenomen

 

Een ander veel voorkomend probleem dat optreedt wanneer iemand te veel natrium eet, is een verhoogd risico op een beroerte.

Aangezien natrium in het bloed stroomt, kan een te grote hoeveelheid ervoor zorgen dat de bloedvaten in het lichaam samentrekken en zelfs volledig sluiten.

Wanneer dit proces te zwaar in de bloedvaten van de hersenen plaatsvindt, zal een beroerte optreden en ernstige hersenbeschadiging veroorzaken als het niet zorgvuldig wordt behandeld ( 6 ).

Het verminderen van uw inname van natrium is een uitstekende manier om dit probleem constructief te beheersen.

Dat betekent echter niet dat een persoon automatisch het risico op hartaanvallen vermindert door zijn natriuminname te verlagen.

Dieetveranderingen moeten gepaard gaan met oefeningsmethoden en methoden voor het beheer van de hartgezondheid om ervoor te zorgen dat het geen serieuzer probleem wordt.

 

Waarom te weinig natrium is slecht

 

Een ander probleem dat mensen tegenkomen die hun natriuminname proberen te beheersen, is te weinig natrium innemen.

Zoals hierboven vermeld, is de aanbevolen dosering ongeveer 1.500-2.300 milligram per dag.

Wanneer u echter bedenkt hoeveel natrium per dag voor u gezond is, is het belangrijk dat uw natriuminname per dag niet onder de 1500 milligram daalt.

Dat komt omdat er verschillende ernstige gevaren kunnen optreden die mogelijk erger zijn dan te veel eten van natrium.

Dat is waarom het belangrijk is om te weten hoe je onder de aanbevolen natriuminname op een dag je lichaam op verrassende manieren laat reageren.

Nogmaals, zorg ervoor dat u met uw arts praat voordat u belangrijke veranderingen in het dieet aanbrengt.

Ze kunnen helpen om te bepalen hoeveel zout u nodig heeft en houden u op de goede weg voor een goede natriuminname .

 

Te weinig natrium doet pijn aan je hart

 

Ironisch genoeg hebben onderzoekers ontdekt dat een lage inname van natrium ernstige problemen kan veroorzaken met het hart.

Hun bevindingen wezen er zelfs op dat mensen die meer dan zeven gram natrium per dag aten weinig deden om hun risico voor de hartgezondheid te vergroten.

Diegenen die minder dan drie gram per dag innamen verhoogden hun risico met 26 procent.

De basisvergelijking voor deze studie was vijf gram per dag, een gezond niveau ( 7).

Deze toename van het risico voor de hartgezondheid trad op omdat te weinig natrium ook de bloeddruk verhoogt .

Het lichaam heeft natrium nodig om gezond en efficiënt te werken.

Zonder een gezond evenwicht ervan in het lichaam, is de kans groter dat hij aan hartbeschadiging lijdt.

 

Andere problemen veroorzaakt door een lage natriuminname

 

Er zijn zelfs meer problemen geassocieerd met een lage natriuminname dan een hoge natriuminname.

Er is bijvoorbeeld gevonden dat een lage natriuminname veroorzaakt:

  • Insuline-resistentie
  • Hogere ongezonde cholesterol
  • Hogere triglyceriden
  • Verergerd risico op diabetes
  • Gevaarlijk risico op hyponatriëmie of lage natriumspiegels in het bloed

Al deze problemen houden verband met een aantal ernstige gezondheidsproblemen.

Hyponatriëmie kan bijvoorbeeld veroorzaken dat het zenuwstelsel van een persoon slecht functioneert of incorrect functioneert.

Erger nog, het risico op overlijden door deze complicaties is zelfs hoger bij lage natriumgehaltes dan op hogere niveaus ( 8 ).

 

Uw natriuminname verlagen

 

Er zijn verschillende stappen die iemand kan nemen als hij zich zorgen maakt over hoeveel natrium te veel in zijn dieet zit.

De eerste van deze stappen is om al je voedsel zelf te bereiden, zoals het koken van al je vlees en het maken van sauzen.

Beperk tijdens dit proces de hoeveelheid zout die u aan elk recept toevoegt.

Op deze manier kun je het natrium dat je elke dag inneemt zorgvuldig beheersen.

Het is ook mogelijk om te winkelen voor natriumarme alternatieven wanneer bewerkte voedingsmiddelen noodzakelijk zijn.

Deze kunnen het hoge natriumgehalte in het product niet wegnemen, maar verminderen de overmatige hoeveelheid.

Zorg ervoor dat je je hulp beperkt op basis van de hoeveelheid natrium in elk.

Op deze manier is het mogelijk om overdosering met natrium te vermijden (9).

 

Water is essentieel

 

Een verrassende manier om overtollig natrium uit je dieet te verwijderen, is door extra water te drinken .

Water spoelt op natuurlijke wijze uw lichaam van natrium en herstelt het naar een gezond niveau.

Hoewel een paar extra glazen water niet alle overmatige hoeveelheid natrium in uw dieet zullen elimineren, kan dit een lange weg zijn om u te helpen een teveel te behandelen.

 

Meer natrium toevoegen aan uw dieet

 

Als u een van die mensen bent die te weinig natrium eet, is het van vitaal belang om onmiddellijk stappen te ondernemen om meer aan uw dieet toe te voegen.

De beste manier om dat te doen is om verschillende voedingsmiddelen aan uw dieet toe te voegen.

In feite zijn veel voedingsmiddelen rijk aan natrium en ook gezond om te eten.

Hieronder zullen we een aantal van deze items opnoemen en het aantal natrium in elk van deze items opnemen:

  • Beets – 65 milligram per biet
  • Selderij – 50 milligram per grote stengel
  • Wortelen – 50 milligram per grote wortel
  • Rundvlees – 75 milligram per portie
  • Lamskotelet – 65 milligram per portie
  • Spinazie – 125 milligram per kop
  • Snijbiet – 300 milligram per kop

Deze gezonde voedingsmiddelen zijn relatief eenvoudig toe te voegen aan een dieet en passen meestal goed bij een breed scala aan gerechten.

Bijvoorbeeld, bieten zijn een uitstekend bijgerecht voor bijna elk type vlees.

Zorg ervoor dat je het niet overdrijft door variëteiten van dit voedsel te eten met een te hoog natriumgehalte.

 

Groentesappen kunnen ook helpen

 

Als u het moeilijk vindt om deze voedingsmiddelen aan uw dieet toe te voegen of als u gewoon niet van groenten houdt, probeer dan een groentendrank.

Deze soorten dranken, zoals V8, zijn meestal zeer rijk aan natrium.

Een kop groentesap heeft bijvoorbeeld ongeveer 500 milligram natrium.

Terwijl je zou moeten proberen om je natrium te krijgen door dit voedsel in hun hele vorm te eten, is het op deze manier beter om je natrium te krijgen dan helemaal geen natrium te krijgen ( 12 ).

 

Conclusie

 

Hopelijk heeft dit artikel het grootste deel van je verwarring opgelost over de juiste natriumspiegels die je elke dag zou moeten eten.

Door deze richtlijnen te volgen en uw natriumniveaus zorgvuldig in evenwicht te houden, zou u niet aan de ernstige gezondheidszorgen moeten lijden een natriumonbalans veroorzaakt.

U moet echter ook met uw arts overleggen om dit proces te bespreken om ervoor te zorgen dat u alles goed doet.

Ervaren medische professionals kunnen helpen bij het maken van een plan dat werkt voor uw unieke behoeften en dat uw dieet stroomlijnt.

Ze kunnen ook natriumsupplementen voorschrijven.

HOEVEEL NATRIUM HEB JE PER DAG NODIG?

pinit fg en rect red 28 - HOEVEEL NATRIUM HEB JE PER DAG NODIG?