Gezondheid

HOOIKOORTS: 9 NATUURLIJKE MANIEREN OM SEIZOENSGEBONDEN ALLERGIE SYMPTOMEN TE BEHANDELEN

SeasonalAllergySymptoms Header - HOOIKOORTS: 9 NATUURLIJKE MANIEREN OM SEIZOENSGEBONDEN ALLERGIE SYMPTOMEN TE BEHANDELEN
Wat de lente zo mooi maakt voor veel mensen leidt tot ellende voor diegenen die last hebben van seizoensgebonden allergiesymptomen. en hooikoorts Natuurlijke allergiebehandelingen  kunnen net zo effectief en in veel gevallen effectiever zijn dan allergiemedicatie.

Heeft u last van seizoensgebonden allergieën of hooikoorts ? Leer hoe u ze op een natuurlijke manier kunt behandelen met deze gids.

Vers gemaaid gras, bloeiende bomen en bloemen en onkruid laten stuifmeel vrij, waardoor er jaarlijks naar schatting jaarlijks tussen de 40 en 60 miljoen mensen allergisch worden. ( 1 ) Allergische rhinitis is de medische term voor hooikoorts en seizoensgebonden allergieën die niet alleen in de lente, maar gedurende de zomer en in de herfst voorkomen.Hooikoorts begint vaak al op jonge leeftijd, maar kan op elk moment toeslaan. Soms vervagen de symptomen van seizoensgebonden allergiein de loop van de jaren, om later opnieuw te verschijnen. Als u op één locatie seizoensgebonden allergiesymptomen ervaart en naar een nieuw gebied met verschillende soorten flora gaat, kunnen uw allergieën verdwijnen.

Elke boom, bloem en wiet geeft stuifmeel af, maar niet alle personen hebben verhoogde gevoeligheid of allergische reacties op alle pollen. Het is belangrijk om op te letten en te herkennen wat uw allergiesymptomen veroorzaakt. Voor sommige mensen zijn cottonwood bomen en ambrosia de problemen, voor anderen is het gras of ambrosia.

Onderzoek wijst uit dat bijna 75 procent van de mensen in de Verenigde Staten die last hebben van seizoensgebonden allergieën allergisch zijn voor ambrosia. In tegenstelling tot gras, bomen en bloemen die stuifmeel produceren in de lente en de zomer, is pollen als gevolg van ambrosia vaak het hoogst tijdens de herfst. ( 2 )

Bijna een derde van de allergie-patiënten met ambrosia ervaart ook een allergische reactie op bepaalde voedingsmiddelen. Deze omvatten komkommers, meloenen , courgette, zonnebloempitten , bananen  en kamille thee. ( 3 ) Als u allergie voor ambrosia heeft, vermijd dan deze voedingsmiddelen en andere producten die hieronder worden vermeld onder 'Te vermijden voedingsmiddelen'.

Onbehandeld, seizoensgebonden allergische symptomen veroorzaken ellendige symptomen, beïnvloeden de dagelijkse activiteiten en kunnen astma-aanvallen stimuleren . Ongeveer 80 procent van de mensen met astma lijdt aan seizoensgebonden allergieën. Het behandelen van hooikoortssymptomen kan astma - gerelateerde hospitalisaties en calamiteiten verminderen. ( 4 )

Hetzelfde stuifmeel en allergenen die seizoensgebonden allergiesymptomen veroorzaken, kunnen astma-aanvallen veroorzaken, wat resulteert in piepende ademhaling, kortademigheid, benauwdheid op de borst en ademhalingsmoeilijkheden. Deze aandoening wordt aangeduid als allergie-geïnduceerde astma of allergische astma. ( 5 )

Mensen met een gecompromitteerd immuunsysteem, COPD en andere aandoeningen aan de luchtwegen moeten hun seizoensgebonden allergiesymptomen beheren om verdere complicaties te voorkomen. Veranderingen in voeding, natuurlijke supplementen, essentiële oliën en veranderingen in levensstijl kunnen helpen.


Algemene allergiesymptomen 

Allergiesymptomen zorgen ervoor dat je je gewoon vreselijk voelt. Congestie, post-neusdruppel, jeukende ogen en niezen dragen je lichaam naar beneden. Hoewel de ernst van de symptomen van allergische rhinitis van seizoen tot seizoen sterk varieert, is de kans groot dat als u seizoensgebonden allergieën heeft, de symptomen uw dagelijks leven beïnvloeden.

Onderzoekers staan ​​op gespannen voet met de reden waarom seizoensgebonden allergiesymptomen de afgelopen dertig jaar zijn verslechterd, maar zijn het erover eens dat allergieën voor stuifmeel, schimmels en sommige voedingsmiddelen exponentieel groeien. Volgens het "Alliantie rapport van de Alliantie van de Diagnostiek van de Gezondheid", zijn de algemene tarieven van allergiegevoeligheden bijna 6 percenten in enkel vier jaar gestegen, en de ambulante allergieën zijn 15 percenten gegroeid. ( 6 )

Veel hooikoortssymptomen lijken op die van een verkoudheid  of  bijholteontsteking , maar verkoudheden en sinussen infecties komen en gaan veel sneller dan seizoensgebonden allergieën. Allergische symptomen verdwijnen niet voordat het stuifmeel slapend is.

Iemand die last heeft van seizoensgebonden allergieën, staat seizoenen lang voor dezelfde uitdagingen. Wanneer het allergeen pollen, schimmels of een andere stof in de lucht is, manifesteren de symptomen zich meestal in de longen, neus en ogen. Voedselallergieën ,  aan de andere kant, beïnvloeden meestal de mond en de maag en kunnen huiduitslag veroorzaken.

Algemene seizoensgebonden allergiesymptomen of hooikoorts zijn onder meer:

  • Congestie
  • Post-nasaal infuus
  • Overmatige slijmproductie
  • niezen
  • Loopneus
  • Jeukende waterige ogen
  • Kriebelige keel
  • Kietel / irritatie in de oren
  • Verminderde concentratie en focus
  • Verminderde besluitvorming
  • Uitputting en slaapstoornissen
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid
  • Lage bloeddruk
  • Astma
  • Hives
  • Eczeem
  • Midden oorinfecties

Beperking van de tijd die u buitenshuis doorbrengt, kan deze symptomen van hooikoorts helpen verlichten. Maar dit is niet de beste oplossing. Wie wil hun lente, zomer en herfst binnen doorbrengen?

Volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kunnen allergieën over het algemeen niet worden voorkomen, maar allergische reacties kunnen zijn . ( 7 ) Het doel van de behandeling is om contact met het allergeen te vermijden - dit is echter buitengewoon moeilijk voor personen met seizoensgebonden allergieën.

De behandeling van uw seizoensgebonden allergiesymptomen vereist een meervoudige aanval, een die uw dieet, levensstijl en natuurlijke behandelingen aanpakt.

Onderliggende oorzaken van hooikoorts en allergiesymptomen

Wist u dat uw risico op seizoensgebonden allergiesymptomen dramatisch toeneemt als u bepaalde onderliggende medische aandoeningen heeft? Astma, onbeheerde stress , afwijkend septum, neuspoliepen, recent trauma of ziekte, zwangerschap en zelfs voedselallergieën kunnen u een verhoogd risico geven.

Deze en andere aandoeningen kunnen het functioneren van uw immuunsysteem nadelig beïnvloeden. Allergiesymptomen worden veroorzaakt wanneer ons lichaam histamine afgeeft in reactie op een allergeen. ( 8 ) Een sterk immuunsysteem is de sleutel tot het bestrijden van seizoensgebonden allergieën.

Volgens Johns Hopkins Medicine zijn allergieën of hooikoorts eigenlijk aandoeningen van het immuunsysteem. Het lichaam reageert overmatig op onschadelijke stoffen en produceert antilichamen om de stof aan te vallen. Dit is wat de symptomen veroorzaakt. ( 9 )

Je bent bijzonder vatbaar voor een verzwakt immuunsysteem na een fysiek trauma of een operatie, onderliggende ziekten of in tijden van emotionele en fysieke stress. Een gebrek aan slaap  kan je zelfs meer vatbaar maken voor allergieën; niet genoeg slaap krijgen verzwakt je immuunsysteem. ( 10 )

Stress speelt een grote rol in het immuunsysteem en onbeheerde stress kan allergieën veroorzaken. Volgens het British Institute for Allergy & Environmental Therapy maakt stress allergieën erger en als de stress goed wordt behandeld en verlicht, verbeteren de symptomen van hooikoorts. ( 11 )

Vrouwen die zwanger zijn - zelfs degenen die nog nooit last hebben gehad van allergieën of hooikoorts - zijn vatbaarder voor allergische rhinitis en seizoensgebonden allergiesymptomen. In feite lijdt 1 op de 100 zwangere vrouwen aan astma tijdens de zwangerschap en veel meer lijden aan seizoensgebonden allergieën. ( 12 )

Het veilig behandelen van de symptomen tijdens de zwangerschap kan moeilijk zijn - de meeste vrij verkrijgbare medicijnen (OTC) en receptplichtige allergieën worden niet als veilig beschouwd voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven . Gelukkig zijn er talloze effectieve natuurlijke remedies die veilig zijn, ook voor kinderen, zwangere vrouwen en ouderen.


Natuurlijk Allergie of hooikoorts symptomen behandelen 

Antihistaminica, corticosteroïden en decongestiva, evenals andere OTC-allergiemedicijnen, werken het effect van het door het lichaam geproduceerde histamine tegen. Ze hebben echter wel bijwerkingen. De meest voorkomende zijn:

  • slaperigheid
  • verminderde prestaties
  • droogheid van de ogen, neus en mond
  • rusteloosheid
  • buikpijn
  • ongebruikelijke bloeden en blauwe plekken
  • hartkloppingen
  • slapeloosheid

Bij kinderen zijn de bijwerkingen:

  • nachtmerries
  • overprikkelbaarheid
  • maag overstuur
  • verminderde cognitieve functie

Farmaceutische allergie medicijnen zijn gewoon niet voor iedereen. Denk eraan, ze genezen de allergieën of hooikoorts niet - ze behandelen alleen de symptomen. ( 13 ) In feite worden veel niet aanbevolen voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, of voor mensen met hoge bloeddruk, hartaandoeningen, nier- of leveraandoeningen, glaucoom of  problemen met de schildklier .

Te vermijden voedingsmiddelen tijdens het allergieseizoenof hooikoorts :

  1. Alcohol
  2. Cafeïne
  3. Conventionele zuivel
  4. Chocola
  5. pinda's
  6. Suiker
  7. Kunstmatige zoetstoffen
  8. Verwerkt voedsel
  9. meloenen
  10. bananen
  11. komkommers
  12. Zonnebloemzaden
  13. schelpdier
  14. Gebotteld citrusvruchtensap
  15. Echinacea
  16. Kamille
  17. Tarwe
  18. sojasaus

Er zijn voedingsmiddelen die je tijdens het allergieseizoen of hooikoorts moet vermijden. Alle voedingsmiddelen waarvoor u allergisch bent of die gevoelig zijn voor, moeten worden vermeden. Als u niet zeker weet hoe ver uw voedselgevoeligheden zijn, kan een eliminatiedieet  helpen bij het identificeren van voedingsmiddelen die uw allergieën kunnen verergeren.

Voedingsmiddelen die de hooikoortssymptomen verergeren, omvatten alcohol, cafeïne, zuivelproducten, chocolade, pinda's, suiker , tarwe, citrus en chocolade. Bovendien kunnen veel gebruikelijke conserveermiddelen voor voedsel - waaronder natriumbisulfiet, kaliumbisulfiet, natriumsulfiet en kunstmatige zoetstoffen   bijdragen aan uw allergische rhinitis-symptomen.

Vermijd gedroogd fruit, gebotteld citrusvruchtensap, garnalen en sterk bewerkte voedingsmiddelen. Bovendien vinden veel mensen verlichting bij het vermijden van voedsel dat slijmproductie veroorzaakt - en het is niet alleen zuivel dat bijdraagt ​​aan slijm. Conventionele zuivelproducten, gluten , suiker, cafeïnehoudende dranken en alle voedingsmiddelen waarvoor u gevoelig bent, kunnen uw allergiesymptomen verergeren. ( 14 )

Als u allergie voor ambrosia heeft, is het belangrijk om meloenen, bananen, komkommers, zonnebloempitten, echinacea en kamille te vermijden, omdat ze een allergische reactie in uw systeem kunnen veroorzaken. Het algemene doel van het beperken van voedingsmiddelen waarvoor u gevoelig bent, is om de algehele belasting van uw immuunsysteem te verlichten en het in staat te stellen om optimaal te functioneren.

Voedingsmiddelen om van te genieten tijdens het Allergieseizoen of hooikoorts seizoen :

  1. Rauwe lokale honing
  2. Heet en pittig eten
  3. Bot bouillon
  4. Probiotisch rijk voedsel
  5. Ananas
  6. appelcider azijn
  7. Verse biologische groenten
  8. Gras gevoed vlees
  9. Vrij gevogelte
  10. In het wild gevangen vis

De lijst met te vermijden voedingsmiddelen kan overweldigend overkomen, maar gelukkig zijn er geweldige smakende voedingsmiddelen die uw symptomen helpen verlichten en uw immuunsysteem versterken.

Rauwe lokale honing staat boven aan deze lijst, en terecht. In een gerandomiseerde gecontroleerde studie gepubliceerd in de International Archives of Allergy and Immunology , hadden patiënten die honing consumeerden significant betere controle over hun allergiesymptomen dan die van conventionele allergiemedicatie. ( 15 ) Lokale honing werkt om de symptomen te verlichten omdat het lokaal stuifmeel bevat dat uw allergieën veroorzaakt. Een paar eetlepels per dag kunnen je jeukende, tranende ogen, congestie en de algemene symptomen van hooikoorts verlichten.

Als je te veel slijm hebt, verhit de dingen dan door het eten van warm, gekruid voedsel. Heet gekruid voedsel helpt het slijm te verdunnen en laat het gemakkelijker tot expressie komen. Probeer knoflook, ui, gember, kaneel en cayennepeper toe te voegen aan je recepten.

Botbouillon , van kip, rund of lam, helpt om ademhalingsproblemen te verlichten en helpt overtollig nasaal slijm te verwijderen. Het helpt ook om ontstekingen in het lichaam te verminderen en het immuunsysteem te stimuleren.

Probiotisch rijk voedsel ondersteunt een sterker immuunsysteem, verbetert de spijsvertering, verhoogt het energieniveau en nog veel meer. Probiotisch voedsel om te eten tijdens het allergieseizoen of hooikoorts seizoen zijn:

  • kefir
  • zuurkool of Kimchi
  • kombucha
  • natto
  • yoghurt
  • rauwe kaas

Als u overmatige slijmproductie ervaart, consumeer dan rauwe biologische zuivelproducten, omdat het pasteurisatieproces de enzymen vernietigt die ons lichaam nodig heeft.

Het enzym bromelaïne dat in ananas wordt aangetroffen , naast de hoge niveaus van vitamine B, C en andere essentiële voedingsstoffen, kan helpen om uw reactie op seizoensgebonden allergieën te verminderen. Zorg ervoor dat je de kern van verse rijpe ananas eet, want het heeft de hoogste concentratie van de essentiële voedingsstoffen die je nodig hebt tijdens het allergieseizoen of hooikoorts seizoen .

Appelazijn  helpt het immuunsysteem te stimuleren, helpt bij het opbreken van slijm en ondersteunt lymfatische drainage. Meng drie keer per dag 1 eetlepel ACV met 1 eetlepel vers geperste citroensap en een halve eetlepel lokale rauwe honing en drankje.

Verse biologische groenten - waaronder snijbiet , met veel quercetine, kool, bieten, wortels en yams - kunnen u helpen tegen seizoensgebonden allergieën. Kies groenten die donkergroen, geel of oranje zijn voor de beste voedingsdensiteit tijdens het allergieseizoen.

Schone proteïnen, waaronder wild gevangen zalm, scharrelpluimvee en biologisch grasgevoerd rund-  en lamsvlees zijn ook belangrijk. Wilde zalm is rijk aan vitamines, omega-3 vetzuren, essentiële mineralen en, natuurlijk, eiwitten. Als je nog niet de overstap naar dit soort schone eiwitten hebt gemaakt, is het allergieseizoen de perfecte tijd.

Ander voedsel om van te genieten tijdens het hooikoortsseizoen inclusief gember , knoflook, mierikswortel en uien. Gember kan bijzonder nuttig zijn omdat het helpt om het lichaam te verwarmen en gifstoffen in uw systeem af te breken.


Beste supplementen voor allergiesymptomen of hooikoorts  

  1. Spirulina
  2. quercetine
  3. Groot hoefblad
  4. probiotica
  5. Vitamine A
  6. Zink
  7. Bromelain
  8. Brandnetels

Naast het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen en het opnemen van bovengenoemde voedingsmiddelen, kunnen mensen met een allergie profiteren van de toevoeging van hoogwaardige natuurlijke supplementen. Het is het beste om supplementen 30-60 dagen vooraf te beginnen met allergiesymptomen voor de beste resultaten.

Recent onderzoek toont aan dat spirulina, hoefblad en fototherapie veelbelovend zijn in het behandelen van de symptomen van seizoensgebonden allergieën. ( 16 )

Spirulina  - 1 theelepel per dag: Spirulina is een van de meest onderzochte supplementen en de resultaten zijn veelbelovend. Volgens de University of Maryland Medical Center stopt spirulina de afgifte van histamine dat symptomen veroorzaakt. ( 17 )

Het is bewezen dat de consumptie van spirulina de symptomen, zoals loopneus, niezen, verstopte neus en jeuk, aanzienlijk verbetert in een dubbelblind, placebo-gecontroleerd onderzoek. ( 18 )

Quercetine - 1000 milligram per dag: Onderzoek toont aan dat quercetine, de flavonoïde die fruit en groenten hun rijke kleur geeft, de productie en afgifte van histamine stopt. ( 19 ) Houd er rekening mee dat quercetine kan interfereren met bepaalde medicijnen, waaronder antibiotica, cyclosporine en andere medicijnen die door de lever worden veranderd. ( 20 )

Butterbur  - 500 milligram per dag: Butterbur wordt van oudsher gebruikt om bronchitis, overtollig slijm en astma te behandelen. In een recente studie van hooikoortspatiënten bleek het echter net zo effectief te zijn als sommige allergische rhinitismedicijnen. ( 21 ) Jonge kinderen, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, mogen echter geen buizensupplementen gebruiken.

Probiotica - 50 miljard IE (2-6 capsules) per dag: probiotica wijzigen de darmflora in het darmkanaal en helpen het immuunsysteem te stimuleren, plus ze laten veelbelovend over de behandeling en preventie van allergieën. ( 22 ) Hoewel studies over het gebruik van probiotica nog in een vroeg stadium verkeren, ondersteunen een andere studie van de European Annals of Allergy and Clinical Immunology de bevindingen dat probiotica een effectieve allergiebehandeling kunnen zijn. ( 23 )

Vitamine A - 2.000 microgram per dag:  Vitamine A  stimuleert het immuunsysteem, bestrijdt ontstekingen en heeft antihistaminische eigenschappen.

Bromelaïne - 1.000 milligram per dag: Bromelaïne , het enzym in ananas, helpt de zwelling in de neus en sinussen te verminderen en helpt de symptomen van hooikoorts te verlichten.

Zink - 30 milligram per dag: zink  helpt bij het genezen van bijniervermoeidheid veroorzaakt door chronische stress. Zoals hierboven vermeld, verergert stress de symptomen van seizoensgebonden allergieën en helpt het om te regelen hoe uw lichaam histamine opslaat.

Stinging Nettle - 300-500 milligram tweemaal per dag: Brandnetel bevat antihistaminica en ontstekingsremmende eigenschappen die helpen de lichaamseigen productie van symptomen die histamine veroorzaken te verminderen. Als u lithium, sedativa, bloedverdunnende medicijnen, medicatie voor diabetes of hoge bloeddruk gebruikt, moet u zich ervan bewust zijn dat brandnetel negatieve interacties met deze medicijnen kan veroorzaken. ( 24 )


Complementaire natuurlijke allergiebehandelingen

Het aanpakken van allergieën vanuit meerdere fronten is van vitaal belang. Deze aanvullende benaderingen helpen de symptomen te verlichten en helpen u zich beter te voelen wanneer u partner bent van een gezond dieet en supplementen.

Neti Pot - Een Neti-pot gebruiken tijdens het allergieseizoen of na blootstelling aan allergenen, is een zeer effectieve manier om neuscongestie te verlichten en slijm te verwijderen. ( 25 ) Een- of tweemaal per dag, gebruik warm gefilterd water of gedestilleerd water met een beetje zout om uw neuspassages te spoelen voor verlichting.

Etherische oliën - Diffuserende etherische oliën, waaronder menthol, eucalyptus, lavendel en pepermuntolie , helpen om de neusgangen en longen te openen, verbetert de bloedsomloop en verlicht stress. Probeer mijn zelfgemaakte dampwol  als je overmatige congestie en slijm hebt.

Acupunctuur - In een kleine studie gepubliceerd in het American Journal of Chinese Medicine ,  verminderde acupunctuur de symptomen geassocieerd met seizoensgebonden allergieën bij 26 patiënten en zonder bijwerkingen. Raadpleeg voorafgaand aan het allergieseizoen een acupuncturist om de beste manier van handelen te bepalen.


Veranderingen in levensstijl voor allergie seizoen of hooikoorts seizoen

  1. Blijf gehydrateerd. Drink elke dag acht tot tien glazen vers water. Als je uitgedroogd raakt, zal het slijm dat je hebt veel moeilijker te verdrijven zijn.
  2. Blootstelling beperken. Bij hoge dagen van het pollen tellen, of dagen die bijzonder stoffig of winderig zijn, uw blootstelling beperken. Draag een masker als u uw tijd buitenshuis niet kunt beperken.
  3. Douche voor het slapengaan. Stuifmeel en stof die 's nachts op je huid en in je haar achterblijven, kunnen je symptomen verergeren.
  4. Was kleding en beddengoed. Pas witgewassen beddengoed en kleding helpen om de incidentele blootstelling aan allergenen te verminderen.
  5. Veeg huisdieren. Huisdieren die tijd buitenshuis doorbrengen, komen thuis met stuifmeel. Veeg ze af met een vochtig washandje om je blootstelling aan pollen en stof te beperken.
  6. Vervang vloerbedekking met een harde vloer. Tapijt trekt stof en stuifmeel aan en houdt het bijna moeilijk te verwijderen met een vacuüm. Als u significante seizoensgebonden allergiesymptomen heeft, kunt u er baat bij hebben uw tapijt te vervangen door een gemakkelijk te reinigen oppervlak.
  7. De-rommel. Rommel kan huisstof en allergenen verhogen, waardoor uw seizoensgebonden allergiesymptomen erger worden. Verwijder rommel, vooral uit je slaapkamer, voor het beste resultaat.
  8. Houd deuren en ramen gesloten. Wanneer de pollenaantallen hoog zijn, of op stoffige dagen, houd dan uw deuren en ramen gesloten om de blootstelling te beperken.

Allergische ziekten, waaronder allergische rhinitis en voedselallergieën, zijn dramatisch toegenomen in de afgelopen decennia. In de VS zijn allergieën momenteel de op vier na grootste chronische ziekte voor alle leeftijden en de op twee na meest voorkomende chronische ziekte voor kinderen jonger dan 18 jaar.

Medicijnen verlichten alleen de symptomen en vaak niet zo goed als natuurlijke remedies. Het behandelen van allergiesymptomen vergt geduld en een combinatie van tactieken. Begin nu met het verwijderen van voedsel waar je gevoelig voor bent, eet voedingsmiddelen die je immuunsysteem stimuleren en neem supplementen en aanvullende behandelingen op in je routine.

pinit fg en rect red 28 - HOOIKOORTS: 9 NATUURLIJKE MANIEREN OM SEIZOENSGEBONDEN ALLERGIE SYMPTOMEN TE BEHANDELEN