overig

KAN KOUD WEER JE ECHT ZIEK MAKEN?

KAN KOUD WEER JE ECHT ZIEK MAKEN?

Denk aan sneeuwdagen toen je nog een kind was, toen je moeder je niet uit liet gaan en spelen totdat je gelaagd was onder een echte berg jassen en truien? Of die keer dat je oma je vertelde dat je 'je dood zou vangen' door in januari te lopen om je vrienden te ontmoeten?

tea - KAN KOUD WEER JE ECHT ZIEK MAKEN?
Welke alternatieve remedies tegen verkoudheid en griep werken eigenlijk?

De meesten van ons zijn opgegroeid met het idee dat koud weer een bedreiging voor onze gezondheid is - en ja, temperaturen onder het vriespunt zijn behoorlijk gevaarlijk als het gaat om zaken als hypothermie en bevriezing. Maar als het gaat om alledaagse "winterziektes" zoals de sniffles, is de relaxfactor niet echt het probleem. Sterker nog, sommige onderzoeken wijzen erop dat koude omgevingen misschien goed voor ons zijn, en handschoenen over slaan op een kille dag kan leiden tot schrale handen, maar het zal je waarschijnlijk geen virus bezorgen.

Dus als koude lucht niet zo schadelijk is als we dachten, waarom denken we dat het is? Waarom is deze overtuiging al zoveel jaren doorgegeven?

Welnu, om te beginnen zijn de griepcijfers en virussen hoger in de winter.

Griepgevallen in de VS meestal piek tussen december en februari van elk jaar. Virussen, verkoudheid en keelontsteking komen vaker voor tijdens de wintermaanden, maar niet noodzakelijk om de reden die u zou denken. Blootstelling aan koud weer op zich levert geen griep op, zoals je oma misschien wel gelooft, maar winterklimaten spelen een stiekeme rol bij ziekte door griep te verspreiden.

"Studies hebben aangetoond dat bepaalde virussen, zoals virussen die het meest effectief zijn en het meest effectief zijn bij koud, droog weer," zegt Chad Masters , MD, regionaal medisch directeur van MedExpress Urgent Care. (Terwijl warmte de neiging heeft pathogenen zoals bacteriën en virussen te doden.) "Dit kan helpen verklaren waarom koude- en griepperioden in de winter voorkomen, en waarom milde winters soms kunnen resulteren in een minder ernstig griepseizoen."

Helaas is bundelen niet echt een manier om dit fenomeen te bestrijden - je kunt nog steeds verkouden worden, of je nu van top tot teen bedekt bent in gebreide kleding of op blote voeten in de sneeuw stoeit. (Maar weet je, eigenlijk stoeit je niet blootsvoets in de sneeuwbui is het nog echt.)

Dus virussen raken een hoogtepunt in de winter, en wanneer je dat combineert met sinus-drogende binnenverwarming en de abrupte temperatuurverandering van wandelen in warme gebouwen vanuit de koude buitenlucht, heb je een niet-zo-leuke perfecte storm. Koude, droge lucht is geassocieerd met de griep en longontsteking en kan verschrikkelijk zijn voor mensen met astma , in het bijzonder, terwijl fluctuerende temperaturen ook bloeddrukproblemen kunnen veroorzaken .

In werkelijkheid is de tijd die u binnenshuis doorbrengt in de winter waarschijnlijk een veel grotere boosdoener.

Maandenlang doorbrengen opgesloten binnen doet niet echt wonderen voor onze gezondheid. Stuffy air en huishoudelijke allergenen binnenshuis, zoals stof, kunnen een gedoe zijn - en socializen binnenshuis vergemakkelijkt de verspreiding van ziektekiemen.

"Overweeg die wintervakanties," zegt Masters. "Vrienden en familieleden komen samen op één plek om de feestdagen te vieren en geschenken, knuffels, eten en ziektekiemen uit te wisselen." Natuurlijk klinkt dit een beetje Ebenezer Scrooge, maar de waarheid is dat wanneer de ramen en deuren gesloten zijn, we allemaal vrij dicht bij elkaar ademen, zowel thuis als op het werk. (Ik weet het, het klinkt nogal vies als je er zo over nadenkt.)

Bovendien draagt ​​tijd doorbrengen binnenshuis bij aan seizoensgebonden gezondheidsproblemen als gevolg van een tekort aan vitamine D uit de zon. "De theorie die volgens mij het meeste gewicht in de schaal legt, is dat we tegen de tijd dat januari rond is, vitamine D hebben", stelt voedseldeskundige Katie Kimball van Kitchen Stewardship. Maar als u denkt dat u niet genoeg vitamine D binnenkrijgt, kan uw arts nagaan of uw bloedtest tekortschiet en supplementen voorschrijven om uw niveau weer op peil te houden.

Het helpt ook niet dat iedereen echt erg moe is.

Een goede nachtrust krijgen, kan het hele jaar door een uitdaging zijn, maar de winter is vooral goed om een ​​steeksleutel in onze slaapschema's te gooien. Vroegere zonsondergangen, het gebrek aan vitamine D en winterblues ... al deze factoren kunnen het moeilijker maken om je zzzs te krijgen. Naast dat we ons willen dutten aan onze bureaus, kan dat gebrek aan slaap ook ons immuunsysteem verzwakken, waardoor het gemakkelijker wordt om ziek te worden.

Goed voor jezelf zorgen in de winter gaat veel verder dan alleen maar bundelen - hier is hoe je gezond kunt blijven.

Warm blijven is geweldig, maar je kunt deze winter je kansen om gezond te blijven vergroten door goed voor jezelf te zorgen: je lichaam vullen met vitamine D-vol voedsel, voldoende slapen, en de tijd nemen om te oefenen, en je krijgt die extra boost tijdens een seizoen waarin de stressniveaus hoog zijn en vervelende virussen op elke hoek op de loer liggen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als de winterblues je gewoon een hele kaasplank willen opeten terwijl je je onder je dekbed verstelt, maar toch.

1. Krijg een griepprik.

Griepprikken wakkeren polariserende gevoelens aan , maar aan het eind van de dag zijn ze essentieel om jezelf en je gemeenschap gezond te houden. Als je gezond genoeg bent om er een te krijgen, is het belangrijk dat je dat doet, omdat het helpt mensen te beschermen die niet in staat zijn om de foto te nemen en het moeilijk zal hebben om het virus af te weren. "Het is zo belangrijk om je griepprik te krijgen voordat het koude en griepseizoen begint," zegt Masters. "Een griepprik helpt je niet alleen tegen de griep, maar ook tegen vrienden, familie en collega's."

2. Oefening.

Zweten is goed voor zowel je mentale als fysieke gezondheid in de koudere maanden. Regelmatige trainingen kunnen bijdragen aan een sterk immuunsysteem en kunnen uw humeur verbeteren . (En natuurlijk, als je winterdoelen ook een IRL peach emoji-kontje hebben, kan oefening daar ook mee helpen.)

3. Zorg voor je geestelijke gezondheid.

Veel mensen hebben last van Seasonal Affective Disorder (SAD) , een type depressie dat meestal in de wintermaanden wordt veroorzaakt. Zelfs als u slechts lichte winterblues ervaart, vergeet dan niet dat het de moeite waard is om een ​​paar minuten de tijd te nemen om uw geestelijke gezondheid te voeden. Dit kan betekenen dat je wat tijd neemt om iets te doen dat je gelukkig maakt, zoals een boek lezen of een wandeling maken. Het kan ook betekenen dat u contact moet opnemen met uw favoriete mensen, prioriteit wilt geven aan een gezonde hoeveelheid slaap of praat met een therapeut . Sommige mensen zweren bij een lichttherapie, wat je humeur op grijze dagen kan helpen verbeteren.

4. Was je handen.

Graag, veel. Was ze voor en na het hanteren van voedsel, wanneer je je neus snuift of rommel aanraakt en nadat je een grijpstok vasthoudt op het openbaar vervoer. Zorg ervoor dat u overdag niet te vaak uw gezicht aanraakt om te voorkomen dat ziektekiemen worden overgedragen. (Ik kan niet de enige zijn die mijn hand gebruikt als kinsteun als ik voor mijn laptop zit.)

Als het er op aan komt, zal het niet echt verkouden worden om een ​​dag in de kou door te brengen. Je zult nog steeds willen bundelen, maar dat komt alleen maar omdat niemand ervan houdt om te beven tijdens hun ochtend pendelen. (En omdat hypothermie. Niemand wil onderkoeling, toch?)

Het kennen van de ware redenen voor winterziekte is een van je eerste verdedigingslinies om gezond te blijven, dus gebruik je nieuwe wijsheid om verkoudheid en griepverpakking te verzenden. Hier is een gezonder winterseizoen.

pinit fg en rect red 28 - KAN KOUD WEER JE ECHT ZIEK MAKEN?