overig,  Voedsel

KANKER VOORKOMENDE EN BESTRIJDENDE VOEDINGS MIDDELEN DIEET

Hoe u uw risico kunt verlagen met kankerbestrijdende voedingsmiddelen

Hoewel er geen magisch voedsel of dieet is dat gegarandeerd kanker kan genezen of voorkomen, kunnen levensstijlfactoren – waaronder je dieet – een groot verschil maken in het verlagen van je risico om de ziekte te ontwikkelen. En als u op dit moment kanker vecht, kan het nemen van de juiste voeding u helpen uw kracht te behouden en uw emotionele welzijn te stimuleren terwijl u door de behandeling gaat. Door voedingsmiddelen te vermijden die uw risico op kanker verhogen en meer van die te eten die uw immuunsysteem ondersteunen, kunt u uw gezondheid beter beschermen en uw vermogen verbeteren om kanker en andere ziekten te bestrijden.

Wat is het verband tussen kanker en dieet?

Sommige risicofactoren voor kanker, zoals genetica en het milieu, zijn buiten uw controle, maar onderzoek suggereert dat ongeveer 70{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van uw levenslange risico op kanker binnen uw vermogen ligt om te veranderen, inclusief uw dieet. Het vermijden van sigaretten, het beperken van alcohol, het bereiken van een gezond gewicht en het krijgen van regelmatige lichaamsbeweging zijn allemaal geweldige stappen om kanker te voorkomen. Een gezond voedingspatroon kan ook een vitale rol spelen.

Wat u eet en niet eet, kan een krachtig effect hebben op uw gezondheid, inclusief uw risico op kanker. Hoewel onderzoek eerder verwijst naar associaties tussen specifieke voedingsmiddelen en kanker, dan naar vaste oorzaak-en-gevolgrelaties, zijn er bepaalde voedingsgewoonten die een grote invloed op uw risico kunnen hebben. Bijvoorbeeld, het eten van een traditioneel Mediterraan dieet dat rijk is aan fruit, groenten en gezonde vetten zoals olijfolie, kan het risico op een groot aantal veel voorkomende kankers, waaronder borstkanker, verlagen. Omgekeerd verhoogt een dieet met een dagelijkse portie verwerkt vlees het risico op darmkanker.

Als u in uw familie kanker heeft gehad, kan het maken van kleine veranderingen in uw dieet en gedrag nu een groot verschil maken voor uw gezondheid op de lange termijn. En als je al met kanker bent gediagnosticeerd, kan het eten van een voedzaam dieet je humeur ondersteunen en je lichaam versterken tijdens deze uitdagende tijd.

Eenvoudige manieren om uw kankerpreventie-dieet op te bouwen

Om uw risico op vele soorten kanker te verlagen – evenals andere ernstige ziekten – probeert u uw dieet op te bouwen rond een verscheidenheid aan antioxidantrijke groenten en fruit, noten, bonen, volle granen en gezonde vetten. Probeer tegelijkertijd de hoeveelheid verwerkt en gefrituurd voedsel, ongezonde vetten, suikers en geraffineerde koolhydraten die u consumeert te beperken.

Verlaag uw risico met antioxidanten

Plantaardige voedingsmiddelen bevatten veel voedingsstoffen die bekendstaan ​​als antioxidanten die uw immuunsysteem versterken en helpen beschermen tegen kankercellen.

  • Diëten met veel fruit kunnen het risico op maag- en longkanker verlagen.
  • Het eten van groenten met carotenoïden, zoals wortels, spruitjes en squash, kan het risico op long-, mond-, keel- en strottenhoofdkanker verminderen.
  • Diëten met een hoog gehalte aan niet-zetmeelrijke groenten, zoals broccoli, spinazie en bonen, kunnen helpen beschermen tegen maag- en slokdarmkanker.
  • Het eten van sinaasappels, bessen, erwten, paprika’s, donkere bladgroenten en andere voedingsmiddelen met een hoog vitamine C kan ook beschermen tegen slokdarmkanker.
  • Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan lycopeen, zoals tomaten, guave en watermeloen, kunnen het risico op prostaatkanker verlagen.

Voeg meer fruit en groenten toe aan uw dieet

Op dit moment vallen de meesten van ons ver achter bij het aanbevolen dagelijkse minimum van vijf porties fruit en groenten. Voeg meer toe aan uw dieet door u te richten op het toevoegen van “volledig” voedsel, zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke staat. Eet bijvoorbeeld een ongeschilde appel in plaats van appelsap te drinken.

Ontbijt: voeg vers fruit, zaden en noten toe aan uw volkoren, suikerarme ontbijtgranen (zoals havermout).

Lunch: eet een salade gevuld met je favoriete bonen en erwten of een andere combinatie van groenten. Voeg sla, tomaat en avocado toe aan een volkoren boterham. Eet wortelen, zuurkool of fruit.

Snacks: pak een appel of banaan op je weg naar buiten. Dompel wortels, selderij, komkommers, jicama en pepers in hummus. Houd trail mix gemaakt met noten en gedroogde vruchten bij de hand.

Diner: voeg verse of bevroren groenten toe aan je favoriete pastasaus of rijstgerecht. Leg een gepofte aardappel met broccoli, gesauteerde groenten of salsa.

Dessert: Kies fruit in plaats van suikerachtige desserts

Opvullen van vezels

Bonen frambozen spinazie

Vezel, ook ruwvoer of bulk genoemd, wordt gevonden in fruit, groenten en volle granen en speelt een belangrijke rol bij het schoon en gezond houden van uw spijsverteringsstelsel. Het helpt om kankerverwekkende verbindingen door je spijsverteringskanaal te laten bewegen voordat ze schade kunnen aanrichten. Het eten van een vezelrijk dieet kan helpen bij het voorkomen van dikkedarmkanker en andere veel voorkomende spijsverteringskankers, waaronder maag, mond en keelholte.

Kies gezonde vetten

Vis avocado noten olie

Het eten van een dieet met veel vet verhoogt uw risico op vele soorten kanker. Maar gezonde soorten vet kunnen zelfs beschermen tegen kanker .

Vermijd transvet of gedeeltelijk gehydrogeneerde olie in verpakte en gefrituurde voedingsmiddelen zoals koekjes, crackers, cakes, muffins, taartbodems, pizzadeeg, frites, gebakken kip en harde taco-schalen.

Beperk verzadigd vet van rood vlees en zuivel tot niet meer dan 10{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van je dagelijkse calorieën.

Voeg meer onverzadigde vetten toe van vis, olijfolie, noten en avocado’s. Omega-3-vetzuren in zalm, tonijn en lijnzaad kunnen ontstekingen bestrijden en de gezondheid van hersenen en het hart ondersteunen.

Verminder suiker en geraffineerde koolhydraten

Kom met appels

Het consumeren van geraffineerde koolhydraten die snelle pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaken, is in verband gebracht met een 88{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} groter risico op prostaatkanker, evenals andere ernstige gezondheidsproblemen.

In plaats van suikerhoudende frisdranken, gezoete ontbijtgranen, wit brood, pasta en bewerkte voedingsmiddelen zoals pizza, kies je voor ongeraffineerde volkoren granen zoals volkoren of meergranenbrood, bruine rijst, gerst, quinoa, zemelengranen, havermout en niet-zetmeelrijke groenten. Het kan uw risico op colorectale en prostaatkanker verlagen en u helpen een gezond gewicht te bereiken.

Beperkt verwerkt en rood vlees

Veel verschillende studies hebben een verband gelegd tussen het risico op kanker en het eten van verwerkt vlees, zoals spek, worstjes, hotdogs, pepperoni en salami. Eten ongeveer 2 oz. (50 gram) per dag verwerkt vlees verhoogt het risico op darmkanker met 20{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f}. Dit kan te wijten zijn aan de nitraatconserveermiddelen of andere stoffen die worden gebruikt bij de verwerking van het vlees, hoewel risicofactoren voor kanker ook toenemen door het eten van rood vlees. De veiligste strategie is om de hoeveelheid verwerkt vlees die u consumeert te beperken en uw dieet te variëren door andere eiwitbronnen, zoals vis, kip, eieren, noten en soja, te zoeken in plaats van alleen op rood vlees te vertrouwen.

Bereid je eten op een gezonde manier voor

Het kiezen van gezond voedsel is niet de enige belangrijke factor in het voorkomen van kanker. Het maakt ook uit hoe je je eten klaarmaakt, opslaat en kookt.

Het stimuleren van de kankerbestrijdende voordelen van voedsel

Hier zijn een paar tips die je helpen de meeste voordelen te halen uit het eten van al die geweldige kankerverwekkende voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten:

Eet op zijn minst wat rauwe groenten en fruit omdat ze de meeste vitaminen en mineralen bevatten, hoewel het koken van sommige groenten de vitamines meer beschikbaar kan maken voor ons lichaam.

Bij het koken van groenten, stoom alleen tot ze gaar zijn. Hierdoor blijven meer van de vitamines behouden. Te gaar groenten verwijdert veel van de vitaminen en mineralen. Als je groenten kookt, gebruik dan het kookwater in een soep of een ander gerecht om ervoor te zorgen dat je alle vitamines krijgt.

Was alle groenten en fruit. Gebruik een plantaardige borstel om te wassen. Wassen elimineert niet alle residuen van bestrijdingsmiddelen, maar vermindert deze.

Smaakvoedsel met kruiden en specerijen die het immuunsysteem stimuleren. Knoflook, gember en kerriepoeder voegen niet alleen smaak toe, maar voegen een kankerbestrijdende stoot toe van waardevolle voedingsstoffen. Andere goede keuzes zijn kurkuma, basilicum, rozemarijn en koriander. Probeer ze te gebruiken in soepen, salades en stoofschotels.

Tips voor het verminderen van kankerverwekkende stoffen

Carcinogenen zijn kankerverwekkende stoffen die in voedsel worden aangetroffen. Ze kunnen zich vormen tijdens het kook- of conserveringsproces, meestal met betrekking tot vlees, en als voedsel begint te bederven. Voorbeelden van voedingsmiddelen die kankerverwekkende stoffen bevatten, zijn uitgeharde, gedroogde en geconserveerde vleeswaren (bijvoorbeeld spek, worst, beef jerky); verbrand of verkoold vlees; gerookt voedsel; en voedsel dat beschimmeld is geworden.

Om uw blootstelling aan kankerverwekkende stoffen te verminderen:

Bak geen olie op hoog vuur. Op lage temperatuur koken of bakken (minder dan 240 graden) voorkomt dat oliën of vetten kankerverwekkend worden. In plaats van frituren, panfrituren en bakken, kies je voor gezondere methoden zoals bakken, koken, stomen of roosteren.

Ga lekker op de barbecue. Door vlees te verbranden of te verkolen ontstaan ​​kankerverwekkende stoffen. Als je ervoor kiest om te barbecueën, laat het vlees dan niet te lang koken en kook het op de juiste temperatuur (niet te heet).

Bewaar oliën op een koele donkere plaats in luchtdichte containers, omdat ze snel ranzig worden als ze worden blootgesteld aan hitte, licht en lucht.

Vermijd voedsel dat er beschimmeld uitziet of ruikt, omdat het waarschijnlijk aflatoxine bevat, een sterk kankerverwekkend middel dat het vaakst wordt aangetroffen op beschimmelde pinda’s. Noten blijven langer vers als ze in de koelkast of vriezer worden bewaard.

Wees voorzichtig met wat je in de magnetron doet. Gebruik waspapier in plaats van plasticfolie om je eten in de magnetron te bedekken. En gebruik altijd magnetronbestendige containers.

De vijf slechtste dingen om te grillen

  • Kipfilet, zonder vel, zonder been, gegrild, goed gedaan
  • Biefstuk, gegrild, goed gedaan
  • Varkensvlees, gebarbecued
  • Zalm, gegrild met schil
  • Hamburger, gegrild, goed gedaan

Bron: Physicians Committee for Responsible Medicine

GGO’s, pesticiden en kankerrisico

Genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s) zijn planten of dieren waarvan het DNA is gewijzigd op manieren die niet in de natuur of in traditionele kruisingen kunnen voorkomen, meestal om resistent te zijn tegen pesticiden of om een ​​insecticide te produceren. Hoewel de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) en de biotechbedrijven die GGO’s produceren, erop staan ​​dat ze veilig zijn, wijzen veel voorvechters van voedselveiligheid erop dat deze producten slechts kortetermijntests hebben ondergaan om hun effecten op mensen vast te stellen.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat het consumeren van GGO’s bepaalde soorten kanker kan veroorzaken. Aangezien de meeste GGO’s zijn ontworpen voor herbicidetolerantie, is het gebruik van toxische herbiciden zoals Roundup aanzienlijk toegenomen sinds GGO’s werden geïntroduceerd. Sommige studies hebben aangetoond dat het gebruik van pesticiden, zelfs bij lage doses, het risico op bepaalde kankers, zoals leukemie, lymfoom, hersentumoren, borstkanker en prostaatkanker, kan verhogen. Onderzoek naar het verband tussen GGO’s, pesticiden en kanker blijft echter onduidelijk.

Als u zich zorgen maakt over GGO’s en pesticiden, koop dan biologisch of lokaal voedsel

In de meeste landen bevatten biologische gewassen geen GGO’s en biologisch vlees is afkomstig van dieren die zijn geteeld op biologisch, GMO-vrij voer. Lokaal geteelde producten zijn minder snel behandeld met chemicaliën om bederf te voorkomen.

Lees voor meer informatie Organic Foods: What You Need to Know

Andere lifestyle-tips voor kankerpreventie

Terwijl je dieet centraal staat in het voorkomen van kanker, kunnen andere gezonde gewoonten je risico verder verlagen:

  1. Wees zo slank mogelijk zonder te zwaar te worden. . Gewichtstoename, overgewicht en obesitas verhogen het risico op een aantal kankers, waaronder darm-, borst-, prostaat-, pancreas-, endometrium-, nier-, galblaas-, slokdarm- en eierstokkanker.
  2. Wees elke dag minstens 30 minuten lichamelijk actief. Fysieke activiteit vermindert het risico op colon-, endometriale en postmenopauzale borstkanker. Drie sessies van 10 minuten werken net zo goed, maar het belangrijkste is om een ​​activiteit te vinden die u leuk vindt en deze een deel van uw dagelijks leven te maken.
  3. Beperk alcoholische dranken. Beperk het verbruik tot niet meer dan twee drankjes per dag voor mannen en één per dag voor vrouwen.
  4. Waar mogelijk, probeer te voorzien in de voedingsbehoeften door alleen dieet , in plaats van te proberen supplementen te gebruiken om te beschermen tegen kanker.
  5. Het is het beste voor moeders om tot 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven en dan andere vloeistoffen en voedingsmiddelen toe te voegen. Baby’s die borstvoeding krijgen hebben minder kans op overgewicht als kinderen of volwassenen.
  6. Na de behandeling moeten overlevenden van kanker de aanbevelingen voor kankerpreventie volgen. Volg de aanbevelingen voor voeding, gezond gewicht en fysieke activiteit van uw arts of opgeleide professional.

Bron: World Cancer Research Fund International