Lichaam

Ketogeen dieet voor diabetes type 2: werkt het?

Ketogeen dieet voor diabetes type 2: werkt het?eiwitrijk voedsel

Type 2-diabetes is een aandoening die de bloedsuikerspiegel beïnvloedt en die kan worden beheerd door een gezond dieet te volgen en een gezond gewicht te behouden.

Mensen met obesitas kunnen het risico op diabetes verkleinen door een uitgebalanceerd en voedzaam dieet te volgen. Het volgen van een dieet dat vol zit met vitamines en mineralen en weinig toegevoegde suikers en ongezonde vetten kan mensen helpen een deel van het extra gewicht te verliezen.

Mensen die 5-10 procent van hun lichaamsgewicht verliezen, kunnen hun kans op diabetes met 58 procent verminderen. Voor mensen met diabetes of mensen met pre-diabetes, kan het verliezen van dezelfde hoeveelheid lichaamsgewicht bijdragen tot een merkbare verbetering van de bloedsuikerspiegel.

Voor sommige mensen is het ketogene dieet een effectieve manier om hun diabetes onder controle te houden. Het is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel verlaagt en het gewicht vermindert.

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is het ketogene dieet?
  2. Potentiële bijwerkingen
  3. Voordelen van ketogeen dieet
  4. Alternatieven voor het ketogene dieet
  5. Gezond eten

Wat is het ketogene dieet?

Het ketogene dieet omvat het eten van voedingsmiddelen met veel vet, zoals vlees, vis, noten en kaas, en het eten van een zeer lage hoeveelheid koolhydraten.

Levensmiddelen die koolhydraten bevatten , zoals brood, pasta en fruit, zijn de belangrijkste brandstofbron van het lichaam. Het lichaam breekt het voedsel af en gebruikt de resulterende suiker (glucose) voor energie.

Een ketogeen dieet is een vetarm dieet met een zeer laag koolhydraatgehalte. Het werd in eerste instantie ontwikkeld en aanbevolen voor kinderen met epilepsie .

Het dieet raadt mensen aan 30 gram (g) koolhydraten of minder per dag te eten. Het doel is om 3 tot 4 g vet te eten voor elke 1 g koolhydraten en eiwitten.

Gevolgen voor de bloedsuikerspiegel

Omdat het ketogene dieet koolhydraten beperkt, is er niet genoeg suiker beschikbaar voor het lichaam om als brandstof te gebruiken, dus het gebruikt het vet. Het proces van het afbreken van vet wordt ” ketose ” genoemd en het produceert een brandstofbron die ketonen wordt genoemd.

Een ketogeen dieet helpt sommige mensen met diabetes type 2 omdat het het lichaam in staat stelt om de glucosespiegels op een laag maar gezond niveau te houden. De verminderde hoeveelheid koolhydraten in het dieet helpt grote spikes in de bloedsuikerspiegel te elimineren, waardoor de behoefte aan insuline wordt verminderd .

Studies rond ketogene diëten hebben aangetoond dat ze nuttig kunnen zijn bij de reductie van HbA1c. Dit is een gemiddelde van 3 maanden bloedglucosewaarden.

Gevolgen voor de noodzaak van medicatie

Ketogene diëten kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Als zodanig kunnen sommige mensen met diabetes type 2 na een ketogeen dieet hun medicatie verminderen.

Echter, degenen die het ketogene dieet volgen, evenals een insulineregime, lopen mogelijk meer risico op het ontwikkelen van hypoglycemie (lage bloedsuikerspiegel). Hypoglycemie treedt op als de bloedsuikerspiegel daalt tot 70 milligram per deciliter (mg / dL) of minder .

Invloed op gewicht

Het ketogene dieet helpt het lichaam vet te verbranden, wat gunstig is bij het proberen om gewicht te verliezen. Dit kan nuttig zijn voor mensen met type 2-diabetes, evenals voor prediabetes.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een ketogeen dieet volgen een verbetering van het bloedsuikerniveau vertonen. Er is ook aangetoond dat ze merkbaar gewichtsverlies ervaren.

Potentiële bijwerkingen

Sommige bijwerkingen op de korte termijn van het ketogene dieet kunnen mentale sluwheid, vermoeidheid en hoofdpijn zijn.

Het ketogene dieet kan een levensvatbare behandelingsoptie zijn voor sommige mensen met type 2-diabetes. Het heeft echter enkele potentiële bijwerkingen.

Korte-termijn bijwerkingen

Omdat het ketogene dieet een overschakeling naar een andere energiebron met zich meebrengt, kan dit tot enkele bijwerkingen leiden. Deze kunnen zijn:

  • verlies van zouten
  • keto-griep
  • merkbare verandering in stoelgang, zoals constipatie
  • ongemakkelijke krampen in de benen
  • merkbaar verlies van energie
  • mentale mist
  • frequent urineren
  • hoofdpijn

In de meeste gevallen zijn de bijwerkingen slechts tijdelijk en ervaren mensen geen problemen op de lange termijn.

Lange-termijn bijwerkingen

Langetermijneffecten kunnen de ontwikkeling van nierstenen en een verhoogd risico op botbreuken door acidose zijn.

Kinderen kunnen ook een onvolgroeide groei ervaren als gevolg van verminderde niveaus van een insuline-achtige groeifactor die kan leiden tot bot-erosie. Dit kan zwakke botten betekenen die zeer gevoelig zijn voor breuken.

Voordelen van ketogeen dieet

Het ketogene dieet kan tot een aantal andere voordelen leiden, waaronder:

  • lagere bloeddruk
  • verbeterde insulinegevoeligheid
  • minder afhankelijkheid van medicatie
  • merkbare verbeteringen in cholesterol levels

Maaltijd plannen

Ketogene diëten zijn streng, maar ze kunnen een voedzaam dieet bieden als ze op de juiste manier worden gevolgd. Het idee is om uit de buurt van voedingsmiddelen te blijven, zoals koolhydraten, die insulineniveaus zouden kunnen stollen.

Mensen moeten zich concentreren op het ontwikkelen van een dieetplan dat bestaat uit een laag gehalte aan koolhydraten, een matig eiwitgehalte en een hoog vetgehalte. Het is ook belangrijk om sterk bewerkte voedingsmiddelen te vermijden en in plaats daarvan te genieten van minimaal verwerkt en echt voedsel.

Een ketogeen dieet moet uit de volgende soorten voedsel bestaan:

  • Low carb-groenten: een goede vuistregel is om bij elke maaltijd groenten te eten. Pas op voor zetmeelrijke groenten, zoals aardappelen en maïs.
  • Eieren: eieren bevatten weinig koolhydraten en een uitstekende eiwitbron.
  • Vlees: Vet vlees is acceptabel, maar vermijd te veel eiwitten. Een hoog proteïnegehalte in combinatie met lage koolhydraten kan ertoe leiden dat de lever het eiwit omzet in glucose, waardoor de persoon uit ketose komt.
  • Gezonde vetbronnen, zoals avocado’s, noten en zaden, olijfolie.
  • Vis: een goede bron van eiwitten.

Alternatieven voor het ketogene dieet

Een zorgverlener kan helpen bij het kiezen van het juiste gezonde eetplan voor mensen met diabetes type 2.

Het ketogene dieet is een gezond eetplan dat mensen met diabetes kan helpen, maar er zijn ook andere diëten die ook kunnen helpen.

De Atkins

Het Atkins- dieet is een ander koolhydraatarm voedingsplan dat in 1972 werd ontwikkeld door cardioloog Robert C. Atkins.

Net als het ketogene dieet, richt het Atkins-dieet zich op het beperken van koolhydraten en het eten van veel eiwitten en vetten. Dr. Atkins heeft aangetoond hoe een vermindering van koolhydraten en suiker de diabetes type 2 zou kunnen helpen beheersen.

Het Atkins-dieet omvat niet het tellen van calorieën, maar richt zich in plaats daarvan op het volgen van koolhydraten. Het is een van de eerste diëten die is geïdentificeerd om type 2 diabetes onder controle te houden. Het Atkins-dieet kan ook helpen om het cholesterolgehalte onder controle te houden.

Het dieet omvat vier fasen. De eerste omvat het vasthouden aan 20 g koolhydraten per dag. Elke fase richt zich op het geleidelijk verhogen van het voedselaanbod.

De laatste fase houdt in dat tips voor levenslange onderhoud in de praktijk worden gebracht. Op deze manier is het een levensstijlverandering in plaats van een dieet.

Kritiek op het gebruik van ketose

Critici van de Atkins en ketogene diëten stellen dat een dieet gericht op ketose te overdreven is. Dit komt omdat ze geloven dat langdurige blootstelling aan ketonen potentieel kan leiden tot nierbeschadiging.

Het is ook moeilijk om dit soort diëten op lange termijn te behouden, omdat ze zo veel koolhydraten bevatten. Het kan later ook tot gewichtstoename leiden, vooral als iemand opnieuw op een onevenwichtige manier koolhydraten begint te eten.

Gezond eten

Ongeacht het gekozen dieet, is een gezond eetplan essentieel voor mensen met diabetes type 2.

Een arts of diëtist kan iemand helpen het plan te kiezen dat het beste bij zijn levensstijl past. Het is ook belangrijk dat mensen een dieet vinden dat voor hen werkt en hen een goed gevoel geeft.

Het ketogene en het Atkins-dieet is mogelijk niet geschikt voor alle mensen. Het is echter moeilijk te ontkennen dat ze gewichtsverlies bevorderen en kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Beide dingen zijn gunstig voor mensen met diabetes type 2 en kunnen hen helpen hun toestand te beheersen.