Superfoods

KURKUMA (POEDER): GEZONDHEIDSVOORDELEN, VOEDINGSWAARDE RISICO’S EN GENEESKRACHTIGE WERKING

09 3 - KURKUMA (POEDER): GEZONDHEIDSVOORDELEN, VOEDINGSWAARDE RISICO'S EN GENEESKRACHTIGE WERKINGKURKUMA: GEZONDHEIDSVOORDELEN, VOEDINGSWAARDE RISICO'S EN GENEESKRACHTIGE WERKING

Kurkuma is een meerjarige plant van de gemberfamilie, afkomstig uit het zuidwesten van India. Kurkuma wordt vaak geconsumeerd in poedervorm en als specerij gebruikt.

Om kurkumapoeder te maken, worden de wortels van de plant gedurende 30-45 minuten gekookt, in ovens gedroogd en vervolgens gemalen tot een diep oranjegeel poeder. Kurkumapoeder is een veelgebruikt kruid dat wordt gebruikt in de Indiase en Pakistaanse keuken. Het is een belangrijk onderdeel van curry en kan ook worden gebruikt voor het verven van textiel.

Er zijn drie natuurlijk voorkomende fytochemicaliën in kurkuma: curcumine, demethoxycurcumine en bisdemothoxycurcumine, samen aangeduid als curcuminoïden.

Deze MNT Knowledge Center-functie maakt deel uit van een verzameling artikelen over de gezondheidsvoordelen van populaire voedingsmiddelen . Het geeft een voedingsindicatie van kurkuma en een grondige kijk op de mogelijke gezondheidsvoordelen, hoe je meer kurkuma in je dieet kunt opnemen en eventuele gezondheidsrisico's van het eten van kurkuma.

Inhoud van dit artikel:

  1. Nutritionele afbraak van kurkuma, mogelijke gezondheidsvoordelen
  2. Verdere voordelen voor de gezondheid, hoe u meer kurkuma in uw dieet kunt opnemen, mogelijke risico's

Nutritionele afbraak van kurkuma

Kurkuma is in de Ayurvedische en Chinese medische praktijk gebruikt om meerdere gezondheidsproblemen te behandelen.

Volgens de USDA National Nutrient Databasebevat één eetlepel kurkumapoeder 29 calorieën , 0,9 gram eiwit, 0,3 gram vet en 6,3 gram koolhydraten (inclusief 2 gram vezels en 0,3 gram suiker). 1

Kurkuma wordt traditioneel gebruikt in de Ayurvedische en Chinese geneeskunde om ontstekingsaandoeningen, huidziekten, wonden, spijsverteringsproblemen en leveraandoeningen te behandelen.

Mogelijke voordelen van het eten van kurkuma

Curcumine is de werkzame stof in kurkuma waarvan wordt gedacht dat het de bron is van veel van de gezondheidsvoordelen ervan. Curcumine is ook verantwoordelijk voor de uitgesproken aardachtige, licht bittere en peperige smaak van kurkuma.

Spijsvertering

Curcumine kan helpen de spijsvertering te verbeteren door de galblaas te stimuleren om gal te produceren. Een dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie toonde aan dat kurkuma opgeblazen gevoel en gas verminderde bij mensen die aan indigestie leden . De Duitse Commissie E, een groep die bepaalt welke kruiden veilig in Duitsland kunnen worden voorgeschreven, heeft het gebruik van kurkuma voor spijsverteringsproblemen goedgekeurd. 2

Ontsteking

Curcumine verlaagt de niveaus van twee enzymen in het lichaam die ontstekingen veroorzaken , wat erop kan wijzen dat het consumeren van kurkuma nuttig zou zijn bij de behandeling van veel inflammatoire aandoeningen. 2

Ontsteking is een rode draad door de volgende aandoeningen:

  • Hartziekte
  • Type 2 diabetes
  • Beroerte
  • Artritis
  • inflammatoire darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn en het prikkelbare darm syndroom(IBS)
  • Kanker
  • De ziekte van Alzheimer .

Curcumine is veelbelovend als een natuurlijke ontstekingsremmende behandeling en wordt momenteel getest in fase 2 en 3 klinische studies. 3

In een klinisch onderzoek naar de effecten van curcumine op artritis kregen 50 patiënten dagelijks curcumine gedurende 3 maanden. Een toename in loopprestaties en afstand werd waargenomen, evenals verminderde ontstekingsniveaus. 3

Curcumin is ook aangetoond effectief te zijn voor inflammatoire darmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. In meerdere studies ervoeren mensen met inflammatoire darmaandoeningen die curcuminesupplementen kregen een vermindering van de symptomen. 3

Kurkuma kan het risico op vorming van bloedstolsels verminderen door te voorkomen dat bloedplaatjes samenklonteren.

Het is aangetoond dat kurkuma voorkomt dat bloedplaatjes samenklonteren, wat het risico op vorming van bloedstolsel kan verminderen. Vroege studies suggereren dat kurkuma kan helpen de opbouw van plaque in de bloedvaten te voorkomen. In dierstudies geelwortelextract verlaagd LDL (slechte) cholesterol en voorkomen verdere accumulatie. 2

In een humane studie waarbij deelnemers 4 gram curcumine per dag kregen, was het cholesterolgehalte echter niet verbeterd. 2

De ontstekingsremmende eigenschappen van kurkuma bevorderen de cardiovasculaire gezondheid. Sommige studies hebben aangetoond dat de antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen van kurkuma de volgende effecten hebben in diermodellen: 3

  • Verminderd lichaamsgewicht
  • Verlaagde triglyceridesynthese
  • Verhoogde basaalstofwisseling
  • Verhoogde vetzuuroxidatie
  • Verbeterde insulinegevoeligheid .

Al deze effecten zouden het risico op hartaandoeningen verlagen. De bevindingen van deze onderzoeken moeten in mensen worden gerepliceerd voordat kurkuma wordt gebruikt als een vorm van behandeling.

 

Kanker

Er is voorlopig bewijs dat kurkuma nuttig kan zijn bij kankerpreventie vanwege zijn antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Epidemiologische studies hebben de ontsteking als een belangrijke risicofactor voor kanker geïdentificeerd. Meer onderzoek is nodig op dit gebied.

Topisch curcumine is ook gevonden om sommige secundaire kankersymptomen, zoals verminderd reukvermogen, jeuk, omvang van de laesie en pijn, te verlichten of te verminderen. 3

Hersenen gezondheid

De antioxiderende, ontstekingsremmende en circulerende effecten van kurkuma zijn allemaal nuttig bij de preventie en behandeling van neurodegeneratieve ziekten, waaronder de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson en multiple sclerose .

In een grote populatie-gebaseerde studie van meer dan 1.000 oudere patiënten met dementie , scoorden proefpersonen die hun hele leven door een kurkuma-rijke curry gebruikten soms of vaak vaak significant beter op het Mini-Mental State Examination (MMSE), een gevestigde maatstaf van cognitieve functie, dan degenen die zelden curry consumeerden. 3

Type 2 diabetes

oxidatieve spanningen ontstekingsreacties zijn belangrijke factoren bij het voorkomen en de ontwikkeling van type 2 diabetes. Curcumine lijkt diabetes te beïnvloeden door de pancreas te stimuleren insuline te produceren en af ​​te scheiden.

Verschillende studies hebben aangetoond dat curcumine glucose- en lipidemetabolisme bij type 2-diabetes kan reguleren. In een onderzoek waarbij 240 pre-diabetische deelnemers gedurende 9 maanden tweemaal daags 250 mg curcuminesupplementen kregen of een placebo tweemaal daags kregen degenen die het curcuminesupplement kregen, minder kans om door te stoten naar volledige diabetes. 3

Kurkuma of curcumine?

Hoewel alle bovengenoemde voordelen worden toegeschreven aan curcumine, hebben sommige studies aangetoond dat hele kurkuma meer voordelen heeft dan alleen curcumine. Naast het verbeteren van de biologische beschikbaarheid van curcumine, omvat hele kurkuma aromatische turmerone, een verbinding die stamcelproliferatie kan induceren en als zodanig in de toekomst kan worden gebruikt voor behandelingen van neurodegeneratieve aandoeningen. 4,5

Studies die curcumine-vrije kurkuma onderzoeken hebben aangetoond dat de componenten ontstekingsremmende, anti-kanker en antidiabetische eigenschappen vertonen, hetgeen verder suggereert dat curcumine niet de enige component van kurkuma is om gezonde eigenschappen te hebben. 6

Bovendien, een vergelijkende studie vond dat de niveaus van verbindingen zoals arromatische turmerone hoger waren in de essentiële oliën van verse kurkuma in vergelijking met droge kurkuma, wat aangeeft dat verse kurkuma hogere antioxiderende eigenschappen heeft dan droge kurkuma. 7

Hoe u meer kurkuma in uw dieet kunt opnemen

Snelle tips:

Kurkuma is gemakkelijk te combineren met melk om een ​​verfrissend en ontspannend drankje te maken.

  • Voeg kurkuma toe aan kruidenmengsels zoals curry of barbecuewas
  • Maak een zelfgemaakte dressing met deelolie, een deel azijn en kruiden, waaronder kurkuma
  • Verander uw go-to-marinades door kurkuma toe te voegen.

Of probeer deze gezonde en heerlijke recepten ontwikkeld door geregistreerde diëtisten:

Mason jar linze salade
Komijn-limoen kurkuma vinaigrette
Mango kurkuma smoothie
Kurkuma melk
Goudkoorts soep .Kurkuma is ook verkrijgbaar als een supplement in poeder-bevattende capsules, vloeibaar extract en tinctuur. Bromelaïne, een eiwitextract afgeleid van ananas, verhoogt de opname en effecten van kurkuma, dus wordt het vaak gecombineerd met kurkuma in deze producten.

Potentiële gezondheidsrisico's van het eten van kurkuma

Het gebruik van kurkuma als specerij in voedsel wordt als veilig beschouwd; Supplementen zijn echter niet gereguleerd en kunnen al dan niet bevatten wat ze beweren.

Langdurige hoge doses kurkuma kunnen in extreme gevallen maagklachten en zweren veroorzaken . Iedereen met obstructies door galpassage of galstenen moet met hun arts praten voordat ze kurkuma gebruiken. Kurkuma moet niet worden ingenomen met geneesmiddelen die werken om maagzuur te verminderen.

Kurkuma kan de bloedsuikerspiegel verlagen. Als u diabetes heeft, neem dan contact op met uw arts voordat u supplementen met kurkuma gebruikt, omdat deze het risico op hypoglycemiekunnen verhogen .

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven mogen geen supplementen tegen kurkuma gebruiken.

Omdat kurkuma als een bloedverdunner kan werken, mag het niet als supplement worden ingenomen minstens 2 weken vóór de operatie, of in combinatie met bloedverdunnende medicijnen.

Recente ontwikkelingen op kurkuma vanuit MNT-nieuwsVeelbelovende kandidaat-geneesmiddel voor de ziekte van Alzheimer gevonden in kurkuma verbinding

Onderzoekers van het Instituut voor Neurowetenschappen en Geneeskunde in Jülich, Duitsland, zeggen dat een kurkuma-verbinding stamcelproliferatie en differentiatie in de hersenen bevordert en hoop geeft aan patiënten met een beroerte en de ziekte van Alzheimer.

Granaatappel, groene thee, kurkuma en broccoli kunnen helpen prostaatkanker te bestrijden

Britse onderzoekers hebben wetenschappelijk bewezen dat broccoli, kurkuma, groene thee en granaatappel helpen de meest voorkomende kanker te bestrijden bij mannen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk - prostaatkanker .

pinit fg en rect red 28 - KURKUMA (POEDER): GEZONDHEIDSVOORDELEN, VOEDINGSWAARDE RISICO'S EN GENEESKRACHTIGE WERKING