Dieet en Gewichtsverlies

MEDITATIE EN AFVALLEN HOE WERKT HET? GEWICHTSVERLIES DOOR MEDITATIE

  • Waarom meditatie?
  • Stress- en gewichtsbeheer
  • Het probleem met Cortisol
  • Slaapgebrek
  • Emotioneel eten
  • Kortetermijndenken
  • Stress en vet
  • Alcohol en stress
  • Hoe helpt meditatie?
  • Hoe meditatie stress vermindert
  • Bewustwording
  • Eigenwaarde en meditatie
  • Conclusie

Waarom meditatie?

 

Iedereen die probeert om die extra kilo’s te verschuiven, weet dat afvallen hard werken is.

Bovendien, zelfs als u uw doelen hebt bereikt, zorgt het opnieuw kruipen van het gewicht voor een nieuwe uitdaging.

We worden bestookt met allerlei oplossingen – van crashdiëten tot afslankpillen – maar het feit is de enige manier om gewicht te verliezen en het af te houden is een duurzame verandering van levensstijl.

Dit is iets waarmee meditatie kan helpen.

Hoewel het directe onderzoek naar de invloed van meditatie op gewichtsverliesbeperkt is, zijn er wetenschappelijk onderbouwde redenen waarom meditatie een ondersteunende begeleiding is voor een gezondere levensstijl.

De relatie tussen stress en gewichtstoename is essentieel om te begrijpen waarom meditatie je kan helpen om af te vallen .

 

Stress- en gewichtsbeheer

 

Op de korte termijn heeft stress de neiging om ons minder hongerig te maken.

Onze stressrespons evolueerde al vroeg in onze evolutionaire geschiedenis en het hielp ons te overleven door het mechanisme van “vluchten of vechten”.

Wanneer we gestrest raken, reageert ons lichaam alsof het wordt geconfronteerd met een onmiddellijke dreiging, het vrijgeven van stresshormonen en het opnieuw richten van onze energie, zodat we klaar zijn om ofwel voor ons leven te vechten, of weg te rennen.

In deze noodmodus is ons spijsverteringsstelsel uitgehongerd door energie en als iets dat niet onmiddellijk essentieel is voor onze overlevingskansen, neemt onze eetlust af.

Het probleem komt wanneer stress geen zeldzaam kenmerk is in ons leven, maar constant en op de lange termijn.

In dit geval is het niet het gewichtsverlies dat we kunnen verwachten, maar de hardnekkige gewichtstoename.

 

Het probleem met Cortisol

 

Adrenaline, die ons lichaam overstroomt in momenten van stress, vuurt ons op en vermindert onze eetlust.

Helaas is dit echter niet het hele verhaal.

Zodra de adrenaline is uitgewerkt, neigt een ander stresshormoon (bekend als cortisol) rond te hangen ( 1 ).

Het is dit hormoon dat ons lichaam vertelt om zijn voedselvoorraad aan te vullen.

Dit was volkomen logisch al die jaren geleden, toen een van onze voorouders net een ontzettend veel energie had verbruikt voor een leeuw die slaapt, maar in de moderne wereld is het iets minder nuttig.

Als we elke dag gestrest raken, komt die piek in de honger nog steeds, zelfs als we niets actiever hebben gedaan dan het lezen van boze e-mails.

Als we de hele tijd gestresst zijn, zal cortisol ons een continue behoefte aan een grote energieboost geven, wat leidt tot onbedwingbare trek en ongezonde keuzes, vooral omdat het hormoon ook druppels in de bloedsuikerspiegel kan veroorzaken.

 

Slaapgebrek

 

Stress heeft een directe invloed op de slaap, waardoor het moeilijker wordt om een ​​rustgevende en verfrissende acht uur te krijgen terwijl we ons wakker maken om ons zorgen te maken ( 2 ).

Wanneer onze hersenen in overdrive zijn, is het veel moeilijker om in een natuurlijke slaap te vallen en het onvermogen om te slapen kan een bron van stress zijn.

Afgezien van vermoeid raken en niet in staat zijn om te concentreren, maakt het gebrek aan slaap ons ook gemakkelijker aan te komen.

Niet genoeg slaap ’s nachts is gekoppeld aan een verhoogd calorieverbruik, minder neiging tot bewegen, meer verlangen naar ongezond voedsel en verminderde het vermogen om verstandige, doordachte beslissingen te nemen ( 3).

Dit alles telt op en maakt zelfs het behouden van je huidige gewicht een uitdaging, laat staan ​​dat je je huidige gewicht verliest.

 

Emotioneel eten

 

Het is geen verrassing dat frequente stress een nadelig effect heeft op ons mentale welzijn.

Als je niet goed slaapt en je voortdurend in de war raakt, kunnen we minder goed humeur hebben.

We worden ook angstig en merken dat we op zoek zijn naar troost.

Het is moeilijk om goede beslissingen te nemen als we het druk hebben en gestresst zijn en we zoeken troost in het voedsel dat we eten.

Eten is een snelle en gemakkelijke manier om onszelf tijdelijk beter te laten voelen – er is een reden waarom het een cliché is dat de pasgestorvenen in hun ijs rochelen.

Suikerhoudende en vetrijke voedingsmiddelen hebben de neiging om te worden geassocieerd met goede jeugdherinneringen, zoals het krijgen van cookies van een zorgzame grootmoeder of familiefeesten.

Het is dus geen wonder dat we op hen vertrouwen wanneer we ons down voelen, en studies hebben aangetoond dat emotioneel eten gewichtstoename bevordert ( 4 ).

 

Kortetermijndenken

 

Stress voedt ons met een gevoel van urgentie, wat nuttig kan zijn als we een belangrijke taak voltooien, maar dat is veel minder als we op de lange termijn moeten denken.

Het is het kortetermijndenken dat ons op een crash-dieet zet.

We raken gestresst over ons gewicht, vooral als de manier waarop we kijken ons slecht doet voelen over onszelf, en we willen het probleem meteen oplossen.

Deze stress geeft ons focus en vastberadenheid, wat leidt tot drastische veranderingen.

Helaas zijn deze drastische veranderingen slechts zeer kort houdbaar.

Het is hoe mensen die regelmatig te veel eten, op een sapdieet kunnen en drie stenen verliezen.

Het probleem is dat zodra het dieet voorbij is en ze het “normale leven” hervatten, het terugdraaien van al dat gewicht bijna onvermijdelijk is omdat er geen sprake is van een langetermijnwijziging.

Om succesvol af te vallen, in plaats van na te denken over de komende 6 maanden, moeten we nadenken over de komende 6 jaar.

Stress maakt het heel moeilijk om op deze manier te denken, niet gezien het feit dat, hoewel we snel gewicht kunnen verliezen, de enige manier waarop het uitblijft, is als we ons leven permanent veranderen.

Dit kortetermijndenken heeft op andere manieren invloed op ons.

Wanneer we snel overeind komen, is het kiezen voor de ongezonde fastfoodoptie op korte termijn zinvol, omdat we te gestrest zijn om iets anders te doen.

Door stress te verminderen, kunnen we de kleine maar krachtige veranderingen aanbrengen die we nodig hebben om dit soort gedrag te voorkomen.

 

Stress en vet

 

Stress maakt het gemakkelijker voor ons lichaam om vast te houden aan vet, met name koppig buikvet ( 5 ).

Het is theoretisch dat stresshormonen onze fysiologie beïnvloeden door onze stofwisseling te verminderen en het moeilijker te maken om vet te verbranden, omdat dit een constante toevoer van energie garandeert.

Het vasthouden van vet heeft mogelijk bijgedragen tot onze overleving in voorgaande eeuwen, toen er een reële dreiging van uithongering was.

In tijden zouden onze voorouders chronisch stressvol zijn bevonden, zoals het onder ogen zien van een binnenvallende rivaal of het verlaten van hun huizen vanwege een milieugevaar (zoals een uitbarstende vulkaan), het hebben van een aanhoudende energievoorziening zou het verschil kunnen zijn geweest tussen leven en dood.

In de moderne westerse wereld is dit echter veel minder behulpzaam.

Onze lichamen werken tegen elke poging om de kilo’s te verschuiven, en verlagen zelfs onze metabolische rustfrequentie (een aantal calorieën die we elke dag zonder extra inspanning verbranden) als we proberen onze calorieën drastisch te verlagen.

Dus vóór een crashdieet, hebben we mogelijk 1800 calorieën per dag kunnen verbranden om onszelf in leven te houden, maar na het dieet dat mogelijk tot 1500 was gedaald.

 

Alcohol en stress

 

De vervelende waarheid over afvallen is dat alcohol echt niet helpt.

Het geeft niet alleen ontzettend veel lege calorieën, het verzwakt ook onze wilskracht zodat we een middernachtfeest inademen.

Dan, als een kers op de taart, als we een kater hebben, willen we alleen maar vet en koolhydraten eten.

Veel mensen gebruiken alcohol als een coping-mechanisme voor stress, maar zelfs als we gewoon een paar glazen wijn hebben na een lange dag op het werk, voegen we meer dan 400 onnodige calorieën toe aan onze voeding.

Dit alles zonder ons te vullen of enige voedingswaarde te bieden.

Alcohol kan ons tijdelijk tot rust brengen, maar door de kwaliteit van onze slaap te verminderen, draagt ​​het daadwerkelijk bij aan onze stress en ongeluk.

 

Hoe helpt meditatie?

 

Dit alles schetst een behoorlijk ontmoedigende foto, vooral gezien het feit dat velen van ons leven met wat kan worden beschouwd als een stressvolle levensstijl – of het nu de drukke professionele moeder is of twee-werkende afgestudeerde.

Dit betekent echter niet dat onze stress ons dwingt tot een leven waarin we eeuwig ongelukkig zijn met ons gewicht.

Het zou onrealistisch zijn om je voor te stellen dat we stress volledig uit ons leven kunnen verwijderen – in feite kan stress in kleine doses een nuttige en motiverende kracht zijn, maar we kunnen het drastisch verminderen.

Die vermoeiende, ongezonde en welzijnsvernietigende stress die het zoveel moeilijker maakt om af te vallen, kan eenvoudigweg worden beheerd door elke dag te mediteren.

 

Hoe meditatie stress vermindert

 

Meditatie vermindert onze stressniveaus op verschillende manieren.

Ten eerste is het een manier om meer en meer uitgerust te worden als de slaap ons ontglipt.

Zittend in meditatie gedurende twintig minuten geeft ons een rust die drie keer dieper is dan die bereikt in de slaap.

Dit zorgt ervoor dat we ons verfrist en energiek voelen, en daarom minder geneigd zijn om een ​​caloriebeladen caramel latte op te halen op zoek naar een energieboost.

Omdat we zo diep rusten, komen onze geesten tot rust en hervinden we ons normale hormonale evenwicht.

Niveaus van de problematische cortisol zijn aangetoond te dalen door tot een derde in mediteerders.

Onze cardiovasculaire gezondheid verbetert ook.

Misschien gebeurt de meest opvallende verandering die meditatie teweegbrengt in onze hersenen.

Na slechts acht weken van regelmatig mediteren, hebben hersenscans waarneembare veranderingen in de structuur van onze geest aan het licht gebracht die het anekdotische bewijs bevestigen dat meditatie stress vermindert ( 6 ).

Deze verandering is een fysieke vermindering van het zogenaamde “stress-centrum” of ons brein, bekend als de amygdala.

De amygdala maakt deel uit van ons reptielenbrein, dat vroeg in de evolutie van de mensheid verscheen (voordat we zelfs het “menselijke” deel bereikten) en onze vlucht- of vechtreactie regelt.

De vermindering van de amygdala gaat gepaard met een verdikking van onze hippocampus, een gebied dat onze herinnering en emoties beheerst.

Dit suggereert sterk dat meditatie ons in staat stelt minder afhankelijk te zijn van een haar-trigger stressreactie.

 

Bewustwording

 

Meditatie helpt ons ook om meer bewust te worden van onze gedachten en acties, inclusief die met betrekking tot voedsel.

Een onderzoeksevaluatie toonde bijvoorbeeld aan dat meditatie kan helpen bij zowel eetaanvallen als emotioneel eten ( 7 ).

We gedragen ons rationeler als we niet zo gestrest zijn, en meditatie laat ons de wereld ervaren op een manier die minder vervormd is door onze angsten en angsten.

Dit betekent dat we van het moment kunnen genieten zonder te worden afgeleid door een geest die zoemt van paniek.

Hiermee komt een grotere waardering en bewustzijn van de dingen die we eten.

Emotioneel eten vindt plaats wanneer we ervoor kiezen om iets te eten voor comfort, in plaats van omdat we honger hebben.

Door deze triggers te begrijpen, kunnen ze gemakkelijker worden beheerd.

 

Eigenwaarde en meditatie

 

De filmregisseur David Lynch zei over meditatie dat je “more and more you ” wordt.

In de chaos van het dagelijks leven raken we het contact met wie we zijn kwijt en kan ons vertrouwen een pak slaag krijgen.

Maatschappelijke boodschappen vertellen ons dat overgewicht ons lui, onaantrekkelijk en zelfs waardeloos maakt, en we kunnen merken dat we deze berichten internaliseren.

Een laag zelfbeeld is een belemmering voor het maken van de juiste keuzes voor onze gezondheid: ten eerste omdat we blij blijven met eten en ten tweede omdat we ervan overtuigd kunnen raken dat we de moeite niet waard zijn.

Leren vertrouwen te hebben en vol zelfwaarde te zijn voordat je 20 pond kwijtraakt, zal gewichtsverlies net iets gemakkelijker maken, en ook een ongelofelijk positieve verandering zijn voor je gemoedstoestand.

 

Conclusie

 

De onderschatte, maar ongelooflijk krachtige, effectmeditatie kan hebben is een “keystone-gewoonte”.

Een levensstijlrevisie gebeurt niet van de ene op de andere dag.

Het zijn de kleine veranderingen, niet de drastische, die op de lange termijn een verschil maken.

Zelfs als we ons dieet nog niet hebben veranderd, of een oefeningsregime zijn begonnen, hebben we door simpelweg in onze dag te mediteren en eraan te blijven voldoen, aangetoond dat we in staat zijn om aan een gezonde gewoonte te voldoen.

Als we ons kunnen vastleggen op twintig minuten meditatie, lijkt een workout van vijftien minuten niet zo veel van een inspanning.

Dan willen we niet al het goede werk dat oefening heeft gedaan ongedaan maken, dus kiezen we eerder fruit dan cheesecake als toetje.

Deze keuzes, één voor één, transformeren de manier waarop we denken en handelen en gewichtsverlies bijna vanzelf.

Omdat meditatie ons gelukkiger en energieker maakt, lijkt het maken van gezonde keuzes opeens een minder uitdaging.

Op deze manier heeft meditatie een domino-effect en kan het de basis zijn van waaruit we ons leven veranderen.

pinit fg en rect red 28 - MEDITATIE EN AFVALLEN HOE WERKT HET? GEWICHTSVERLIES DOOR MEDITATIE