Dieet en Gewichtsverlies

Metabolisme: Mythen en feiten

Metabolisme: Mythen en feitenvrouw op schalen

Metabolisme verwijst naar biochemische processen die voorkomen in elk levend organisme – inclusief de mens – om het leven te behouden. Deze biochemische processen stellen mensen in staat te groeien, zich voort te planten, schade te herstellen en te reageren op hun omgeving.

Het is een algemene overtuiging dat slanke mensen een hogere stofwisseling hebben en mensen met overgewicht een langzamer metabolisme hebben. In feite is dit zeer zelden het geval.

Hier bespreken we de feiten achter het metabolisme, wat het is, wat het doet en hoe het wordt beïnvloed.

Inhoud van dit artikel:

  1. Kan ik het metabolisme versnellen?
  2. Wat is metabolisme?
  3. Metabolisme en lichaamsgewicht
  4. Calorie-eisen
  5. Hoe kan ik afvallen?
Snelle feiten over metabolisme:

  • Wanneer mensen het woord “metabolisme” gebruiken, hebben ze het vaak over katabolisme en anabolisme.
  • Katabolisme is het afbreken van verbindingen om energie vrij te maken.
  • Anabolisme is het bouwen van verbindingen, die energie gebruiken.
  • Het lichaamsgewicht van mensen is het resultaat van katabolisme minus anabolisme.

Kan ik mijn metabolisme versnellen om gewicht te verliezen?

 

Ondanks wat promotors van bepaalde merken ‘gezondheidsvoedsel’ zeggen, zijn er weinig mensen die hun ruststofwisseling aanzienlijk kunnen veranderen.

Langetermijnstrategieën, zoals het vergroten van de spiermassa, kunnen uiteindelijk een effect hebben. Echter, het bepalen van de energiebehoeften van een lichaam, en vervolgens de levensstijl dienovereenkomstig aanpassen, zal een sneller effect hebben op het veranderen van het lichaamsgewicht.

Wat is metabolisme?

De meeste mensen gebruiken de term ‘metabolisme’ ten onrechte voor anabolisme of katabolisme:

Anabolisme is het opbouwen van dingen – een opeenvolging van chemische reacties die moleculen opbouwt uit kleinere componenten; anabole processen vereisen meestal energie.

Katabolisme is het afbreken van dingen – een reeks chemische reacties die complexe moleculen afbreken in kleinere eenheden; katabolische processen geven meestal energie vrij.

anabolisme

Anabolisme zorgt ervoor dat het lichaam nieuwe cellen kan laten groeien en alle weefsels kan behouden. Anabole reacties in het lichaam gebruiken eenvoudige chemicaliën en moleculen om veel eindproducten te maken. Voorbeelden zijn de groei en mineralisatie van botten en de toename van spiermassa.

Klassieke anabole hormonen omvatten:

  • Groeihormoon – een hormoon gemaakt door de hypofyse dat de groei stimuleert.
  • Insuline – een hormoon gemaakt door de alvleesklier. Het reguleert het glucosegehalte in het bloed. Cellen kunnen geen glucose gebruiken zonder insuline .
  • Testosteron – veroorzaakt de ontwikkeling van mannelijke geslachtskenmerken, zoals een diepere stem en gezichtshaar. Het versterkt ook spieren en botten.
  • Oestrogeen – betrokken bij het versterken van de botmassa, evenals het ontwikkelen van vrouwelijke kenmerken, zoals borsten.

katabolisme

Katabolisme breekt dingen af ​​en geeft energie af; het gebruikt grotere verbindingen om kleinere samenstellingen te creëren, die energie in het proces vrijgeven. Katabolisme biedt de energie die ons lichaam nodig heeft voor fysieke activiteit, van cellulaire processen tot lichaamsbewegingen.

Katabolische reacties in de cellen breken polymeren (lange ketens van moleculen) af in hun monomeren (afzonderlijke eenheden). Bijvoorbeeld:

  • Polysacchariden worden afgebroken tot monosacchariden – zetmeel wordt bijvoorbeeld afgebroken tot glucose.
  • Nucleïnezuren worden afgebroken tot nucleotiden – nucleïnezuren, zoals die waaruit DNA bestaat, worden afgebroken tot purines, pyrimidines en pentosesuikers. Deze zijn betrokken bij de energievoorziening van het lichaam.
  • Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren – in sommige omstandigheden wordt het eiwit afgebroken tot aminozuren om glucose te maken.

Wanneer we eten, breekt ons lichaam voedingsstoffen af ​​- dit geeft energie af, die wordt opgeslagen in moleculen van adenosine trifosfaat (ATP) in het lichaam. ATP wordt beschouwd als ‘de energievaluta van het leven’.

De energie opgeslagen in ATP is de brandstof voor anabole reacties. Katabolisme creëert de energie die anabolisme gebruikt voor het synthetiseren van hormonen, enzymen, suikers en andere stoffen voor celgroei, reproductie en weefselherstel.

Feiten over metabolisme en lichaamsgewicht

Lichaamsgewicht is het resultaat van katabolisme minus anabolisme – de hoeveelheid energie die we in ons lichaam afgeven (katabolisme) minus de hoeveelheid energie die ons lichaam verbruikt (anabolisme).

De overtollige energie wordt opgeslagen als vet of glycogeen in de spieren en de lever. Glycogeen is de belangrijkste opslagvorm van glucose in het lichaam.

Eén gram vet produceert 9 calorieën , vergeleken met 4 calorieën uit een gram eiwit of koolhydraat.

Hoewel overgewicht het gevolg is van het feit dat het lichaam overtollige energie als vet opslaat, kunnen hormonale problemen of een onderliggende medische toestand soms het metabolisme beïnvloeden.

Als iemand erg overgewicht of obesitas heeft, kan het raadzaam zijn om een ​​medische evaluatie uit te voeren om te bepalen of een medische aandoening het lichaamsgewicht beïnvloedt .

Hoe het lichaamsgewicht te berekenen met behulp van BMI (body mass index)

BMI is een bewezen manier om ideale lichaamsgewichtbereiken voor leeftijd en lengte te berekenen. Om de BMI te berekenen, biedt de CDC een volwassen BMI-calculator .

Wat zijn mijn calorie-eisen?

Er zijn verschillende manieren om individuele calorie-eisen te bepalen, waaronder de volgende:

Lichaamsgrootte en samenstelling

Een grotere lichaamsmassa vereist meer calorieën. Mensen met meer spieren in verhouding tot vet zullen meer calorieën nodig hebben dan personen die hetzelfde wegen, maar minder spieren hebben in verhouding tot vet.

Daarom hebben mensen met een hogere spier-vetratio een hogere basale metabolische snelheid dan mensen met een lagere spier-vetverhouding, als hun gewicht hetzelfde is.

Leeftijd

Naarmate mensen ouder worden, treden verschillende factoren op die resulteren in een lagere calorische behoefte. De spiermassa daalt, wat resulteert in een hogere vet-spierverhouding. Ook verminderen de volgende leeftijdgerelateerde factoren de caloriebehoefte van een persoon:

  • Hormonen – mannen produceren minder testosteron en vrouwen produceren minder oestrogeen met de leeftijd – beide hormonen zijn betrokken bij anabole processen die energie verbruiken.
  • Menopauze – als vrouwen de menopauze naderen , is er een daling van hormonen die normaal gesproken het energieverbruik bevorderen. Veel vrouwen vinden het tijdens deze periode moeilijker om af te vallen.
  • Lichamelijke activiteit – oudere volwassenen zijn over het algemeen minder lichamelijk actief dan toen ze jonger waren.
  • Seks – mannen hebben een hogere metabolische snelheid dan vrouwen, omdat hun spier-tot-vetverhouding hoger is. Dit betekent dat een gemiddelde man meer calorieën zal verbranden dan een gemiddelde vrouw van dezelfde leeftijd en hetzelfde gewicht.

Hoe kan ik afvallen?

Na het bepalen van de behoefte aan calorieën en het bevestigen dat er geen onderliggende conditie is die bijdraagt ​​aan gewichtstoename, is de beste aanpak gericht op drie cruciale factoren; dit zijn:

Genoeg slaap krijgen

Gebrek aan slaap kan bijdragen aan een verstoring van de neuro-endocriene beheersing van de eetlust. Dit kan leiden tot overeten, veranderde insulineresistentie en een verhoogd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 – die allemaal kunnen leiden tot gewichtstoename.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat slaapgebrek het vermogen van het lichaam om het eten te reguleren, schaadt door het niveau van leptine, het hormoon dat het lichaam vertelt wanneer het vol is, te verlagen.

Krijg voldoende beweging

vrouw oefenen

 

Oefening is van vitaal belang om gewicht te verliezen.

Een proef van 6 maanden, uitgevoerd door onderzoekers van het Duke University Medical Center, onderzocht de invloed van lichaamsbeweging op 53 deelnemers die een sedentaire levensstijl leidden.

De proef meet de impact van vier niveaus van fysieke activiteit: de equivalenten van 12 mijl lopen per week, 12 mijl joggen per week, 20 mijl joggen per week en inactiviteit.

Significante voordelen werden opgemerkt in de oefengroepen. Belangrijk is dat slechts een beperkte hoeveelheid oefening nodig was om voordeel te tonen.

Verbetering van voeding en voeding

De beste manier om voeding en voeding te verbeteren, is om veel fruit en groenten te eten. Het beheren van het aantal calorieën dat elke dag wordt geconsumeerd, is een belangrijke factor bij gewichtsbeheersing, vooral als u probeert af te vallen.

Er is echter aangetoond dat ernstige caloriebeperking niet effectief is voor succes op lange termijn. Een ernstige daling van het aantal calorieën kan het lichaam ertoe brengen zijn metabolisme aan te passen, zodat er veel minder energie wordt verbrand en tegelijkertijd alle energie wordt opgeslagen die het kan vinden. Zeer caloriearme diëten ondermijnen vaak de motivatie, wat resulteert in overeten als het dieet wordt opgegeven.

Tenzij het zeer caloriearme dieet wordt gecontroleerd door een goed opgeleide diëtist, voedingsdeskundige of arts, is er een aanzienlijk risico op ondervoeding , wat niet alleen schadelijk is voor de gezondheid, maar ook het metabolisme kan beïnvloeden op een manier waardoor het meer wordt moeilijk om gewichtsverlies te bereiken.