Vitamine en mineralen

MOET IK VITAMINE- EN MINERAALSUPPLEMENTEN INNEMEN?

Moet ik vitamine- en mineraalsupplementen innemen?

512px Fruit and Vegetable Market - MOET IK VITAMINE- EN MINERAALSUPPLEMENTEN INNEMEN?

Moeten we vitaminen- en mineralensupplementen nemen, zijn ze een complete verspilling van geld, doen ze meer kwaad dan goed? Dit zijn vragen die miljoenen mensen over de hele wereld stellen, waarschijnlijk omdat er zoveel tegenstrijdige studies zijn. 

Het antwoord op "Moet ik vitamines nemen ?" is geen eenvoudig ja of nee, zegt Stacey Zawacki, een klinisch assistent-professor aan het Sargent College en directeur van het Sargent Choice Nutrition Center aan de universiteit van Boston.

Zawacki legt uit dat "iedereen uniek is". Ze zegt dat de zorgverlener, meestal een geregistreerde diëtist, moet weten wat de voedingsbehoeften van het individu zijn, hun voedselvoorkeuren, gezondheidsdoelen en andere factoren.

Op de vraag of zij zelf voedingssupplementen neemt, zegt Zawacki dat niet, maar benadrukt zij dat het feit dat zij ze echt neemt of niet, niet ter zake doet. Het nemen van supplementen is een persoonlijke beslissing gebaseerd op de kennis van een individu over hun behoeften, hun dieet en levensfase .

Mensen die zich afvragen of ze vitaminen en / of minerale supplementen moeten nemen, moeten dit controleren bij een geregistreerde diëtist. De urenlange consultatie kost beslist veel minder dan wat de meeste mensen in een periode van 12 maanden aan tabletten en capsules uitgeven.

Patiënten met hoge bloeddruk , diabetesen andere ziekten die door voedingsfactoren worden aangestuurd, kunnen een ziekteverzekering hebben voor counseling.

Zawacki zegt: "Wat ik als eerste stap doe, is vragen:" Wat eet u op dit moment? "" Dit wordt gevolgd door een nauwkeurige analyse van het dieet van de klant en het controleren van de tekortkomingen. Als er bijvoorbeeld een is geïdentificeerd, is de vitamine E-inname van de persoon lager dan die wordt aanbevolen door het Institute of Medicine, voordat hij vitamine E-supplementen aanbeveelt, zal ze adviseren spinazie, zonnebloempitten, amandelen en andere vitamine-E-rijke voedingsmiddelen toe te voegen aan hun dieet.

Het toevoegen van voedingsmiddelen met hoge doelvoedingsstoffen in plaats van supplementen voorziet de patiënten ook van eiwitten, vezels en andere voedingsstoffen. Er is geen tablet of capsule die dat allemaal bevat, legde Zawacki uit.

Geen enkele tablet bevat vitamines, mineralen, vezels, eiwitten en andere essentiële voedingsstoffen

Sommige voedingsmiddelen zijn rijk aan een breed scala aan vitamines en voedingsstoffen

Spinazie - rijk aan ijzer, kalium , vitamine A, C, E en K en magnesium .

Bosbessen - deze bessen zijn een antioxidant "superfood", rijk aan fytoflavinoïden, vitamine C en kalium. Afgezien van het verlagen van uw risico op kanker en hartziekten , verminderen ze ook de ontsteking .

Zoete aardappelen - rijk aan vitamine A, B 6 en C, vezels, kalium, koolhydraten en caroteen (de roze, gele). Zoete aardappelen zijn rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen en vezel Olieachtige vis - rijk aan omega-3

512px Ipomoea batatas 006 - MOET IK VITAMINE- EN MINERAALSUPPLEMENTEN INNEMEN?

vetzuren. Voorbeelden zijn zalm, haring, sardines, tonijn en makreel. Ze helpen artritis en verlagen het risico op hartziekten, geheugenverlies en mogelijk enkele symptomen van de ziekte van Alzheimer . Walnoten, lijnzaad en verrijkte eieren zijn ook rijk aan omega-3 vetzuren.

Tarwekiemen - een deel van tarwe dat ontkiemt en uitgroeit tot een plant; het embryo van het zaad. Helaas worden tijdens de voedselverwerking wanneer granen worden geraffineerd de kiem en de zemelen vaak uitgefreesd. Tarwekiemen bevatten veel foliumzuur ( foliumzuur ), thiamine, zink, magnesium, fosfor, vetalcoholen, vetzuren en vitamine E. Het is ook een uitstekende bron van vezels.

avocado's- zeer rijk aan B-vitamines, evenals vitamine E en K. Studies hebben aangetoond dat regelmatige consumptie van avocado's het cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen . Vermijd avocado's omdat ze veel vet bevatten - avocado's bevatten enkelvoudig onverzadigd (goed) vet.

Haver - haver is rijk aan B-vitamines, kalium, foliumzuur , vezels en complexe koolhydraten.

Als je sommige van deze 'superfoods' aan je dagelijkse dieet toevoegt, is de kans groot dat je 'voedingsstofgat' wordt opgevuld, zei Zawacki.

Wat als levensstijl, voeding en andere factoren niet genoeg zijn?

Zawacki zal vitamine- of mineralensupplementen aanbevelen als de leefstijl, voorkeuren, gezondheidstoestand of allergieën van de patiënt het onwaarschijnlijk maken dat ze alleen met een dieet aan hun voedingsbehoeften voldoen.

Het is de taak van de diëtist om de patiënt te helpen bij het bepalen van de beste vorm van die specifieke vitamine, welk moment van de dag het moet worden genomen om de absorptie te optimaliseren, en ervoor te zorgen dat er geen interactie is met de medicijnen die de patiënt kan gebruiken.

Moet ik toch een supplement nemen, voor het geval dat?

Als iemand een goed, uitgebalanceerd en voedzaam dieet heeft, zijn multivitaminesupplementen niet nodig . Verschillende factoren moeten eerst worden uitgesloten, sommige mensen hebben supplementen nodig omdat ze problemen kunnen hebben met het opnemen van voedingsstoffen, zwangere vrouwen hebben bepaalde supplementen nodig, uw leeftijd kan in sommige gevallen een rol spelen, sommige patiënten met chronische ziekten hebben supplementen nodig.

Vrouwen die het risico lopen op pre-eclampsie moeten een voedingssupplement nemen met L-arginine en antioxidantvitaminen vanaf hun 20e zwangerschapsweek.

Als u veel traint, deelneemt aan duursporten, zoals marathons, moet u een zorgverlener raadplegen en advies krijgen over uw voedingspatroon en eventueel aanvullende vereisten.

Sommige wetenschappers zeggen dat supplementen je geen kwaad zullen doen, en kunnen je goed doen. Onderzoek is tegenstrijdig en verwarrend voor leken. Zweedse onderzoekers ontdekten dat regelmatig innemen van multivitaminen, op lange termijn, het risico op het ontwikkelen van borstkanker kan verhogen .

"Als u besluit om een ​​multivitamine te nemen, kies dan voor een gerenommeerd merk (let op een keurmerk van ConsumerLab, NSF of de Amerikaanse Farmacopeia) dat niet meer dan 100 van de voedingsstoffen bevat die zijn aanbevolen voor uw geslacht en levensfase. Maar houd er rekening mee dat als je de voedingsstoffen krijgt die je nodig hebt van je dieet, er geen sterk bewijs is dat extra voedingsstoffen je zullen helpen. "