Superfoods

Negen gezondheidsvoordelen van kurkuma thee

Negen gezondheidsvoordelen van kurkuma theekurkuma thee

Kurkuma is een populaire specerij gemaakt van de wortelstok of wortel van de Curcuma longa plant.

Kurkuma is inheems in Zuidoost-Azië en is een lid van de familie Zingiberaceae of gember . Het wordt al duizenden jaren gebruikt als kruidenremedie in de Indiase Ayurvedische en Chinese geneeskunde.

India groeit met 78 procent van de wereldwijde aanvoer van kurkuma. In dit artikel bekijken we een aantal potentiële gezondheidsvoordelen.

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is kurkenthee?
  2. Negen potentiële voordelen van kurkuma thee
  3. Hoe kurkuma thee te bereiden
Snelle feiten over kurkuma thee:

  • Het actieve ingrediënt in kurkuma is curcumine.
  • Curcumine geeft kurkuma zijn karakteristieke gele kleur.
  • Van curcumine is bewezen dat het ontstekingsremmende en immuunversterkende eigenschappen heeft.

Wat is kurkenthee?

De meest effectieve manier om kurkuma te consumeren kan als een thee zijn.

Curcumine heeft een lage biologische beschikbaarheid, wat betekent dat het lichaam moeite heeft om de verbinding te vinden en te absorberen. Om deze reden zijn kurkuma-supplementen, met hun gegarandeerde hoge concentraties curcumine, populair.

Kurkenthee, gebrouwen met geraspte wortelwortel of puur poeder, wordt beschouwd als een van de meest effectieve manieren om het kruid te consumeren.

Er is geen specifieke aanbevolen dagelijkse inname van kurkuma. Op basis van beschikbaar onderzoek hangt de voorgestelde dagelijkse inname grotendeels af van de aandoening die wordt gebruikt om te behandelen.

Het meeste onderzoek bij volwassenen ondersteunt het veilige gebruik van 400 tot 600 milligram (mg) zuiver kurkumapoeder driemaal per dag, of 1 tot 3 gram (g) dagelijks geraspte of gedroogde wortelwortel. Zelf roosteren van de kurkuma is de beste manier om een ​​puur product te garanderen.

Negen potentiële voordelen van kurkuma thee

Het drinken van kurkuma-thee wordt verondersteld verschillende voordelen te bieden, waarvan er hier negen meer in detail worden beschreven.

1. Vermindert artritis symptomen

Als ontstekingsremmer kan curcumine de meest prominente symptomen van artritis helpen verminderen .

Uit een studie uit 2017 bleek dat van de 206 Amerikaanse volwassenen met zelfgerapporteerde reumatoïde artritis , 63 procent niet-vitaminesupplementen gebruikte om hun symptomen te beheersen, waarbij kurkuma het meest populaire product was dat werd ingenomen.

2. Verhoogt de immuunfunctie

Van curcumine is bewezen dat het de immuunfunctie verbetert met antioxiderende , ontstekingsremmende, antivirale en antibacteriële eigenschappen.

Van curcumine is ook aangetoond dat het fungeert als een immuunmodulator , die helpt de immuuncelfunctie tegen kanker te reguleren .

3. Helpt cardiovasculaire complicaties te verminderen

Verschillende studies hebben aangetoond dat curcumine gunstige eigenschappen voor de hartgezondheid heeft door te werken als een antioxidant en ontstekingsremmend.

Een onderzoek uit 2012 wees uit dat het nemen van 4 g curcumine per dag 3 dagen voor en 5 dagen na coronaire bypassoperatie, het risico op een acuut myocardinfarct of een hartaanval met 17 procent verminderde .

4. Helpt kanker te voorkomen en te behandelen

Een van de meest klinisch vastgestelde therapeutische eigenschappen van curcumine is de werking tegen kanker.

Als antioxidant en ontstekingsremmer wordt curcumine geacht het risico te verminderen dat cellen in het lichaam beschadigd raken, waardoor het risico op celmutaties en kanker wordt verminderd.

Bovendien hebben talrijke studies aangetoond dat curcumine antitumorale eigenschappen heeft, die de groei van tumoren en de verspreiding van kankercellen beperken.

Volgens een medisch onderzoek van 2014 zijn er meer dan 2000 artikelen gepubliceerd met de sleutelwoorden “curcumine” en “kanker”. Het gebruik van curcumine als een kankerbehandeling naast chemotherapie en bestralingstherapie wordt momenteel onderzocht.

5. Helpt bij het beheer van het prikkelbare darm syndroom of IBS

Curcumine wordt al lang in traditionele geneesmiddelen gebruikt als behandeling voor veel spijsverteringsproblemen.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat curcumine de pijn kan verminderen die gepaard gaat met IBS en de kwaliteit van leven van mensen met de aandoening kan verbeteren.

Een onderzoek uit 2012 bij ratten wees uit dat curcumine de tijd die nodig was om voedsel uit de maag naar de dunne darm te laten lopen, verminderde, ook wel maaglediging genoemd.

6. Voorkomt en behandelt Alzheimer

Studies hebben aangetoond dat curcumine de kans op verschillende neurodegeneratieve aandoeningen kan verminderen. Van de antioxiderende en ontstekingsremmende krachten wordt gedacht dat ze cellulaire schade, ontstekingen en amyloïde afzettingen of plaques die met deze aandoeningen voorkomen, verminderen.

Curcumine kan mogelijk ook bepaalde leeftijdsgebonden eiwitveranderingen gekoppeld aan neurodegeneratie vertragen of voorkomen.

7. Beschermt tegen leverschade, galstenen en beheert leveraandoeningen

Verschillende studies hebben aangetoond dat curcumine kan beschermen tegen leverschade. Potentiële lever- en galblaasvoordelen van curcumine zijn onder meer een verhoogde productie van de spijsverteringsvloeistofgal en tegelijkertijd de levercellen te beschermen tegen schade door gal-geassocieerde chemicaliën.

8. Helpt diabetes te voorkomen en te beheersen

Traditionele medicijnen gebruiken kurkuma voor diabetes gedurende duizenden jaren. Verschillende studies met dierlijke en menselijke modellen hebben aangetoond dat suppletie met curcumin anti-diabetes eigenschappen kan hebben.

9. Helpt bij het behandelen en beheren van longaandoeningen

Onderzoekers vermoeden dat de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen van curcumine de symptomen van chronische of langdurige longaandoeningen kunnen helpen verminderen.

Een medische beoordeling uit 2017 concludeerde dat hoewel het klinische bewijs beperkt is, curcumine kan helpen bij de behandeling van astma , pulmonale en cystische fibrose , longkankerof -beschadiging en chronische obstructieve longziekte (COPD).

Hoe kurkuma thee te bereiden

kurkumapoeder op een plaat

Om een ​​kurkuma-thee te maken, kan een persoon gemalen, geraspte of gepoederde kurkuma aan kokend water toevoegen.

Kurkenthee kan worden bereid uit ofwel zuiver kurkumapoeder of geraspt of gemalen, gedroogde kurkuma. Gefermenteerde kurkumapreparaten, gewoonlijk verkocht als theeproducten, beweren hogere concentraties biologisch beschikbaar of opneembare curcumine te hebben.

De te volgen stappen voor het maken van kurkuma thee zijn:

  • kook 4 kopjes water
  • voeg 1 tot 2 theelepels gemalen, geraspte of gepoederde kurkuma toe
  • laat het mengsel ongeveer 10 minuten pruttelen
  • pers de thee in een bak en laat hem 5 minuten afkoelen

Veel mensen brengen extra ingrediënten in hun kurkuma-thee om de smaak te verbeteren of om te helpen bij de absorptie. Gemeenschappelijke toevoegingsmiddelen zijn onder meer:

  • Honing, om de thee zoeter te maken en het mengsel meer antimicrobiële eigenschappen te geven.
  • Volle melk, room, amandelmelk, kokosmelk of 1 eetlepel kokosolie of ghee (onversterkte boter) om te helpen bij de absorptie, omdat curcumine gezonde vetten nodig heeft om goed op te lossen.
  • Zwarte peper, die piperine bevat, een stof waarvan bekend is dat het de opname van curcumine bevordert, en die een kruidige smaak aan de thee kan geven.
  • Citroen, limoen of gember om de antioxiderende en antimicrobiële eigenschappen in het mengsel te verbeteren en de smaak te verbeteren.