Dieet en Gewichtsverlies

Negen meest populaire diëten beoordeeld door experts

Negen meest populaire diëten beoordeeld door experts

Er zijn duizenden diëten. Sommige zijn voor het verliezen van gewicht; anderen zijn om aan te komen, cholesterol te verlagen, een lang en gezond leven te leiden en vele andere redenen.

Een dieet kan het beste worden omschreven als een vast plan van eten en drinken waarbij het type en de hoeveelheid voedsel zijn gepland om gewicht te verliezen of een bepaalde levensstijl te volgen.

Dit artikel in Medical News Today bevat informatie over de populairste diëten op basis van drie criteria: het aantal artikelen waarin ze worden behandeld, hoe populair ze lijken te zijn en hoe vaak we feedback op hen ontvangen.

1. Atkins-dieet

Het Atkins- dieet of de voedingsbenadering van Atkins richt zich op het regelen van de insulinespiegels in het lichaam via een koolhydraatarm dieet.

Als mensen grote hoeveelheden geraffineerde koolhydraten consumeren , stijgen hun insulineniveaus snel en nemen ze snel af. Stijgende insulinespiegels triggeren het lichaam om energie op te slaan uit het voedsel dat wordt geconsumeerd, waardoor het minder waarschijnlijk wordt dat het lichaam opgeslagen vet zal gebruiken als een bron van energie.

Daarom vermijden mensen op het Atkins-dieet koolhydraten, maar kunnen ze zoveel eiwit en vet eten als ze willen.Hoewel het Atkins-dieet al enige tijd populair is, heeft het ook bepaalde risico’s. Personen die het Atkins-dieet beschouwen, moeten met hun arts spreken.

Een gedetailleerde blik op het Atkins-dieet hier.

2. Het dieet van de Zone

Het dieet van de Zone streeft naar een voedingsbalans van 40 procent koolhydraten, 30 procent vetten en 30 procent eiwit in elke maaltijd. De nadruk ligt ook op het controleren van insulineniveaus, wat kan resulteren in meer succesvol gewichtsverlies en controle van het lichaamsgewicht dan andere benaderingen.

Het Zone-dieet stimuleert de consumptie van koolhydraten van hoge kwaliteit – ongeraffineerde koolhydraten en vetten, zoals olijfolie, avocado en noten.

Een gedetailleerd overzicht van het dieet van de Zone hier.

3. Ketogeen dieet

Het ketogene dieet wordt al decennia lang gebruikt als een behandeling voor epilepsie en wordt ook onderzocht voor andere toepassingen. Het gaat om het verminderen van de inname van koolhydraten en het innemen van vetinname. Het klinkt in strijd met het gezond verstand, maar het stelt het lichaam in staat om vet te verbranden als brandstof, in plaats van koolhydraten.

Gezonde vetten, zoals die in avocado’s, kokosnoten, paranoten, zaden, vette vis en olijfolie worden royaal aan het dieet toegevoegd om een ​​algemene nadruk op vet te behouden.

Het dieet veroorzaakt de afbraak van vetafzettingen voor brandstof en creëert stoffen die ketonen worden genoemd door een proces dat ketose wordt genoemd . Dit dieet heeft echter risico’s, waaronder ketoacidose voor mensen met diabetes type 1 , en kan leiden tot diabetisch coma en overlijden. Hoewel de meeste onderzoeken 2 jaar of korter duren, is er een veelbelovend onderzoek met betrekking tot diabetesmanagement , metabole gezondheid, gewichtsverlies en verandering van lichaamssamenstelling.

Een gedetailleerd overzicht van het ketogene dieet hier .

4. Vegetarisch dieet

Veel mensen kiezen voor een vegetarisch dieet om ethische redenen, evenals voor hun gezondheid.

Veel mensen kiezen voor een vegetarisch dieet om ethische redenen, evenals voor hun gezondheid.

Er zijn verschillende soorten vegetarisch: lacto-vegetarisch, vegetarisch vegetarisch, lacto-ovo vegetarisch, levend voedsel dieet vegetarisch, ovo-vegetarisch, pesco-vegetarisch en semi-vegetarisch.

De meeste vegetariërs zijn lacto-ovo-vegetariërs, met andere woorden, ze eten geen voedingsmiddelen op dierenbasis, behalve eieren, zuivel en honing.

Onderzoeken van de afgelopen jaren hebben aangetoond dat vegetariërs een lager lichaamsgewicht hebben, minder last hebben van ziektes en meestal een langere levensverwachting hebben dan mensen die vlees eten.

Een gedetailleerd overzicht van het vegetarisme hier.

5. Veganistisch dieet

Veganisme is meer een manier van leven en een filosofie dan een dieet. Een veganist eet niets dat op dieren is gebaseerd, inclusief eieren, zuivel en honing. Veganisten gebruiken veganisme meestal niet alleen om gezondheidsredenen, maar ook om milieuredenen, ethische redenen en mededogen.

Veganisten zijn van mening dat moderne intensieve landbouwmethoden slecht zijn voor ons milieu en niet duurzaam op de lange termijn. Als iedereen plantaardig voedsel zou eten, zou het milieu er baat bij hebben, zouden dieren minder lijden, zou er meer voedsel worden geproduceerd en zouden mensen over het algemeen genieten van een betere fysieke en mentale gezondheid , zeggen veganisten.

Een gedetailleerde kijk op veganisme hier.

6. Weight Watchers-dieet

Weight Watchers richt zich op het verliezen van gewicht door middel van voeding, lichaamsbeweging en een ondersteunend netwerk.

Weight Watchers Inc. werd in de jaren zestig opgericht door een huisvrouw die wat afgevallen was en bezorgd was dat ze het misschien weer zou aandoen. Dus creëerde ze een netwerk van vrienden. Weight Watchers is een enorm bedrijf, met vestigingen over de hele wereld.

Dieters kunnen fysiek meedoen en regelmatig vergaderingen bijwonen, of online. In beide gevallen is er veel ondersteuning en educatie beschikbaar voor de persoon die het dieet volgt.

Een gedetailleerd overzicht van Weight Watchers hier.

7. South Beach-dieet

Het South Beach-dieet werd gestart door een cardioloog, dr. Agatston, en een voedingsdeskundige, Marie Almon. Het richt zich op de controle van insulineniveaus en de voordelen van ongeraffineerde langzame koolhydraten versus snelle koolhydraten. Dr. Agatston bedacht het South Beach-dieet in de jaren negentig omdat hij teleurgesteld was over het vetarme, koolhydraatrijke dieet gesteund door de American Heart Association. Hij geloofde dat vetarme regimes op de lange termijn niet effectief waren.

Een gedetailleerd overzicht van het South Beach-dieet hier.

8. Raw food dieet

Het raw food dieet, of raw foodism, houdt in het nuttigen van voedsel en dranken die niet verwerkt zijn, volledig plantaardig zijn en idealiter biologisch.

Ruwe foodists geloven dat minstens driekwart van de voedselinname van een persoon uit ongekookt voedsel zou moeten bestaan. Een aanzienlijk aantal raw foodists zijn ook veganisten en eten en drinken niets dat op dieren is gebaseerd.

Er zijn vier hoofdtypen raw foodists: rauwe vegetariërs, rauwe veganisten, rauwe omnivoren en rauwe carnivoren.

Een gedetailleerd overzicht van het Raw Food-dieet hier.

9. Mediterraan dieet

Het mediterrane dieet is Zuid-Europees en richt zich meer specifiek op de voedingsgewoonten van de mensen op Kreta, Griekenland en Zuid-Italië. Tegenwoordig zijn Spanje, Zuid-Frankrijk en Portugal ook opgenomen, hoewel Portugal de Middellandse Zee niet raakt.

De nadruk ligt op veel plantaardig voedsel, vers fruit als dessert, bonen, noten, volle granen, zaden, olijfolie als de belangrijkste bron van voedingsvetten. Kaas en yoghurt zijn de belangrijkste zuivelproducten. Het dieet omvat ook gematigde hoeveelheden vis en gevogelte, tot ongeveer vier eieren per week, kleine hoeveelheden rood vlees en lage tot matige hoeveelheden wijn.

Tot een derde van het mediterrane dieet bestaat uit vet, met verzadigde vetten die de 8{f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b} calorie-inname niet overschrijden. Het mediterrane dieet is tot op heden het meest uitgebreid bestudeerde dieet, met betrouwbaar onderzoek dat het gebruik ervan ondersteunt om de kwaliteit van leven van een persoon te verbeteren en het ziekterisico te verlagen.

Een gedetailleerd overzicht van het mediterrane dieet hier.

Westers dieet kan je leven verkorten

Dokter Tasnime Akbaraly uit Montpellier, Frankrijk en het team voerden een onderzoek uit waaruit bleek dat het westerse stijldieet, dat rijk is aan zoete en gefrituurde etenswaren, iemands risico op vroegtijdig overlijden verhoogt. Ze publiceerden hun bevindingen in het American Journal of Medicine .

Akbaraly zei: “De invloed van voeding op specifieke ouderdomsziekten is uitgebreid bestudeerd, maar er zijn maar weinig onderzoeken die een meer holistische benadering hebben toegepast om de associatie van voeding met algehele gezondheid op oudere leeftijd te bepalen. voedingspatronen en de naleving van de Alternative Healthy Eating Index (AHEI), wordt geassocieerd met ouder wordende fenotypen, geïdentificeerd na een gemiddelde follow-up van 16 jaar. ”

Het team ontdekte dat studiedeelnemers die afstevenden van de “Alternative Healthy Eating Index” een aanzienlijk hoger risico hadden op cardiovasculaire en niet-cardiovasculaire sterfte.

Keto-dieet en zijn gezondheidsvoordelenEen keto-dieet is een dieet dat vetten en eiwitten boven koolhydraten plaatst. Het kan helpen lichaamsgewicht, acne en het risico op kanker te verminderen.LEES NU

Wat is het South Beach dieet?Aanhangers van het South Beach dieet zeggen dat het helpt om gewicht te verliezen zonder het te herwinnen. Wat gebeurt er in elke fase? Is het de moeite waard? Wat kun je eten?LEES NU

Beste ijs voor diabetes type 2Hoe beïnvloedt ijs de bloedsuikerspiegel? Zijn er ijsjes die veilig zijn voor mensen met diabetes om te eten? We komen er achter.LEES NU

Is it Possible to Lose Weight Quickly?People often want to lose weight quickly, but there is a risk of malnourishment, or of giving up and putting on more weight than before.READ NOW

Atkins diet: What is it and should I try it?On the Atkins diet, a person eats all the fat and protein they want but they avoid carbohydrates. The aim is to lose weight and improve health..READ NOW

25Comments
Rate this article
Public / Patient
124 total ratings
Health Professionals
69 total ratings

Additional information

Article last updated on Mon 17 July 2017.

Visit our Nutrition / Diet category page for the latest news on this subject, or sign up to our newsletter to receive the latest updates on Nutrition / Diet.

All references are available in the References tab.

References

Citations

Recommended Related News

  1. Dual studies suggest high-fat, low-carb diet improves memory and lifespan
    Rich Haridy, New Atlas 2
  2. Dual studies suggest high-fat, low-carb diet improves memory and lifespan
    Rich Haridy, New Atlas Mobile 2
  3. Dual studies suggest high-fat, low-carb diet improves memory and lifespan
    Rich Haridy, New Atlas Mobile
  4. Are Male Vegetarians at Greater Risk for Depression?
    Medscape CME
  1. Novel Insulin Strategies for Improving Glycemic Control in Primary Care
    Medscape CME
  2. Low-carb and low-fat diets face off in new Stanford study
    Rich Haridy, New Atlas Mobile
  3. Would you eat dog meat grown in a lab?
    Michael Irving, New Atlas 2
  4. Low-carb and low-fat diets face off in new Stanford study
    Rich Haridy, New Atlas 2

Comments(25)

ADD A COMMENT

  • AngelAPRIL 1, 2004 5:05 PM

    After 23 years of suffering from chronic migraines that disabled me for the last 7 years I came across a discovery that has given me back my life. I first found it through reading Max Gersons’ cancer treatment which is very close to an all raw food diet. I went farther and have applied 100 percent raw diet to my life, and for the first time since I can remember I have had day after day of pain free of living. I haven’t taken any pain medicines in so long that the prescription is no longer valid. There is a bonus to this new life, now I have energy to hike miles through my favorite nature sites. I have the energy to play with my children, bike ride with them, and work out with them at the Y. I’m 34 pounds lighter, and I feel like I’m ecstatically alive. This is why we were born, to live, not just get by.

    Reply

  • Hugh8 MEI 2004 1:01 PM

    Ik heb voor mezelf vastgesteld dat rauw eten de enige manier is om de enorme en constante stress die het door de mens gemaakte (verzonnen) dieet op het menselijk lichaam uitoefent, weg te nemen.

    Wanneer deze stress wordt verwijderd, geneest het lichaam en wordt het pijnvrij. Ik weet dat dit waar is door ervaring uit de eerste hand en ook door jarenlange observatie en studie van de media, zowel regulier als alternatief.

    Antwoord

Bekijk alles