Groente en Fruit

PAARSE AARDAPPELEN 9 GEZONDE EIGENSCHAPPEN

Paarse aardappelen kunnen in sommige Europese landen als een delicatesse worden beschouwd, maar het heeft een fascinerende oorsprong, evenals veel potentiële gezondheidsvoordelen voor degenen die ze regelmatig consumeren.Wat Zijn Purple Potatoes?

Paarse aardappelen zijn een verscheidenheid van normale aardappelen, Solanum tuberosum , die zijn oorsprong vond in Peru en uiteindelijk werden geïntroduceerd in de Oude Wereld. Deze aardappelen zijn meestal iets kleiner dan roodbruine aardappelen en hebben een donkerpaarse, bijna zwarte buitenkant. Het zetmeelrijke interieur van deze aardappelen kan een opvallende paarse kleur hebben die tijdens het koken behouden blijft. Deze kleur is grotendeels te danken aan de hoge concentratie anthocyanines, dezelfde groep antioxidanten die druiven en wijn hun kleur geven.

Er zijn tegenwoordig veel verschillende cultivars van paarse aardappelen over de hele wereld, van verschillende grootten, tinten en voedingsprofielen, maar over het algemeen zijn het voedingsrijke groenten met zeer weinig bijwerkingen. Als het op smaak aankomt, zijn paarse aardappelen vaak minder wasachtig dan gewone witte aardappelen en hebben ze in de meeste gevallen een aardachtige of nootachtige smaak. Enkele van de meest populaire cultivars van paarse aardappelen zijn de Blue Congo-aardappel, de ‘all blue’, lavendel, blauwe wolk en paarse Peruaanse fingerling.PAARSE AARDAPPELEN 9 GEZONDE EIGENSCHAPPEN

Purple Potatoes Nutrition

Deze aardappelsoorten zijn rijk aan vezels en eiwitten, maar hebben relatief weinig calorieën en komen slechts op 140 calorieën per kopje. Deze aardappelen bieden ook goede hoeveelheden kalium en vitamine C , evenals verschillende B- vitamines . Maar het belangrijkst is echter dat paarse aardappelen meer dan 4 keer de antioxidanten bevatten als gewone aardappelen, grotendeels als gevolg van de concentratie van anthocyanines.

Voordelen Van Purple Potatoes

De vele voordelen van de paarse aardappelen omvatten hun vermogen om te voorkomen dat bloedstolsels , spijsvertering te verbeteren, te bevorderen gewicht te verliezen , en het vergroten van de cognitieve functie, onder vele anderen.

Bloeddruk

Er is een goede hoeveelheid kalium in alle soorten aardappelen, maar in deze paarse variëteit wordt kalium geholpen door de hoge concentratie antioxidanten. Door de spanning in de bloedvaten en slagaders te verminderen, kunt u de druk op het cardiovasculaire systeem verlichten, waardoor het risico op atherosclerose , hartinfarcten en beroertes wordt verlaagd , evenals coronaire hartziekten.

antioxidanten

Terwijl gewone aardappelen goed voor je zijn, zitten de paarse soorten boordevol krachtige antioxidanten, waaronder anthocyanines  en  flavonoïden. Deze antioxidanten zijn gekoppeld aan talloze verbeteringen in de gezondheid, maar hun belangrijkste functie is het neutraliseren van vrije radicalen, de gevaarlijke bijproducten van cellulaire ademhaling die ontstekingen en chronische ziekten kunnen veroorzaken.

Lever functie

Studies hebben aangetoond dat het regelmatig consumeren van dit soort aardappelen bepaalde markers van leverenzymactiviteit verhoogt, wat aangeeft dat het lichaam effectiever afval elimineert en het bloed reinigt. Dit kan worden gestimuleerd door de krachtige antioxidanten in deze paarse groenten.

kennis

Een van de belangrijkste functies van antioxidanten is hun effect op ontstekingsstoffen in de hersenen; door het opruimen van neurale paden en het voorkomen van beta-amyloïde  afzetting , kunnen deze aardappelen uw risico op neurodegeneratieve ziekten, zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson, verlagen.

Gewichtsverlies

Het eten van aardappelen en andere zetmeelrijke, voedselrijke voedingsmiddelen kan u helpen overeten en tussendoortjes tussen de maaltijden te voorkomen. Als u groenten van hoge kwaliteit eet , helpt het om u verzadigd te houden en vertraagt ​​het ook de afgifte van bloedsuiker en insuline, wat hongergevoelens kan voorkomen.

Kanker

Met uitstekende hoeveelheden ontstekingsremmende en antioxiderende stoffen in deze aardappelen kan regelmatig gebruik uw risico op verschillende soorten kanker verminderen . Er is ook een actief ingrediënt in deze aardappelen, genaamd cryogeenzuur, dat de groei van kankercellen kan voorkomen.

Spijsvertering

Met gematigde hoeveelheden vezels kunnen deze aardappelen peristaltische beweging in de dunne darm stimuleren  , waardoor symptomen van constipatie , opgeblazen gevoel, kramp en maagklachten kunnen worden verlicht . De ontstekingsremmende eigenschappen kunnen ook aandoeningen als prikkelbare darmsyndroom verlichten.

Uithoudingsvermogen

Zetmeelrijk en koolhydraatarm voedsel kan een uitstekende manier zijn om uw energieniveau te verhogen en uw uithoudingsvermogen te vergroten bij het uitvoeren van fysieke taken.

Bloedproppen

Door het cholesterolgehalte te verlagen , de bloeddruk te verlagen en het bloed te verdunnen, zijn deze aardappelen ideaal voor het voorkomen van bloedstolsels, wat kan leiden tot beroertes of hartinfarcten. Deze bloedverdunnende  eigenschap van deze aardappelen betekent echter dat ze moeten worden vermeden voorafgaand aan een operatie of als u lijdt aan bloedingsstoornissen.

Hoe Om Paarse Aardappelen Te Koken?

Er zijn veel manieren om paarse aardappelen te bereiden, waarvan de meeste hetzelfde zijn als het koken van gewone aardappelen. De meest populaire manieren om deze aardappelen te bereiden, zijn het maken van paarse aardappelpuree of het koken van de aardappelen voordat ze in de oven worden gebakken. Wanneer je de aardappels kookt, zullen sommige kleuren vervagen, wat een teken is dat je het antioxidantgehalte van de aardappelen verlaagt. Het bakken van deze purper getinte aardappelen is een bijzonder populaire manier om ze voor te bereiden, net als het maken van paarse pannenkoeken!