Superfoods

Paddestoelen kunnen je helpen veroudering tegen te gaan

Paddestoelen kunnen je helpen veroudering tegen te gaaneekhoorntjesbrood

Een nieuwe studie gepubliceerd in het tijdschrift Food Chemistry suggereert dat bepaalde paddenstoelen twee antioxidanten bevatten waarvan gedacht wordt dat ze de healthspan verbeteren en veroudering voorkomen.

Porcini-paddenstoelen (hier afgebeeld) zijn de rijkste bron van twee belangrijke antioxidanten.

Het nieuwe onderzoek werd geleid door Robert Beelman, emeritus hoogleraar voedingswetenschappen en directeur van het Pennsylvania State University Center for Plant and Mushroom Products for Health in State College. Michael D. Kalaras, een postdoctoraal assistent in de voedingswetenschap, is de eerste auteur van het artikel.

Onderzoekers waren zich er al van bewust dat paddenstoelen “de hoogste bron” zijn van een antioxidant genaamd ergothioneïne, maar er was weinig bekend over glutathione, een andere belangrijke antioxidant.

Bovendien variëren de niveaus van antioxidanten tussen verschillende soorten paddenstoelen, dus de onderzoekers wilden weten welke soort de meeste van deze twee chemicaliën had.

De nieuwe bevindingen zijn significant in de context van de zogenaamde vrije radicale theorie van veroudering. Zoals prof. Beelman uitlegt: “[De theorie] bestaat al lang (en het zegt) wanneer we ons voedsel oxideren om energie te produceren, er zijn een aantal vrije radicalen die geproduceerd worden die bijproducten zijn van die actie en veel van deze zijn behoorlijk giftig. ”

“Het lichaam heeft mechanismen om de meeste van hen onder controle te houden”, vervolgt hij, “inclusief ergothioneïne en glutathion, maar uiteindelijk komen er voldoende schade toe, die is geassocieerd met veel van de ouderdomsziekten, zoals kanker , coronaire hartziekte en Alzheimer. ”

Het is echter vermeldenswaard dat de vrije-radicalentheorie van veroudering controversieel is . Sommige knaagdieren studies hebben aangetoond dat door het verwijderen van vrije radicalen uit cellen, kunnen zij de levensduur van de dieren te verlengen.

Dat gezegd hebbende, hebben andere studies niet aangetoond dat het aanvullen van het lichaam met antioxidanten hetzelfde kan doen – hoewel de kans op ziektevrij leven tot het einde van de maximale levensduur is toegenomen met antioxidanten.

Porcini-paddenstoelen rijk aan antioxidanten

Prof. Beelman vat de resultaten van zijn onderzoek samen en zegt: “Wat we ontdekten is dat, zonder twijfel, champignons de grootste voedingsbron van deze twee antioxidanten samen zijn en dat sommige soorten echt vol zitten met beide. ”

“We hebben ontdekt dat de porcini veruit de hoogste is van alle geteste personen”, voegt hij eraan toe. De onderzoekers testten 13 soorten.

Gewone soorten paddenstoelen daarentegen hadden minder van de twee antioxidanten. Witte champignons bijvoorbeeld, hadden een lage concentratie van de antioxidanten, hoewel het nog steeds hoger was dan in andere voedingsmiddelen.

Bovendien vond de studie een correlatie tussen ergothioneine en glutathion, omdat champignons met hoge concentraties in één ook hoge niveaus van de andere hadden. Prof. Beelman merkte ook op dat het koken van de paddenstoelen de antioxidanten niet mag veranderen, omdat de verbindingen “zeer hittebestendig” zijn.

Hij suggereerde verder dat toekomstige studies zouden moeten kijken naar de effecten van deze twee antioxidanten op neurodegeneratieve aandoeningen.

Hij zegt: “Het is voorlopig, maar je kunt zien dat landen met meer ergothioneïne in hun dieet, landen als Frankrijk en Italië, ook minder vaak neurodegeneratieve ziekten hebben.”

Prof. Beelman voegt hieraan toe: “In landen als de Verenigde Staten, waar lage hoeveelheden ergothioneine in de voeding voorkomen, is de kans op ziekten zoals de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer groter .”

“[W] hether dat is gewoon een correlatie of causative, we weten het niet,” geeft hij toe. “Maar,” vervolgt hij, “het is iets om naar te kijken, vooral omdat het verschil tussen de landen met lage percentages neurodegeneratieve ziekten ongeveer 3 milligram per dag is, wat ongeveer elke dag ongeveer vijf champignons met een knop is.”