Gezondheid

PEULVRUCHTEN KUNNEN HET RISICO OP DIABETES TYPE 2 VERLAGEN

various types of legumes - PEULVRUCHTEN KUNNEN HET RISICO OP DIABETES TYPE 2 VERLAGEN

Type 2-diabetes is een ernstig probleem voor de gezondheid in de Verenigde Staten en over de hele wereld. Nieuw onderzoek toont aan dat een hoge consumptie van peulvruchten het risico op het ontwikkelen van de ziekte aanzienlijk vermindert.

Een nieuwe studie suggereert dat een hoge consumptie van peulvruchten het risico op diabetes type 2 met 35 procent kan verminderen.

De vlinderbloemigenfamilie bestaat uit planten zoals luzerne, klaver, erwten, pinda’s, sojabonen, kikkererwten, linzen en verschillende soorten bonen.

Als voedingsgroep wordt aangenomen dat ze bijzonder voedzaam en gezond zijn. Een van de redenen hiervoor is dat ze veel B-vitamines bevatten , die het lichaam helpen energie te maken en het metabolisme te reguleren.

Daarnaast bevatten peulvruchten veel vezels en bevatten ze mineralen zoals calcium , magnesium en kalium . Ze omvatten ook een verscheidenheid aan zogenaamde fytochemicaliën – bioactieve verbindingen die het metabolisme van het lichaam verder verbeteren en die zijn voorgesteld als bescherming tegen hartziekten en diabetes .

Ten slotte worden peulvruchten ook beschouwd als voedsel met een lage glycemische index, wat betekent dat bloedsuikerspiegels zeer langzaam toenemen nadat ze zijn geconsumeerd.

Om mensen bewust te maken van de vele gezondheidsvoordelen van peulvruchten, werd 2016 uitgeroepen tot het Internationale Jaar van Pulsen door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties. Pulsen zijn een subgroep van peulvruchten.

Vanwege hun verschillende gezondheidsvoordelen, is gesuggereerd dat peulvruchten beschermen tegen het begin van diabetes type 2 – een ernstige ziekte die ongeveer 29 miljoenmensen in de VS treft en meer dan 400 miljoen volwassenen wereldwijd. Er is echter weinig onderzoek uitgevoerd om deze hypothese te testen.

Daarom zijn onderzoekers van de eenheid Humane Voeding aan de Universitat Rovira i Virgili in Tarragona, Spanje, samen met andere onderzoekers van de Prevención con Dieta Mediterránea(PREDIMED) studie, op zoek gegaan naar het verband tussen de consumptie van peulvruchten en het risico van ontwikkeling van het type 2 diabetes bij mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

De studie analyseert ook de effecten van het vervangen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten en koolhydraten met peulvruchten, en de bevindingen werden gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Nutrition.

Hoge inname van linzen verlaagt het risico op diabetes type 2 met 33 procent

Het team onderzocht 3.349 deelnemers aan de PREDIMED-studie die aan het begin van het onderzoek geen diabetes type 2 hadden. De onderzoekers verzamelden informatie over hun dieet aan het begin van het onderzoek en elk jaar gedurende de mediane follow-up periode van 4,3 jaar.

Personen met een lager cumulatief verbruik van peulvruchten hadden ongeveer 1,5 wekelijkse porties van 60 gram rauwe peulvruchten, of 12,73 gram per dag. Een hogere consumptie van peulvruchten werd gedefinieerd als 28,75 dagelijkse gram peulvruchten, of het equivalent van 3,35 porties per week.

Met behulp van Cox-regressiemodellen analyseerden de onderzoekers het verband tussen de incidentie van diabetes type 2 en de gemiddelde consumptie van peulvruchten zoals linzen, kikkererwten, droge bonen en verse erwten.

Over het algemeen identificeerde het team tijdens de follow-up periode 266 nieuwe gevallen van diabetes type 2.

Uit de studie bleek dat diegenen met een hogere inname van peulvruchten 35 procent minder kans hadden om diabetes type 2 te ontwikkelen dan hun tegenhangers die een kleinere hoeveelheid peulvruchten consumeerden. Van alle onderzochte peulvruchten hadden linzen de sterkste associatie met een laag risico op diabetes type 2.

In feite hadden personen met een hoog verbruik van linzen (gedefinieerd als bijna één wekelijkse portie) 33 procent minder kans om diabetes te ontwikkelen in vergelijking met hun tegenhangers met een laag verbruik – dat wil zeggen, de deelnemers die minder dan een half portie per week hadden.

Daarnaast vonden de onderzoekers dat het vervangen van een halve portie eiwit- en koolhydraatrijk voedsel – inclusief brood, eieren, rijst of aardappelen – met een gelijkwaardige portie peulvruchten ook correleerde met een verlaagd risico op diabetes.

De auteurs concluderen dat:

Een frequente consumptie van peulvruchten, met name linzen, kan in het kader van een Mediterraan dieet voordelen bieden bij diabetes type 2-preventie bij oudere volwassenen met een hoog cardiovasculair risico.”

pinit fg en rect red 28 - PEULVRUCHTEN KUNNEN HET RISICO OP DIABETES TYPE 2 VERLAGEN