page contents
Lichaam

SIMPELE STRATEGIEËN VOOR GEZONDE BOTTEN EN HET VOORKOMEN VAN OSTEOPOROSE

vitamins - SIMPELE STRATEGIEËN VOOR GEZONDE BOTTEN EN HET VOORKOMEN VAN OSTEOPOROSE

SIMPELE STRATEGIEËN VOOR GEZONDE BOTTEN EN HET VOORKOMEN VAN OSTEOPOROSE

Wacht niet tot je ouder bent om je zorgen te maken over osteoporose. Gebruik deze eenvoudige strategieën om ervoor te zorgen dat uw botten jarenlang gezond en sterk blijven.

Als een nageltechnicus ben je misschien geen onbekende voor rug- of polspijn, of zelfs een gebogen houding, maar wat je misschien niet beseft, is dat dit waarschuwingssignalen van osteoporose kunnen zijn. Gekenmerkt door verslechtering van botweefsel en verlies van verkalking en dichtheid, wordt osteoporose vaak een stille ziekte genoemd omdat de meeste mensen zich niet realiseren dat er iets mis is tot ze een pauze hebben, zegt Richard Obedian , MD, directeur van orthopedische chirurgie op Island Spine & Sporten op Long Island in Hicksville, New York. Helaas kan de hersteltijd van breuken en gebroken botten lang, pijnlijk en duur zijn, en de afname in activiteit zal niet alleen uw vermogen om te werken belemmeren; de downtime maakt u kwetsbaar voor meer fracturen.

Natuurlijk, hoe ouder je wordt, hoe groter je risico's voor osteoporose. Botten zijn het dichtst en sterk in uw midden tot eind 20s; rond de leeftijd van 30 begint het vermogen van je lichaam om nieuw bot te maken te vertragen. Bijna de helft van alle vrouwen van 50 jaar of ouder - de leeftijd waarop de oestrogeenproductie vertraagt ​​en het botverlies versnelt - zal een bot breken door osteoporose. Naarmate de ziekte zich ontwikkelt, worden botten poreus en minder dicht, dus zijn ze zwakker en gemakkelijker te breken en te breken. Je zult niet merken dat je botten zwakker worden, maar een ernstig geval van osteoporose kan ze zo broos maken dat gewoon hoesten, een doos salonbenodigdheden oppikken of voorover buigen om een ​​cliënt te omhelzen, kan veroorzaken dat ze breken of breken. Daarom is het belangrijk om te beginnen nadenken over de gezondheid van uw botten voordat het te laat is. De volgende stappen kunnen helpen om het risico op osteoporose aanzienlijk te verlagen.

Controleer uw stamboom

Veel vrouwen hebben geen idee dat ze preventieve maatregelen moeten nemen, waaronder een botscan krijgen op de leeftijd van 50, als ze een aantal risicofactoren hebben voor osteoporose - en de familiegeschiedenis is een belangrijke. Als een gebroken of gebroken been niet het gevolg is van een auto-ongeluk of een ander ongeval met veel kracht, is dit waarschijnlijk te wijten aan osteoporose, merkt Brian Grawe, MD, een orthopedisch chirurg aan het University of Cincinnati Health Centre open assistent-professor aan de Universiteit van Cincinnati College of Medicine. In dergelijke gevallen beveelt hij aan dat de kinderen van het individu scopieën van de botdichtheid krijgen wanneer ze op de juiste leeftijd zijn om hun risico voor de ziekte te evalueren. "Over het algemeen doen we geweldig werk door vrouwen voor te lichten over het belang van jaarlijkse mammogrammen, maar we doen het niet zo goed als het erom gaat hen voor te lichten over het krijgen van een botscan wanneer dat zou moeten," merkt Dr. Grawe op.

Kick Butts

Alsof je nog niet genoeg redenen hebt om te stoppen, lijkt roken het risico op osteoporose te vergroten omdat het de botvorming en genezing vertraagt. Eén theorie: roken kan de afbraak van oestrogeen versnellen, waardoor het lichaam het bot vasthoudt. Het wordt ook vermoed dat roken de bloedvaten beschadigt, wat het metabolische proces van botturnover belemmert, zegt Dr. Grawe.

osteoporosis risk - SIMPELE STRATEGIEËN VOOR GEZONDE BOTTEN EN HET VOORKOMEN VAN OSTEOPOROSE

Terugsnoeien op cocktails

Binge-drinken (bij een gelegenheid grofweg meer dan vier drankjes nuttigen) Vijf of meer dagen per maand verhoogt het risico op osteoporose dramatisch, volgens het Nationaal Instituut voor alcoholmisbruik en alcoholisme. Onderzoekers weten niet precies waarom, maar alcohol lijkt de afbraak van botten te versnellen en de aanmaak van nieuw bot te vertragen, zegt Dr. Grawe. "Het drinken van te veel alcohol heeft de balans van calcium in het lichaam aangetast en het beïnvloedt ook de productie van hormonen, die een beschermend effect hebben op het bot, en van vitamines, die we nodig hebben om calcium te absorberen," voegt Andrea eraan toe. Singer, MD, directeur van de National Osteoporosis Foundation.

Handhaaf een gezonde BMI

Aan obesitas gerelateerde gezondheidscomplicaties zijn goed ingeburgerd, maar ondergewicht is een groter probleem voor osteoporose. Zelfs op de leeftijd waarop de botdichtheid op zijn hoogtepunt zou moeten zijn, kunnen dunne mensen een kleiner en minder dicht bot hebben, waardoor ze een verhoogd risico hebben om de ziekte te ontwikkelen, zegt Dr. Singer. "Ondergewicht wordt ook vaak in verband gebracht met slechte voeding, wat een negatief effect kan hebben op de gezondheid van de botten, vooral als het dieet onvoldoende calcium bevat", zegt ze. Het handhaven van een gezonde body mass index (BMI) van minstens 18,5 helpt beschermen tegen osteoporose, voegt dr. Obedian eraan toe.

Zwaarder zijn was ooit gedacht om het risico op osteoporose te verminderen, omdat de botten van grotere mensen meer belasting ervaren en dus sterker zijn, maar sommige onderzoekers zeggen nu dat zwaarlijvigheidgerelateerde risico's het voordeel van de botgezondheid kunnen compenseren. Overgewicht mensen lopen mogelijk een hoger risico om valt als gevolg van verminderde mobiliteit, en ze kunnen meer impact ervaren als ze vallen in vergelijking met een kleinere persoon, schreef de auteurs van een studie uit 2014 gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Cases in Mineral and Bone Metabolism.

Krijg je vitaminen

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar het nemen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium is belangrijk - en toch doen veel mensen dat niet. Het kan bijzonder moeilijk zijn voor Afro-Amerikanen, Aziaten, Native Americans en Latinas om genoeg te krijgen van het dieet alleen omdat ze de neiging hebben om minder tolerant te zijn voor lactose in zuivelproducten (belangrijke calciumbronnen) dan blanken. Vrouwen die problemen hebben met zuivel of ervoor kiezen om het te vermijden, kunnen calcium krijgen uit niet-zuivelrijke bronnen zoals boerenkool, boerenkool en verrijkte tofu en sinaasappelsap om hen te helpen de aanbevolen 1.000 mg te bereiken. van calcium voor vrouwen onder de 50 en 1200 mg. voor vrouwen ouder dan 50 jaar. Ondertussen is de aanbevolen hoeveelheid vitamine D, belangrijk omdat je lichaam calcium zonder dit niet kan absorberen, 600 IE voor je 50 bent. Als je niet genoeg calcium en vitamine D uit een dieet krijgt ( en veel mensen niet; praat met uw arts over uw calciumbehoeften), wellicht moet u dit aanvullen. Je hoeft niet tegelijkertijd vitamine D- en calciumsupplementen in te nemen, maar als je dit in één keer doet, is het vaak gemakkelijker om ze te onthouden, zegt Dr. Grawe.

Let op je meds

Geneesmiddelen die u gebruikt voor andere aandoeningen kunnen calcium in uw lichaam uitputten en brengen u een risico voor het ontwikkelen van osteoporose - en uw arts denkt misschien niet dat u een calciumsupplement tijdens een dergelijk medicijn nodig heeft, tenzij u het vraagt, Dr. Grawe zegt. Sommige anti-epileptische medicatie, antacida, protonpompremmers (PPI's), selectieve serotonineheropnameremmers (SSRI's) en kankergeneesmiddelen kunnen allemaal botverlies veroorzaken.

Draag wat gewicht

Het soort oefening dat botten sterk houdt, is gewichtdragende oefening, waarbij je tegen de zwaartekracht in beweegt terwijl je je lichaam recht houdt, zegt Dr. Singer. Dat komt omdat botten reageren op stress of belasting, wat gebeurt als je een beer draagt. Zulke oefeningen omvatten wandelen, dansen, joggen, hardlopen, touwtjespringen en gewichtheffen. Dus, hoewel zwemmen een geweldige low-impact oefening is die op vele manieren ten goede komt aan het lichaam, doet het niets voor botten. Botten reageren op stress door opnieuw te bouwen, maar als ze geen last ervaren, zullen ze alleen afbreken en zichzelf niet meer opbouwen. "Je hoeft geen Arnold Schwarzenegger te zijn en zware gewichten te heffen," zegt Dr. Obedian. "Het opheffen van lichte gewichten en lopen levert genoeg stress op het bot op om een ​​voordeel te hebben."

SIMPELE STRATEGIEËN VOOR GEZONDE BOTTEN EN HET VOORKOMEN VAN OSTEOPOROSE