Slaap & Dromen

SLAAP EN GEZONDHEID IN DE MENOPAUZE

slaap en gezondheid in de menopauze

De gezondheidsrisico's van vrouwen veranderen tijdens de menopauze, en dat geldt ook voor de slaap.

Als u een vrouw bent van veertig of vijftig, heeft u waarschijnlijk nagedacht over hoe de perimenopauze en menopauze uw gezondheid kunnen beïnvloeden. Het is een onderwerp dat heel vaak in gesprek komt met mijn patiënten.

Slaap beïnvloedt elk deel van uw leven en heeft een ongelooflijk brede invloed op uw gezondheid. Bij het nadenken over de gezondheidsrisico's die ontstaan ​​of veranderen tijdens de menopauze, is het belangrijk om ook te denken aan slaap als een factor. Slaap kan invloed hebben op en beïnvloed worden door de gezondheidstoestand en andere gezondheidsproblemen van vrouwen tijdens de menopauze.

Laten we eens kijken naar enkele gezondheidsrisico's die kunnen optreden tijdens de menopauze en hoe slaap erbij hoort.

Slaapproblemen

Moeilijk slapen tijdens de menopauze brengt veel vrouwen naar mijn kantoor. Zelfs vrouwen die jarenlang goed en gezond hebben geslapen, worstelen zich op nieuwe manieren met slaap tijdens de perimenopauze en de menopauze. Het verval van slaapbevorderende hormonen, waaronder oestrogeen en progesteron, is een belangrijke reden voor verstoorde slaap. En de andere symptomen van de menopauze - van stemmingswisselingen en angst tot nachtelijk zweten - dragen ook bij aan slaapproblemen voor vrouwen. De productie van een ander kritisch hormoon voor slaap-melatonine neemt ook af met de leeftijd, wat slaapproblemen kan veroorzaken voor vrouwen tijdens de menopauze en daarna.

Onderzoek toont aan dat het risico van vrouwen op slaapstoornissen toeneemt naarmate zij zich door de overgang in de menopauze beweegt. Onder mijn patiënten in de perimenopauze en menopauze, zie ik vooral drie slaapstoornissen vaker voorkomen:

Slapeloosheid
Slapeloosheid komt steeds vaker voor bij vrouwen tijdens de menopauze - en ik zie het verschillende symptomen vertonen van de ene vrouw naar de andere. Sommige vrouwen hebben misschien nieuwe moeilijkheden om in slaap te vallen, vaak het gevolg van stress, angst en een racistische geest. Veel vrouwen worden vaker wakker in de nacht, als gevolg van nachtelijk zweten of vaker in de badkamer. Ik hoor van veel vrouwen in de menopauze dat ze heel vroeg in de ochtend wakker worden, waarbij hun geest recht in de eerste versnelling springt, waardoor ze niet meer in slaap kunnen vallen. Elk van deze symptomen van slapeloosheid kan ertoe leiden dat u de dag moe, onvernest en ongericht begint te voelen.

Slapeloosheid, vooral wanneer het chronisch is, kan meer doen dan je vermoeid, vermoeid en prikkelbaar te maken. Slapeloosheid kan
• problemen veroorzaken met geheugen , aandacht, leervermogen en andere uitvoerende functies zoals besluitvorming, planning en oordeelsvorming
• Risico op hart- en vaatziekten, inclusief hoge bloeddruk, coronaire hartziekten en hartfalen
• Verhoog het risico voor type 2 diabetes

Rusteloze-benensyndroom
Vrouwen hebben ongeveer twee keer zoveel kans als mannen om rusteloos-benen-syndroom of RLS te ervaren. RLS komt vaker voor bij vrouwen tijdens de zwangerschap, wanneer uit onderzoek blijkt dat maar liefst 30 procent of meer vrouwen deze ongemakkelijke slaapstoornis ervaren , met het kenmerkende symptoom van tintelende, griezelig-gierige sensaties in de benen 's nachts. (Meest, maar niet alle, zwangerschapsgerelateerde RLS-verlichting na de bevalling.)

Wetenschappers hebben de rol van vrouwenhormonen in RLS nog niet duidelijk geïdentificeerd, of hoe veranderingen in de menopauze invloed hebben op RLS. We hebben meer onderzoek op dit gebied nodig! We weten wel - en ik zie dit in mijn eigen patiënten - vrouwen met RLS hebben vaak de neiging om meer ernstige symptomen van RLS te ervaren in de postmenopauze. Een studie van RLS-patiënten vond dat 69 procent van de vrouwen na de menopauze hun symptomen als slechter ervoer dan voor de menopauze.

RLS kan leiden tot aanzienlijke vermoeidheid overdag. De onaangename symptomen maken het moeilijk voor mensen om in slaap te vallen, waardoor de slaapkwaliteit en de hoeveelheid slaap wordt aangetast.

Obstructieve slaapapneu

Lange tijd werd slaapapneu door veel mensen - waaronder sommige artsen - als een 'mannen'-slaapprobleem gezien. Gelukkig verandert die perceptie, hoewel we nog een weg te gaan hebben. Het is waar dat in de algemene bevolking obstructieve slaapapneu vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen. Maar het risico van vrouwen voor slaapapneu neemt aanzienlijk toe met de overgang naar de menopauze. Onderzoek toont aan dat postmenopauzale vrouwen een groter risico lopen op OSA in vergelijking met vrouwen in de pre-menopauze. En ze zullen eerder ernstige slaapapneu ervaren. Gewichtstoename die wordt geassocieerd met de menopauze is waarschijnlijk een factor in het verhoogde risico, maar er is meer te leren over het verband tussen de menopauze en slaapapneu.

Onlangs ving deze studie mijn aandacht: onderzoek toonde aan dat nachtelijk zweten en opvliegers mogelijk verband houden met een verhoogd risico op slaapapneu. In dit onderzoek bleken vrouwen die ernstige opvliegers en nachtelijk zweten ervaren bijna tweemaal het risico op obstructieve slaapapneu te hebben dan vrouwen met lichte opvliegers, of helemaal geen.

De meeste mensen kennen het symptoom van slaapapneu als luid snurken en hijgen. Dat is waar. Maar vrouwen kunnen ook andere, minder bekende symptomen van OSA ervaren, zoals hoofdpijn, slapeloosheid, tekenen van depressie of angst en vermoeidheid overdag. Mannen en vrouwen ervaren slaapapneu anders, en de symptomen van vrouwen kunnen enigszins subtieler en moeilijker te lokaliseren zijn dan die van mannen. Niet alle vrouwen met OSA zullen tekenen vertonen van het luide snurken en snuiven tijdens de slaap, maar zelfs zonder dit specifieke symptoom, kunt u nog steeds een slaapstoornissenademhaling ervaren die slaapapneu is. Het is belangrijk om een ​​pleitbezorger voor jezelf te zijn met je arts. Als u een van de symptomen heeft die ik hierboven heb genoemd, deel ze dan met uw arts en vraag uw arts om OSA als mogelijke oorzaak te beschouwen.

Stofwisselingsziekten

Ik krijg veel vragen van mijn patiënten die in de menopauze zijn over veranderingen in hun metabolisme en hoe ze zich verhouden tot slaap. Veel mensen maken zich zorgen over gewichtstoename en de invloed hiervan op de kwaliteit van leven, gezondheid en gezonde slaap. Goed slapen is een krachtig hulpmiddel bij het beheersen van het gewicht en de eetlust gedurende het hele leven van een vrouw, ook tijdens de menopauze.

Type 2 diabetes en andere metabole aandoeningen worden een groter risico voor zowel mannen als vrouwen met de leeftijd. De overgang door de menopauze markeert een tijd voor vrouwen om bijzondere aandacht te besteden aan hun metabolische gezondheid. Veranderingen in eetlust, energieniveaus en fysieke activiteit, samen met veranderingen in metabole functies die gepaard gaan met de afname van oestrogeen en andere hormonen, kunnen allemaal vrouwen een hoger risico op obesitas, type 2 diabetes en metabool syndroom geven. (Wat is het metabool syndroom ? Een groep van gelijktijdig optredende aandoeningen waaronder hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel, verhoogd buikvet, hoog cholesterolgehalte en hoge triglyceriden, die het risico van een persoon voor diabetes, hartaandoeningen en beroerte verhogen.)

Veranderende niveaus van oestrogeen zijn betrokken bij het verhoogde risico van een vrouw voor diabetes, zwaarlijvigheid en andere metabolische toestanden in de menopauze. oestrogeen:

• Helpt het lichaam vetopslag en vetverdeling te beheren. Dalend oestrogeen in de menopauze kan ertoe bijdragen dat een vrouw dik wordt in haar buik - een risicofactor voor diabetes.

• Reguleert hormonen die de eetlust en onbedwingbare trek onder controle houden. In de premenopauze nemen de niveaus van het hongerstimulerende hormoon ghreline toe, een reden waarom veel vrouwen tijdens deze fase vaak honger hebben. Niveaus van het hormoon leptine, dat een gevoel van volheid bevordert, verminderen gedurende de peri- en postmenopauze.

• Lijkt een rol te spelen bij het behandelen van insuline, samen met andere hormonen (waaronder testosteron) die worden beïnvloed door de menopauze . Lagere oestrogenen en andere hormonen kunnen leiden tot verhoogde insulineresistentie , wat leidt tot een hogere bloedsuikerspiegel.

Het effect dat slaap kan hebben op het beschermen van je metabole gezondheid is best wel leuk. Naast het helpen om hongerhormonen onder controle te houden en je de herstellende energie te geven, moet je fysiek actief zijn. Door voldoende te slapen kan de insuline goed in het lichaam blijven functioneren. Slaapverlies kan daarentegen insulineresistentie veroorzaken. Een onderzoek uit 2015 wees uit dat een enkele nacht van totale slaapgebrek even schadelijk was voor insulinegevoeligheid als zes maanden lang een vetrijk dieet te hebben gehad! Aandacht voor goed slapen tijdens de menopauze kan helpen beschermen tegen ongezonde, ongewenste gewichtstoename en het metabolische systeem van uw lichaam goed laten werken.

osteoporose

Bij de menopauze neemt het risico van een vrouw op osteoporose toe. (Botmassa begint eigenlijk te dalen bij vrouwen in hun midden van de jaren '30, wanneer de meeste vrouwen nog in pre-menopauze zijn.) Oestrogeen helpt de botdichtheid bij vrouwen te beschermen, en afnemend oestrogeen maakt vrouwen kwetsbaarder voor botverlies en lagere botdichtheid .

Verbaast het u om te horen dat uw slaap een effect kan hebben op uw risico op osteoporose? Veel van mijn patiënten zijn behoorlijk geschrokken om dat nieuws te horen. Onderzoek toont aan dat slechte slaapkwaliteit gekoppeld is aan osteoporose, in het bijzonder aan een osteoporose marker die bekend staat als botstijfheid. Ander onderzoek toont aan dat het hebben van een slaapstoornis - inclusief obstructieve slaapapneu en slapeloosheid - een persoon bijna drie keer het risico op osteoporose kan geven. Het verband tussen slaapstoornissen en het risico op osteoporose is het sterkst bij vrouwen en mensen ouder dan 64. Er zijn veel redenen om je te concentreren op voldoende rust tijdens je overgang door de menopauze - het beschermen van je botgezondheid is een reden die veel vrouwen niet weten.

Hart-en vaatziekte

Oestrogeen speelt een rol bij de bescherming van de gezondheid van het vrouwelijke hart. Het risico van een vrouw voor hart- en vaatziekten neemt toe met de leeftijd, en het verlies van oestrogeen en andere hormonen lijkt een factor in dat risico te zijn, samen met andere factoren zoals genetica, dieet, fysieke activiteit en andere gezondheidsomstandigheden. Oestrogeen werkt om de bloedvaten ontspannen te houden en ondersteunt de circulatie van de gezondheid. Wanneer de oestrogeenspiegels dalen, kunnen de bloedvaten elasticiteit verliezen en stijf worden. Tijdens de menopauze neemt het risico van een vrouw op hoge bloeddruk toe, net als haar risico op een hoog cholesterolgehalte. Oestrogeen werkt ook als een antioxidant in het lichaam en helpt de ontsteking onder controle te houden. Een ongezonde ontsteking draagt ​​bij aan hartaandoeningen.

Goed slapen is een geweldige manier om uw hart gezond te houden en te waken tegen ontstekingen. Slechte slaap is gekoppeld aan:
• Hoge bloeddruk
• Hoog cholesterol
• Verhoogde risico's op een hartaanval en beroerte

Onderzoek toont aan dat vrouwen extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van een slechte nachtrust voor de gezondheid van het hart, vooral als ze al hartziekten heeft.

Auto immuunziekte

Auto-immuunziekten treffen vrouwen met meer dan tweemaal het percentage mannen. Ongeveer 78 procent van alle auto-immuungevallen komt bij vrouwen voor, aldus onderzoek. Ik zie een aantal patiënten in mijn praktijk voor slaapstoornissen gerelateerd aan auto-immuunziekten, van multiple sclerose tot schildklieraandoeningen tot reumatoïde artritis. Wat zijn auto-immuunziekten? Een groep ziekten met een abnormale immuunrespons, wanneer het immuunsysteem van het lichaam zijn eigen gezonde weefsels aanvalt. Slaapproblemen zijn een veel voorkomend symptoom van auto-immuunziekten. Lichaamspijn is een ander vaak voorkomend symptoom van auto-immuunziekten - en chronische of terugkerende pijn kan het moeilijk maken om voldoende slaap van hoge kwaliteit te krijgen. Er is onderzoek dat aangeeft dat een slechte slaap het risico kan verhogen voor verschillende auto-immuunziekten, waaronder reumatoïde artritis en lupus.

De relatie tussen auto-immuunziekte en menopauze - hoe elk de ander ook kan beïnvloeden - is complex en nog niet goed begrepen. Onderzoek wijst uit dat tijdens de menopauze overgang de symptomen van sommige auto-immuunziekten, waaronder multiple sclerose en reumatoïde artritis, erger kunnen worden, terwijl andere auto-immuunziekten, waaronder lupus en sclerodermie, kunnen verbeteren. Gezien de mate waarin deze ziekten vrouwen treffen, is het van cruciaal belang dat we meer weten over hoe de auto-immuungezondheid van vrouwen verandert en wordt veranderd door de menopauze.

Het is belangrijk om te onthouden dat de menopauze geen ziekte of een stoornis is: het is een natuurlijk levensstadium voor vrouwen. Het is ook een tijd in het leven van vrouwen wanneer hun gezondheidsrisico's veranderen. Als u die nieuwe en andere gezondheidsrisico's begrijpt, kunnen vrouwen de juiste stappen nemen om hun welzijn te beschermen door de menopauze en met het ouder worden. De specifieke risicofactoren van elke vrouw zullen anders zijn. Maar elke vrouw kan baat hebben bij een focus op gezondheidsslaap.

Vervolgens zal ik het hebben over de behandelingen en therapieën , inclusief supplementen , die vrouwen kunnen helpen tijdens de menopauze beter te slapen en beter te presteren.

Zoete dromen,

pinit fg en rect red 28 - SLAAP EN GEZONDHEID IN DE MENOPAUZE