Slaap & Dromen

SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?

magnesium foods 720x480 1024x585 - SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?

Wat je eet en drinkt, kan een dramatisch effect hebben op je slaappatroon. Maar terwijl je moeder je misschien heeft verteld dat er niets beters is om slapeloosheid te genezen dan een warme, melkachtige drank, hebben wetenschappers anders voorgesteld. Melk zit boordevol tryptofaan, het slaapverwekkende aminozuur, maar in een vorm die niet gemakkelijk wordt opgenomen door de hersenen. Veel van het voordeel van het drinken van warme chocolademelk of warme melk is, laten we zeggen experts, psychologisch. Dus, wat te eten voor een geslaagde nachtrust? Hier is het laatste bewijs voor dieethulp voor een betere nachtrust.

Pap of toast

Louise Sutton, diëtiste aan de Leeds Beckett University, zegt dat het eten van een koolhydraatrijke maaltijd of snack, zoals toast of pap, 2-3 uur voor het slapengaan nuttig kan zijn. Koolhydraten stimuleren de afgifte van het hormoon insuline in het lichaam. Dat op zijn beurt opent de paden voor tryptofaan, het slaaphormoon, om de hersenen te bereiken terwijl ze worden opgenomen door het lichaam. 'De consensus is dat een koolhydraatrijke maaltijd tijdens het diner je zal helpen slapen, terwijl een eiwitrijke maaltijd je eerder alert maakt', zegt Sutton.

Vettige vis

school of sardines - SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?

Het eten van veel makreel, haring, tonijn en zalm - allemaal goede bronnen van gezonde omega-3 DHA-vetzuren - kan volgens je onderzoekers aan de Universiteit van Oxford het dieet zijn dat je nodig hebt om je slaapkwaliteit te verbeteren. Professor Paul Montgomery en zijn team ontdekten dat een 16-weekse kuur met dagelijkse 600 mg omega-3-supplementen de slaapkwaliteit en -duur van 362 schoolkinderen verbeterde (1). Andere onderzoekers hebben aangetoond dat volwassenen met lage niveaus van DHA in het bloed meer kans hebben om slaapstoornissen te ervaren. Natuurlijk is omega-3 ook te vinden in een verscheidenheid aan zaden en bonen, met DHA gemaakt door het lichaam met hoge innames van omega-3.

Kraanwater en tomaten

Toen onderzoekers van de University of Pennsylvania een uitgebreide studie van slaapverwekkend voedsel uitvoerden (2), ontdekten ze dat goede slapers over het algemeen een grotere verscheidenheid aan groenten en fruit aten. Maar er waren andere verschillen. Slechte slapers dronken gedurende de dag minder kraanwater en hadden een bijzonder lage inname van de heilzame antioxidantverbinding genaamd lycopeen, gevonden in gezond rood en oranjekleurig voedsel zoals wortels, pompoen en tomaten. Meer consumeren van beide, suggereerden ze, kon een verschil maken voor je zzz-tijd.

Slaapdieethulp met kersensap

'S Ochtends en' s avonds een glas kersengebak drinken kan je helpen om te gaan slapen, volgens een rapport aan de Louisiana State University (3). Onderzoekers daar vonden dat volwassenen met slapeloosheid die twee glazen per dag twee weken lang een glas Montmorency-kersensap dronken, de slaaptijd met bijna 90 minuten zagen toenemen. Hoe? De kersen zijn een natuurlijke bron van melatonine, een hormoon dat helpt de slaap-waakcyclus te reguleren.

Lees meer over de voordelen van kersen voor slaap .

Rijst

Als u op zoek bent naar meer dieethulp die uw slaap positief beïnvloedt, kijk dan naar witte rijst. Wetenschappers hebben onlangs ontdekt dat het eten van veel witte rijst, als het op slapen aankomt, een diepe slaap kan veroorzaken. Japanse onderzoekers (4) analyseerden de voeding van bijna 2.000 mannen en vrouwen en vonden dat een hogere rijstinname betekende dat mensen veel beter scoorden op een slaapschaal - dat wil zeggen dat ze goed sliepen. Het eten van broodproducten - waaronder wit brood, pannenkoeken en pizza - had echter geen effect op de slaapkwaliteit, terwijl noedels en pasta een nadelige invloed bleken te hebben. Deze anomalie moet nog worden verklaard, maar het kan te maken hebben met verschillen in de glycemische index van voedingsmiddelen, of het effect ervan op de bloedsuikerspiegel.

Coffee Dessert - SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?

Het is geen verrassing dat cafeïne niet op deze lijst staat, maar als je je afvraagt ​​wat je moet vermijden, klik je op de afbeelding voor meer informatie.

Er zijn zoveel tegenstrijdige meningen over welke voedingsmiddelen goed of slecht zijn voor verschillende aspecten van je leven, dat het moeilijk kan zijn om de huidige trends bij te houden, maar deze voedingsmiddelen zullen je zeker helpen om beter te slapen. Als u vragen heeft over welke voedingsmiddelen u kunnen helpen om te slapen, laat dan hieronder een reactie achter.

SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?

pinit fg en rect red 28 - SLAAP VOEDSEL: HOE KAN JE ETEN JE SLAAP HELPEN?